Wilde egel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Wilde egel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 00:25

Even voor de duidelijkheid het gaat niet om de huisdiervariant :+

Ik kom net thuis en zie op het rooster van de kelder een egel zitten. Ik ben gewend dat ze dan meteen het hazenpad kiezen maar deze bleef liggen. Ook toen ik foto's ging maken en heeeel dichtbij kwam deed hij niks.
Aangezien mijn straat niet de veiligste is en hij overduidelijk geen aanstalte maakte om weg te gaan heb ik hem opgetild om hem naast het spoor in het bos te zetten. Hij liet zich optillen, oogjes een beetje dof. Dus ik zet hem neer in het gras en hij gaat soort van languit liggen, niet in een bal en ook niet proberen weg te lopen.
Dus ik begon een beetje te twijfelen, wat ga ik doen. Kan hem hier niet laten liggen.
Dus toch maar de dierenambulance gebeld. Ze was onderweg naar een spoedoproep, maar ik moest over een uur terugbellen. Of ik hem in een doos wilde zetten. Ik vroeg nog of ik hem eventueel water moest geven maar dat vond ze niet nodig.

Gelukkig heeft een oude huisgenoot zijn katten en de vervoersmand achter gelaten. Ik heb hem daar nu inzitten. Mocht hij nou ineens achteruit gaan moet ik weer bellen (sneller dan het uur) Ze noteert dan mn gegevens en komt hem eventueel morgenochtend ophalen.

Maar kan ik hem nu echt niks geven, heb kattenbrokjes en eventueel toch wat water?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Onali op 07-07-12 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:28

In de meeste gevallen kan je beter niks geven, vaak willen ze trouwens niet eens iets en het ligt er ook nog eens aan wat er met hem aan de hand is.
Ik zou in dit geval wel water neerzetten maar verder niks, als hij een tijdje minder gegeten heeft of misselijk is kan eten heel verkeerd vallen.

Nog even een linkje met informatie: http://www.egelopvanghaarlem.nl/egel%20gevonden.htm

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:29

Je kan het wat mij betreft wel geven (water), het kan best lang duren. Is het mogelijk dat de egel oververhit is? Zorg er overigens voor dat je echt meteen je handen wast na aanraking want egels zitten onder de parasieten en dingen etc :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 00:31

Hmm dat klinkt wel erg logisch ja over dat voeren.

Ik heb hem niet met mn handen getild, had een shirtje aan en die ligt nu bij hem in de mand. Handen heb ik idd gewassen, al was het maar omdat ik uit mn werk kwam :')

badass

Re: Wilde egel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:36

Ik zag toevallig vandaag in mijn tuin ook een wilde egel<3
Jammergenoeg kon ik geen foto´s maken, ondanks dat ie bleef zitten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:53

Languit liggen is voor een egel niet best. Ligt hij nu nog steeds zo? Of rolt hij zich op? Hoe dan ook, stel dat hij al de hele dag er zo bij ligt, dan is de kans aanzienlijk dat er vliegeneieren of al maden op zitten. Het is wel verstandig om dat direct te bekijken. Hoewel dat lastig is als hij zich oprolt. Jammer dat hij niet direct opgehaald kan worden (in geval van vliegeneieren is het overigens wel spoed en zouden ze direct moeten komen, of hij wordt voor je 't weet levend opgegeten). Je mag hem gerust wat water geven, hoor. Ik raad je dan aan om een laag bakje te vullen met water, bijvoorbeeld het deksel van een pindakaaspot. Je zou daar wat druivensuiker, dextro of gewone suiker in kunnen oplossen, daar kan hij al wat energie uit halen.

Het is moeilijk te zien op de foto, maar het beestje lijkt me niet in hele slechte lichaamsconditie. Je zou een eetlepel kattenbrokjes kunnen weken en die kunnen aanbieden, mocht je graag wat willen geven. Verder kan ik lastig inschatten wat er mis met hem is. Hoe dan ook, ik zou er werk van maken om hem zo snel mogelijk bij een egelopvangcentrum af te leveren. Hier is een lijst met adressen per provincie: http://www.egelbescherming.nl/Lijsten%20EG.htm

En zie ook [BB] De Egel op de rode lijst.

Succes! :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 08:57

:x heb 2 verschillende mensen van de ambulance aan de lijn gehad. Die van gister was heel aardig en sprak mij niet tegen en deze dame (ik hang net op) ach mevrouwtje egels komen overal voor, dus daar hoeft u niet bang voor te zijn.

Of ik hem al eten heb gegeven? Nee dat mocht niet, moest hem gister wel drinken aanbieden maar mocht geen bakje laten staan (evt verdrinkingsgevaar)
Nu moet ik hem eten en drinken geven.

Hij had zich helemaal in mn shirtje verstopt, dus ik moest hem eerst even uitpakken. Hij ziet er veel beter uit dan gister, reageert nu wel meteen op de allereerste aanraking, door zich in een bal te rollen. Gisteravond toen ik hem drinken aanbood was hij wat nieuswgieriger.

Nu moet ik het van deze dame nog een dag aankijken en dan evt morgen vrijlaten :?
Vind dat toch wel heel erg sneu, denk dat ik hem nu zo laat, hij slaapt natuurlijk, en dat ik hem vanavond dan laat gaan. Mits ik merk dat hij slechter wordt.

Ga zo even ZW haar link doornemen.

Hij heeft geen zichtbare wondjes op rug en buik en nu met het optillen voelde hij een stuk warmer aan dan gisteravond.
Ik ga zo wel rechtstreeks contact opnemen met Soest, desnoods breng ik hem zelf wel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:33

Net de egelopvang gebeld. Ik mag hem/ haar morgen brengen. Nu mag hij zoveel eten als dat hij wilt dus ik ga maar langs de AH om 1 en ander te kopen.
Vind onbeperkt mijn duur kattenvoer zo zonde :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:25

mooi dat je de egelopvang hebt gebeld, die hebben toch echt specifieke kennis in huis waar je echt wat aan hebt ...
egeltje is bij het goede huis beland in ieder geval :j

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:09

Enn,is het egeltje naar de opvang gebracht en hadden ze misschien al direct een idee wat hem kon schelen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 09:15

Hij is zaterdagavond ontsnapt :+
Wij hebben een vrij kleine tuin en ik heb zondagochtend bijna alles omgeploegd om te zoeken, maar ik denk dat hij tussen de planken van de schutting door naar de buren is verdwenen.

Heb wel zondag overdag voer neergelegd en dat was wel steeds aangevreten dus misschien zit hij er nog. Egelopvang vond het op zich wel een goed teken dat hij ontsnapt was. Gaf aan dat hij niet heel erg ziek was.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:51

Ach,banketstaaf voor jouw maar misschien beter zo. Je hebt gedaan wat je kon en waarschijnlijk door jouw hulp toch voldoende aangesterkt om de kuierlatten te nemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 13:54

Daarom, vond hem ontzettend leuk, mooie en lieve kraaloogjes. Maar dat hij het zat was is een goed teken :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:11

Hij zat nog wel in de tuin. Vriendin van huisgenoot schrok zich gisteravond rot toen de egel bijna naar binnen liep :')
Dus ik net na mn werk voer klaargezet, zaklamp, kattenmand en handdoek klaar om hem te pakken. Wilde me opmaken voor een lange nacht toen ik me omdraaide (om weg te lopen) en ik geluid hoorde. Hij stond dus al bij het eten.
Heb hem meteen opgepakt en in de mand gedaan, eten erbij. Laat hem nu even met rust en ik rijd zo naar het bos om hem daar vrij te laten.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:15

wij hadden ook een egeltje in de tuin.
zat onder de teken en was achteraf al doodziek.
maar toen we hem zagen hadden we hem wat koffiemelk gegeven,
en het arme diertje heeft gewoon 3 cupjes leeggedronken.
misschien het proberen waard?

edit; zie nu pas dat het zaterdag al was :P

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:17

Ach ! wat een leukerd joh.

Wij hebben het een paar maanden geleden gehad ,
( onze hond kwam er mee aan ) en vraag me niet hoe .. maar ze heeft wel even mank gelopen
waarschijnlijk geprinkt door al die stekels.

Maargoed , mijn moeder wou op de bank gaan zitten en we hadden er dus een gezelschap bij .

Even later de buurman gehaalt :') uit z'n bed 11 uur savonds,
en heeft hem uit gezet hier in de buurt :)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:20

Lees nu je laatste reactie pas , misschien vind hij het wel fijn om bij je te zijn ?
en te eten enz.

Anders zou hij ook niet terug komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:53

Ik las op de link hierboven dat egels absoluut geen melk mogen. Heb dus gewoon water ed gegeven.
Gamblex, het is een dier uit het wild, geen knuffel :n

Hoe leuk ik hem ook vind, het beestje is geen gevangenschap gewend en ik vind het niet eerlijk om hem in de tuin te houden. Ten eerste omdat hij er nooit uit kan komen en ten tweede omdat mn huisbaas honden heeft die in de tuin komen.

Ik heb hem in het bos uitgezet, hij at eerst nog even de restjes op die ik had verstrooid en daarna liep hij weg. Wat een heerlijk gevoel was dat.

Oh en onderweg heb ik ook nog een slak de dood ingejaagd :o
Bij het optillen van de egel in de mand zag ik een slak. Ik weet dat egels slakken eten dus ik had hem gepakt en in de mand erbij gedaan. Tijdens het autorijden hoorde ik de egel ineens errug levendig worden :')

Afbeelding

Afbeelding

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:30

Goed gedaan hoor en in het bos vind hij vast wel een lekker plekje waar hij veilig vertoeven kan.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:32

Sorry , niet gelezen dat hij de tuin niet uit kon !

Ik dacht dat hij de tuin uit was , dat je hem kwijt was
en dat hij zelf weer steeds terug kwam.

Die egel die hier zat konden we namelijk amper oppakken .