Vlooienspray icm aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vlooienspray icm aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:24

Ik heb laatst omgevingsspray gekocht om de hondenmand, banken etc een keer goed mee te doen (krijg de vlooien niet onder controle), maar nu lees ik net op de verpakking: Zéér schadelijk voor vissen -O-
Ik heb een aquarium in de woonkamer staan, en nu durf ik dit spul dus niet te gebruiken. Hoe ga ik dit handig aanpakken?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:46

de spray is volgens mij enkel schadelijk voor je vissen als je daadwerkelijk in je aquarium loopt te sprayen of de fles in de bak laat vallen. Ik denk dat je gerust je meubilair kan bespuiten zonder gevaar voor je vissen.

Als je het echt niet vertrouwd: aquarium proberen in een andere kamer te zetten of afdekken met plastiek.

LadyMadonna

Re: Vlooienspray icm aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:48

nouja, het lijkt me dat de nevel toch in de lucht gaat hangen. Wilde dus sowieso mn zuurstof pomp al uitzetten, aqua is niet te tillen (120 liter), dus verhuizen gaat m niet worden.
Zat ook te denken er handdoeken overheen te hangen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:51

Ik neem aan dat er al een klep over je aqua zit? Of is het zo'n open bak met alleen lampen erboven?

In het eerste geval zou ik inderdaad de pomp uitzetten en de ventilatiegaten zoveel mogelijk afdekken. Denk dat het dan wel goed moet komen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:52

Ze bedoelen dat je het niet in het riool mag weggooien. Het is niet schadelijk voor je aquarium ;)
Een handdoek of even een plastic zak (met nadruk op EVEN ;) ) eroverheen doen geeft iig een gerust gevoel en kan geen kwaad :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:56

Succubi schreef:
Ze bedoelen dat je het niet in het riool mag weggooien. Het is niet schadelijk voor je aquarium ;)
Een handdoek of even een plastic zak (met nadruk op EVEN ;) ) eroverheen doen geeft iig een gerust gevoel en kan geen kwaad :)

Neehoor, volgens mij bedoelen ze echt dat het schadelijk is voor vissen in de huiskamer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:23

zuurstof pomp even uit, eventueel handdoekje er over , snel je huis sprayen en in laten werken , daarna doorluchten zo snel mogelijk pomp weer aan.
hoewel het zolang je die spray niet direct in je aquarium spuit wel mee zal vallen...vorige huis hadden we ook een flink aquarium, die hebben zonder voorzorgs maatregelen ook nooit last gehad van de omgevingsspray

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:20

Staat er geen telefoonnummer van de fabricant op de verpakking? Dan kan je misschien even bellen en je vraag daar stellen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:40

Je filter kan je echt niet zomaar even uitzetten... Dan gaan je bacterien die erin zitten dood.

Heb je al op een aquaforum deze vraag gesteld? Of gegoogled? Anders zou ik de fabrikant even bellen als dat mogelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:45

Niet m'n filter, maar m'n luchtpomp

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:52

Zuurstofpomp kan inderdaad wel uit. Is zelfs beter voor je planten, groeien ze beter :P Of je moet geen planten hebben, dan is een zuurstofpomp wel noodzakelijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:41

Hoezo kan het filter niet even uit? Mijnes staat regelmatig even uit, gebeurd niets mee.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:36

Amaris schreef:
Hoezo kan het filter niet even uit? Mijnes staat regelmatig even uit, gebeurd niets mee.

Even om schoon te maken kan uiteraard wel. Maar echt niet te lang. Dan gaan de bacterien die er in zitten dood.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:24

Spray is wél schadelijk voor de vissen in het aquarium. Net als luchtverfrissers, deo, parfum en andere sprays.
Heb je geen kap op je aquarium Stef? Kan je hem op een andere manier compleet afsluiten van "buiten"lucht?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:34

ja, ik heb wel een kap erop, met 2 "openingen" waar de snoeren doorheen gaan. Hij trekt verder lucht via de luchtpomp, filter zit intern. (jewel panorama)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:39

Dan luchtpomp uit en de gaten van de snoeren opvullen met iets van stof/watten/filtermateriaal.
Na 2/3 dagen kan je de luchtpomp wel weer aanzetten. Je plantjes vinden het vast ook lekkerder zonder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:41

Dat gaf (tara dacht ik?) ook al aan...
Zou dit ook invloed kunnen hebben op mijn penseelalg? (luchtpomp zat erbij, vandaar dat ie erin zit).
Planten doen het op zich niet slecht, maar ik strijd al jaren tegen penseelalg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:45

Dat weet ik niet.
Heb je er al garnalen inzitten? Dat zijn echt super algeneters, vooral de japonica garnaal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:49

ik heb sinds kort 5 "super algenetende garnalen" (ja, zo stond het op het kaartje ;) ) maar ze lijken zeer sterk op japonica;s, dus ik denk dat het die wel zijn.
Maar 5 is misschien wat weinig op 120 liter

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:52

Ze fokken niet op zoetwater, dus meer zullen het er niet worden. Ze leven het liefste in een groepje van minimaal 10/15 stuks. Dat kan je ook prima hebben op 120 liter :)
Voor algen op de ramen zeg ik Porceleinslakken! Geweldige beestjes en geen algen meer op het raam/hout :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:53

En euh, hóe kom ik aan porcelein slakken? Vreten die niet mn planten op? En heb ik er dan niet binnen de kortste keren 300?

Meer garnalen zou idd wel kunnen, maar ze hadden er toen maar 5 ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:58

Heb ze bij een zaakje uit BovenKarspel vandaan, maar denk dat meerdere aquariumzaken ze wel kunnen leveren. Het vangen levert soms wat problemen op :+ want ze plakken nogal stevig. Ze zitten niet aan je planten en fokken niet/nauwelijks (brakwaterfokkers). Helena's (slaketendeslakken) blijven er ook vanaf.
AfbeeldingAfbeelding
septaria porcellana

Je moet ze alleen wel redden als ze op hun schelp zijn gevallen, want ze kunnen zelf niet omkeren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:20

Die waarschuwing staat er op om 2 redenen:

1. Om te zorgen dat mensen het restant niet door de toilet of gootsteen spoelen.
Want daar kunnen "wilde" vissen niet tegen.

2. Om te zorgen dat eigenaren van aquaria geen rechtzaak beginnen, als er per ongeluk wat spray direct in het aquarium terecht komt (bijv. bij zo'n kleine "cube" zonder kap er boven).

Zit er gewoon een kap op je aquarium, dan kun je zonder problemen je huis behandelen.
Wij doen dat ook al jaren. Mijn vissen hebben daar nooit last van gehad.
Bovendien "zakt" de spray heel snel. Het mag namelijk niet te lang in de lucht blijven hangen, omdat jij het dan ook in je longen krijgt, wat ook erg schadelijk is (en daar zou het bedrijf nóg ergere schadeclaims over krijgen, dus dan zouden ze daar ook zeker vermelding van maken).

Tenzij er op de fles staat dat je dagenlang niet in je huis mag komen, kun je het dus gewoon veilig gebruiken in de kamer waar je aquarium (met kap) staat. :j