Hier kwamen ontzettend verdeelde meningen uit. Na een tijd viel dat topic stil, maar langzaam aan zie ik toch weer vragen
over kattenrennen tegen komen. Dus nu plaats ik hier nogmaals een keer de discussie.
Kattenren = zielig/verwaarlosing/mishandeling/gebrek aan behoeften van het dier enz.
Dit zijn even de negatieve punten die mensen dan vaak roepen. En dan denk ik bij mezelf, sinds wanneer is het
verwaarlozing als ik kies voor de veiligheid van mijn kat, door deze in een veilige ruimte los te laten?
Mensen roepen dat je maar geen kat moet nemen, als je hem niet op straat los wilt laten. Dat je geen risico's wilt nemen
en dus maar niet aan katten moet beginnen. Katten horen buiten op straat met alle gevolgen van dien.
Zelf ben ik het hier niet mee eens. Natuurlijk zie ik in, dat wanneer ik op een boerderij zou wonen, met alleen maar weiland en bos
om heen, dat zouden mijn katten ook lekker vrij los lopen.
Maar helaas, die luxe heb ik dus niet, hoe zeer ik dat ook zou willen. Ik woon in een rijtjeshuis met aan de voorkant een drukke
straat. Sinds een paar maanden geldt hier een snelheid van 30 door een nieuwe busbaan recht voor onze deur. Maar er werd al
jaren lang 50 gereden hier, waardoor de mensen dus geen vaart minderen of zelfs harder rijden.
Achterom hebben we wel de luxe van een afgesloten erf, waar alleen bewoners met sleutel in komen. Hier lopen ontzettend veel
katten los rond, die overal de tuinen in gaan. En dan katten met vechtwonden en stukken uit de oren. No way dat mijn 2 katten
als nieuwkomers daar tussenin gegooit worden.
Felix heb ik al sinds 7 weken oud, en bij mijn moeder thuis hadden we de tuin afgezet, zodat Felix vrij kon spelen op een afmeting
van 8 X 6 meter. Sinds januari woon ik in mijn eigen huisje met mijn vriend, die voor Felix ook speciaal de tuin mooi heeft afgezet.
Kort daarna kregen we poes Brechtje erbij. De tuin van nu is 9 X 7 meter, met planten, boomschors, een vijver (in aanleg) en aarde,
waar de katten zich heerlijk in uitleven. Ze zijn erg gelukkig en ik hoef me geen zorgen te maken over mensen die mijn dieren kwaad
willen doen omdat ze van hun tuin een toilet hebben gemaakt. Ik hoef niet bang te zijn dat mijn katten op een dag niet meer thuis komen omdat ze ergens gewond langs de weg liggen, door een aanrijding. Wie heeft dan het recht om mij een slechte eigenaar te noemen en te bepalen dat ik geen dieren mag hebben?
Ongeveer een maand geleden heeft mijn moeder tot haar grote verdriet zelf een kat aangereden. Het was al laat en donker toen ze
over een vrij drukke weg naar huis reed. Twee katten kwamen uit het niets de weg opgerent, achter elkaar aan. (Spelen? Vechten?)
Hoe dan ook, mijn moeder hoort de klap en ziet door haar achteruit een kat omhoog vliegen... (nu nog nachtmerrie's van) In paniek heeft ze de auto zo snel mogelijk geparkeert en is terug gerent naar waar het gebeurd is. Daar lag het arme beest te spartelen in zijn
eigen plas bloed. Mijn moeder heeft hem opgepakt en op de stoep gelegd, waar het dier gelukkig zijn laatste ademhaling uitblies en uitschokte. Een andere automobilist was ook gestopt en kon mijn moeder troosten die totaal in shock naar de dode kat keek. Pas toen
ze echt overtuigt was dat het dier niet meer leefde, kon ze pas naar huis gaan, waar ze met bebloede handen en in shock voor mijn deur staat om 12.00 uur s'nachts. Ze slaapt er nu nog hartstikke slecht van en hoopt dat het dier een baasje had, wat hem heeft kunnen vinden op de stoep en dus niet afwachtend thuis zit te wachten.
Dus nee, ik heb de keus om tussen risico en veiligheid te kiezen, en kies voor veiligheid.
Hieronder een foto van onze tuin, die nog in aanmaak is, maar de katten wel al heerlijk kunnen rondscharrelen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

bovendien vindt ik het lastig met de hond die ze graag af en toe achterna zit en die zelf vaak in de tuin loopt..