Jonge kat wel héééééél actief 's nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Jonge kat wel héééééél actief 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:30

Hoi,

wij hebben anderhalve week geleden een katje gevonden.
Na een eerste check up van de dierenarts werd ze volledig goedgekeurd
en toen kwam uiteraard de vraag: ga je het houden?

Manlief was al verkocht dus de keuze was vrij snel gemaakt :+
Het betreft trouwens een kattin van 10 weken.

Poeslief eet en drinkt als een volgroeide tijger en gedraagt zich er ook naar!
Volgens mij heb ik alleen de indruk dat zij overdag slaapt en 's nachts begint te spelen.

We hebben nog een kat maar eigelijk kijken ze niet naar elkaar.
Mijn moeder komt overdag regelmatig eens langs om de honden eens uit te laten
en hoort dan regelmatig de kat de boel lichtjes afbreken omdat ze zoooo intensief aan het spelen is.

Ze speelt echt met alles dat ze tegenkomt, haar eigen speelgoed, een geldstuk dat ze gevonden heeft,
een touwtje dat aan mijn bed hangt, etc etc. Ik juig dit uiteraard allemaal toe, spelen is goed voor zo'n klein grut!

Maar: nu komt het ;)

Als ik thuiskom vind ik haar slapend terug en elke nacht begint ze te spelen omstreekt 3u.
Als ik thuiskom ga ik haar altijd even gedag zeggen (ze komt eigelijk nooit beneden, ze zit altijd op de bovenverdieping)
en vanaf dat moment begint ze te spelen (19h) tot ik ga slapen (22h).
Aan één stuk door :')

Mijn huis is geheel open, wilt dus zeggen dat als ik over de rand van mijn bed kijk, ik knal in de voorkamer kijk.
Poeslief kan dus naar boven en beneden en vind het helemaal gé-wél-dig om 's nachts de boel op stelten te zetten :+

Wij hebben boven laminaat liggen en haar favoriete spel is om een kledingstuk uit de wasmand te pikken, ergens te leggen,
aanloop te nemen, op het kledingstuk te springen en dan een paar meter vooruit te schuiven!

Of haar bal met pluimpje vermoorden is ook nog een fijne, heel de nacht bonk hier, bonk daar.
Deze nacht vond ze het geweldig om in haar kattenbak te springen, uit de kattenbak, sprint naar mijn bed, op mijn bed,
over mij en mijn man hopsen en dan terug richting kattenbak.

Heeft mijn kat ADHD? :+

Ondertussen ben ik een zombie en kan me niet bepaald meer focussen op mijn job,
dus het zou fijn zijn als er 'iets' zou bestaan, een methode, dat poeslief snapt: baasje slapen, ik ook slapen.
Het is niet mijn eerste kitten, maar wél de eerste die zo hyperactief is!

Poeslief krijgt kittenkorrels van de DA (Denkycat als ik het goed heb).

Amaris

Re: Jonge kat wel héééééél actief 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:32

jouw kat heeft geen adhd. Jouw kat is een jong, speels nachtdier met helaas net even het verkeerde dag/nacht ritme :)

Mijnes zijn al ouder, maar ook aan hun merk ik verschil. Ben ik de hele dag thuis en zijn poezels overdag meer wakker dan is het 's nachts rustig. Ben ik de hele dag weg, en slapen ze dus de hele dag, dan is het 's nachts vaker feest.

Indien mogelijk zou je het om moeten draaien, maar als je er overdag niet bent is dat best lastig!

Good luck!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:34

Wij hebben sinds 2 weekjes ook een klein poesje (overigens ook geheel onverwachts), en deze is eigenlijk 20/7 belachelijk druk, ik lees dus even mee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:35

Idd proberen je kat een ander ritme aan te nemen. Veel met haar spelen zodat ze 's avonds moe is.
Als ze later naar buiten gaat (ga je dat doen?) zal dat makkelijker gaan, haar overdag naar buiten en dan zal ze 's avonds rustiger zijn.

Met dit mooie weer zijn ze ook drukker dan in de winter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:37

2 van mijn katten zijn ook echte nachtdieren.
Overdag alleen maar slapen en 's nachts gaan ze op jacht in de stallen.

Ik heb geprobeerd dit om te draaien, door ze overdag naar buiten te doen.
Maar dan gaan ze lekker buiten liggen slapen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:38

Kun je haar snacht niet opsluiten in een bench waardoor je haar dwingt snachts wat rustiger aan te doen? Zodat haar dag/nachtritme beter wordt..Ik heb geen verstand van katten hoor dus misschien kraam ik wel de grootste onzin uit. :o Onze katten lopen op stal en komen nooit binnen.. Succes en ik wens je veel nachtrust toe. ;)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:38

Toen mijn kat nog jong was, had ie er ook een handje van om zich 's nachts lekker uit te leven. Ik ben gaan voeren vlak voor het naar bed gaan. Met een vol buikje gaan ze veel eerder lekker liggen dutten en dan kon ik ten minste ook gewoon slapen :z

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:39

Dat zou ik gemeen vinden, 's nachts in de bench gooien.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:40

uiteindelijk word het minder.. echt waar. het enige wat je kan doen is proberen af te matten voor dat je gaat slapen.. dus heeeeeeeeeeeeeel veel spelen. en dan hopen dat ie 's nachts iets langer stil blijft.
Ons jonge katje is inmiddels een maand of 10 en snapt nu dat er 's nachts geslapen word. Hij komt nu ook buiten dus als wij naar bed gaan is hij of moe van het buiten spelen overdag. of hij gaat 's nachts nestjes leeg roven

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:45

Het is inderdaad de bedoeling dat deze later in onze tuin mag rondlopen,
hebben een flink grote tuin en zijn momenteel stevig aan het investeren in omheining, dus buiten mag ze wel :j

Ik heb al vaker kittens opgevangen die dan nadien naar een eigen thuis gingen (ik deed dit voor een opvangcentra),
maar de kitten die ik nu heb en dus zelf ga houden is toch wel net een pak anders dan de 25/30 die ik hiervoor had :D

Omdat zij zo énorm veel actiever is dan de andere kittens vroeg ik mij écht af of ze ADHD heeft of iets dergelijks. Maar ik zal dus idd gewoon 'pech' hebben dat ons meisje een ander ritme heeft :')

's Avonds wordt er met haar gespeeld en gefrutseld tot ze K.O. is, maar ze recupereerd héél snel!

In een bench steken doe ik niet :n Niet met mijn honden, niet met de katten, zelfs de paarden gaan niet op stal tenzij het medisch nodig is.
Daar ben ik strikt in :D

Ik heb ook gelezen dat ik voor het slapengaan best haar maaltijd kan geven, nu krijgt ze 3x per dag eten, als ik opsta, op de middag en als ik thuiskom.
Zal eens proberen om haar vlak voor het slapen haar eten te geven dan.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:41

Onze kitties deden het ook altijd! Vooral als vriend in het weekend een biertje op heeft is het dopje erg leuk!
Nu zijn ze 7 maanden en doen het alleen als wij zeggen uit wraak als we een avond weg zijn geweest.
Wat erg goed helpt is inderdaad echt een uur (of 2) voordat je naar bed gaat spelen met bijv. een hengel of wat ze vaak ook leuk vinden een zilver papier balletje gooien, onze kater apporteert het :=
Wat ook wil helpen is voordat je gaat slapen haar in dr mandje leggen met een gedroogd visje oid.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:08

De jongste hier had daar ook een handje van. Zowel overdag als s nachts 'stuiter stuiter' en rondcrossen door heel het huis. Nu is mijn nachtrust wel heilig dus overdag speel ik gezellig mee maar 's nachts slapen we. Toen ik nog in het appartement woonde mocht ze in de badkamer slapen. Ik hoorde haar soms wel rommelen maar ik had tenminste geen stuiterende kat op m'n bed. In het huis zet ik haar niet in een kamer apart maar doe ik wel m'n slaapkamerdeur dicht. Hoorde ik haar nog wel de boel afbreken maar wederom geen stuiterkat op m'n bed. Haar nachtelijk gestuiter is vrij recent opgehouden nu ze vaak buiten is en ik m'n 2 oude katers erbij hebben gehaald. Als mevrouw begint te koersen krijgen de katers ook het zot in de kop en stuiteren mee. 's avonds heb ik hier dan wel 3 katten die full speed rondcrossen maar 's nachts slapen ze. Voor de katers is slapen namelijk al even heilig als voor mij :D .
De jongste is nu 7 maanden en lijkt haar energie onder controle te krijgen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:09

Hier ook 1 die mn 's nachts de boel op stelten zet. Hij sliep van kitten af aan bij mijn oudste dochter (is haar kat) maar sinds een paar maanden is hij gewoon beneden, want ze kon niet slapen. Hij maakte haar steeds wakker met zijn gedonder. Momenteel hebben we nog 1 kitten (nest van 4) maar die zit 's nachts wel in de bench. Overdag is ze super actief en speelt veel. 's Nachts ligt ze heerlijk te slapen. Hoop dat ik op deze wijze een dag nacht ritme kan opbouwen zodat of wij of nieuwe eigenaren er 's nachts geen last van hebben. Je moet een bench ook niet zien als een soort straf of zo, maar het is m.i. een ideale trainings methode en een lekker eigen plekje voor het dier in kwestie.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:20

Deze nacht was nog helser dan die ervoor :')
Het begon nochtans goed, poes was stil van 22h tot ongeveer middernacht.
(we hadden haar intensief bezig gehouden anderhalf uur voor we gingen slapen)
Daarna was het terug feest in huis.

Poes heeft namelijk iets nieuws ontdekt! Het is hééééél leuk om de hond op stang te jagen :+
(poes heeft dus de weg naar de benedenverdieping gevonden...)

Aangezien ik 3 honden heb was het een ganse nacht niet alleen een kat die van links naar rechts overal op sprong,
maar dus ook 3 honden die nu en dan een blaf, jank en huil gaven omdat ze slaag kregen van de kat.

Bij deze actie zijn géén honden gewond geraakt en poeslief lag K.O. van 2h tot 5h30.
En toen begon heel het spelletje opnieuw :')

Aaaaaaah! Doorbijten dus :D

Mijn andere kat is niet gedien van het kleine grut :\ Er zijn enkele haren gesneuveld en kleine poes die 5x zo klein is als grote poes had grote poes in no time tegen de grond gekletst. Grote poes dik in de eer gekrenkt dus...

Geen idee waar dat opeens vandaan kwam! Ze hebben sinds dag 1 goed contact met elkaar gehad en nu was het eventjes rel.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:20

ik weet niet pressies hoe maar mijn moeders vriend deed de kitten in de badkamer met haar dekentje en spullentjes niet de speelspullen zo doende moest ze rusten dat deed ze de eerst paar dagen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:25

Een kitten erbij nemen!!
M'n vriendin had precies hetzelfde. Heeft er een kitten bijgenomen. Nu maakten ze elkaar overdag doodmoe en werd er 's nachts gewoon geslapen :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:26

hier ongeveer hetzelfde. eerst hadden we de brit van mijn vader overgenomen (4jaar), die deed ook niks anders dan de hele nacht in de slaapkamer, uit de slaapkamer, op het bed, uit het bed, op de kast, van de kast naa bed, ons komen wakker maken, etc.
nu hebben we een heilig birmaantje erbij, een kitten, en heb ik het opgelost door ze snachts op de sluiten in de kattenkamer (met voer, krabpalen,kattenbakken,speelgoed)
ls we thuis zijn krijgen ze het gehele huis, als we weg zijn de kattenkamer + gang + soms de slaapkamer, en als we slapen enkel de kattenkamer.
nu komen ze tenminste niet meer in de slaapkamer, en zijn actiever als ze het gehele huis hebben (zoals nu :D)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:33

Ondanks je slechte nachtrust heb je je gevoel voor humor nog niet verloren, je schrijft erg leuk!

Maar is opsluiten in een aparte kamer niet mogelijk? Zo deden wij dat met onze binnenpoes, elke avond flink spelen en daarna met bakje eten naar bed in haar eigen kamertje.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:36

Ik vind de badkameroplossing heel prima :j Vroeger toen ik klein was :7 bestond er nog geen bench ik weet niet anders dat onze hond dan 'snachts altijd met zijn mandje in de wc sliep.
Als je je nachtrust op prijs stelt zou je zoiets kunnen overwegen. Een tweede kitten kan natuurlijk ok 'snachts lekker gaan spoken :):) :):)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:38

Alleen 's nachts in 1 kamer opsluiten, zonder de honden erbij. Zorg wel dat het een echt uitnodigt. Je kunt haar bijvoorbeeld standaard haar eten in die kamer geven en wat speeltjes neerleggen of een krabpaal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:44

@Kentaro: wat als die 2de kitten OOK 's nachts gaat botsen en knotsen? :') 2 kan ik mentaal niet aan vrees ik haha!

@nynke55: haha ja ik kan er eigelijk best nog mee lachen :D Ik kom gemakkelijk toe met minder slaap, ik haal het in het weekend wel in.

Probleem is dus dat mijn huis hélemaaaaaal open is... Nergens deuren of aparte ruimtes, het huis is gewoon 1 grote open ruimte. Ook aan de slaapkamer is geen deur (mezanninne).
Ik kan haar in het sléchtste geval nog in de hal zetten, maar die vind ik persoonlijk wat klein voor haar.

Wij zijn aan het renoveren nu en slapen dus nu in de badkamer :+ (die dus de mezanninne is).
Van de zolder wordt de slaapkamer gemaakt maar ook daar gaat geen deur zijn :')

We gaan dit weekend op zoek naar éxtra speelmateriaal (heb zo'n speelgoedje op het oog dat op herlaadbare batterijen werkt en rondtolt en botst en dergelijke)
en gaan dus proberen poeslief elke avond K.O. te krijgen. Ben zelfs nog in staat om te gaan wandelen met het kleine ding :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:55

als het maar voor snachts is is de gang ruim groot hoor, zorg voor een hoge slaapplaats, en haar kattenbak er, en dat is ideaal, snachts moeten ze slapen, ze moet maar overdag rondspoken

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:01

Ik denk dat ze wel degelijk ADHD heeft hoor :+ Als je moeder haar overdag tekeer hoort gaan, ze de hele avond met jullie speelt en dan 's nachts ook nog eens te keer gaat... Meeste kittens kan je goed moe maken 's avonds en dan trekken ze een groot deel van de nacht wel door :j Ik denk dat dat dus slaaptabletjes voor jou worden :P

op zich kan een speelmaatje wel helpen, vooral om overdag nog actiever te zijn. Ik denk dat dat ook het belangrijkste gaat zijn, overdag proberen nog actiever te houden. Ze slaapt tenslotte als je thuis komt en ik neem aan dat ze 's ochtends ook slapen gaat? Lekker buikje rond met de ochtend maaltijd en dan een fijn plekje op zoeken, dus maaltijden verschuiven zou best een optie kunnen zijn.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:09

Mijn volwassen katers hebben het ook nog... Overdag slapen, en zodra ik s avonds het licht uit doe is het feest. Ik heb oordopjes en een onderbuurvrouw die het gelukkig niet erg vindt dat er s nachts geschaatst wordt over het laminaat ;-)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:16

Ochtendmaaltijd krijgt ze om 6h en als mijn man om 7h30 vertrekt loopt ze nog te stuiteren.
Middagmaaltijd krijgt ze om 12h (dan is ze aan het stuiteren) en als mams in de namiddag nog eens komt dan is ze ook aan het stuiteren.
Gisteren bij thuiskomst was ze ook aan het stuiteren (dan krijgt ze ook een maaltijd) en dat heeft geduurd tot ik ging slapen haha (toen kreeg ze de laatste maaltijd)!

Heeft ze misschien een pingpongbal ingeslikt? :=
Ik denk dat het kleine grut gewoon amper slaapt :\ (meeste katten gaan direct een tukkie doen na hun eten, die van mij huppelt gewoon heerlijk verder! Die ziet het leven wel zitten :D)

Nog een kitten erbij gaat het hem helaas écht niet worden,
ik ben extreem allergisch aan katten... (krijg er brandwonden van...)
Ok, dat wist ik voor ik het arme ding mee naar huis nam,
maar ik heb liever nog eventjes last van mijn allergie tot ze overdag in de tuin kan
dan dat ik haar zou moeten laten inslapen...
(allergie was bij mijn eerste kat ook opgelost door hem overdag buiten te laten en 's nachts binnen te laten, dan slaapt die toch)