Ik zal eerst even proberen de situatie te schetsen.
Wij hebben 2 leuke honden, een berner sennen (Cas) en een witte herder x bouvier. Allebei super leuke en lieve honden.
Boris is een hond met energie voor 10. Altijd druk, altijd spelen en wil altijd bij je in de buurt zijn.
Wij wonen op een boerderij en de honden lopen hier altijd los.
Tot een paar maand geleden woonden wij op een leuke boerderij aan een vrij doorgaande weg, kwamen voornamelijk auto's langs en een doodenkele fietser.
Toen Boris daar nog los liep is hij 2 keer achter de folderbezorgster aangerend... Toen hebben we hem achter het hek gedaan zodat hij niet meer voor op de oprit en bij het huis kon komen maar achter los kon lopen. Ik heb dit nooit echt ideaal gevonden omdat ik de honden graag voor bij het huis heb (ik heb ze niet voor niets). Toen ging hebben we voor een hok gemaakt waar hij snachts aan het touw ging, Cas liep altijd gewoon los.
Dit ging goed.
Nu zijn wij een paar maand geleden verhuist. Weer op een mooie plek vrij-af maar we wonen nu dichter aan de weg. Niet een doorgaande weg, maar 1 waar wandel en fiets routes langs lopen.
Ik merk aan Boris dat hij dit gewoon niet fijn vind. De laatste tijd werd hij al steeds vervelender als vrienden van ons kwamen (die parkeren nu niet meer op het erf). Springen en 'nippen'. Maargoed, hij is altijd al erg speels geweest dus verder niet zo bij stil gestaan.
Een tijdje terug kwam 1 van de buurjongens naar ons toe dat Boris zo heftig doet als ze met de fiets langskomen en wij niet thuis zijn. Heel vervelend (jongste is ook nog maar 10) dus moest hij als we niet thuis waren weer vast aan de lijn.
Toen kwamen de andere buren dat ze last hadden van Boris omdat hij non-stop blafte als we er niet zijn

Nu viel het mij laatst op dat hij ook als ik thuis ben fel is op de buurjongens die langsfietsen en naar crossbrommers. Oudere mensen op de fiets blaft hij wel maar vliegt (nog) niet de weg op.
Nu werden we gisteren gebeld door een mevrouw die hier iedere dag langs loopt. Boris was over de weg gerend en had haar in het bovenbeen gepakt.... Niet ernstig oid, het was meer haar broek maargoed, de volgende keer is het misschien wel raak...
Hij ligt nu weer vast, ondanks dat ik thuis ben. Nu hebben we zitten denken om het erf weer af te sluiten met een hek (iets wat ik nou juist niet wil maargoed). Maar ik geef hier aan huis les aan kinderen en daar vertrouw ik hem gewoon niet meer mee...
Nu hebben we zitten denken na gisteren om hem af te laten maken. Maar dat kan ik ook weer niet over mn hart verkrijgen want het is verder een ontzettend lieve en leuke hond. Sociaal naar andere honden, loopt netjes mee aan de riem en los, kan overal mee naartoe. Vreemden is geen probleem zolang wij erbij zijn.
Ik heb gewoon het idee dat alles wat hier langs komt gewoon teveel voor hem is en hij dat niet aan kan, niet kan verwerken.
Ik wil ook niet dat hij straks een van de buurjongens of andere mensen pakt. En om hem nu de hele tijd aan de lijn te houden is ook geen optie, ook met oog op dat hij dus zo tekeer gaat als wij er niet zijn.
Wat zuden jullie doen? We zitten te denken aan herplaatsen. Maar dan wel bij ervaren mensen. Waar hij veel (eigenlijk zo goed als altijd) buiten komt, niet met kleine kinderen (alhoewel, hij met onze nichtjes heel erg lief en voorzichtig is). En die of rustig wonen of een afgesloten erf/tuin hebben.
Als je met hem buiten loopt doet hij overigens niks. Let dan niet eens op andere mensen, het is puur wanner hij op zijn erf is.
En ik heb graag een waakse hond, maar het moet wel vertrouwd blijven.