Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:51

Hoi bokkers,

Ik zal eerst even proberen de situatie te schetsen.
Wij hebben 2 leuke honden, een berner sennen (Cas) en een witte herder x bouvier. Allebei super leuke en lieve honden.
Boris is een hond met energie voor 10. Altijd druk, altijd spelen en wil altijd bij je in de buurt zijn.
Wij wonen op een boerderij en de honden lopen hier altijd los.

Tot een paar maand geleden woonden wij op een leuke boerderij aan een vrij doorgaande weg, kwamen voornamelijk auto's langs en een doodenkele fietser.
Toen Boris daar nog los liep is hij 2 keer achter de folderbezorgster aangerend... Toen hebben we hem achter het hek gedaan zodat hij niet meer voor op de oprit en bij het huis kon komen maar achter los kon lopen. Ik heb dit nooit echt ideaal gevonden omdat ik de honden graag voor bij het huis heb (ik heb ze niet voor niets). Toen ging hebben we voor een hok gemaakt waar hij snachts aan het touw ging, Cas liep altijd gewoon los.
Dit ging goed.

Nu zijn wij een paar maand geleden verhuist. Weer op een mooie plek vrij-af maar we wonen nu dichter aan de weg. Niet een doorgaande weg, maar 1 waar wandel en fiets routes langs lopen.
Ik merk aan Boris dat hij dit gewoon niet fijn vind. De laatste tijd werd hij al steeds vervelender als vrienden van ons kwamen (die parkeren nu niet meer op het erf). Springen en 'nippen'. Maargoed, hij is altijd al erg speels geweest dus verder niet zo bij stil gestaan.

Een tijdje terug kwam 1 van de buurjongens naar ons toe dat Boris zo heftig doet als ze met de fiets langskomen en wij niet thuis zijn. Heel vervelend (jongste is ook nog maar 10) dus moest hij als we niet thuis waren weer vast aan de lijn.

Toen kwamen de andere buren dat ze last hadden van Boris omdat hij non-stop blafte als we er niet zijn -O- ja wat doe je dan. Toch maar los dan, ik ben momenteel zelf werkloos dus bijna altijd wel thuis nu.

Nu viel het mij laatst op dat hij ook als ik thuis ben fel is op de buurjongens die langsfietsen en naar crossbrommers. Oudere mensen op de fiets blaft hij wel maar vliegt (nog) niet de weg op.

Nu werden we gisteren gebeld door een mevrouw die hier iedere dag langs loopt. Boris was over de weg gerend en had haar in het bovenbeen gepakt.... Niet ernstig oid, het was meer haar broek maargoed, de volgende keer is het misschien wel raak...

Hij ligt nu weer vast, ondanks dat ik thuis ben. Nu hebben we zitten denken om het erf weer af te sluiten met een hek (iets wat ik nou juist niet wil maargoed). Maar ik geef hier aan huis les aan kinderen en daar vertrouw ik hem gewoon niet meer mee...

Nu hebben we zitten denken na gisteren om hem af te laten maken. Maar dat kan ik ook weer niet over mn hart verkrijgen want het is verder een ontzettend lieve en leuke hond. Sociaal naar andere honden, loopt netjes mee aan de riem en los, kan overal mee naartoe. Vreemden is geen probleem zolang wij erbij zijn.

Ik heb gewoon het idee dat alles wat hier langs komt gewoon teveel voor hem is en hij dat niet aan kan, niet kan verwerken.
Ik wil ook niet dat hij straks een van de buurjongens of andere mensen pakt. En om hem nu de hele tijd aan de lijn te houden is ook geen optie, ook met oog op dat hij dus zo tekeer gaat als wij er niet zijn.

Wat zuden jullie doen? We zitten te denken aan herplaatsen. Maar dan wel bij ervaren mensen. Waar hij veel (eigenlijk zo goed als altijd) buiten komt, niet met kleine kinderen (alhoewel, hij met onze nichtjes heel erg lief en voorzichtig is). En die of rustig wonen of een afgesloten erf/tuin hebben.

Als je met hem buiten loopt doet hij overigens niks. Let dan niet eens op andere mensen, het is puur wanner hij op zijn erf is.
En ik heb graag een waakse hond, maar het moet wel vertrouwd blijven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:04

Een hek om je tuin dat hij er niet uit kan is geen optie?
Desnoods een onzichtbare stroom " hek" of te wel de hond een band om die de grens aangeeft tot hoever hij mag komen en komt hij op/over die grens krijgt de hond een stroomschok.

Werkt erg goed met katten dus weet ik dus is er vast ook voor honden.

Herplaatsen zou ik in dit geval niet zomaar doen, want jullie bieden al dezelfde omgeving als waar je hem wilt herplaatsen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:05

We hebben nu stroom maar daar loopt hij overheen. Een hek kan wel maar dan zit ik nog met het probleem dat ik hier kinderen over de vloer heb van pak en beet 7 jaar. Dat zijn kinderen van anderen en dat risico durf ik nu met hem niet meer te nemen.

En het haalt ook de drukte langs de weg niet weg :n Ook omdat hij naar onze vrienden (die hier bijn a wekelijks zijn) ook heftiger wordt.
Ik denk dat alles gewoon te druk is voor hem.

troi

Re: Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:08

Ik denk dat ineke geen stroomdraadje bedoeld maar een systeem waarbij de hond een tik van zijn halsband krijgt als hij een bepaalde grens over gaat. Dit werkt via een zender.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:08

Ik zou een hek nemen om het erf af te sluiten, en als je mensen verwacht (lesklanten etc) de hond ergens opsluiten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:12

Lesklanten duurt hier een paar uur. Hond opsluiten is geen optie omdat hij dan echt tekeer blijft gaan. Hij kan nonstop aan 1 stuk door blaffen en joelen.
Handig als je les staat te geven en je jezelf amper kan verstaan :+

Zo'n systeem snap ik, maar dan zou ik eerder een hek neerzetten en dat haalt niet weg dat ik hem niet vertrouw met lesklanten.

Daarnaast heeft mijn vriend ook zijn bedrijf hier en komen geregeld klanten over de vloer. Ik durf het risico niet aan :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:14

Het is begonnen toen je m vastlegde?

Natuurlijk gaat die hond het dan als een straf zien dankzij de voorbijgangers/bezoek/klant (maakt niet uit wat of wie), want je zet m vast wanneer de voorbijgangers komen.

En als ie eenmaal weer los mag gaat ie natuurlijk daarop reageren door achter ze aan te gaan en of te pakken.

Inslapen, kom nou zeg, lekker makkelijk, zeker omdat ie verder wel lief is.

Wegdoen, lekker dan schuif je de probleem door naar een ander die het dier niet goed kent zoals jullie, wat mogelijk nog erger maakt dan het al is, dikke kans dat het fout gaat.

Zet maar een hekwerk ofzo, dan komt er maar een brievenbus aan het hek. Hond kan dan niemand meer zomaar pakken en of bijten of wat dan ook, hoef je enkel nog het overdreven blaffen af te leren.

Je kan ook desnoods een muilkorf omdoen, zielig of niet, het went wel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-07-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:17

Heeft de hond ook een andere uitlaatklep?
Gaat hij regelmatig mee op wandeling? Wordt hij mentaal uitgedaagd?
Een jonge energieke hond gaat gemakkelijk "eigen" leuke spelletjes gaan uitvinden als hij niet uitgedaagd wordt door zijn mens.

Zeker omdat je zegt dat de hond verder wel gewoon lief en aardig is...

Het is ook erger geworden na de verhuis. Nieuw huis => dingen op orde brengen => minder tijd voor de hond? => en die zoekt en vindt een uitlaatklep in het nahollen en bijten van voorbijgangers. Want hoe harder hij blaft, hoe harder ze rennen, hoe leuker het spelletje.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:18

De wens om je honden volledig los te laten lopen als jullie afwezig zijn vind ik gewoon onrealistisch. Hij kan aangereden worden, of zoals je nu hebt zijn eigen leven gaan leiden en zijn eigen regels volgen.
Het is trouwens verboden om honden zonder toezicht los te laten lopen. Ik wil niet gendarm ofzo spelen en ben de eerste om mijn hond ergens los te laten lopen, maar dicht bij een een baan waar fietsers, kinderen en andere honden langslopen vind ik het gewoon verschrikkelijk nonchalant om honden los te laten lopen. Sommige mensen zijn bang van honden en kinderen lokken soms bepaalde reacties uit.
Ik zou echt gaan denken aan omheining en dan dagelijks gaan wandelen (onder toezicht). Heel mooi om je honden zo los te kunnen laten, maar klinkt een beetje als middeleeuws in mijn oren. Als ik dit doe met mijn honden heb ik op 2 weken tijd ruzie met de buurt en de gemeente + dat ze dan de hond kunnen laten inslapen als hij gebeten heeft en dat is dan echt niet het dier zijn fout waar er is tenslotte niemand om hem in toom te houden.

Dat speels bijten/nippen kun je echt wel afleren hoor en niet door hem vast te binden aan een touw, maar door consequent te reageren als hij dit doet, maar dan moet je wel in de buurt zijn.
Laatst bijgewerkt door betadine op 03-07-12 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:21

Ragdollcat schreef:
En als ie eenmaal weer los mag gaat ie natuurlijk daarop reageren door achter ze aan te gaan en of te pakken.

Wegdoen, lekker dan schuif je de probleem door naar een ander die het dier niet goed kent zoals jullie, wat mogelijk nog erger maakt dan het al is, dikke kans dat het fout gaat.

Zet maar een hekwerk ofzo, dan komt er maar een brievenbus aan het hek. Hond kan dan niemand meer zomaar pakken en of bijten of wat dan ook, hoef je enkel nog het overdreven blaffen af te leren.

Je kan ook desnoods een muilkorf omdoen, zielig of niet, het went wel.

Waarom moeten mensen toch altijd dieren tot aan de dood houden, en mogen ze er niet voor kiezen het dier af te doen naar iemand die er wellicht een super goed huisje voor heeft waar hij veel meer op zijn plaats is?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:24

Ragdollcat schreef:
Het is begonnen toen je m vastlegde.

Natuurlijk gaat die hond het dan als een straf zien dankzij de voorbijgangers (maakt niet uit wat of wie), want je zet m vast wanneer de voorbijgangers komen.

En als ie eenmaal weer los is gaat ie natuurlijk daarop reageren door achter ze aan te gaan en of te pakken.

Wegdoen, lekker dan schuif je de probleem door naar een ander die het dier niet goed kent zoals jullie, wat mogelijk nog erger maakt dan het al is.

Los het probleem gewoon op, door bijv. hekwerk ofzo, dan komt er maar een brievenbus aan het hek ofzo.

Volgens mij snap jij het verhaal niet??
Hij was altijd gewend om vast te liggen bij het oude huis, was daar ook geen probleem (alleen snachts lag hij vast). Hij reageerd niet omdat hij weer los is, hier zat weken tussen.
Hij loopt normaal áltijd los. Hebben hem 2 daagjes vast gehad als wij niet thuis waren (verder liep hij los) vanwege de buurjongens, toen begon hij te blaffen e.d. en hebben we hem weer los gedaan.
Hij loopt altijd los, en het wordt juist nu hij los loopt alleen maar erger.

Als ik hem herplaats krijgen mensen het volledige verhaal mee. T'is een lieve hond, maar ik kan het niet hebben met zoveel mensen over de vloer.
Ik heb de verantwoordelijkheid e zorgen dat mensen hier fatsoenlijk langs kunnen. Als mijn buren zo'n hond zouden hebben zou ik het ook niet fijn vinden om erlangs te moeten fietsen.
Daarnaast alle wandelaars/fietsers en mountainbikers hier. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd.
Of als ik hier kinderen van 7 jaar heb lopen en hij dan ineens wat denkt te gaan doen.

En juist omdat ik het probleem niet af wou schuiven en ik dat niet op mijn geweten wil hebben hebben we de overweging gedaan hem in te laten slapen ja.

Maar als iemand nou het juiste plekje heeft? De volledige historie weet en er ervaring mee heeft hoe er mee om te gaan? Dan ben ik toch egoistisch om de hond zelf te houden terwijl die hier wellicht helemaal niet op zijn plek is??

Heb het eerder gedaan met een duitse herder x mechelaar van de vorige eigenaar vn het oude huis, die hond had daar een jaar zo goed als alleen op het erf gezeten. En was echt bloed en bloed vals. We konden zelf niet fatsoenlijk het erf over lopen en ik ben meerdere keren gegrepen. We hebben een jaar lang van alels geprobeerd maar het was niet te doen. Kan me ook niet voorstellen dat zo'n hond zich daar lekker bij voelt, ze doen het niet voor niets. Die hebben we af laten maken.

Boris krijgt veel uitdaging. Ga regelmatig met hem wandelen. Als ik buiten ben altijd even stokje en balletje gooien. Buiten loopt hij aan de riem en los. Sinds kort fiets ik ook met hem om zn energie eruit te laten. Nu zelfs meer dan eerder. Maar hij wordt er niet anders van.

@Betadine, waarom is los laten lopen niet realistisch? Wel eens op boerderijen geweest? :+
Daarnaast wonen wij hier aan een weg waar qua auto's alleen de buren komen, we wonen aan een overhard zandpad.

Als je honden leert op het erf te blijven zijn ze erfgebonden. (erschilt wel per ras natuurlijk). Onze berner loopt echt het erf niet uit zichzelf af. Die weet dat dat niet mag, en dat sctroomdraadje ligt er niet voor niets.

Boris weet alleen dat hij er makkelijk overheen kan stappen.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 03-07-12 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:25

Ik weet niet hoe oud je hond is en hoeveel heil je ziet in de hier aangedragen "oplossingen"die eventueel kunnen werken. Maar als dat allemaal geen optie is zou ik de hond netjes een spuitje geven. Zoals hij nu leeft is hij schijnbaar niet gelukkig (blaffen, nippen en zelfs een soort van beet) . Om hem dan te herplaatsen en te hopen op een goede afloop zou persoonlijk niet mijn ding zijn. Hij heeft een fijn leven gehad, dan zou ik hem een net eind gunnen en zo zeker weten dat er niet meer met de hond gezeuld gaat worden. Maar goed, ik begrijp dat hier de meningen over kunnen verschillen. Sterkte met je keuze.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:30

Oreo schreef:
Ik weet niet hoe oud je hond is en hoeveel heil je ziet in de hier aangedragen "oplossingen"die eventueel kunnen werken. Maar als dat allemaal geen optie is zou ik de hond netjes een spuitje geven. Zoals hij nu leeft is hij schijnbaar niet gelukkig (blaffen, nippen en zelfs een soort van beet) . Om hem dan te herplaatsen en te hopen op een goede afloop zou persoonlijk niet mijn ding zijn. Hij heeft een fijn leven gehad, dan zou ik hem een net eind gunnen en zo zeker weten dat er niet meer met de hond gezeuld gaat worden. Maar goed, ik begrijp dat hier de meningen over kunnen verschillen. Sterkte met je keuze.

Dit is precies waar wij dus over gedacht hebben. Ik drufde het niet aan hem te herplaatsen. Maar dan eerlijk, er zijn mensen die wel goed met zo'n hond kunnen.
Echt gegrepen heeft hij nog niet gedaan, Maar als ik zie hoe hij de laatste tijd eigenlijk soort van 'erger' wordt wil ik dat ook niet af gaan wachten.

Hij is nu 3.5. Dus zeker nog niet oud.

Het hek hebben we een tijd terug al overwogen. Maar lijkt nu geen optie meer vanwege wat wij op ons eigen erf doen.
Als ik geen les zou geven en er niet zoveel mensen en kinderen hier op het erf kwamen hadden we vandaag nog een hek geplaatst en was alles prima in orde. Want dan kan hij niet naar de weg.
Maar zo zit het hier nu helaas niet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:31

Ik heb er ook zo een op stal lopen. Waaks, maar even iets te. Vreemde mensen hapt hij naar, echt bijten heeft hij nooit gedaan, maar toch, niet helemaal de bedoeling. Kreeg hem totaal verknipt binnen, nu is hij al een stuk braver.

Hij loopt overdag gemuilkorfd, probleem opgelost.

Edit: Mijn hond gaat wel iedere week mee op training, gaat in de avond mee naar huis en doordeweeks trainen we ook.
Edit 2: Ik zou zelf zo'n hond ook niet herplaatsen eigenlijk. Zelf proberen, anders een spuitje. Er zijn genoeg honden, en wie zegt dat de hond bij z'n volgende baas blijft? De kans dat je een hutje op de hei vind waar hij de rest van zijn leven mag wonen is heel klein.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 03-07-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:33

betadine schreef:
De wens om je honden volledig los te laten lopen als jullie afwezig zijn vind ik gewoon onrealistisch. Hij kan aangereden worden, of zoals je nu hebt zijn eigen leven gaan leiden en zijn eigen regels volgen.
Het is trouwens verboden om honden zonder toezicht los te laten lopen. Ik wil niet gendarm ofzo spelen en ben de eerste om mijn hond ergens los te laten lopen, maar dicht bij een een baan waar fietsers, kinderen en andere honden langslopen vind ik het gewoon verschrikkelijk nonchalant om honden los te laten lopen. Sommige mensen zijn bang van honden en kinderen lokken soms bepaalde reacties uit.
Ik zou echt gaan denken aan omheining en dan dagelijks gaan wandelen (onder toezicht). Heel mooi om je honden zo los te kunnen laten, maar klinkt een beetje als middeleeuws in mijn oren. Als ik dit doe met mijn honden heb ik op 2 weken tijd ruzie met de buurt en de gemeente + dat ze dan de hond kunnen laten inslapen als hij gebeten heeft en dat is dan echt niet het dier zijn fout waar er is tenslotte niemand om hem in toom te houden.

Dat speels bijten/nippen kun je echt wel afleren hoor en niet door hem vast te binden aan een touw, maar door consequent te reageren als hij dit doet, maar dan moet je wel in de buurt zijn.

Het nippen bestraffen we ook echt niet door hem aan een touw te doen hoor. wij zijn daar zelf altijd erg consquent in.

Maar als ik niet thuis ben en de buurjongens doet hij naar op is het toch logisch dat ik hem uit voorzorg vastzet (overigens, hebben we dit ook gewoon in hun hok gedaan maar dan gaat hij ook zo tekeer).

Muilkorf hebben meerdere mensen mij aangeraden. Maar vind ik geen oplossing voor het probleem. Het blijft dat het hier gewoon té druk en teveel is voor hem denk ik.
Daarbij, als mensen hier komen kijken met hun kind voor les en er loopt een gemuilkorfde hond. laat jij daar dan rustig je kind achter? Ik persoonlijk niet :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:34

Heb je land aan huis? Je zou er namelijk over kunnen denken om een stukje land voor hem af te zetten, mooie ren/huisje/hok achtig iets te maken en hem daarin te laten zodra je mensen verwacht/overdag. Daar voeren zodat hij het een leuke plek gaat vinden, en als hij een beetje overzicht heeft, zou het dan niet goed zijn?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:35

Doe je verder wat met de hond? Heb je al iemand mee laten kijken?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:36

cp112 schreef:
betadine schreef:

Het nippen bestraffen we ook echt niet door hem aan een touw te doen hoor. wij zijn daar zelf altijd erg consquent in.

Maar als ik niet thuis ben en de buurjongens doet hij naar op is het toch logisch dat ik hem uit voorzorg vastzet (overigens, hebben we dit ook gewoon in hun hok gedaan maar dan gaat hij ook zo tekeer).

Muilkorf hebben meerdere mensen mij aangeraden. Maar vind ik geen oplossing voor het probleem. Het blijft dat het hier gewoon té druk en teveel is voor hem denk ik.
Daarbij, als mensen hier komen kijken met hun kind voor les en er loopt een gemuilkorfde hond. laat jij daar dan rustig je kind achter? Ik persoonlijk niet :n

Mijn potentiele nieuwe klanten vragen waarom hij gemuilkorfd is, en zijn blij dat ik mijn verantwoordelijkheid neem met hem. Er is echt nog niemand weggebleven omdat er een valse hond met muilkorf loopt.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 03-07-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:36

Vjestagirl schreef:
Heb je land aan huis? Je zou er namelijk over kunnen denken om een stukje land voor hem af te zetten, mooie ren/huisje/hok achtig iets te maken en hem daarin te laten zodra je mensen verwacht/overdag. Daar voeren zodat hij het een leuke plek gaat vinden, en als hij een beetje overzicht heeft, zou het dan niet goed zijn?

Hebben we geprobeerd :j Maar helaas blijft hij dan ook blaffen en tekeer gaan omdat hij niet bij ons kan zijn.
Als ik buiten bn volgt hij mij overal. Als ik hem in zijn afgezette stukje deed ging hij ook als een gek tekeer...
En geloof mij, hij houd dat gerust een uurtje of 3 vol. Heeft dagen dat hij amper meer blafffen kan omdat hij zo schor is....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:37

cp112 schreef:
@Betadine, waarom is los laten lopen niet realistisch? Wel eens op boerderijen geweest? :+
Daarnaast wonen wij hier aan een weg waar qua auto's alleen de buren komen, we wonen aan een overhard zandpad.

Als je honden leert op het erf te blijven zijn ze erfgebonden. (erschilt wel per ras natuurlijk). Onze berner loopt echt het erf niet uit zichzelf af. Die weet dat dat niet mag, en dat sctroomdraadje ligt er niet voor niets.

Ik ben als kind lelijk gebeten door een boerderijhond dus ja ik heb al boerderijhonden van heel dichtbij gezien. Gelukkig is mijn toenmalige hond er toen tussengekomen want anders had ik geen gezicht meer.

Als er echt zo weinig doorgaand verkeer is begrijp ik wel dat je je honden niet wilt opsluiten. Maar ik heb bij jouw posts zo een beetje het gevoel dat je de problemen ontloopt ipv ze op et lossen. Ik heb een tjech thuis en zo goed als alle tjechen zijn nogal nipperig, over-enthousiast als ze pup zijn. Met veel geduld leer je dit af. Zoals ik hoor heb je eigenlijk helemaal geen stoute hond, maar is hij gewoon over-enhousiast. Hetzelfde met je leskinderen ipv je hond erbij te laten en te corrigeren als hij te enthousiast wordt sluit je hem op. Hiermee verbeter je toch zijn gedrag niet ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:37

Nikka schreef:
Doe je verder wat met de hond? Heb je al iemand mee laten kijken?

Hoe bedoel je verder wat mee?
Zoals ik zei wordt hij dagelijks lang uitgelaten en ga ik regelmatig met hem fietsen :j
Als ik het erf op loop speel ik vaak met hem. Dus zijn energie kan hij wel kwijt :j

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:40

Is de hond gecastreerd? Dat kan ook het felle er af halen.
En inderdaad kan je ook nog aan een muilkorf denken, al weet ik niet of dat voor een hond prettig is, dag in, dag uit.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:40

betadine schreef:
cp112 schreef:

Ik ben als kind lelijk gebeten door een boerderijhond dus ja ik heb al boerderijhonden van heel dichtbij gezien. Gelukkig is mijn toenmalige hond er toen tussengekomen want anders had ik geen gezicht meer.

Als er echt zo weinig doorgaand verkeer is begrijp ik wel dat je je honden niet wilt opsluiten. Maar ik heb bij jouw posts zo een beetje het gevoel dat je de problemen ontloopt ipv ze op et lossen. Ik heb een tjech thuis en zo goed als alle tjechen zijn nogal nipperig, over-enthousiast als ze pup zijn. Met veel geduld leer je dit af. Zoals ik hoor heb je eigenlijk helemaal geen stoute hond, maar is hij gewoon over-enhousiast. Hetzelfde met je leskinderen ipv je hond erbij te laten en te corrigeren als hij te enthousiast wordt sluit je hem op. Hiermee verbeter je toch zijn gedrag niet ?

Het probleem ontlopen zou zijn hek ervoor en muilkorven. Want dat lost het probleem niet op.

Als er kinderen zijn corrigeer ik hemook, wie zegt dat ik dat niet doe? Ik sluit hem ook niet op?

Maar als ik in de bak sta les tegeven en er lopen nog 2 koters hier rond. Dan kan ik hem toch niet corrigeren? Ik sta er niet 24 uur per dag met mn neus bovenop :n

Eerder was het overenthousiasme, maar dat is het nu echt niet meer. Bij mijn vrienden was hij ook altijd al erg enthousiast. Maar het gaat nu van kwaad tot erger terwijl hij dus wel gewoon los loopt he, ik heb hem dan niet vast.

Overigens, als hij nu vast gaat dan gaat hij in zijn hok. En dan gaat de adnere hond met hem mee, dus alleen is hij niet. Snachts gaan ze ook gewoon zonder morren in hun hok. Maar als hij weet dat ik gewoon buiten loop en bezig ben wil hij bij mij zijn en gaat hij tekeer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:41

In de vorm van training of iets uitdagends. En heb je iemand mee laten kijken? Jij geeft nu een invulling van wat je ziet, maar dat kan best heel anders liggen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:41

ashley1 schreef:
Is de hond gecastreerd? Dat kan ook het felle er af halen.
En inderdaad kan je ook nog aan een muilkorf denken, al weet ik niet of dat voor een hond prettig is, dag in, dag uit.

We hebben hem een jaartje geleden laten castreren juist om te proberen of hij dan wat rustiger werd. Het heeft helaas geen verschil gemaakt :n