Kattenjager

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamawi97

Kattenjager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:43

Hallo allemaal, :D
Nu wil ik dit al een tijdje vragen maar er kwam maar niks van. Kijk ik vandaag uit m'n raam want ik hoor een raar geluidje en jahoor.. mijn kat heeft een vlaamse gaai. Vroeger was het een jager van niks maar nu pakt hij het ene beest na de andere (van mol naar vogel..) Nu vind ik dit erg zielig want soms leven de dieren nog en weten we niet wat we met ze moeten doen.. want ja je gaat echt niet zomaar met een knuppel ze doodslaan ofzo... (zou ik niet durven..)

Nu is mijn vraag heeft iemand anders hier ook ervaringen mee?
Zoja wat doe je eraan dat je kat niet zoveel dieren meer pakt??
Je hebt een kattebelletje maar daar heb ik een paar verhalen over gehoort (blijven hangen in een boom etc.), dus is dat wel echt veilig?

Groetjes, Tamara :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:45

Een kattenbelletje met elastiek, is dat wat?
Of 1 die gauw knapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:46

Elastiek is sowieso niks, heel gevaarlijk. Wel een idee is één met veiligheidssluiting maar die raken ze vaak wel gauw kwijt (zegt ook wat over hoe vaak katten ergens achter (kunnen) blijven haken met hun bandje!).

Het beste alternatief: je tuin afzetten zodat je kat niet meer overal beesten kan doden maar nog wel naar buiten kan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:50

Onze katten mogen allemaal niet de weg op en hebben een ruime ren.

Is dat wat?

tamawi97

Re: Kattenjager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:51

Tja... mijn tuin afzetten is niet zo'n goed idee woon namelijk aan een weiland.. en hij is een beetje te dik dus vinden het fijn als hij kan rondrennen!!

Veiligheidssluiting.... ja dat zou wat kunnen zijn!! Maar idd wat je al zegt ze blijven zooo vaak achter iets haken, ik zou het ook alleen maar omdoen als het echt veilig is voor mijn kat!

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:52

Maarja als dat betekend dat ik steeds een nieuwe moet kopen heeft dat ook niet echt zoveel zin!! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:58

Mijn ene kat is ook echt een jager!
Kwam met van alles en nog wat thuis, 1x zelfs met een konijn :=

Nu heeft ze een bandje, met veiligheidssluiting, om met daaraan een belletje.
Ze raakt hem inderdaad af en toe kwijt, maar ach, voor 10 euro heb je weer een nieuw bandje ;)

Ik test wel altijd de belletjes in de winkel en koop degene die het meeste geluid maakt.
Heb ook wel eens een belletje gehad dat amper geluid maakt en dan vangt ze nog steeds van alles :')

Probleem is nu trouwens niet helemaal 100% over, af en toe komt ze met een muis thuis, maar de wat grotere dieren zoals vogels zijn toch wel echt zeldzaam.

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:11

Oke dankjewel!

Ik denk dat ik voor een bandje met veiligheidssluiting ga! Tja, muizen en mollen mag nog wel maar dat van die grote vogels vind ik niet zo leuk! Dus dat is mooi.. dankjewel iedereen voor de tips!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:18

Tja, ik zou zeggen dat de kat gewoon doet waarvoor hij op de wereld is; dieren vangen :D
Laat hem lekker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:56

Mijn katten hebben allebei 2 belletjes aan hun bandje (met veiligheidssluiting, werkt ideaal! al 2 keer verloren maar wel teruggevonden :+).

En verder, tja, een kat is een kat, en die vangen beesten :P

Ik heb hier wel ratten, konijnen, vogels (duiven ook) en de wereld aan muizen binnen liggen. Muis eigenlijk iedere dag wel.
De belletjes werkt ook eignelijk alleen tegen de vogels. En nog pakken ze die soms, as een domme vogel dan :+

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:00

Je kan er (meestal) vanuit gaan dat een kat, net als zijn voorouders, de zwakkere dieren vangt. Oftewel, lekker laten gaan en niet afpakken. Meestal doden ze hun prooi wel, al spelen ze er soms wel geruime tijd mee, ja zielig maar ook natuur. Als jij het afpakt en het beestje leeft nog, gaat hij vaak toch wel dood aan of stress of infectie (kattennagels en hun tanden zijn namelijk erg vies).

Verder hebben de vogels, muizen, mollen e.d. veels te weinig natuurlijke vijanden in Nederland, dus echt kwaad kan jouw kat echt niet voor de populatie.