De laatste luistert 100% en de herder 90%, maar in die 10% is het vaak ook meteen goed mis.
We hebben ervaring met honden, ze kunnen heel veel en de herder zelfs tot op comando blaffen (hard en zacht), 'alsjeblieft' (piepen) en weetikveel nog meer.
Waar het mis gaat is het jachtinstinct. Ze schiet direct in volle vaart weg bij het zien van katten of andere kleine wilde dieren.
Ene moment loopt ze netjes aan de voet, andere moment is ze met riem en al de hort op. Terugkomen doet ze altijd wel, maar het is onwijs vervelend voor de katteneigenaren en het is ook niet echt fijn om te zien. Ze doet de katten niets (ze heeft zelfs tijdje samen met kat geleefd, speelde samen, sliepen samen, etc.), maar de snelheid waarmee ze er achteraan vliegt doet anders denken. Daarentegen doet ze konijnen wel wat. In slechts enkele seconden is het arme dier overleden.
Even voor de beeldvorming; in het afgelopen jaar / anderhalf jaar zijn dit er 2 geweest.
Als we in het bos zijn of ze is mee naar de paarden flikt ze het dus om ineens weg te schieten, hoe kunnen we dit oplossen?
We kunnen niet continue haar aandacht houden met een bal of tak, want ze zal toch ook haar behoeftes moeten doen. Dat slaat ze over zodra één van deze speeltjes in het zicht is. Ook als we haar middagje mee nemen naar de paarden zie ik het niet zitten om één extra persoon mee te moeten nemen om maar met haar te blijven spelen. Overigens als er gereden wordt gaat ze zelf liggen in de stal/opslaggedeelte. Het is puur als ze maar iets kleins ziet rennen is ze weg.
Roepen, schelden, vloeken en auto starten (zodat ze mee wil) werken dan niet meer.
Wij dachten aan een stroomband om haar uit de concentratie van het jagen te halen, want zodra ze ons weer in haar vizier heeft komt ze gewoon terug.
Wat de ervaring hiermee? En hebben jullie ook aanraders qua producten? Zijn ze er ook waterdicht (ze zwemt heel graag)?
Of weet iemand de oplossing?
Groetjes
Straffen en corrigeren zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen. En corrigeren is in mijn ogen helemaal niet negatief, juist het tegenovergestelde.
Ik doelde meer op het feit dat ze de schokken niet met de band zou associëren.