af en toe Oost Indisch Doof!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

af en toe Oost Indisch Doof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:45

Wij hebben twee honden; een herdershond (bijna 2 jaar) en een herder x american bulldog (6 maanden).

De laatste luistert 100% en de herder 90%, maar in die 10% is het vaak ook meteen goed mis.
We hebben ervaring met honden, ze kunnen heel veel en de herder zelfs tot op comando blaffen (hard en zacht), 'alsjeblieft' (piepen) en weetikveel nog meer.

Waar het mis gaat is het jachtinstinct. Ze schiet direct in volle vaart weg bij het zien van katten of andere kleine wilde dieren.
Ene moment loopt ze netjes aan de voet, andere moment is ze met riem en al de hort op. Terugkomen doet ze altijd wel, maar het is onwijs vervelend voor de katteneigenaren en het is ook niet echt fijn om te zien. Ze doet de katten niets (ze heeft zelfs tijdje samen met kat geleefd, speelde samen, sliepen samen, etc.), maar de snelheid waarmee ze er achteraan vliegt doet anders denken. Daarentegen doet ze konijnen wel wat. In slechts enkele seconden is het arme dier overleden.
Even voor de beeldvorming; in het afgelopen jaar / anderhalf jaar zijn dit er 2 geweest.

Als we in het bos zijn of ze is mee naar de paarden flikt ze het dus om ineens weg te schieten, hoe kunnen we dit oplossen?

We kunnen niet continue haar aandacht houden met een bal of tak, want ze zal toch ook haar behoeftes moeten doen. Dat slaat ze over zodra één van deze speeltjes in het zicht is. Ook als we haar middagje mee nemen naar de paarden zie ik het niet zitten om één extra persoon mee te moeten nemen om maar met haar te blijven spelen. Overigens als er gereden wordt gaat ze zelf liggen in de stal/opslaggedeelte. Het is puur als ze maar iets kleins ziet rennen is ze weg.

Roepen, schelden, vloeken en auto starten (zodat ze mee wil) werken dan niet meer.

Wij dachten aan een stroomband om haar uit de concentratie van het jagen te halen, want zodra ze ons weer in haar vizier heeft komt ze gewoon terug.

Wat de ervaring hiermee? En hebben jullie ook aanraders qua producten? Zijn ze er ook waterdicht (ze zwemt heel graag)?
Of weet iemand de oplossing?

Groetjes

Afbeelding

Kuggur

Re: af en toe Oost Indisch Doof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:43

Aan de lijn in situaties waar hun jachtinstinct opgewekt wordt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:57

Ze trekt de lijn gerust uit mijn handen, omdat het zo onverwachts is. Echt in fractie van seconden is ze weg en tsja eerlijk gezegt sta ik niet elke seconde in de startblokken om haar bij me te houden.
Als ik het overigens wel in de gaten heb, dan is een waarschuwing met stem voldoende.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:02

Roepen schelden vloeken helpt sowieso niet je bent dan niet leuk meer en is het ook niet leuk om terug te komen.. Je bent op dat moment gewoon niet leuk genoeg, die kat of het wild is veeeel leuker. Wat doe je als ze uiteindelijk terug komt? Stroomband vind ik sowieso not done en als het een beetje meezit volgend jaar ook verboden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:11

Let_be schreef:
Ze trekt de lijn gerust uit mijn handen, omdat het zo onverwachts is. Echt in fractie van seconden is ze weg en tsja eerlijk gezegt sta ik niet elke seconde in de startblokken om haar bij me te houden.

Ik kan me vergissen, maar stel je hier dus serieus dat je je hond aangelijnd niet eens onder controle kan houden...?
Dan denk ik dat er weinig hoop is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:22

Lus van de lijn om je pols doen en een slag om je hand slaan. Ik heb een hond met nog wat angst en moet ook steeds 100% op mn hoede zijn voor het geval ze schrikt, maar met de riem om mn pols gaat er niks mis, kan ze niet met lijn en al wegglippen. Dat ten eerste....

Verder... Heel alert zijn. Die van mij wilde ook steeds achter katten aan maar door tijdig (!!!!) te corrigeren gaat dat nu heel goed. Zelfs zo goed dat ze met een slappe lijn keurig bij me blijft, al is ze nog wel erg gefocust op de kat. Ruk aan de riem geven om de aandacht weer bij jou te halen en dat uitbouwen. Maar je zult het vóór moeten zijn. Stroomband oid is symptoombestrijding maar dit gedrag zou eruit te trainen moeten zijn, in elk geval in zo verre dat je de hond normaal bij je kunt houden.

Maar ja.... Je zult eerlijk gezegd ook aan jezelf moeten werken. Als je hond dat gedrag vertoont moet je júist elk moment in de startblokken staan om haar bij je te houden, anders kun je het gedrag nooit corrigeren.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:11

Kuggur schreef:
Let_be schreef:

Ik kan me vergissen, maar stel je hier dus serieus dat je je hond aangelijnd niet eens onder controle kan houden...?

Is dit niet een beetje kort door de bocht? Heeft elke hond niet eens een moment dat het er vandoor wil schieten omdat het bang/schrikt of wil jagen?

Sorry maar beetje bullshit met er is weinig hoop.

Mossel schreef:
Roepen schelden vloeken helpt sowieso niet je bent dan niet leuk meer en is het ook niet leuk om terug te komen.. Je bent op dat moment gewoon niet leuk genoeg, die kat of het wild is veeeel leuker. Wat doe je als ze uiteindelijk terug komt? Stroomband vind ik sowieso not done en als het een beetje meezit volgend jaar ook verboden

Het klinkt allemaal heel zielig zo'n stroomband, maar vind het persoonlijk zieliger voor het konijntje of als het een keer verkeerd afloopt.
Daarnaast heeft zo'n band vaak meerdere standen, van piep, trillen tot schok. En deze schokken zijn echt niet zodanig hoog dat ze gelijk dood neervalt. Daarom moet je het altijd eerst testen op je eigen :o

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:35

Ik ken de stroomband en je wekt er sowieso een schrik reactie mee op wat ook totaalde verkeerde al t op kan schieten ik zal het ook nooit maar dan ook nooit aanraden

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:08

Mossel schreef:

Vrolijk doen maakt ook niet uit, ze ziet ons totaal niet meer. Focus ligt alleen op het dier wat ze volgt.

Kuggur schreef:

Weinig hoop? Pardon, dat is wel erg kort door de bocht. Het is alleen als ze iets ziet dat ze niet meer bereikbaar is. Verder gaan allebei de honden mee overal en nergens naar toe en krijgen we juist van vrienden/kennissen opmerkingen dat ze zo gehoorzaam zijn. Hard blaffen, zacht blaffen, zachtjes piepen op 3 verschillende commando's, aan de voet, volgen, blijf, hoog (auto), zit, etc. Bijna alles kent ze al, maar ineens is ze niet meer bereikbaar en is de focus weg.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:32

amyz schreef:
Lus van de lijn om je pols doen en een slag om je hand slaan. Ik heb een hond met nog wat angst en moet ook steeds 100% op mn hoede zijn voor het geval ze schrikt, maar met de riem om mn pols gaat er niks mis, kan ze niet met lijn en al wegglippen. Dat ten eerste....

Verder... Heel alert zijn. Die van mij wilde ook steeds achter katten aan maar door tijdig (!!!!) te corrigeren gaat dat nu heel goed. Zelfs zo goed dat ze met een slappe lijn keurig bij me blijft, al is ze nog wel erg gefocust op de kat. Ruk aan de riem geven om de aandacht weer bij jou te halen en dat uitbouwen. Maar je zult het vóór moeten zijn. Stroomband oid is symptoombestrijding maar dit gedrag zou eruit te trainen moeten zijn, in elk geval in zo verre dat je de hond normaal bij je kunt houden.

Maar ja.... Je zult eerlijk gezegd ook aan jezelf moeten werken. Als je hond dat gedrag vertoont moet je júist elk moment in de startblokken staan om haar bij je te houden, anders kun je het gedrag nooit corrigeren.

Om mijn pols? Dan komt er ineens 25-30kg. aan te hangen, lijkt me niet echt goed, maar wel proberen waard.
Het continue corrigeren is wel lastig, omdat het soms weken goed gaat en dan wordt je wat rustiger en ineens is ze weer weg.

Mossel schreef:
Ik ken de stroomband en je wekt er sowieso een schrik reactie mee op wat ook totaalde verkeerde al t op kan schieten ik zal het ook nooit maar dan ook nooit aanraden

Het is ook niet mijn voorkeur, maar ik hoop dat door die schrikreactie ze het dier even uit oog heeft en ons weer ziet. Het is zeker niet de bedoeling om haar regelmatig te straffen oid. Eigenlijk moet het zo zijn dat als ze weg schiet een stroomstootje en 'nee' en dat ze daarna beloond wordt als ze terugkomt. Uiteindelijk zou ze dan meer 'gewicht moeten hangen aan het woordje nee'.

Maar is er iemand die er ervaring mee heeft?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:39

Mijn oude herder was "selectief doof". Die hoorde alleen wat ze wilde horen! _O-

Als je heel goed oplet en naar je hond kijkt, zie je dat je hond zelf duidelijk aangeeft dat ze ergens op gefocussed is voordat ze wegschiet.
Als je haar corrigeert als ze gaat focussen, (kan een seconde zijn hoor!) ben je op tijd. Als ze niet stopt met focussen bij een rukje aan de riem (ik neem aan dat je haar zo corrigeert), dan kun je proberen een duwtje met je voet tegen haar zij geven. Dan moet ze verstappen en wordt ze uit die "concentratie" gehaald. Je doet haar geen pijn dan hoor. Misschien jankt ze wel, maar dat is meer een "schrik" reactie. Het is ook handig om haar hoofd dan weg te draaien van dat waar ze op focust. Ze mag kijken, maar niet focussen. Dus elke keer als je ziet dat ze dat laatste doet, corrigeren.

Succes!

PS over 'stroom band', er zijn ook banden die een vibratie afgeven, zoals een telefoon. Dus geen stroom, maar wel dezelfde reactie. dit bijvoorbeeld: http://www.correctiebanden.nl/product/details/2013

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:03

Ik zou wel naar zo'n correctieband kijken, en dan inderdaad die met het trillen. Kijkt ze eventjes op en kan je die seconde gebruiken om haar aandacht te krijgen en haar terug te halen, bij de honden van de eigenaresse van mijn vz paard werkte het perfect en is nu niet meer nodig :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:08

Op vervolgcursus bij ons had een vrouw met ook een behoorlijk kalf, een riem die ze om haar bovenlichaam kon dragen, met een stuk elastisch stuk ertussen (zodat de klap voor jou niet zo hard aankomt).

Misschien is dat wat voor je?

En er loopt hier ook 1 in de buurt die heeft een bepaalde riem om de buik heen, waar de lijn ook aan vast zit.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:17

Bij zo'n band wil ik wel even zeggen dat je dit best op een ontspannen tijdstip kan aandoen en niet enkel als je gaat wandelen, ander ervaart ze de correctieband als iets negatief.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:45

Een correctie band is negatief want straffen is negatief :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:00

_CS_ schreef:
Op vervolgcursus bij ons had een vrouw met ook een behoorlijk kalf, een riem die ze om haar bovenlichaam kon dragen, met een stuk elastisch stuk ertussen (zodat de klap voor jou niet zo hard aankomt).

Misschien is dat wat voor je?

En er loopt hier ook 1 in de buurt die heeft een bepaalde riem om de buik heen, waar de lijn ook aan vast zit.

Ja, ik ben hier dus echt geen voorstander van. Als de hond bij je wegrent, met stiek of niet, dan kan hij je zo omtrekken als het om je middel zit. Lijkt me best gevaarlijk.
Mossel schreef:

Dit is weer zo'n opmerking... |o Straffen en corrigeren zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen. En corrigeren is in mijn ogen helemaal niet negatief, juist het tegenovergestelde.
Als de hond de band omkrijgt als je bijvoorbeeld iets leuks gaat doen, zal hij de link niet leggen naar de correctie, helemaal niet als je hem de band regelmatig omdoet zonder dat de correctie nodig is.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:05

Mossel schreef:

Zo bedoelde ik het ook niet 8-) Ik doelde meer op het feit dat ze de schokken niet met de band zou associëren.