Hond wil niet buitenspelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Hond wil niet buitenspelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:03

Dus, ik heb geen idee hoe ik het probleem moet formuleren _O-
Het komt erop neer dat mijn 11 jaar oude border terriër reutje niet buiten wil spelen.
Als jong hondje is hij gebeten waardoor hij niet goed met andere overweg kan (helaas hebben mijn ouders hier nooit aan gewerkt), bovendien heeft hij het nooit aangeleerd om los te lopen. Zijn jachtinstinct kwam telkens boven en dan rende hij weg.
Nu ik wat ouders wordt vind ik het erg leuk om een beetje met hem te trainen.
Ik heb hem dus wat kunstjes geleerd en hij loopt tegenwoordig gewoon af en toe lekker los buiten.

Het probleem is dus dat hij buiten echt alleen wil lopen, hij geniet niet echt. Als ik even stil ga staan gaat hij niet lekker zelf rondsnuffelen ofzo.
Ook rennen of spelen met een knuffel (wat hij thuis geweldig vind) doet hij niet.
Ik vind dat erg jammer omdat ik wil dat hij nog even lekker kan genieten buiten.
Daarom vraag ik me dus af of ik hem hiermee kan helpen. Hoe kan ik hem laten zien dat het buiten leuk is?

Oh ja, ik heb ook het idee dat hij erg oplettend is buiten, als er iemand langs rijdt ofzo houdt hij diegene echt in de gaten en daardoor is hij als we stil staan (dus niet als we lopen) steeds een beetje gespannen.

Ik hoop dat iemand een handige tip voor me heeft :)

Anoniem

Re: Hond wil niet buitenspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:10

Vervelend voor je, dat hij het niet ervaart zoals je graag zou willen voor hem.

Qua oplossing?
Ik zou beginnen door het niet meer "erg" voor hem te vinden dat hij geen plezier heeft buiten.
Probeer gewoon iedere keer lekker samen van hem te genieten, want als jij steeds het gevoel hebt dat hij zo zielig is zonder te spelen, zal hij zich niet plotseling opper vrolijk voelen ;)

Laat het verleden achter je. Ga enthousiast met 'm naar buiten. Doe dingen die hij leuk vindt, neem wat lekkers mee. En blijf niet te lang weg. Liever korte stukjes (al is het maar 2 minuten!) die leuk zijn dan langere stukken die iets minder leuk zijn voor 'm.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:15

Heb ik gedaan hoor, had het eerst niet eens door dat het anders is dan de meeste honden.
Ik probeer hem echt te motiveren en geen medelijden te hebben want zielig is hij echt niet.
Ik vraag me alleen af hoe ik hem het beste kan motiveren.

Nog even voor de duidelijkheid: Het is niet echt een dringend probleem ofzo, gewoon lekker wandelen vind hij leuk. Maar ik denk dat hij spelen ook leuk zou vinden maar dat hij gewoon niet weet hoe dat hoort. Daarom zou ik hem dat graag laten zien.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:37

Het lijkt mij niet zozeer het probleem van de hond, maar het probleem van jou. Als een hond niet wil spelen, wil hij niet spelen. Ook als wij dat nog zo graag willen. Maar je doet hem er blijkbaar geen plezier mee.

Zie het als een voordeel, de hond is gefocust op jou. Negeren van andere honden/mensen/etc.. is zowat de beste eigenschap die een hond kan hebben! Er zijn mensen die er jaren op trainen en nooit bereiken. Ik zou me er niet zo druk om maken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:41

11 jaar is een mooie leeftijd. Ze zijn dan niet meer zo speels, maar als hij nog gek is van een balletje bvb kun je dit meenemen naar buiten, maar ik betwijfel dat het balletje op zijn leeftijd nog veel losmaakt...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:42

Hij is niet volledig gefocust op mij. Hij is heel erg op zichzelf. Hij luistert wel maar hij ondertussen houdt hij juist alles om zich heen in de gaten.

Als hij niet wil spelen vind ik dat prima maar ik heb het gevoel dat hij gewoon niet weet dat het kan omdat hij vroeger nooit de kans kreeg.
Ik wil hem laten zien dat het kan, als hij dat niet wil vind ik het prima. Maar ik wil hem gewoon de kans geven.

@betadine. Hij is thuis juist nog heel speels, alleen buiten niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:06

ik zou buiten gaan zitten en hem laten ontspannen door rustig en zachtjes te aaien en doen. Zelf doe ik ttouch met mijn honden en dat werkt enorm goed ter ontspanning.

Omdat hij 11 jaar is zou ik geen gekke dingen meer uit gaan halen om hem zo relaxt te krijgen buiten met bijv. training en kalmeringsmiddelen enz. dat zou ik persoonlijk niet meer doen.

Is hij thuis in tuin wel speels? (als je tuin o.i.d. hebt tenminste). Speels moet je uitlokken als hij heel energiek is (bijv. 's ochtends?) en op bekend terrein en dan telkens een stapje verder gaan. Neem hetgeen wat hij helemaal geweldig gaaf vind om mee te spelen en maak dat hij dat een aantal dagen niet gezien heeft zodat hij er nog meer op gericht is. Vervolgens ga je zelf met het speeltje spelen. Dus gooien en vangen, heel opgetogen doen, weggooien en pakken en proberen sneller te zijn dan hij als hij mee gaat doen. En doet hij mee dan doen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is en zelf weer op tijd zeggen dat het klaar is met spelen en koekje geven als beloning bijv. ;)

Soms wil dat wel eens helpen.