Babyboom in de opvang!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Babyboom in de opvang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:45

Een heuse babyboom in de opvang de laatste paar dagen.
Leuke jonge dwerghangoortjes.
Man kwam hier met vier jonge konijnen van 4 maanden. Zei dat het allemaal mannetjes waren,... maar Lotte was toch echt een meisje. Wat dus al gedacht werd is gebeurd. Lotte was zwanger van één van haar broertjes. Zelf is ze nog een baby van nu 4,5 maand oud... en nu moet ze zorgen voor zes baby's van haarzelf.
Afbeelding
Afbeelding

Dan is de borstelharige zeug die hier weken geleden afgegeven werd eindelijk bevallen. Ze was echt enorm dik... we wilden vandaag met haar naar de dierenarts gaan want ze vonden het erg lang duren (nouja, we hadden geen dekdatum dus we wisten niet wanneer het zou moeten gebeuren).
Zaterdag heeft ze dan toch eindelijk de jongen gekregen.
Vier heren en twee dames (niet 100 % zeker :)).
Afbeelding

Dan had nog iemand een vleeskonijn gered uit de industrie zonder te weten dat deze voedster zwanger was. Dus ook een oeps-nestje.
Daarvan zijn nog twee grote mannen over van 9 weken.
Afbeelding

Morgen komen dan ook nog eens jonge konijnen uit een oeps-nestjes die de mensen niet kunnen houden. Ze weten niet wat voor geslacht het is, maar willen de hele familie afgeven. We gaan ze nog proberen te overtuigen om vader te laten castreren en moeder eraan te koppelen als papa zijn hormonen kwijt is. Ze wilde namelijk twee jonge vrouwtjes houden en mee terugnemen.

Ik heb het maar druk met de dagelijkse checks en het gewicht bijhouden op de weegschaal. Die maakt nu overuren :P.

Allemaal heel leuk vind ik het zelf, maar eigenlijk zijn we vanbinnen ook wel weer verdrietig. Want er zijn al zoveel konijnen op de wereld en de laatste weken worden zoveel oeps-nestjes afgegeven... gewoon door ontwetendheid of gewoon door mensen die het leuk vinden om een nestje te fokken (die nemen we namelijk niet aan, maarja.. wij kunnen moeilijk nagaan wat een oeps-nestje en wat een bewust nest is)

Nummus

Re: Babyboom in de opvang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:01

Tja, oeps-nestjes zijn ook behoorlijk verdrietig, als je ziet hoeveel konijnen afgedankt worden omdat ze ten onrechte als "makkelijke huisdieren" worden beschouwd. Mensen hebben er vaak zo'n verkeerd beeld van.

En toch... aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die willen fokken met die beestjes, als ik die eerste foto zie. :')

Maar ja dat is gevoel vs. verstand en je moet toch ook je verstand laten spreken.
In ieder geval veel succes met die diertjes!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 18:31

Nog meer babyboom:
Jonge konijnen van acht weken (uit oeps-nest). Eigenaren wisten het geslacht niet en wilde dat ze goed terecht kwamen. Daarom zijn ze naar een opvang gebracht.
Zijn twee dames (zwart-wit en zwart) en één heer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan vandaag nog gekomen twee vrouwtjes van waarschijnlijk 6 weken.
Gekregen als house-warming cadeau maar man was allergisch en ze had er eigenlijk geen tijd voor. Boerenbond nam ze niet terug want inmiddels hadden ze weer nieuwe konijnen zitten (haha, weer 40 euro verdiend gaat enkel door hun kop).
Zijn nog heel jong, rond de 6 weken.
Afbeelding
Afbeelding

Dus.... wie zegt er dat er geen jonge konijntjes in de opvang zitten?
Natuurlijk hebben we ook volwassen dieren! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:39

Senioren vinden was juist lastiger kwam ik van het voorjaar achter. ;) Jonkies is niet zo moeilijk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:03

Ik hoor veel mensen altijd zeggen 'in de opvang hebben ze alleen maar oude afgedankte dieren, geen jongen'. Wil toch eventjes het tegendeel bewijzen :).

Want wij krijgen vaak zwangere voedsters.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:06

Ja maar ik zie ook vaak gedumpte jonkies hoor! Toen ik zelf op alle opvangsites aan het kijken was naar een lover voor mijn eigen voedster die nog over was gebleven kon ik juist niks boven de 3/4 jaar vinden. En mijn voedster was al 8. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:08

Haha, spotty lijkt wel een beetje op mijn nijntje.

Zien er heel lief uit hoor! :j

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:07

aaah wat een schatjes <3
jammer van zulke beesten dat ze gedumt worden :n
heb zelf ook een opvang konijn en weet zeker dat mijn volgende dieren ook uit de opvang gaan komen :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 15:48

Meeste jonge konijnen komen in een opvang door onwetendheid.
Ik raad dan ook iedereen aan om voordat je een konijn aanschaft bijvoorbeeld eens naar een kinderboerderij te gaan. Daar te knuffelen met de konijnen en dan te kijken of je misschien allergisch bent.

Ook raad ik iedereen aan om voordat je konijn 3 maanden is het geslacht nog eens te checken!
Iedereen kan een fout maken (al maken dierenwinkels wel heel vaak fouten waarvan ik soms twijfel of ze het niet weten).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:05

De babyboom is al bijna helemaal gereserveerd of opgehaald!
Gelukkig zijn er nog altijd mensen die liever een konijn uit een opvang halen dan uit een dierenwinkel :).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:12

zijn bij jullie de heren wel gecastreerd als ze weggaan? Dat vind ik bij onz eopvang juist zo fijn. Ik zoek namelijk een rammetje, voor bij mijn "weduwe" hangoor, die nu alleen buiten in de ren van 9m2 zit, maar zoek wel een geholpen heer

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:12

Fijn he? :)
Ik ga ook kijken of ik het alleen op die manier nog kan doen vanaf nu. Moet alleen eerst de ren weer in orde maken...

Wat raad jij trouwens aan bij jonge konijntjes? Van wat ik van hun gedrag weet (redelijk veel inmiddels, maar er zijn verschillende bronnen die elkaar tegenspreken) kun je best twee jonge voedsters bij elkaar zetten, maar als één van de twee al volwassen is bij de introductie wil het niet. Dit weet ik ook uit eigen ervaring (beide situaties).

Ideaal is natuurlijk een rammetje en een voedster, maar dan zit ik dus met de tijd dat ik ze apart moet houden. Je kunt volgens mij het rammetje niet al opereren zodra die vruchtbaar wordt maar ik vind het ook vreselijk om dan meer dan een week die dieren apart van elkaar te houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:15

2 voedsters gaan juist vaak vechten, zijn dominanter dan 2 rammetjes
en een week apart is niet zo lang hoor, als ze ern afijn samen kunnen zijn

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:42

Lynn dat weet ik al ja, maar heb altijd zusjes gehad en als je twee jonkies hebt schijnt het nog prima te kunnen...

In ieder geval een week vind ik nog kunnen maar volgens mij moet het veel langer als ze vruchtbaar zijn want ze kunnen nog niet meteen gecastreerd worden. -O-

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:55

Bij ons worden de rammen helaas niet gecastreerd. We vragen geen afstandsgeld van de eigenaar als die een dier afgeeft en er is geen dierenarts in de buurt die ons wil helpen met korting op castratie of dergelijke. Maar mensen die bij ons een rammetje halen laten deze vaak castreren in België. Daar is het goedkoper. Na een tijdje (4 - 5 weken) komen ze dan een voedster uitzoeken.

Rammetjes kunnen rond de 3 - 4 maanden al gecastreerd worden (ligt eraan of de balletjes al ver genoeg ingedaald zijn).

Zelf plaatsen we geen rammetjes samen. Soms wel eens voedster.. maar dan vertellen we er wel bij dat dit mis kan gaan. Hoeft niet altijd, want in onze knuffelhoek zitten ook alleen maar dames. En daar is eigenlijk nooit ruzie, enkel als er een nieuw lid bij komt dan gaan ze de rangorde bepalen.

Beste is natuurlijk gecastreerd mannetje en een vrouwtje.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:03

Ok, dan komt dat ongeveer overeen met wat ik al had geleerd... Rammetjes samen zou ik ook niet overwegen tenzij je minstens 2 voedsters per rammetje kunt hebben. :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:05

Ik woon dichtbij jullie opvang maar we hebben hier al 3 dieren en mn schoonvader word al helemaal gek vd diertjes afentoe het is een hoop schoonmaak werk...

Wel een groot nestjes heeft de cavia gehad!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:17

Ahwww echt kei lief <3
Edit: Ik raad je ten sterkste af om zaagsel te gebruiken. Veel te stoffig, vooral voor de kleintjes.
Hennep-zaagsel is beter :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:34

shilady schreef:
Ik woon dichtbij jullie opvang maar we hebben hier al 3 dieren en mn schoonvader word al helemaal gek vd diertjes afentoe het is een hoop schoonmaak werk...

Wel een groot nestjes heeft de cavia gehad!

Ja ze was héél dik. Omdat we dus geen exacte dekdatum hadden van die man die haar afgaf begonnen we ons al grote zorgen te maken. Ze had 8 dagen voor de bevalling al ontsluiting en we wilde na het weekend naar de dierenarts gaan voor eventueel een keizersnede. Zaterdagnacht is ze bevallen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:37

Sjors schreef:
Ahwww echt kei lief <3
Edit: Ik raad je ten sterkste af om zaagsel te gebruiken. Veel te stoffig, vooral voor de kleintjes.

We hebben al jaren alles op zaagsel zitten. Nooit problemen mee gehad.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:42

Laptopmuis schreef:
Sjors schreef:
Ahwww echt kei lief <3

We hebben al jaren alles op zaagsel zitten. Nooit problemen mee gehad.

Ik heb zo ook jaren op zaagsel gehad.
Totdat een van mijn konijn telkens een traanoog kreeg.
Daar zijn we mee naar de da gegaan en zaagsel was de oorzaak.
Nu overgestapt op hennep en niks geen problemen meer :)
Maarja je moet het zelf weten :Y)