Konijn na 9 weken al laten dekken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Konijn na 9 weken al laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:35

Op mijn stage bedrijf (kinderboerderij) wouden ze graag nieuwe jonge konijntjes. Nu hebben ze een konijn van ongeveer nog maar 9 weken laten dekken. Is dit wel goed? Volgens mij is hij nog helemaal niet volgroeit..
De beheerder zegt dat het geen kwaad kan..
Maar volgens mij is het niet goed..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:36

|o Sowieso niet laten dekken...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:37

BaileyMix schreef:
|o Sowieso niet laten dekken...

Dat is dus wel gebeurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:37

Nee dat is inderdaad niet goed!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:38

Wat enorm stom van ze... Je zou toch denken dat ook bij kinderboerderijen genoeg konijntjes gedumpt worden?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:38

Anoniem schreef:

Weet je de consuqenties daar ook van?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:39

BaileyMix schreef:
Wat enorm stom van ze... Je zou toch denken dat ook bij kinderboerderijen genoeg konijntjes gedumpt worden?

Ja precies, er komen regelmatig mensen hun konijn brengen die er op uit gekeken zijn..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:41

Dess schreef:
Anoniem schreef:

Weet je de consuqenties daar ook van?

Overlijden voedster, te vroeg/dood geboren jongen, afstoting...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:41

Dat klinkt als een diervriendelijke kinderboerderij......not |o
Een konijn is pas vanaf 4 maanden geslachtsrijp en er zijn al veel te veel konijnen dus waarom meer bij fokken.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:42

Ik las net op internet dat de ram ook niet groter mag zijn als de voedster, maar ook dat was het geval.

Brainless

Re: Konijn na 9 weken al laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:43

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:49

Goh, nóg meer konijntjes... waarom ook niet?!

Wat voor kinderboerderij is dat?? Een babykonijntje laten dekken... sorry hoor... ;(

Een konijn is geslachtsrijp vanaf 3-6 maanden, dus dit is sowieso veel te vroeg. Bovendien zijn ze in de groei tot zo'n 9 maanden. Al hun energie en voedingsstoffen hebben ze daarvoor nodig. De gezondheid van dit BABYkonijntje kan hier dus ernstig onder lijden.

En aangezien ze nog niet eens seksueel volwassen is, vraag ik me af of ze straks wel weet dat ze een nestje moet maken voor de baby's. En of ze wel melk zal geven.

Ik vind dit echt een heel domme actie.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:51

als ze na 3/4 maanden pas geslachtsrijp zijn geloof ik er niet in dat de kleine nu al dragend zal zijn???
Wat een l*l de behanger die opzichter daar trouwens _-:(
Belachelijk dat dit toegestaan word :(

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:03

Het konijn is onderdaad nog niet geslachtsrijp. Hierdoor is de kans héél klein dat het konijn ook echt bevrucht is. Dit kan echter wel, elk konijn is anders..

Mocht ze niet bevrucht zijn dan heeft dekking alsnog zijn sporen achter gelaten. Het lijfje van zo'n jong konijntje is er nog helemaal niet voor gemaakt om gedekt te worden.

Overigens is er ook altijd nog een verschil tussen geslachtsrijp (bevrucht kúnnen worden en kúnnen dragen) en fokrijp (een verantwoorde leeftijd om te dekken).
Sowieso is geslachtsrijp eigenlijk nog iets te jong om een konijn te laten dekken.

Vind dit ook erg onverantwoordelijk van de eigenaar, een kinderboerderij moet toch juist het goede voorbeeld geven? De kinderboerderij waar ik stage liep gaf altijd aan dat er genoeg dieren worden opgevangen, dat ze hierdoor beter de 'oudere' konijnen uit de opvang een goed leven konden geven.

Ik zou zeggen, houd de voedster goed in de gaten, de dekking kan toch schade aangericht hebben.
Waar heeft hij overigens de ram vandaan gehaald? Zijn jullie dieren niet gecastreerd/gesteriliseerd?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:09

Sanne9489 schreef:
Het konijn is onderdaad nog niet geslachtsrijp. Hierdoor is de kans héél klein dat het konijn ook echt bevrucht is. Dit kan echter wel, elk konijn is anders..

Mocht ze niet bevrucht zijn dan heeft dekking alsnog zijn sporen achter gelaten. Het lijfje van zo'n jong konijntje is er nog helemaal niet voor gemaakt om gedekt te worden.

Overigens is er ook altijd nog een verschil tussen geslachtsrijp (bevrucht kúnnen worden en kúnnen dragen) en fokrijp (een verantwoorde leeftijd om te dekken).
Sowieso is geslachtsrijp eigenlijk nog iets te jong om een konijn te laten dekken.

Vind dit ook erg onverantwoordelijk van de eigenaar, een kinderboerderij moet toch juist het goede voorbeeld geven? De kinderboerderij waar ik stage liep gaf altijd aan dat er genoeg dieren worden opgevangen, dat ze hierdoor beter de 'oudere' konijnen uit de opvang een goed leven konden geven.

Ik zou zeggen, houd de voedster goed in de gaten, de dekking kan toch schade aangericht hebben.
Waar heeft hij overigens de ram vandaan gehaald? Zijn jullie dieren niet gecastreerd/gesteriliseerd?

De ram is van een cliënt daar, die is daar een jaar geleden ook gefokt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:07

Arm ding. Ik denk haast dat het dier (gelukkig) niet dragend zal zijn. Een konijn is pas met 9 maanden zo ver. Ik wacht zelfs tot zeker een jaar. Erg sneu.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:30

Als wij graag jonge konijntjes willen op de kinderboerderij om de kinderen dit te laten zien dan wachten we tot de dierenambulance en zwangere voedster vind of nemen we een zwangere voedster over uit een andere opvang.

Zelf fokken, nee. Er zijn al genoeg konijnen en cavia's. Daarom zijn we ook een mini-opvang begonnen bij de kinderboerderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:38

op de zorgboerderij kan ik het ook niet uit hun kop krijgen , ik vecht als een leeuw om het tegen te houden. breng de rammen weg naar de opvang , anders komen die ik het bos terecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:08

Sommige mensen hebben echt een plaat voor hun hoofd. Vooral van een kinderboerderij vind ik het onproffesioneel gedrag. Waarom willen ze jonge konijntjes, ze hebben er immers eentje van 9 weken? Willen ze jonge konijnen vanwege de schattigheid? Wat naief. Laat ze dit topic maar es lezen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:45

Zijn ze lid van 'Stichting Kinderboerderij Nederland'?
Dan kan je namelijk aangifte tegen ze doen en dan worden ze geschrapt uit de lijst.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:53

jammer dat ze dit gedaan hebben! wij hebben een aantal jaren geleden een jong konijn gekocht in de dierenwinkel. het was vokgens hun 100% zeker een mannetje. thuis bij ons andere konijn gezet en ja hoor na een paar weken bleek het absoluut geen mannetje te zijn. het konijn heeft 4 jongen gekregen terwijl moeder konijn pas 8 weken was. gevolg: 4 konijntjes die moeder heeft afgestoten waardoor ze allevier overleden zijn. moeder konijn is vreselijk vaks geworden naar alles en iedereen.