Wormenkuur voor kat? Mijn kat nooit gehad... meer vragen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Wormenkuur voor kat? Mijn kat nooit gehad... meer vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 16:07

Mijn kat heeft nooit een wormenkuur gehad.. en is altijd erg gezond geweest. Alleen nu is hij de laatste weken een beetje mager aan het worden. Nu lees ik op internet dat een kat eens in het jaar een wormenkuur nodig heeft. Dit wist ik niet. Waar kan ik zo'n wormenkuur halen?

Ook zit ik te kijken voor ander voer... maar welk voer? Mijn kat krijgt 1x per dag nat voer en gewoon brokken waar hij altijd van kan eten (Tom-poes). Welk nat voer kan ik het best geven? Hij krijgt nu Purina One en Gourmet uit de supermarkt. Is het beter om voer bij een dieren speciaalzaak te halen? Welke brokken kan ik het best geven?

Bedankt voor het lezen en voor het reageren!! :j

Mi_Amore

Re: Wormenkuur voor kat? Mijn kat nooit gehad... meer vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:09

Wormenkuur kan je bij de apotheek of de dierenarts halen.

Qua voeding zijn de meningen verdeeld en daar heb ik eerlijk gezegd geen verstand van :-)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:10

wormenkuren moet eigenlijk wel vaker dan 1 maal per jaar zo'n 4 x per jaar wil het echt netjes doen en die zijn te halen bij de dierenarts.
kwa voer misschien eens gaan kijken voor een royal canin of prins
maar een kat die mager wordt kan ook andere dingen hebben en het zou dus verstandig zijn je kat eens door de dierenarts te laten nakijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:13

Eens in het jaar een wormenkuur? Ik zou beginnen met vier keer per jaar... zo vaak is het namelijk nodig.

Tip: milbemax pilletjes halen bij de dierenarts of dierenwinkel. En ontwormen en ontvlooien (neem aan dat je dat wel doet) gelijk doen. Zie voor meer info: http://www.dierenkliniek.com/web/index. ... rming_Hond

Qua voer kun je kiezen tussen vlees voeren (barf of kvv) of brokken. Ook afhankelijk van de voorkeur van je kat. Ik doe het laatste en ik voer Royal Canin of Hills. Neem in elk geval kwaliteitsvoer, Tom Poes is echt het goedkoopste van het goedkoopste. Laat je anders informeren door een dierenarts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:19

Ik zou ook de Milbemax adviseren te bestellen bij een online dierenapotheek of te krijgen bij e dierenarts.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:22

qua brokjesvoer ben ik erg tevreden over PurinaOne. Heeft een hoog vleesgehalte en ze vinden het lekker.
Bij het kruidvat hebben ze die zakken ook weleens, voor een behoorlijk lagere prijs dan bij de dierenwinkel of supermarkt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:01

ik zou zeker ontwormen en na 2 weken nog eens ontwormen. Gezien het nog nooit gedaan is en de kat tekenen van wormen vertoond kan dat totaal geen kwaad. Wij doen het altijd op aanraden van de dierenarts bij dieren waarvan we zeker weten dat ze wormen hebben om het feit om te maken dat de wormen echt weg zijn.
Voor goed voer zou ik gaan richting www.zooplus.nl zelf heb ik happy cat en dat bevalt heel goed! en nog eens niet duur in aanschaf ook (ik neem altijd 10 kg zakken en heb ook maar 1 kat)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:31

Ontwormen moet zeker 4 x per jaar. Ik zou contact opnemen met je dierenarts. De kans is groot dat ze zo vol zit dat ze problemen krijgt na een wormkuur. (wormen sterven massaal af en zorgen voor verstoppingen en voor gifstoffen)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 07:05

Wilawander schreef:
Ontwormen moet zeker 4 x per jaar. Ik zou contact opnemen met je dierenarts. De kans is groot dat ze zo vol zit dat ze problemen krijgt na een wormkuur. (wormen sterven massaal af en zorgen voor verstoppingen en voor gifstoffen)

Je kan dat idd navragen maar dacht dat dit alleen geldde voor hartworm (achtigen) die hier in NL gelukkig vrijwel niet voorkomen (maar de kans is wel aanwezig)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:19

Ik ontworm zelf alleen als ik het idee heb dat één van m'n dieren wormen heeft. Je kunt ook een ontlastingsonderzoek laten doen, dan weet je zeker dat je niet onnodig behandelt en je weet ook welk soort wormen je kat heeft.
Idem met ontvlooien, ik ontvlooi pas als ik een vlo zie.

Zelf voer ik vers vlees maar voor brok kan ik je Orijen, Acana oid aanraden. Kost wat, maar een kat eet toch niet zoveel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:25

Sassol schreef:
Ik ontworm zelf alleen als ik het idee heb dat één van m'n dieren wormen heeft. Je kunt ook een ontlastingsonderzoek laten doen, dan weet je zeker dat je niet onnodig behandelt en je weet ook welk soort wormen je kat heeft.
Idem met ontvlooien, ik ontvlooi pas als ik een vlo zie.

Zelf voer ik vers vlees maar voor brok kan ik je Orijen, Acana oid aanraden. Kost wat, maar een kat eet toch niet zoveel.

Dan ben je te laat want elke kat heeft wormen en als je ze gaat zien dan is er binnen geen plek meer en gaan ze veel schade aanrichten. Mestonderzoek kan negatief zijn terwijl de kat vol zit. Lintwormen zie je overigens dan helemaal niet. En dat is een groot probleem bij katten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:18

Ik zeg ook: als ik het idee heb. Niet als ik letterlijk wormen gezien heb. Maar glimt de vacht niet meer zo mooi, verandering in gedrag etc.

En om nou 4x per jaar te ontwormen en elke maand te ontvlooien... nee dank u. Dan loop ik liever de kans dat kat misschien één keer schade ondervindt van wormen dan dat ie dat elk kwartaal heeft van de wormenkuur.

Het is kiezen tussen 2 kwaden, maar net wat je zelf enger/belangrijker vindt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:54

Ondanks dat ik mijn katten (en honden) elke 3 maanden ontworm en ontvlooi had een van mijn katten toch wormen.
Volgens de dierenarts kwam dat door het eten van muizen.
Gelijk maar weer nieuwe ontwormtabletten gegeven aan het beestenspul.

Overigens is 1 pil voldoende en hoef je het ontwormen niet na een paar dagen te herhalen volgens mijn dierenarts.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:58

Toevallig vorige week met mijn zusje over gehad...zij ontwormde haar katten ook nooit...was ook niet nodig, dacht ze. Tot 1 van de katten gigantische lintwormen begon uit te poepen..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:01

Ontwormen en ontvlooien doe ik 4 keer per jaar.

Verder eet ze op t moment whiskas, normaliter krijgt ze purina one.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:10

Ontwormen doe ik ongeveer iedere 3 maanden. Gewoon 1 zo'n pil, zoals op de gebruiksaanwijzing staat.

Ontvlooien doe ik zelden preventief. Alleen maar meer kans dat ie resistent wordt voor het onvlooi-spul en aagezien hij nauwelijks buiten komt en al helemaal niet in aanraking komt met andere katten én daarnaast voornamelijk wit (Chinchilla) is en dagelijks door mij gekamd en dus gecheckt wordt zie ik daar het nut ook niet zo van.
Sinds ik hem heb heeft ie ook nog nooit vlooien gehad, nu dik 2 jaar. Ik doe hem wel ook ongeveer iedere 3 maanden in bad.

Voer krijgt ie van RC, de variant voor Perzen. Mijn vorige kat ook, nadat ze bijna dood is gegaan door een veranderde samenstelling van de brokken van Purina. Blikvoer is nergens voor nodig, bevat vooral vocht en nauwelijks voedingswaarde.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:11

ik schrik hier toch wel even van!

even als eerste, mager worden en slecht in de vacht kan meerder oorzaken hebben!
Kan namelijk ook uit de nieren vandaan komen!!
Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb, maar hoe oud is de kat?
geeft hij ook over of stinkt hij uit zijn bekje?

als volgende,
een kat hoor je inderdaad 4 x per jaar te ontwormen, niet alleen katten die buiten komen maar ook binnekatten.
milbemax is inderdaad een hele goede en de mansonil ook.

Over ontvlooien hoor ik heel vaak oh dat doe ik pas als ie vlooien heeft!
maar niet wetende dat als je eenmaal vlooien hebt, het tot 6 maanden kan duren voor je er weer vanaf bent!
1 vlo legt 30 eitjes per dag, die eieren worden larven ( alleen maar te behandelen met een omgevingsspray )
en die larven worden poppen! dit stadium kun je niet bestrijden en deze kunnen tot wel een jaar inactief blijven!
ze komen uit door trillingen dus in bijvoorbeeld een caravan die jaar niet gebruikt worden zullen ze langer inactief blijven dan in een woning.
vervolgens zijn dat dus weer vlooien, en als je dus niet netjes elke 6 weken behandeld heb je dus weer vlooien! en begint het hele proces weer opnieuw!
daarbij brengen vlooien ook wormen mee, dus zie je vlooien moet je ook ontwormen.

Dan het voer, merken als tompoes, whiskas, gourmer etc bevat heel veel granen, daar heeft een kat niks aan qua voeding.
dus is alleen maar vulling, dus het lichaam moet heel veel "afval " verwerken.
Zal dus ook veel poepen en is een extra belasting voor het lichaam.

Merken zoals Royal canine ( zit ook nog wel een kleine hoeveelheid granen in en helaas ook BHE/BHT )
Hills, Proplan, Iams, Eukanuba, Orijen en ancana
en voor vers bijvoorbeeld carnibest zijn hele goede.
Is wat duurder, maar het vleesgehalte is heel hoog, is dus een makkelijk verteerbare voeding.
En je voert er bijna de helft minder van als "de goedkope" merken.
Daarbij poepen ze ook weer veel minder en zal de geur ook minder zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:47

avalonnancy schreef:
ik schrik hier toch wel even van!

even als eerste, mager worden en slecht in de vacht kan meerder oorzaken hebben!
Kan namelijk ook uit de nieren vandaan komen!!
Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb, maar hoe oud is de kat?
geeft hij ook over of stinkt hij uit zijn bekje?

als volgende,
een kat hoor je inderdaad 4 x per jaar te ontwormen, niet alleen katten die buiten komen maar ook binnekatten.
milbemax is inderdaad een hele goede en de mansonil ook.

Over ontvlooien hoor ik heel vaak oh dat doe ik pas als ie vlooien heeft!
maar niet wetende dat als je eenmaal vlooien hebt, het tot 6 maanden kan duren voor je er weer vanaf bent!
1 vlo legt 30 eitjes per dag, die eieren worden larven ( alleen maar te behandelen met een omgevingsspray )
en die larven worden poppen! dit stadium kun je niet bestrijden en deze kunnen tot wel een jaar inactief blijven!
ze komen uit door trillingen dus in bijvoorbeeld een caravan die jaar niet gebruikt worden zullen ze langer inactief blijven dan in een woning.
vervolgens zijn dat dus weer vlooien, en als je dus niet netjes elke 6 weken behandeld heb je dus weer vlooien! en begint het hele proces weer opnieuw!
daarbij brengen vlooien ook wormen mee, dus zie je vlooien moet je ook ontwormen.

Dan het voer, merken als tompoes, whiskas, gourmer etc bevat heel veel granen, daar heeft een kat niks aan qua voeding.
dus is alleen maar vulling, dus het lichaam moet heel veel "afval " verwerken.
Zal dus ook veel poepen en is een extra belasting voor het lichaam.

Merken zoals Royal canine ( zit ook nog wel een kleine hoeveelheid granen in en helaas ook BHE/BHT )
Hills, Proplan, Iams, Eukanuba, Orijen en ancana
en voor vers bijvoorbeeld carnibest zijn hele goede.
Is wat duurder, maar het vleesgehalte is heel hoog, is dus een makkelijk verteerbare voeding.
En je voert er bijna de helft minder van als "de goedkope" merken.
Daarbij poepen ze ook weer veel minder en zal de geur ook minder zijn.

Ben het met je eens over Milbemax maar Mansonil werkt niet tegen alle wormen.

Hier gebruik ik Profender en wissel af met Drontal en Milbemax. Ontvlooien doe ik elke maand en in de winter om de 6 weken. Nu 9 jaar honden en katten en nog nooit problemen met wormen en vlooien gehad en dat buitenaf.

Je dier heeft er niet alleen last van maar hoef al die afgescheiden eitjes niet in mijn huis :r

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:04

Citaat:
Ben het met je eens over Milbemax maar Mansonil werkt niet tegen alle wormen.

eens, milbemax werkt ook tegen hartworm, de andere wormmiddelen niet.
maar de stronghold werkt bijvoorbeeld weer niet tegen spoelwormen.
mansonil is wat dat betreft wel weer heel breed, werkt o.a tegen haak,spoel en lintwormen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:58

Mansonil heeft geen beste werking. Veel wormen gaan niet weg met dit middel. Heb zelf die ervaring ook helaas. Vandaar dat het er hier niet meer in komt. Zelfde als met Exil enz.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:01

Waar kan ik brokken van Royal canine en vlees van Royal canine goedkoop mogenlijk krijgen? Het is mega duur. Heb het gekocht, maar schrok van de prijs. Mijn kat heb ik ook zo'n wormen pilletje gegeven.

Maaiky stinkt niet uit zijn bek, en zijn vacht glanst ook heel erg, dus hij ziet er verder erg gezond uit, behalve dat hij aan de magere kant is. Zal ff een foto maken, zodat jullie kunnen oordelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:24

Google eens op zooplus.

De eerste site die opkomt is zooplus. Een paar sites lager vind je ook een kortingsbon (van actiecode.nl). Denk dat je het niet veel goedkoper gaat vinden dan dat :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:32

Hier ook fan van zooplus. Koop altijd een 4 kg verpakking, en haal daar zo nu en dan een 'handzame' hoeveelheid uit. Als je de zak weer goed afsluit is het spul prima houdbaar.
Bedenk ook dat je van een premium voeder veel minder zult voeren. Mijn Dreamboat eet bijvoorbeeld tussen de 30 en 50 gram per dag, da's niet veel, waardoor je lang met zo'n zak doet.

Volgens mijn dierenarts zijn huiskatten in NL maar zelden te mager, maar denken wij eigenaren dat te snel. Toen ik daar was voor controle vond ik de Dreamboat te mager, maar dierenarts was lyrisch over het feit dat hij eens een geen door en door doorvoede Pers zag en vond hem precies goed.
Iets zwaarder dan dat gewicht vind ik hem mooier en zit ie beter in zijn vacht, maar het is gewoon geen grote eter, dus ik moet me er maar bij neerleggen dat ie tijdens periodes van slecht eten in mijn ogen wat magertjes is. :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:40

chipieke schreef:

Qua voeding zijn de meningen verdeeld en daar heb ik eerlijk gezegd geen verstand van :-)

wormkuur kan je gewoon bij de dierenwinkel halen appotheek of DA is veel duurder :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:42

romyloverrr schreef:
chipieke schreef:

wormkuur kan je gewoon bij de dierenwinkel halen appotheek of DA is veel duurder :)

Bij de dierenwinkel haal je alleen slecht werkende middelen kan je net zo goed niet ontwormen.