Welke bodembedekking voor pluizig voskonijn!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Welke bodembedekking voor pluizig voskonijn!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 11:10

Hoi allmaal!

Ik ben sinds deze week weer in het bezit van een konijntje, een super pluizig voskonijntje. Ik heb aantal konijnen gehad bij mijn ouders thuis en deze hadden een gewone gladde vacht.
Wij hebben altijd gewoon zaagsel gehad als bodembedekking in het hok, dus deze keer ook gewoon gekocht. Nu merk ik dat de zaagsel stukjes vast blijven kleven aan de vacht en dat mijn konijn het soms niet prettig vind als ik ze eruit moet halen.

Ik weet dat er verschillende bodembedekkers zijn voor knaagdieren, zelf zat ik te denken aan de houtkorrel. Ik heb nooit houtkorrel gehad dus bevalt deze goed bij mensen die het wel gebruiken?
Als jullie eventueel nog andere fijne bodembedekkers weten wat niet in de vacht blijft hangen hoor ik het graag :)

vroli1

Re: Welke bodembedekking voor pluizig voskonijn!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:44

mijn nicht heeft ook zo'n konijn en gebruikt van die houtkorrel als bodem (lijkt op bix)
neemt veel vocht op :j ze heeft die konijn nu 2 jaar en bevalt prima :j

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:39

Als je je konijn niet bij een erkende fokker hebt gekocht is het geen voskonijn http://www.everyoneweb.com/voskonijn/ , maar zaagsel is zo wie zo niet echt goed als bodembedekking voor konijnen. Ik zou kattenbakkorrels ophalen (van die geperste houtkorrels die uit elkaar vallen), met daaroverheen stro. Houtkorrels zijn namelijk niet echt fijn om op te lopen e.d.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 23:00

Bedankt! Ik was ook nog even langs de dierenwinkel geweest die vrouw had zelf aantal vosjes en die gebruikte ook de geperste houtkorrels voor de kattenbak. Laagje stro erover zodat ze wat zachter zitten.
De andere houtkorrels zijn die hele harde daarvan had ik al begrepen dat die niet fijn zijn voor ze :)

Cynthaaapje, de gladharige konijnen waren ook geen vosjes maar andere rassen die ik vroeger had. Zie nu in je linkje het misverstand met vosjes, wat stom zeg dat ze die naam dan in de war halen :?
Mijne is sowieso niet raszuiver want het is een mix, ik noem het hier even voor het gemakt een vosje vanwege het harige maar volgens die link zijn dat dus nepperts haha :P
Wel jammer voor het echte ras want die zien er best anders uit zeg!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:02

Angora's en teddy's (en andere langharige konijnen), zetten we nu op krantenpapier. In de hoek waar ze plassen zetten we een konijnentoilet neer.

Korrels zijn ook wel handig, maar sommige konijnen eten ze op.. en of dat nou wel zo gezond is...

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 12:17

Ik heb nu korrels gekocht om te proberen met laagje stro, ben benieuwd. Konijnentoilet wil ik ook nog gaan aanschaffen :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:24

BedXcell ????

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:05

Afbeelding
Een kennis gebruikt dit ook, en het werkt super.
Nooit meer die vervelende zaagseltjes of hennepjes in de vacht.
Het is zacht, neemt veel vocht op, en het ziet er gewoon goed uit :)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:37

Als je bovenstaande gaat gebruiken zou daar onder ook nog ff wat kranten leggen. Dan word je bak niet zó vies ;)