Jonge Koolmees gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Jonge Koolmees gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 08:29

Vanmorgen reed ik op het werk de parkeergarage in toen ik ineens een klein hoopje over het asfalt zag schuifelen. Auto weggezet en naar het hoopje toe gelopen. Het bleek een jonge koolmees. Ja, er zat een oudere vogel boven in het buizen systeem, maar ik kon hem niet laten zitten, hij zou doodgereden zijn.

Dus opgetilt, en nu zit hij in een papiermand naast me op het bureau. Ik heb er wat tissues in gelegd zodat hij weg kan kruipen. Hij is niet héél jong, hij heeft veertjes en is echt goed herkenbaar als koolmeesje. Maar hij kan nog niet vliegen. Wat kan ik het beste met hem doen? Op het moment zit ik nog in Brussel. De vogelopvang in Zundert neemt de telefoon niet op, maar dat probeer ik om 9 uur nog een keertje. Daar kan ik hem vanmiddag eventueel best langs brengen, ik kom er bijna langs opweg naar huis.

Tot die tijd: hoe houd ik hem in leven? Wat heeft hij nodig? Bakje water? Voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:48

Universeelvoer aangemengd met water geven, en insecten zoals meelwormen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 08:53

Ik zit op een kantoor, niet helemaal de plek waar we universeelvoer hebbben. Of meelwormen.

Ikheb net de de vogelopvang in Zundert aan de telefoon gehad, ik breng hem daar vanmiddag naartoe. Voor nu heeft hij een koffiemelkcupje met water en krijgt hij zo wat broodkruimels. Ze zei ook al dat hij katten of honden brokjes geweekt in water mag hebben, maar ook dat heb ik hier zo niet voorhanden...

Solleke_Noah

Re: Jonge Koolmees gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:57

Tot vanmiddag houdt hij het waarschijnlijk wel vol. Je kan hem best in een donkere kamer zetten, zodat hij niet te gestresst raakt, vogels kalmeren van in het donker zitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:09

Hij heeft een mooie kartonnen papiermand gekregen, die ik heb afgedekt met een vel A3 papier. Donkere kamers hebben we niet echt, tis hier allemaal glas. Ze zei ook dat ik eigenlijk moest proberen er wat water in te krijgen omdat het zo warm is, maar ik voel er weinig voor om dat beestje zijn snavel open te breken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:38

Het 'donker probleem' is in ieder geval opgelost, ik heb een 2de papiermand er overheen gezet. Door de handvaten komt nog wel licht, maar het zal er een heel stuk donkerder zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:47

Je hebt toevallig geen spuitje oid liggen? Zo krijg je wel gemakkelijk water naar binnen. Idd goed opletten dat het niet te warm wordt, maar dat weet je zelf ook wel :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:49

Nope, geen spuitje. Ik heb echt vooral de gewone kantoorspullen, maar geen spullen om jonge beestjes in leven te houden. Ik duik zo de kantoorkast nog wel even in, wie weet kan k iets vinden wat k kan gebruiken.

Hierbinnen is het niet zo warm, de airco doet zijn werk vandaag gelukkig redelijk goed.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:54

kan je niet een pen ontmatelen? dan heb je een handig tuutje om wat water door te doen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:57

Ja, opzich kan dat wel, ware het niet dat het dan gewoon doorstroomt, en ik wel ECHT uit moet kijken dat ik niet teveel water tegelijk geef.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:02

Vjestagirl schreef:
Ik zit op een kantoor, niet helemaal de plek waar we universeelvoer hebbben. Of meelwormen.

_O- Hahah, geweldig. Tijd voor een noodpakket? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 10:07

Jep. En eentje voor jonge katten, voor puppies, voor allerhande andere vogels, voor jonge konijntjes (hebben we hier ook veel) en voor wat je allemaal nog meer tegen kan komen...

Ik was al lang blij dat dit moppie gewoon rustig in die papiermand blijft zitten!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:09

Ach gosh, kleine koolmeesjes... het zal de tijd van het jaar wel zijn. Ik had er 3 dagen geleden ook 1 gevonden... kroop over de grond.. kon wat fladderen maar meer nog niet.. Ouder vogels waren hem nog op de grond aan het voeren etc. Heb hem opgepakt en in de heg gezet. Daar werd hij verder gevoerd en de dag daarna vloog hij zelf weg. :)
Was net een dag te vroeg uit het nest gesprongen denk ik...

Succes!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:26

Je kan een pen ontmantelen, duim eronder, water opzuigen of erin laten lopen (duim af en toe los om het lager te laten lopen), zo kan je er ook voor kiezen er niet zo veel water in te hebben zodat ie zou verslikken als het door zou lopen...

Andere optie: Iets van een stoffen (zak)doek in water dompelen waar het dan afdrupt?

Bekje opendoen is niet zo'n gevecht over het algemeen, 9 vd 10 keer gaat dat zelfs van eigen als je er met een pincet/pen/pipet bovenop tikt (zachtjes).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:29

Dat met die pen zou ik niet doen. Ze verslikken zich snel en dan is het einde verhaal. Een vogel kan wel even zonder drinken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 13:36

Kleine update:

Orry heeft zojuist na de lunch eventjes op mijn hand gezeten om te eten. Hij eet kruimeltjes brood geweekt in water, en hij heeft wat waterdruppels van mijn vinger af gekregen.

En omdat ik hem toch vast had: Foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:03

Pff...
Weer een vogel ontvoerd.

Waarom perséé mee naar huis nemen? Je kan het vogeltje toch ook op een veilige plek zetten (zoals hierboven gedaan in de heg). De jonge vogel roept wel op zijn moeder waar die zit.
Koolmeesjes kunnen de eerste dagen niet goed vliegen en zitten dus meestal op de grond of in lage struiken. Ze worden dan evengoed nog gevoerd door de ouders. Na een tijdje leren ze vliegen.

Dus de volgende keer, gewoon laten zitten of op een veilige plek neerzetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 17:14

Laptopmuis schreef:
Pff...
Weer een vogel ontvoerd.

Waarom perséé mee naar huis nemen? Je kan het vogeltje toch ook op een veilige plek zetten (zoals hierboven gedaan in de heg). De jonge vogel roept wel op zijn moeder waar die zit.
Koolmeesjes kunnen de eerste dagen niet goed vliegen en zitten dus meestal op de grond of in lage struiken. Ze worden dan evengoed nog gevoerd door de ouders. Na een tijdje leren ze vliegen.

Dus de volgende keer, gewoon laten zitten of op een veilige plek neerzetten.

Laten zitten: geweldig idee. Midden in een ondergrondse parkeer garage, direct na een bocht. Buiten zetten is ook leuk: midden op een industrie & kantoren terrein in de zeikende regen. Ik denk dat beide opties zijn overlevingskansen niet bepaald ten goede waren gekomen.

En nee, ik heb hem niet mee naar huis genomen. Ik heb hem meegenomen naar het kantoor, waar ik hem warm en veilig gehouden heb. Na de foto's is hij in een kleiner bakje gegaan waar een collega mee kwam, daar is een theedoek omheen gegaan en ik heb hem op schoot genomen om hem warm te houden. Nu zit hij op een vogelopvang. Daar gaven ze aan dat dit kereltje idd te jong is om uit het nest te zijn, en dat hij voorlopig nog niet vliegt. Hij is direct de couveuse in gegaan met meerdere koolmezenwezen. Ze vond het erg goed van me dat ik de inschatting had gemaakt om hem mee te nemen.

Ik ben geen Penny die alles sielug vind, maar ik ben gewoon een volwassene, eentje die al sinds geboorte door haar opa geïndoctorineerd is met vanalles over vogels, en die de inschatting heeft gemaakt wat het beste was voor dit beestje.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-06-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:23

Ik vind het heel erg goed wat je gedaan hebt voor dit vogeltje en wat je voor hem betekend absoluut :j
Zouden meer mensen zo moeten zijn :j Pluim!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:45

goed gedaan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:15

Super dat hij goed opgehaald is :)