Kat krijgt kruloren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat krijgt kruloren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:21

Ehm, dit klinkt inderdaad wat vreemd :7 Maar mijn kat begint er steeds aparter uit te zien :')
Ik heb een hele lieve kat van nu anderhalf jaar oud, ze heeft wel een vrij typische bouw wat het een erg mooie kat maakt al zeg ik het zelf :o Maar sinds een paar weken valt me op dat de topjes van haar oren een beetje naar achter gaan 'krullen'.
Het klinkt vreemd, en dat is het ook. Ze heeft nergens last van, mag ook gewoon aan haar oren komen en ze gedraagt zich volledig normaal (wat normaal is voor haar doen dus... :') ).

Nu vroeg ik me af of dit misschien iets rasgerelateerds kan zijn ofzo? Of hoe dit uberhaupt zou kunnen komen?
Nogmaals; ze heeft er geen last van, het ziet er gewoon wat bijzonder uit.
We weten echter helemaal niets van haar achtergrond, we hebben haar namelijk gevonden toen ze 4 weken oud was, gedumpt...
Maar zijn er hier kattenkenners die mij hier misschien wat over kunnen vertellen?
Ik kan eventueel morgen een foto proberen te maken. Ik heb overigens al gegoogeld maar dan kom ik alleen op de American Curl uit.

Alvast bedankt

annebe

Re: Kat krijgt kruloren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:22

Er bestaan rassen, met gekrulde oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:25

Enkel de American Curl toch?
Ze is kortharig, helemaal wit (ze had een zwart vlekje maar dat is weggegaan).
Ze is heel slank gebouwd, lang lijf, fijn koppie en een schat van een beest. Ze heeft ook een vrij lange, beweeglijke staart.
Zoals gezegd zou het er best in kunnen zitten hoor, maar zouden die kruloren dan niet op vroegere leeftijd gekomen moeten zijn?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:26

De American curl heeft dat inderdaad,
Afbeelding

Maar zijn jou kat dr oren ook zo rond of gewoon puntig zoals een HTK kat?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:26

Ik denk dat ze dan iets te kort komt, misschien door wormen. Ik heb één van mijn katertjes ook gevonden, hij was iets ouder toen ik hem vond, maar had dus ook kruloortjes, Hij was nog kitten, zwaar ondervoed, onder de vlooien en onder de wormen. Ik zou even langs de DA gaan om zeker te zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:29

Ik lees nu pas dat ze al boven een jaar is, heeft ze misschien een gehoor gang probleem gehad?
Heb eerder een kat gezien die kreeg net als de scottisch fold hang oren door een gehoorgang ontsteking, wie weet kunnen ze ook achterover klappen.

edit dit kwam toen door een beschadiging van de gehoorgang en zenuwbeschadiging daardoor ging het oor dus hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:32

Nou inmiddels is ze niet meer ondervoed of wat dan ook hoor. :) Dat was enkel toen we haar vonden gelukkig!
Wormen lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ten eerste omdat ze regelmatig ontwormd wordt en ten tweede omdat ze ook gewoon 100% gezond oogt (niet mager ofzo, zeer actief).
Ze heeft ook geen gehoorgang problemen gehad. Enkel oormijt maar dit was echt uitwendig en binnen zeer korte tijd weer over (en ook al een poos geleden overigens)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:34

Bij de rassen met kruloren is het ook ooit ontstaan als mutatie. Als oorontsteking is uitgesloten kan dat natuurlijk altijd nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:36

Ik zal morgen eens wat foto's plaatsen. Als ik haar te pakken krijg haha :D Met dit weer dartelt ze nogal graag rond in de tuin.
Ja dat kan natuurlijk ook CrazyCat. Het is echt vooral het topje wat naar achter gaat, de rest is nog gewoon stevig. Maar misschien wordt het nog iets meer, dat kan natuurlijk ook.

EDIT: Even wbt oorontsteking, het is aan beide oren even duidelijk te zien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:37

van ernstige oormijt infectie kunnen ze ook veranderingen a/h oor krijgen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:38

Witte oren en zon gaan vaak niet samen! En je zegt dat er een korstje op heeft gezeten? Kan zijn dat ze haar oortjes heeft verbrand en dat er littekenweefsel zit dat een beetje strak zit en zo haar oortje krult. Goed opletten, want als ze vaak hun oortjes verbranden kunnen ze daar net als ons huidkanker van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:40

mcsjelle schreef:
Witte oren en zon gaan vaak niet samen! En je zegt dat er een korstje op heeft gezeten? Kan zijn dat ze haar oortjes heeft verbrand en dat er littekenweefsel zit dat een beetje strak zit en zo haar oortje krult. Goed opletten, want als ze vaak hun oortjes verbranden kunnen ze daar net als ons huidkanker van krijgen.

Dat heb ik nergens gezegd hoor :+ En nogmaals, oor is volledig normaal en beide oortjes zijn evenveel gekruld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:14

mcsjelle schreef:

idd hier denk ik ook aan. witte kat, verbrande oren en dan gaan ze krullen in het gunstigste geval. Minder gunstig geval gaan ze tumoren krijgen op de oren. Hier zou ik dus erg mee op gaan passen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:15

Heb je misschien een foto?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:19

goh wat apart zeg, misschien een kruising met een bepaalt ras?
of een mutatie zou ook kunnen natuurlijk.
ben benieuwd naar de foto haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:26

dierenfan schreef:
mcsjelle schreef:

idd hier denk ik ook aan. witte kat, verbrande oren en dan gaan ze krullen in het gunstigste geval. Minder gunstig geval gaan ze tumoren krijgen op de oren. Hier zou ik dus erg mee op gaan passen!

Lees nou eens :') haar oren zien er normaal uit, er zitten ook geen korstjes op. Beide oren krullen evenveel. Ik zal zo een foto plaatsen :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:05

Ik zou toch denk ik nog eenmaal de oren door de dierenarts laten nakijken. Kan die niks vinden dan heb je waarschijnlijk toch gewoon met een mutatie te maken. Het kan ook komen door zonnebrand of vorst of het veelvuldig kopschudden bij bijvoorbeeld oormijt. Vaak trekt het dan ook weer weg.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:20

foto?