Kat blijft maar eten, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerHorseW

Kat blijft maar eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:12

Hallo allemaal,

Ik heb een poes van nu ongeveer 10 maanden en is Gesteriliseerd.
Vanaf kleins af aan houd ze al van eten, het is de laatste tijd alleen maar erger geworden.
Ze krijgt 2x op een dag eten. S'ochtends brokken van hill's en savonds krijgt ze een zakje van wiskas portie zakjes.
Ondanks dat blijft ze de hele dag vragen en om eten zoeken.
Ik heb alles in een Box zitten die ze laatst zelfs open heeft gekrabbeld en gebeten om daarna een zak kattenvoer open te bijten en op te eten.... Dit vervolgens goed opgeborgen, heeft ze de keer erna een portie zakje te pakken gehad en opgegeten. Ook wist mevrouw de prullenbak open te maken en is vervolgens daar gaan zoeken om eten. Ze eet dan niet weinig. Je raad het al mevrouw is toch aardig aan de maat geworden. En dit alles doet ze wanneer wij van huis weg zijn. Nu zit alles echt achter slot en grendel en lukt het haar niet om het te pakken. Maar continu de hele dag zoekt ze in huis om eten, mauwt veel en als ik brood eet probeert ze dat nog uit mijn handen te grijpen. Dit lukt nooit, ze weet donders goed op welke plaats ze staat in huis. Een spel waar eten in gaat lukt niet, heb nog een hond rondlopen.

is er iets van voeding dat veel vult? Zodat ze niet meer zo veel trek heeft?
iedere tip is welkom

Dank je wel

Caira

Re: Kat blijft maar eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:18

die zakjes zijn sowiezo enorm slecht! veel te zout en niet gezond. Beter een goede kwaliteit brok waar ze een voller gevoel van krijgen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:19

Ik ben zelf gewent om katten vaker op een dag eten te geven, omdat ze inderdaad de hele dag door willen eten.
Toen we nog katten hadden kregen zij 4 a 5 keer op een dag eten en dan gewoon kleine porsies.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:22

Een voederbal gevuld met brokjes is ideaal voor van die veelvraten :j heb je geen mogelijkheid om dit in een aparte ruimte van de hond te geven?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:25

even ontwormen?

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:26

mijn poes eet ook heel erg veel,
maar ze is al 17 en kan geen brokvoer meer eten,
voor jongere katjes is het zeker veel beter om alleen maar brokvoer te geven
en op speciale gelegenheden misschien keertje kleine hoeveelheid vleesvoer?
het is maar een ideetje :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:27

ik heb vroeger ook zo'n kat gehad,bij haar hielp het om de lekkere brokjes te gaan mengen met een merk wat ze niet zo lekker vond.
ook kun je het voor de kat leuker maken om aan voer te komen .
er zijn speeltjes voor, je kunt eventueel een steen in de voerbak leggen zodat ze die weg moet halen,dan zijn ze wat langer bezig en daardoor zit ze wat langer vol :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:31

Wat je evt kan doen is ind zo'n voerbal, zijn ze bezig en komen vanzelf brokjes uit.
Wat voor Hills brok krijgt ze nu? Gewoon onderhouds voeding?
Evt zou je een light variant kunne geven.

Gesteriliseerde/gecastreerde dieren hebben zoizo de neiging om dik te worden :j
Pas op dat ze niet te dik word, straks zit je met een obesitas kat.

Heb je verder nog klachten met de kat of?

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:41

amy_leftover: de mogelijkheid om het apart te geven is er wel. Dit kan ik zeker proberen.

Amalarab: Ik heb haar toevallig 2 weken geleden een ontworming geven van milbemax, van de dierenarts. ze komt echter ook niet buiten.

ellepel: Een steen is te proberen, alleen moet het van groot formaat zijn.

Romanoff: Ik geef haar hills vet essentials, Young adult. Deze is alleen te verkrijgen bij de dierenarts.
Verder wist ik niet dat die zakjes slecht waren. Wel mogen ze van vlees meer eten is mij geadviseerd. Is er anders goed vlees om het bij te geven? Verder is het een super lieve kat. Geen problemen verder, Ze is ook goed gezond.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:45

Die zakjes whiskas en kuipjes sheba enzo zitten vaak teveel zouten in :j
Van vlees krijgen ze ook sneller tandplaque / tandsteen, jonge katten ind liever op brok zetten zodat ze goed kauwen.
Van vlees mogen ze inderdaag wel meer hebben omdat meer dan 80% water is ;).

Je zou evt kipfilet kunnen geven of koolvis, dit zijn volgensmij nit echt dikmakers :).
Of even bij je DA vragen wat voor blikvoeding hun daar hebben wat evt wat meer vulling zou geven.

Maar honger kan ook een symptoom zijn van iets anders..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:52

ik zie 'nat vlees' (zoals die zakjes) als junkfood voor de kat.
Ik heb ze wel in huis maar doe ongeveer een jaar ofzo met zo'n pak, geef ze alleen als poeslief niet erg lekker is of op hele warme dagen, en dan nog met een scheut extra water erbij puur dat ze dan voldoende vocht binnenkrijgt.

Daarentegen geef ik wel met regelmaat 'echt vlees', runderhart kun je bij veel supermarkten gewoon vinden in de vleesvitrine, als ik kip maak wil ik nog wel eens een stukje afsnijden voor de kat voor het voor mij de pan in gaat, ik heb eendagskuikentjes in de vriezer liggen, koop af en toe een visje voor de kat (en vries een gedeelte daarvan in) etc.

Ik gaf voorheen royal canin light aangezien ik een kat heb die aanleg heeft tot dik worden, ik geef nu al 2 jaar orijen en eigenlijk zeurt ze minder (ze blijft wel hoopvol kijken) en geef ik minder voer dan dat ik met het light voer gaf, moet wel zeggen dat ze zelf ook nog enigzins voor aanvulling zorgt in de zin van muisjes buiten vangen en eten.

Echter door de loop van de jaren heen ben ik ook wel getrained om gewoonweg mijn spullen/etenswaren buiten bereik van de kat(ten) te houden, ze (zij en haar broer) hebben me ook een tijd tot wanhoop gedreven waarbij ik geen boodschappentas even kon laten staan (lees, ze beten zelfs door de koffiemelk verpakking heen)

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:57

Romanoff: oke, dan ga ik het zeker even navragen bij de DA. Wat prijs betreft maakt het niet uit. Maar was ervan overtuigd dat het goed was. Dat hoger een symptoom kan zijn van ziektes, zoals, suiker,schildklier en nog een aantal zaken weet ik inderdaad. De DA heeft naar haar gekeken maar vond haar verder gezond

Annemiek80: Dit klinkt inderdaad bekend. Als ik ook maar iets laat liggen is he weg. Ze eet echt alles. Het echte vlees. Wat geef je allemaal nog meer? mogen ze een hele een dags kuiken? hier doen ze waarschijnlijk langer mee. Maar iets om 1 keer per week te geven?
Waar is het voer orijen te koop? kan het wellicht proberen. Dank je wel

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:58

Caira schreef:
die zakjes zijn sowiezo enorm slecht! veel te zout en niet gezond. Beter een goede kwaliteit brok waar ze een voller gevoel van krijgen.

Daarbij is het ook nog eens slecht voor de tanden. Harde brokjes zijn veel beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:02

misschien overschakelen op brokjes voor gesteriliseerde katten. en "vers" voer ipv,zo'n zakjes?

hoeveel gram brokjes geef je dan 's ochtends? Onze kat heeft ook niet voldoende met een zakje nat voer hoor...

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:09

Dit voer is ook voor geseriliseerde katten. Wat ik geef is wat er op de zak staat. Meet het iedere dag af me een weegschaalje. zo ongeveer 45 gram. Het zakje geef ik er alleen bij voor dat ze nog iets heeft zodat ze voor haar idee nog wel een vol buikje heeft

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:12

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:15

ja hoor, eendagskuiken is in 1x weg... en nee daar doet ze niet langer mee... eerder korter lmao aangezien ze het helemaal geweldig vind en de longen uit haar lijf schreeuwt als ze merkt dat ik er mee aankom. Ze krijgt bij mij gem 2 a 3x in de week 'vers', ze krijgt later op de avond nogwel brokjes, maar wat minder als gewoonlijk, het is dus deels een vervanging.. deels een extraatje zegmaar.

Runderhart geef ik bijv ong. 30gr van, meestal zit er ong 100 gr in zo'n bakje dus maak ik er 3 porties van (2 vries ik in), daarnaast krijgt ze momenteel ong 45 gr brokjes op een dag, wat minder als ze dus ook vers heeft gehad eerder op de avond, denk 35 gr oid.
Extra info: het is een kleine gecastreerde poes van ong 3.8-4.1 kg die 's winters totaal inactief is en zomers wel veel naar buiten gaat, 's winters krijgt ze dan dus ook minder brokjes.

Tegenwoordig zie ik orijen wat meer in dierenwinkels verschijnen, maar online is nog altijd het goedkoopst voor mij, ik bestel het hier:
http://www.petfooddiscount.nl/kat/voeding/droogvoer.html?merken=43
De goedkoopste die ik kan vinden online, vraag me niet waarom de visvariant zoveel duurder is, geen flauw idee :P ik bestel altijd de gele.

Voor ideeen op het gebied van vers voeren stuur ik je door naar de kvv/barf mensen >.<
Eigenlijk kun je alles wel zo'n beetje voeren mits het niet gekookt oid is en geen varken :)

edit:
dat ze schreeuwt van de honger kan natuurlijk ook zijn omdat ze nog in de groei is, recent gesteriliseerd (vermoed ik), andere voeding die minder voedingsstoffen per brokje bevat (brok voor gesteriliseerde kat ipv gewoon)
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 27-06-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:17

Voederbal! In het asiel waar ik loop, dé oplossing voor de schrokkers en de eetverslaafden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:19

Hhilde schreef:
Voederbal! In het asiel waar ik loop, dé oplossing voor de schrokkers en de eetverslaafden.

als je een slimme kat hebt heeft die hem zo leeg >.< en is nog steeds onverzadigd lol

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:24

Bijna alle katten hebben dat zo leeg, alleen het gaat om het geestelijke stimuleren.

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:24

Hhilde: het probleem wat ik heb is dat de kat continu wil eten. met zo'n bal heeft ze nog geen vol gevoel...
Een vriendin van mij heeft een kat die snapt als je heel zacht tegen de bal tikt dat dan de brokjes eruit vallen.
Deze kat is dus alles behalve actief en heeft het zo op

Annemiek80: Ze is inderdaad nu ongeveer 3 maanden geleden geholpen. Het voer dat ze krijgt is dus al voor gesteriliseerde katten. Ik zal een kijken naar de orijen. En het KVV kan ik inderdaad ook proberen. Wat ik vooral wil is dat ze zich prettig voelt en niet continu voelt dat ze moet eten

amy_leftover

Ik heb er 1 die de voederbal niet eens snapt :+ de ander weet wel hoe zo'n ding werkt, maar heeft 'm niet abnormaal snel leeg. Misschien zijn die van mij gewoon niet zo slim :')

RoodZonnetje

Gek idee, maar heeft ze misschien het idee te moeten vechten om eten met de hond? Bij katten zie je dat soms, dat ze heel bang zijn dat een ander hun eten opeet, waardoor zij continu op zoek gaan naar eten en zich volproppen. Bij sommige katten werkt het dan om ze een aantal dagen de gehele dag de beschikking over eten te geven, zodat ze zien dat hun eten niet weggejat wordt door de ander :)

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:28

Heino: Ik snap wat je bedoelt dit heb ik ook verschillend geprobeerd. Ik heb haar eerst inderdaad een bakje gegeven wat ik vol bleef doen. Dit vrat ze gewoon steeds door op. Daarna ben ik op vakantie geweest. 2 dagen. De hond is mee gegaan ( had het idee ook dat ze daar last van had misschien, ondanks dat ze op een andere plek krijgt waar de hond is) daarvoor had ik 2 kg brokjes in een bak gedaan. Ik dacht dat moet genoeg zijn. Maar bij thuiskomst was deze tot aan de korrel leeg. Dit ga ik vanaf toen niet nog meer proberen, straks eet ze zichzelf kapot

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:49

Ik zou net veel meer natvoer en vervoer geven. Van goeie kwaliteit dan. Daarvan mag je kat er veel meer van hebben dan brokjes en zit ze vlugger vol.

Brokken vullen veel minder.

Edit: Als je het gevoel hebt dat het vragen naar eten buiten alle properties is zou ik naar de DA gaan. Er staat me iets bij dat bijvoorbeeld schildklierproblemen het hongergevoel kunnen beïnvloeden.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 27-06-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt