Wat tedoen aan een jaloerse kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek_Jordy

Wat tedoen aan een jaloerse kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:31

Hoi

We hebben sinds 2 a 3 weken een kitten in huis.
en een oudere kat van bijna 4 jaar oud.

Nou is mij probleem en mij vraag wat ik doen.

Lilo (de oudere kat) doe echt mega lelijk tegen Joris (kitten).
Lilo zit normaal in een andere kamer en joris slaapt in de badkamer.
maar zodra Lilo Joris alleen nog maar hoort begint ze teblazen en lelijk grommen tegen hem.
hij doet helemaal niets, slapen spelen en dat is het.
Maar ook als ze hem ziet dan krijg ze ook een dikke staart, en word ze leijk.
Geslagen heeft hem eigenlijk neit zover wij weten.

Ze zit vaak op schoot of onder de kast.
als ze op schoot zit is de niets anders dan charerijnig, je hoeft maar tebewegen en ze begint al een grommen en teklagen.
En dan is de kleine niet eens in de buurt.

Lilo heeft ook onwijs last van zweet poten omdat ze zichdruk maakt om eigenlijk helemaal niets.

We hebben haar al gestraft helpt niet.
Haár laten doen helpt niets.

Weet iemand wat ik moet dat Lilo Joris gaat accepteren.

Ze hebben alle 2 een eigen slaapplek, eigen etens bak een eigen kattenbak.

Wie oh wie weet wat ik moet doen of heeft tips wat we kunnen doen.

alvast bedankt

Groetjes Moniek

siepenteun

Re: Wat tedoen aan een jaloerse kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:33

Wij hebben het zelfde probleem, alleen zijn wij er al 1 1/2 jaar mee bezig, dus ik volg!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:35

Bij sommige katten wilt de feliway verdamper nog weleens helpen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:37

Alleen de oude kat aandacht geven (positieve en dus niet straffen! Dan bevestig je het lelijke gedrag alleen maar), kitten meer negeren. Niet dat je niks hoeft te doen met de kitten maar als de oudere kat in de buurt is krijgt die de aandacht. Dan is de oudere kat zeker van haar plek en kan de kitten ´er bij´ komen, zonder dat deze voelt als een indringer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:43

Wat sneu voor je oudere kat, dat die zijn vertrouwede territorium nu kwijt is en er een in zijn ogen
levensgevaarlijk bedreiging in rond loopt.
Waarbij zijn vertouwde baasje ook hem nog eens onzekerder maakt door hem te straffen.
(al is het allemaal onbewust)

Voor een kat kan een nieuwe kat in huis een heleboel stress opleveren van chago kat, tot aanval kat, tot onzindelijke kat.
De kat is dan niet echt schuldig, die snapt gewoon niet hoe hij er mee om moet gaan.
Het is ook nogal wat zo'n indringer in je veilige stulpje.

Heb je ze netjes aan elkaar geintroduceerd?
Dus de nieuweling in een bech of andere kamer (met deur op zo'n kier dat ze elkaar niets kunnen doen),
zodat ze elkaar konden zien/ruiken maar niets doen?
En dat steeds stapje verder gevoerd, totdat het goed ging en dan bench los/ deur grotere kier?

Zou nu in ieder geval her en der in huis een doos neerleggen met extra gaten erin voor je al aanwezig kat,
zodat die naar zijn idee, veilig kan zitten en observeren.
Felifriend of ander feromoon op je nieuw kat spuiten en hopen dat het ooit vrienden worden.
Je eigen kat niet straffen of negeren, maar mee doen wat je anders ook deed.

Overigens zijn er katten zat die niet geschikt zijn voor samen wonen met andere kat, die willen gewoon hun eigen huis.
Ik heb geluk, mijn oldie vond mijn jonkie wel druk en af en toe kreeg die een klap met een poot,
maar ze waren al snel op 1 hoopje al snurkend te vinden.
Jonkie heeft wel tijd lang in bench doorgebracht, net toen ze kwam en als ik er niet was in het begin.

Moniek_Jordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:54

Ze doen elkaar helemaal neits maar ze gromt heel erg tegen hem een blaast.
Verder zit ze op schoot een krijgt ze volop aandacht van me.

Maar vind het ook erg raar dat zo boos tegen mij doet erwijl ik niets doe en stil zit als ik af en toe beweeg begint tegen mij ook teklagen echt boos mauwen.

Kan het ook zijn dat Lilo hem helemaal niet gaat accepteren?
Want dat gaat best lastig worden.

En kan ik ze beter de heledag samen laten of beter trennen?
wand het eten en de kattenbak van Lilo staan boven en dat van Joris is allemaal beneden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:00

Maar heb je ze geintroduceerd, zoals Sjolvir ook al vraagt? Of pats boem bij elkaar gezet (en daarbij toch de kitten veel aandacht gegeven, en ook nog eens een speciale behandeling want zijn spullen staan elders! Waarmee je je eigen kat nog meer in verwarring brengt)?

Ik denk dat het aller-aller-allerbelangrijkste het begin is. Dus de katten goed introduceren, rustig aan, en vooral de kitten gewoon laten doen en de oudere poes knuffelen en belonen als ze lief is. Verder ze gelijk behandelen, dus niet uit elkaar halen etc. want dat maakt het alleen maar moeilijker als je thuis bent om ze dan alsnog samen te hebben. Of je moet het fijn vinden om de ene kat boven te houden en de andere kat beneden te houden...

Mijn kat en mijn ´kitten´ (inmiddels 9 maanden) heb ik op de bovenstaande manier geintroduceerd. Ging eigenlijk prima, hoewel ze de kitten zeker weten als indringer zag. Zo´n speels ding dat opeens bij je komt wonen en aandacht vraagt... dat laatste vond onze poes helemaal niks. Gelukkig hebben wij dit kunnen oplossen door haar regelmatig lekker te knuffelen en de kitten gewoon te laten doen. Nu kunnen ze het prima met elkaar vinden :j

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:04

Gewoon jouw eigen kat lekker verwennen en knuffelen, samen spelen, samen iets lekkers laten eten.. Niet ineens te veel willen, dan komt het goed!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:07

Sommige katten gaan elkaar gewoonweg niet accepteren.

Ik heb twee jaar geleden een kitten in huis gehaald en mijn oudere kat accepteerde hem ook niet. Sterker nog, mijn oudere kat had zoveel stress en was zo ongelukkig dat hij uiteindelijk zelfs erg mager werd.
Mijn oudere kat ging toch echt voor dus ik heb de kitten weer weg gedaan. Kat is nu weer gelukkig en op gewicht ;)

Edit; kitten is er een half jaar geweest om de oudere kat de tijd te geven om te wennen.
Ik heb nog 1 oudere kat erbij en die accepteerde de kleine wel.

Moniek_Jordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:09

Nee ze zijn zo bij elkaar gekomen, wij hadden zoiets van dan kunnen ze van elkaar weg lopen.

Lilo haar spullen zijn boven omdat die daar eigenlijk altijd hebben gestaan en dat weet zo ook.
Uitelkaar trekken dat doe ik al helemaal niet dat heeft ook geen zin want joris gaat elke keer weer naar Lilo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:30

Aangezien ze nu al samen zitten, oude kat lekker doen wat je er altijd mee deed, samen verwennen.
En eventueel af en toe jonkie even ergens wegzetten, wat oude kat dan ook weet, zodat die rustig zuchtend
even kan genieten van rustigere situatie.

Voor katten kan het heel ingrijpend zijn zo'n onvoorspelbaar klein wurm in je huis.
Hier had oldie ook haar bedenkingen, vandaar ukkie veilig opgesloten als ik er niet was,
was meer voor de oldie dan voor het jonkie.

Hier hebben ze vreemde haat / liefde verhouding, maar dat is katten wel beetje eigen.
Ene moment lekker naast elkaar snurken, andere moment, minder vrede op aarde, maar ook geen oorlog.
Ze hebben gewoon vaak tijd nodig. (hoewel sommige katten echt nooit vrienden worden,
zoals hierboven ook al genoemd)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:42

Misschien eens introduceren op egaal terein, dit is het huis van lilo en daar loopt nu iets wat er niet hoort. Dat neemt ze ook jou kwalijk.
Neem ze beide eens mee naar een andere plek waar ze beide niet geweest zijn ( buren/familie) dat hielp hier perfect met honden introduceren.
Beide met dezelfde geur insmeren wil daarbij ook weleens helpen.