Marter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Marter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 04:56

Vannacht wakker geworden van gekakel van mijn kipjes. Toen ik met de hond bij het hok kwam zag ik nog 2 hennetjes op de grond zitten,helemaal verdwaasd...Mijn haan en 2 van mijn hennen zijn spoorloos,er liggen nog een paar veertjes op de grond. Mijn konijn loopt gewoon los in de tuin,daar was niks mis mee. Eigenlijk zou ik de dader het liefst vermoorden,ik ben zo pissig,mijn haan en kipjes waren zo tam en gezellig,ik baal er echt van. En waarschijnlijk komt de rover weer terug....om de rest op te halen. Waarschijnlijk zal alles nu opgesloten moeten worden s' nachts. Ik vermoed dat het hier om een marter gaat, of zou een kat dit ook kunnen doen? We hebben zelf ook katten,maar er lopen hier ook een paar boefjes rond....hoewel ik niet denk dat een kat op deze wijze te werk zou gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nathas

Re: Marter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:17

Ik denk niet dat katten meerdere dieren laten verdwijnen. En het zou idd kunnen gaan om een marter maar ook om een vos. Die trekken ook veel meer naar de huizen omdat op het veld en in de bossen weinig wild voo hun is doo ht gejaag van de mensen.....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:21

Een marter, een vos of een bunzing... en natuurlijk kan je boos worden op het roofdier, maar die moet ook eten. Daarom hamer ik er op bij herplaatsing van konijnen dat ze absoluut in ieder geval 's nachts afgesloten en veilig zitten, want ook in woonwijken zijn roofdieren te vinden. Ik zou dus inderdaad alles absoluut 's nachts veilig opsluiten, ook het konijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:45

Een das kan het ook geweest zijn. Dat hebben wij hier gehad. Weg kip! :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:00

Je dieren opsluiten 's nachts is een kleine moeite. Deurtje dicht, deurtje open en de kippen zijn veilig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:20

Niks raars daarom moet je dieren ook altijd opsluiten s'nachts. Hier gaat alles naar binnen als het schemerig word.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:00

waarschijnlijk een marter. ik zou alles 's nachts opsluiten maar dan ook zeker weten dat er geen roofdieren in kunnen ander heb je er nog niets aan.

hier bleek er een marter in de tuin te zitten. gaas van het konijnenhok was een paar x stuk gebeten. konijnen heeft hij met rust gelaten. waarschijnlijk was de new zeelander die erin zat hem net ietsje te groot :+

voliere bestond hier uit tegels en dik gaas. we hadden wel een marter-achtig beest voor de kooi zien zitten 's avonds maar dachten dat de vogels veilig zaten.
niet dus -O-
marter bleek onder het hius te zitten en had een hele gang onder de voliere gegraven naar het binnenhok. 's avonds hoorden we ze wel schreeuwen maar dat deden ze wel vaker als er een kat in de buurt zat of zo.
er was niets te zien.
totdat ik de volgende dag ging voeren ;(
1 groot bloed en verenbad in het binnenhok. er zaten nog 2 parkieten en 1 valkparkiet. de rest was allemaal verdwenen. (zo'n 11 parkieten en 1 grote valkparkiet) zijn allemaal het gat in getrokken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:19

Ja om die reden zijn de volières hier van een dikke betonvloer voorzien.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:25

Het kan ook heel goed een vos geweest zijn.
Inderdaad je kipjes voortaan opsluiten 's nachts!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:25

Wilawander schreef:

hier lag in het binnenhok ook beton. ze hebben precies langs de rand een gat geknaagd. overgang vloer/muur. ze schijnen gigantisch sterk te zijn in hun kaken/tanden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:12

Rhys schreef:
Het kan ook heel goed een vos geweest zijn.
Inderdaad je kipjes voortaan opsluiten 's nachts!

een vos zal over het algemeen niet de een hele stapel dieren afslachten en meenemen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:16

Tieme schreef:
Wilawander schreef:

hier lag in het binnenhok ook beton. ze hebben precies langs de rand een gat geknaagd. overgang vloer/muur. ze schijnen gigantisch sterk te zijn in hun kaken/tanden.

Hier alles van aluminium en de betonvloer is 10 cm breder als de volière. En dik 15 cm dik. dan moeten ze wel even.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:58

De 2 kipjes en het konijn zitten 's nachts in het vervolg achter slot en grendel. In de 7 jaar dat we hier wonen is dit de eerste keer dat we dit meemaken.We wonen wel dicht bij het bos,dus wel logisch dat dit kan gebeuren. Mijn konijn loopt al zijn hele leven los,maar gaat nu 's nachts zeer tegen zijn zin onder dak. Vanavond haal ik nieuwe kipjes en een haan,het is nu zo saai...Ik zal nu wel voorzichtiger zijn,ik wil geen herhaling-slachtpartij!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:15

Ik zal je zeggen bij ons is het meer dan 12 jaar goed gegaan en toen opeens waren onze konijnen ontdekt. Echt verschrikkelijk om mee te maken, maar ze moeten ook eten.. Er is weinig voedsel op het moment.. waar ik vroeger heel veel wilde konijnen zag, zie ik nu niks hupsen :n

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:28

en een roofvogel??

hier op de boerderij zijn ook al een aantal zo van de grond geplukt door een buizerd-achtig iets.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:20

Hier is ook een keer een vos geweest,bijna alle kippen dood(op 3 na, die helemaal in shock waren),en alle konijnen dood.
hij had er 8 meegenomen waarvan we er 4 half opgegeten teruggevonden hebben.
de andere lagen allemaal dood in de stal.
Ik had echt een kruiwagen vol met dode dieren,echt een slachting dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:52

Ik denk eerder een vos, die komen vaak terug voor meer in dezelfde nacht.
Een marter heeft aan één kip ruim genoeg, denk niet dat die dezelfde nacht nog terug komt, die wacht liever een week ;)

Hoe zag je omheining eruit?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:55

Tieme schreef:
waarschijnlijk een marter. ik zou alles 's nachts opsluiten maar dan ook zeker weten dat er geen roofdieren in kunnen ander heb je er nog niets aan.

hier bleek er een marter in de tuin te zitten. gaas van het konijnenhok was een paar x stuk gebeten. konijnen heeft hij met rust gelaten. waarschijnlijk was de new zeelander die erin zat hem net ietsje te groot :+

voliere bestond hier uit tegels en dik gaas. we hadden wel een marter-achtig beest voor de kooi zien zitten 's avonds maar dachten dat de vogels veilig zaten.
niet dus -O-
marter bleek onder het hius te zitten en had een hele gang onder de voliere gegraven naar het binnenhok. 's avonds hoorden we ze wel schreeuwen maar dat deden ze wel vaker als er een kat in de buurt zat of zo.
er was niets te zien.
totdat ik de volgende dag ging voeren ;(
1 groot bloed en verenbad in het binnenhok. er zaten nog 2 parkieten en 1 valkparkiet. de rest was allemaal verdwenen. (zo'n 11 parkieten en 1 grote valkparkiet) zijn allemaal het gat in getrokken.

wat een horror

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:03

PortRoyal schreef:
De 2 kipjes en het konijn zitten 's nachts in het vervolg achter slot en grendel. In de 7 jaar dat we hier wonen is dit de eerste keer dat we dit meemaken.We wonen wel dicht bij het bos,dus wel logisch dat dit kan gebeuren. Mijn konijn loopt al zijn hele leven los,maar gaat nu 's nachts zeer tegen zijn zin onder dak. Vanavond haal ik nieuwe kipjes en een haan,het is nu zo saai...Ik zal nu wel voorzichtiger zijn,ik wil geen herhaling-slachtpartij!

Joh een vos komt zelfs rustig een nieuwbouwwijk binnen om kippen te halen...

@Sonja_VR; hoe weet je dat en welke dieren doen dat wel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:09

Naast het bos wonen en dan nog niet ophokken 's nachts?
Heb jij even geluk dat dat 7 jaar lang goed is gegaan zeg!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:25

Ik moet even een paar mensen teleurstellen. Zowel vos als marter zullen alles doodbijten wat ze in die nacht voor de kiezen krijgen.
Beide staan hier ook om bekend. Heb ook al beide in het hok gehad :( Marter heb ik zelfs zien zitten. Had al 3 kippen doodgebeten en een aantal vloog naar buiten toen ik de deur open deed. Ik werd wakker van een ernstig blaffende hond. De rest maar snel in kratten gestopt, de loslopers weer ingevangen en de volgende dag de kippen herplaatst (in de zadelkamer die ik die dag leeggemaakt had ;) ). Tot het kippenhok marterproof gemaakt kon worden. Vriend vos is ook al eens op bezoek geweest, pak ook alles waar hij z'n tanden in kan zetten. Gelukkig bleef daarbij de schade nog enigzins beperkt op 2. In het huis waar we nu wonen is vriend reinert ook al geweest, maar hier is het kippenhok zo goed beveiligd dat hij er niet in kan komen. Hij mag dus zijn geluk wagen op ons weiland waar genoeg hazen, konijnen en fazanten zitten :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:29

Het is heel vervelend wat je overkomen is maar even heel simpel gezegd.
Als jij besluit het roofdier te doden is dat simpelweg stropen, en dat is verboden in nederland.

Mijn advies ?
Sluit je beesten s'nachts op en zorg ervoor dat ze niet in het hok kunnen komen en controleer dagelijks of ze ergens pogingen hebben ondernomen binnen te komen.
Eenmaal een makkelijke prooi gevonden zullen ze terug komen.

Edit : zoals al veel zeggen hier, er is eenmaal weinig voer voor ze tegenwoordig in de bossen.
Ze moeten het dus elders zoeken

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:55

Dat niet genoeg voer is niet de oorzaak. Te veel marters waaraan je niks kan doen omdat ze beschermd zijn,... dat is de oorzaak.
Maar ik heb gehoord dat ze uit de beschermde lijst worden gehaald en dat ze dan weer bejaagd mogen worden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:52

Huh daar heb ik nog niks over gelezen eigenlijk, heb je daar een bron van voor mij?
Ik zie veel meer bunzingen dan marters hier.
Verder is er dit jaar echt wel minder voedsel, ik zie echt veel minder wild dan voorheen, misschien te maken door het rare weer en bijvoorbeeld tussen de konijnen heel veel myxomatose.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:56

Als het een marter is geweest dan vind je je kippen terug zonder kop!
De marter knaagt nml de kop er helemaal af en likt het bloed op,echt ranzig :r .Het lijf laten ze achter.
Ik ben zo ook 16!!! kipjes kwijtgeraakt |( ,kon wel janken toen ik ze zo terug vond,ik had liever gehad dat de vos ze had meegenomen dan waren ze tenminste helemaal opgevreten,alleen de kop af is zo zinloos. ;(