Wanneer biologisch vliegenbandje vervangen door pipet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wanneer biologisch vliegenbandje vervangen door pipet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:13

Hoi,

we hebben een kitten opgevangen sinds zaterdag.
Uit voorzorg heb ik het beestje een biologische vlooienband aangedaan omdat
hier in België enkel bij de dierenarts pipetjes voor kittens te verkrijgen zijn en die werken op zaterdagavond alleen als het dringend is.

Maandag ben ik met het beestje naar de DA geweest en zei de dierenarts mij dat ik de band nog eventjes moest laten werken en dan een pipetje moest zetten.

Wanneer kan ik dus best het bandje voor een pipet wisselen?

Want ik heb eerlijk gezegd geen 100% vertrouwen in zo'n bandje :-)
(bandje is van Beaphar of zoiets en volledig biologisch)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:25

achteraf dom dat je het om gedaan hebt als je er geen vertrouwen in hebt. Immers het bandje werkt in op de huid. Dus het kitten krijgt dat middel zo binnen. Doe je het bandje af dan moet je zeker 1 á 2 weken wachten eerdat je weer mag ontvlooien want anders gaat het kitten een overdosis krijgen en ben je het kwijt..........

Dus nooit 2 middelen tegelijk geven tegen hetzelfde probleem!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 08:10

Ook goedemorgen :+

Sinds wanneer is 'voorkomen is beter dan genezen' dom?
Mijn dierenarts vond dat bandje absoluut geen slecht idee en zei me dat ik het nog een week aan moest laten en dan vervangen door een pipet.

Het is een biologisch bandje en dus niet schadelijk voor de kitten, anders had ik het heus niet omgedaan ;)
Het is absoluut niet mijn eerste kat maar wél mijn eerste kitten.
Ik mag dan geen 100% vertrouwen hebben in de FUNCTIE van dat bandje, maar blijkbaar doet het zijn werk wel, want heb geen vlooitjes meer gespot.
Om reden van de functie van het ding wil ik dus liever overschakelen op pipetjes.
(heb pipetjes meegekregen van de DA speciaal voor kittens)

Mijn vraag was dus inderdaad hoeveel tijd ik moet laten tussen het verwijderen van het bandje en de pipet.

ElCid

Re: Wanneer biologisch vliegenbandje vervangen door pipet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:19

Vraag het aan je dierenarts; die zal je het best het antwoord kunnen vertellen. Ik denk dat het vrij snel na elkaar mag, maar helemaal zeker weten doe ik dat ook niet.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:20

Ik woon zelf ook in België en ik kan hier bij de apotheek (evt van wacht) ook vlooiendruppels kriijgen voor kittens. Maar dat terzijde, is misschien wel handig om te weten voor de volgende keer :-)

Je kan idd het beste 2-3 weken wachten met een nieuw middel :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 08:28

@AngelofLove: ik ben inderdaad naar de apotheek van wacht geweest maar die hadden geen pipetjes voorradig voor kittens. Ze konden wel bestellen maar dan had ik ze alsnog maandag pas :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:30

Hahaha, lekker handig van ze, hier hebben ze ze standaard op voorraad, maar er worden dan ook veel gedumpte katten/kittens/nestjes gevonden. Ik zorg er tegenwoordig voor dat ik altijd iets in huis heb, ook qua voeding, elke kittenperiode vind ik wel weer een nestje of een verloren kitten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:14

chipieke schreef:
Ook goedemorgen :+

Sinds wanneer is 'voorkomen is beter dan genezen' dom?
Mijn dierenarts vond dat bandje absoluut geen slecht idee en zei me dat ik het nog een week aan moest laten en dan vervangen door een pipet.

Het is een biologisch bandje en dus niet schadelijk voor de kitten, anders had ik het heus niet omgedaan ;)
Het is absoluut niet mijn eerste kat maar wél mijn eerste kitten.
Ik mag dan geen 100% vertrouwen hebben in de FUNCTIE van dat bandje, maar blijkbaar doet het zijn werk wel, want heb geen vlooitjes meer gespot.
Om reden van de functie van het ding wil ik dus liever overschakelen op pipetjes.
(heb pipetjes meegekregen van de DA speciaal voor kittens)

Mijn vraag was dus inderdaad hoeveel tijd ik moet laten tussen het verwijderen van het bandje en de pipet.

het is niet dom dat voorkomen is beter dan genezen. Absoluut niet dom. Het is wel dom om het te doen met een middel waarvan je zelf denkt dat het niet werkt. Immers het is wel middel wat je op je kat doet en wat via de huid binnendringt. Het kan nog wel natuurlijk zijn maar moet op 1 of andere manier wel schadelijk zijn wil het vlooien doden.

Ik zeg dus ook niet dat het schadelijk is voor het kitten dit bandje. Ik zeg wel dat het erg schadelijk (zelfs dodelijk) KAN zijn als je dit bandje af doet en gelijk een pipet tegen vlooien geeft aan het kitten. Dan heb je veel kans op een overdosis van een bepaalde stof wat het kitten niet aan kan.
Dus of vertrouwen op dit bandje en de tijd om houden dat het zou werken. En daarna zeker 2 weken wachten voordat je ander middel gebruikt of dit bandje nu af doen en alsnog wel die 2 weken wachten. Geen risico nemen. een kitten is al zo klein en vatbaar voor vanalles. ;)

't was en is geen aanval om je iets te verwijten maar puur een waarschuwing en wat je ermee doet moet je helemaal zelf weten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 08:28

@dierenfan: ik heb net mijn dierenarts gebeld, gisterenavond heb ik 6 levende vlooien van het katje gehaald, letterlijk en figuurlijk SPRINGlevend :+ Deze ochtend 7. Mijn dierenarts en de vereniging voor verwaarloosde/gedumpte kittens zeggen beide om het bandje gewoon af te doen en direct een pipet te zetten voor kittens (Advantage). Is een pipet voor kittens onder de 4 kilo en ze is ondertussen 10 weken en 1.2 kilo dus dit zou blijkbaar geen risico geven.

Kitten zal er geen overdosis aan krijgen.

Ik weet wel dat je het niet aanvallend bedoelde, maar het kwam eventjes zo over :-)
Hét nadeel van internet helaas.

Ik kon het arme ding gewoon niet zomaar buiten laten zitten en dat bandje was het enige dat ik op dat moment kon krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:47

de biologische bandjes van beaphar zijn dan ook vloAFWEREND en niet voldodend. kan dus geen kwaad om direct een pipetje te zetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:06

Erg afwerend zijn ze zo te zien niet echt haha :D Vanavond direct aan de pipet dus!

Dan zouden alle vlooien en larven etc dood moeten zijn binnen de 24h hé?
Dan kan ze morgenavond tenminste lekker met de andere kat door het huis struinen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:12

even goed controleren dan in elk geval voordat je ze los laat maar dat zal je vast wel doen haha. Idd horen ze binnen 24 uur wel dood te zijn maar bij extreem veel vlooien kan het langer duren. Immers vlooien zuigen het bloed op van het kitten. Het anti vlo middel wordt via het bloed door het lichaam verspreid. Bij bloedarmoede zal dat niet zo snel gaan bijv. Als het kitten al weken lang vlooien heeft dan is de kans op bloedarmoede groot. Zou daar dus wel rekening mee houden (zo ben ik het geleerd tenminste en merk in de opvang idd als er dieren zijn met enorm veel vlooien die ook nog eens daardoor bloedarmoede hebben vaak 2 behandelingen nodig hebben willen ze vlo vrij zjin.

Je kan het controleren door op de slijmvliezen bij de tanden te drukken. Als die weer vlot terug kleuren is er wat dat betreft niets aan de hand meestal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:18

Jaja ik ben hier wel secuur op haha! Geen vlooienplaag voor mij hoor :')
Zal haar vanavond de pipet zetten, vanavond nog eens uitpluizen op vlooien, morgenochtend en morgenavond ook en dan voor alle zekerheid overmorgen pas bij de rest zetten?

Maandag bij de dierenarts hadden we geen vlooien gevonden, ze zullen dan goed verstopt gezeten hebben :=

Zal ook even checken op bloedarmoede.

*edit: hoe snel mag een tweede pipet gezet worden in het slechtste geval?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:47

2 weken later ben ik geleerd. Ze werken 4 weken (sommige 6) maar bij blijvende vlooien mag 2 weken later weer. Echter altijd eerst maar overleggen met de DA