je zou maar een paard èn een hond hebben....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

je zou maar een paard èn een hond hebben....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:38

gisteren met de hondencursus kwam er een paard langs en mijn border collie (ja ik weet, een drijfhond ! ) van bijna een jaar (4 juli) ging flink tekeer ( blaffen enzo), nou dacht ik, wat is dit nou, je gaat af een toe mee naar ons eigenpaardje en dan deed hij nooit blaffen !
maar goed, nu was ik vandaag vroeg uit en ging ik voor het eerst met hem op de fiets naar stal. lekker wat moeier als ik aan kwam, dus wel handig. ik had een frisbee mee, een bot, brokjes en wat water voor als hij zich ging vervelen ofzo. toen ik hem dus in de stal deed (voor het eerst) om de pown te halen, hoorde ik hem in de verte keihard blaffen en piepen enzo, nouja, snap ik nog wel, stal is best eng in je eentje :P

ik was niet veel van plan met vigo (paard) dus ging hem opjagen in de paddock, nou, hondje even naar buiten (vast gezet naast te paddock) en toen ik een klik geluidje maakte ging mijn hond helemaal door het lint, blaffen, trekken, alles.... erg vervelend. ik deed hem aan de lijn in de paddock voor wat meer controle, en hij bleef tekeer gaan. lieve pony heeft nog wel wat meegemaakt want al die tijden wat we kwamen met de hond was hij op zich wel rustig maar hapte wel naar paarden, mijn pony is het dus gewent en trekt snel zijn hoofd weg. nouja, ben hier nog 2 uurtjes bezig geweest, LET OP: hond is snel jaloers !! als iemand anders aandacht krijgt duwt ie hem zo omver ! (gaat dus niet met paard, want is groot en zit aan riem)

weet iemand hoe ik dit vervelende gedrag kan verminderen, ik zal ook vaker weer gaan zodat hij leert : paard is goed, dus wees rustig, je bent een boerderijhond ja! later als hij ook in het park enzp braaf luistert mag hij lekker los als hij alles heeft geleerd, maar nu moet hij leren en mag dus niet op zn gemakte wegrennen of paardjes jagen :P

(ik wil niet alleen dingen van het is een drijfhond dus wil paarden jagen, want dat weet ik en er zijn meerdere drijvers bij andere dieren)

alvast bedankt !!

SophievdV

Re: je zou maar een paard èn een hond hebben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:43

Onze Herder doet dit ook. Dat krijg ik er niet uit. Het begon als pup al, ogenschijnlijk uit het niets. Maar ik geloof dat het een kenmerk is vh ras: willen drijven en helpen. Borders hebben ook een enorme will to please.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:57

het is dus een onopgevoed mormel want hij luistert niet
simpeler kan ik het niet zeggen

jou hond heeft niks te willen
drijven zit hem in het bloed maar wel op jou commando en niet maar wat lukraak heen en weer lopen jagen

het feit dat hij zo moelijk doet geeft aan dat hij totaal niet gericht is op jou en dat zou hij moeten
één en al oog voor de baas en wat hij kan doen om jou te plezieren

ik zou dus beginnen met thuis de hond op te voeden
leren luisteren naar commando's en zogauw hij dat kan oefenen op stal met paard op stal, dan met paard op de wei(hond aan longeerlijn) en tenslotte met de hond los maar zo lezen ben je dan wel een half jaar verder

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:59

spatter schreef:

drijven zit hem in het bloed maar wel op jou commando en niet maar wat lukraak heen en weer lopen jagen

het feit dat hij zo moelijk doet geeft aan dat hij totaal niet gericht is op jou en dat zou hij moeten

leren luisteren naar commando's en zogauw hij dat kan oefenen op stal met paard op stal, dan met paard op de wei(hond aan longeerlijn) en tenslotte met de hond los maar zo lezen ben je dan wel een half jaar verder

Je weet het wel heerlijk te brengen :')

maar wel gelijk, want willen drijven is okee, maar zie maar eens een getrainde opgevoede bordercollie bij een schaapkudde. Die willenwillenwillen! maar doen niets tot het commando volgt.
Dat is opvoeding.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:01

spatter schreef:

Nou... zo simpel ligt het niet. De hond laat zien waarvoor hij gefokt is. Tjah.. om nou te zeggen dat het direct een onopgevoed mormel is gaat mij wat te kort door de bocht. Ja de hond kan leren.zich te gedragen, maar het zal voor het dier een trigger blijven om enthousiast te worden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:01

Wat doe jij allemaal om je bordercollie bezig te houden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:02

tja, honden die met een schaapherder lopen worden ook getriggerd, maar die luisteren als een zonnetje. Dus het zou wel moeten kunnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:03

komt misschien omdat ik zo'n enorme hekel heb aan honden die zich misdragen bij paarden :o
ik zal nooit een hond meenemen naar concours of show terwijl de mijne niet eens moeilijk doen want ze zijn paarden gewend

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:04

hij heeft het nu ook moeilijk met luisteren met de cursus, haha, het is vaak zo op mij gefocust, en dan is het boemklap weg! jammergenoeg vind hij dat de cursus te weinig actie heeft een gaat vaak janken van ongeduld... na de vakantie ga ik sowiezo lekker aan de slag met behendigheid, omdat hij dan goed zijn energie kwijt kan en ook lekker op mijn gericht is! wel bedankt

en ja, als zo'n beesie op iets is gefocust, poeh, haal hem er dan maar een weg, nog een hele klus...
@peppertree, meestal wandeling van uur, vaak ook frisbeeën en trainen, als er weinig tijd is gaan we ook vaak fietsen, vind hij heerlijk :P nu het vakantie word heb ik nog meer tijd om dingen te doen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:04

Amaris schreef:
tja, honden die met een schaapherder lopen worden ook getriggerd, maar die luisteren als een zonnetje. Dus het zou wel moeten kunnen.

Ook die honden worden enthousiast :) ik zeg niet dat het niet kan.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:04

oh, en hij is ook lekker aan het puberen !!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:05

Heb je op de hondenschool al advies gevraagd?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:05

een hond van een jaar oud is de moeilijkste leeftijd
ze beginnen volwassen te worden en testen de baas enorm uit(beetje afhankelijk van het type hond)
als een hond dan nog geen normaal gedrag kan vertonen ben je al veels te laat en heb je een enorme bult werk

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:11

Hij lijkt ook niet erg respectvol naar mensen toe als hij mensen omver duwt voor jouw aandacht wat dan weer wijst dat hij jouw baas is want hij beslist wat er wanneer gebeurt en het hoort toch andersom. Ik zou eerst nog eens duidelijk aan de hond laten merken dat jij de leider bent en niet hij.
Misschien kun je ook hem leren hoe hij moet drijven op jouw commando en niet zomaar lukraak wanneer hem het uitkomt (Hij is gemaakt voor dit werk dus moet je het hem ook gunnen om dit werk te doen maar enkel als jij het wilt). Jij kiest wat (drijven, ontspanning, ...) er wanneer (op jouw commando) gebeurt en niet hij.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:11

spatter schreef:

spatter schreef:
een hond van een jaar oud is de moeilijkste leeftijd
ze beginnen volwassen te worden en testen de baas enorm uit(beetje afhankelijk van het type hond)
als een hond dan nog geen normaal gedrag kan vertonen ben je al veels te laat en heb je een enorme bult werk

Helemaal mee eens. Voor je het weet krijg je dit soort taferelen ;(
http://www.youtube.com/watch?v=Qu70T9z7 ... r_embedded

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:12

Pletje123 schreef:

is op maandag, en zaterdag het exame, maar dan zijn de trainers er ook en dan ga ik gelijk advies vragen!

@laura, hij duwt andere honden voorbij :P niet mensen hoor !

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:14

vigo_is_lief schreef:
Pletje123 schreef:

is op maandag, en zaterdag het exame, maar dan zijn de trainers er ook en dan ga ik gelijk advies vragen!

@laura, hij duwt andere honden voorbij :P niet mensen hoor !

Nouja dan nog beslist hij dat je niet aan de andere hond mag komen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:15

Ik denk niet dat deze hond het ooit nog eens in zijn kop haalt om zo naar een paard te gaan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:15

Pletje123 schreef:
spatter schreef:

Nou... zo simpel ligt het niet. De hond laat zien waarvoor hij gefokt is. Tjah.. om nou te zeggen dat het direct een onopgevoed mormel is gaat mij wat te kort door de bocht. Ja de hond kan leren.zich te gedragen, maar het zal voor het dier een trigger blijven om enthousiast te worden.

heeelemaal met onderstaande eens!
lekker kort door de bocht spetter spatter spater.
verder zeg je dat hij mensen weg duwt om zelf aandacht te krijgen het is dus al een vrij dominant hondje. ga bij de paarden eens aan het werk door hem een plaats te geven (verder weg bij de paddock) en steeds als hij begint hem daarheen sturen en af leggen.. hou vol want waarschijnlijk duurt het even maar dan snapt hij het tenminste

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:16

annebe schreef:
Ik denk niet dat deze hond het ooit nog eens in zijn kop haalt om zo naar een paard te gaan.

huh?

o sorry zie idd dat hij honden weg duwt... ook niet heel prettig ;)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:16

@kiwi
gatverdamme ! ik denk dat is mijn vader volgende keer meeneem, hij is de echte 'roedel' leider en normaal als hij me help doet hij niet zo raar, laat wel weten hoe het gaat als mijn vader is meegeweest !!

@laura

ja, hij is ook de jongste in huis, dus we doen ook expres eerst de oudste aandacht geven en als hij ertussen komt negeren we hem, als hij rustiger word enzo krijgt hij aandacht :D

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:19

Misschien is het gene doen waar hij voor gefokt is een idee. Ga lekker een cursus schapen drijven doen! :j

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:19

essiesilly schreef:
heeelemaal met onderstaande eens!
lekker kort door de bocht spetter spatter spater.
verder zeg je dat hij mensen weg duwt om zelf aandacht te krijgen het is dus al een vrij dominant hondje. ga bij de paarden eens aan het werk door hem een plaats te geven (verder weg bij de paddock) en steeds als hij begint hem daarheen sturen en af leggen.. hou vol want waarschijnlijk duurt het even maar dan snapt hij het tenminste

hij duwt idd honden weg, maar hij is juist erg onderdanig, ik ben dus ook die 2 uur bezig geweest met door de gangen lopen en dat hij niet voor me uitliep, als ik naar buiten ga, ik ga eerst enzo, ik ben ook aardig bekaf !

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:20

Nomanji schreef:
Misschien is het gene doen waar hij voor gefokt is een idee. Ga lekker een cursus schapen drijven doen! :j

zou ik ook graag willen doen, alleen volgensmij geen in de buurt, weet iemand een schapencursus rondom gouda, iig in zuid holland!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:22

Ik ken een bordercollie wiens dood het is geworden door een trap van een paard van 1.80... (die heeft ook op hoog niveau schapen gedreven)

Ik zou of hem niet meenemen, of voor die tijd eerst heel lang wandelen en dan is hij misschien wat kalmer?