Hond loopt mank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaemyn

Hond loopt mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:28

Hallo!

Mijn hond loopt sinds enkele dagen mank.
Toen het begon leek het na een dag of twee weer over te zijn, maar vandaag loopt ze week mank en nu erger dan eerst.
Vanmorgen liep ze nog prima maar toen mijn vader net de deur uit stapte begon ze ineens weer.
Het is haar rechter voorpoot en ik kan er aan trekken en sjorren ze maalt er niet om. Voetzooltjes nagekeken, tussen de teentjes maar er is echt niks te zien of te voelen. Ze piept ook niet en laat niet blijken dat het zeer doet.

In oktober word zij 3 jaar oud, heeft als jonge hond wel groeipijntjes gehad (zelfde been ook volgens mij).
Ze is een Zwitserse Witte Herder. Ouders allebei HD vrij dus zou zij in principe ook moeten zijn.. Maar je weet maar nooit.

We wachten het nog even af voordat we ermee naar de dierenarts gaan. Ik hoop dat het gewoon een verrekt spiertje is of zo?
Herkent iemand dit? Moet ik me zorgen maken?

Alvast bedankt!

Goof

Re: Hond loopt mank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:59

Kan echt van alles zijn. Paar dagen aankijken en rustig aan doen en als het niet minder wordt alsnog de DA bellen.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:21

Hier in huis liep ze dan net na een tijdje thuis te zijn gewoon weer goed..
Mijn vader gaat normaal gesproken fietsend naar de agility cursus maar gaat nu met de auto voor het geval dat.
Als het straks op het veld weer terug is komt hij weer naar huis.

Het komt en het gaat dus, snap er niks van! 8)7

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:23

Ik zou sowieso nu even niet trainen. Heb je Rimadyl in huis toevallig? Dan een weekje Rimadyl en lijnrust geven. Na een week niet over, terug naar de DA.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:43

Nomanji schreef:
Hier in huis liep ze dan net na een tijdje thuis te zijn gewoon weer goed..
Mijn vader gaat normaal gesproken fietsend naar de agility cursus maar gaat nu met de auto voor het geval dat.
Als het straks op het veld weer terug is komt hij weer naar huis.

Het komt en het gaat dus, snap er niks van! 8)7

Dus hij gaat alleen met de auto naar de training en dan weer terug zonder mee te doen? Misschien wil hij advies vragen aan de trainster?

Maar voorlopig even rust houden en aankijken.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:05

Ja hij gaat als ze er last van heeft natuurlijk niet trainen. Vragen of zij iets weten was hij inderdaad ook van plan.
Rust houden gaat vanaf nu ook gebeuren. Vanmorgen heeft hij nog wat kilometers gefietst met haar maar toen had ze nergens last van. 'smiddags niks en nu ineens voor het eten een klein rondje en ze loopt zo mank als maar kan. Heel vreemd. Daarna was alles weer goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:51

sinds wanneer zit HD in een voorpoot? HD is heupdysplasie en ED is elleboogdysplasie ;)

DUs dat ouders vrij zijn van HD heeft niets hiermee te maken. Daarnaast is het heel fijn te weten dat de ouders ergens vrij van zijn, dat verminderd de kans op die afwijkingen en sommige afwijkingen zijn dan gewoon niet mogleijk (bepaalde oogaandoeningen). Echter HD en ED is het ook van belang dat niet alleen ouders maar ook voorouders HD en ED vrij zijn of bijv. lichte vorm hebben.

Daarnaast speelt bij HD en ED naast erfelijkheid ook nog vele andere dingen een rol. Hoe de beweging geweest is in het eerste jaar, bijv. uitgegleden, veel apporteren, veel overbelasting, verkeerde voeding, andere trauma's enz. dus kan je nooit zeggen ouders zijn er vrij van dus mijn hond ook ;) was het maar zo!!!

Ik zou je hond zeker 3 á 6 weken rust geven en daarna langzaam weer opbouwen. Gaat hij weer manken dan zou ik niet naar de dierenarts gaan maar naar een orthopeed. Scheelt kosten. Immers een dierenarts is als een huisarts en weet overal een beetje van. Wil je echt weten of er wat mis is in de voorpoot of schouder bijv. dan moet je naar een orthopeed.

Hopelijk stopt het manken snel!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:55

ik zou geen pijnstilling in zitten. Enerzijds is het ontstekingsremmend maar de andere kant is dat ze pijn niet meer of veel minder gaat voelen en overbelasting wordt dan alleen maar groter omdat ze dan ook geen rust houd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:07

Daar ben je zelf bij. Overigens ben ik wel eens met de orthopeed. Een DA adviseert over het algemeen 1 a 2 weken riemrust + onstekingsremmers/pijnstilling is mijn ervaring. Gaat het niet over worden er foto's gemaakt. Mocht ze volgens jou niet kreupel lopen, kijk dan eens heel goed als ze net gelegen heeft hoe ze dan wegloopt. Ik heb een paar honden gehad met problemen met de voorpoten. Was weinig aan te zien, behalve als ze begonnen met lopen. Dan liepen ze net een paar passen niet goed, verder waren ze af en aan kreupel als ze echt gek hadden gedaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:29

mijn DA adviseerde idd eerst rust en verbood het me pijnstilling te gebruiken. Als hij ondanks de rust pijn bleef houden dan moesten we eerder naar de orthopeed gaan dan pas als het met het opbouwen weer mis zou gaan. Je bent er idd zelf bij om je hond rustiger te houden maar hij zag geen verdikking o.i.d. aan de poot en dus vond hij anti biotica echt onnodig en met pijnstilling is rustig houden moeilijker als zonder.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:31

mijne had dat ook, liep mank toen weer niet toen weer wel.
bleek dus ed te zijn.
1000 euro lichter voor een operatie ,maar nu pijn vrij.
ik zou even een foto laten maken dan weet je het zkr

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:30

Ze loopt sinds gister toch weer gewoon goed. :? Maar heb haar toch op rust gezet. Even geen cursussen of fietsen meer.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:28

mijn hond (duitse dog van ruim anderhalf jaar) heeft er laatst ook last van gehad.. na de dierenarts geweest en daar is zijn poot nagekeken hij gaf ook geen pijn aan.. het enigste waar hij wat moeite mee had was een buiging met zijn hoofd na rechts..waarschijnlijk zijn rechterschouder. da adviseerde klein weekje rust en mocht het niet over gaan foto's maken.. nu gaat het wel weer goed alleen als hij heel gek heeft gespeeld mankt hij daarna iets..mischien ook gewoon last van groeipijn?

wat ik zelf op zijn schouder /rug en poot smeer is Traumeel gel en daar ben ik erg tevreden over..

hoe is het nu met jou hond TS?