de dalmatische hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doom

de dalmatische hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:55

Hallo,
Wij gaan zaterdag kijken bij een dalmatische pup :D
Gewoon vrijblijvend omdat wij geen dalmatiers in de buurt hebben en ik wil zien hoe het ras is.
Ik heb mij al veel over het ras ingelezen en ik denk dat hij goed bij ons past.
In de zoekfunctie hier op bokt kon ik vrij weinig over de dalmatiers en bokkers vinden.
Daarom open ik dit topic, zijn er hier mensen met een dalmatier of ervaring er mee?
Hoe vinden jullie dit ras?

Groetjes!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:56

Ik heb een dalmaat.

Ik kan hem soms echt achter het behang plakken. Hij kan ontzettend goed luisteren, maar wel alleen als hij er zin in heeft. Zeker als het wat drukker in huis is heeft hij moeite met luisteren.
Inmiddels is hij bijna 10. Ondanks dat hij veel slaapt kan hij echt nog ontzettend druk zijn. Ik moet hem echt bezig houden.

Het verharen is echt een drama. Ik moet zowat elke dag stofzuigen. De haren blijven ook overal insteken.

Verder heeft hij ook de nodige gezondheidsproblemen gehad (blaasstenen, maagtorsie en stuk staart geamputeerd).

Verder geeft hij ontzettend veel liefde en is het een schoothondje in verkeerd formaat. Hij ligt graag bij me op de bank.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:10

Jaja gewoon vrijblijvend. :D verkocht!! :D

Mijn zusje had er 1, schat van een hond, herplaatser en samen opgehaald in mijn auto en mijn achterbank zat inderdaad vol met die kleine witte steek haartjes. Zorro was ook best druk te noemen en een enorme knuffelkont.
Kreeg op latere leeftijd Cushing en is 12 jaar geworden.

shilady

Re: de dalmatische hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:14

Ja ik heb gelezen dat ze inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kunnen verharen ...

Maar vind het opzich wel leuke honden
zijn wel honden die bij een actieve baas terecht moeten komen

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:19

Mijn vriendinnetje waar ik iedere avond mee loop en regelmatig over de vloer komt heeft er 1. En het is een heftig ding :) Hij valt regelmatig andere honden aan als je niet goed oplet. Na de castratie is dit wel stukken beter maar het blijft opletten. In huis is het een schat van een beest!

Zijn gezondheid is slecht. Op dit moment is hij uitgeschakeld vanwege een nekreuma, hij heeft al 2 maagoperaties gehad vanwege darmen die dichtslaan/heel gevoelig zijn en hij heeft regelmatig andere kwaaltjes/ziektes. De hond is 6.

Wat betreft de haren, die steken overal in en in de rui borstelen ze hem 2x per dag en stofzuigen ook iedere dag. Maar alles is wit :')

Ik zal er nooit voor kiezen, de gezondheid is misschien een uitzondering bij deze hond, maar de felheid tegen andere honden herken ik bij iedere dalmatiër die ik tot nu toe tegen ben gekomen. Tenminste, als je veel ervaring hebt met heftigere honden en je streng opvoedt zal het misschien beter gaat. Maar als eerste hond/in combinatie met andere honden/kleine kinderen zou ik er niet snel voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:21

Ik heb er ook eentje. Verharen is vervelend, maar het verschil tussen mijn dalmaat en onze witte boxer is erg klein. Regelmatig borstelen helpt ook goed.

Mijn hondje is toch echt wel de liefste al zeg ik het zelf. :D En shilady om eerlijk te zijn denk ik dat alle honden veel beweging nodig hebben, niet uitsluitend een dalmatier. Er zijn imo teveel honden die te weinig beweging krijgen.

Mijn hond heeft spondulose wat we nu toch wel beginnen te merken. Ze is wat stijver en in de wandelingen kunnen we nog max. 5 km lopen. Voorheen liep ze regelmatig mee naast het paard voor 15-20 km, dat redt ze de laatste jaren niet meer.

Wat betreft karakter e.d. merk ik groot verschil met de andere honden bij ons thuis. We hebben altijd herders gehad voor in de sport. Mijn hond is absoluut geen werk hond als in pakwerk en ipo e.d. en als het puntje bij het paaltje komt luistert ze perfect. Alleen kijkt ze vaak even of ik het écht wel meen. :D

[edit] Met andere honden gaat op zekere hoogte prima. Streng zijn zorgt hier voor een stabiele roedel met stuk voor stuk pittige teefjes. Wel merk ik dat ze in loop van tijd wantrouwender is geworden naar vreemde honden tijdens het uit laten. Hoewel dat imo ook een beetje komt door de hoeveelheid honden die maar lukraak aangeschaft worden zonder cursus of training. Er wordt regelmatig uit gevallen naar mijn hond en zelfs ik ben al meerdere keren plotseling door een andere hond gebeten zonder waarschuwing. Ik merk dat mijn hond hierdoor bijvoorbaat al gaat blaffen. Maar daar is op in te spelen :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:34

Wat leuk dat je bij een dalmaten pupje gaat kijken :) . Mag ik vragen bij welke fokker?

Wij hebben zelf 3 dalmaten en fokken zo af en toe een nestje (alleen wanneer wij denken dat de combinatie wat bij kan dragen aan het ras en we er zelf iets van aan willen houden om mee verder te gaan)

De dalmaat is een onwijs leuk ras welke wel erg veel beweging maar ook prikkels nodig heeft. Het zijn geen honden voor elke dag een blokje om aan de lijn. Verder is het de eerste 1,5 jaar goed investeren in de opvoeding maar doe je dat goed heb je er een super hond aan!! Wij showen en wandelen niet alleen veel met onze honden, een dalmaat is ook super geschikt om lekker mee te sporten.

Verharen is inderdaad een nadeel, dalmaten verharen namelijk 365 dagen per jaar. Echter, elke hond geeft haren, de een alleen wat meer dan de ander.

Wat betreft gezondheidsproblemen komt er bij dalmaten erfelijke doofheid voor. Let er daarom goed op dat je een pupje koopt bij een fokker aangesloten bij de rasvereniging. Deze pups worden getest op hun gehoor en krijgen hier ook een certificaat van. Daarbij worden de ouderdieren getest op gehoor en HD en zijn bevoegd om mee te fokken.

Dalmaten missen een bepaald enzym in hun urine wat er voor kan zorgen dat ze makkelijk blaasgruis/ stenen krijgen. Echter denk ik dat als je ervoor zorgt dat je hond door de dag heen vaak genoeg kan plassen en je een reu niet te vroeg castreert je hier geen problemen mee hoeft te krijgen. Onze reu is bijna 10 en heeft nog nooit blaasproblemen gehad.

Voor meer informatie kan je altijd terecht bij de rasvereniging; www.ncdh.nl.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:44

Ik heb mijn lieve Shabi gekregen voor m'n 5 verjaardag, ze is uiteindelijk bijna 15 geworden en in augustus 2009 ingeslapen.
Toen we haar kochten was ik dus 5 en mijn broertje 2,5. We konden alles met haar, ze was zo voorzichtig! Ze was ontzettend leergierig, maar waar dalmaten wel om bekend staan, eigenwijs met de hoofdletter E. Maar ik moet zeggen, het siert ze. Zolang je consequent bent en duidelijk grenzen stelt heb je er echt een hond met een gouden randje aan.
Wij hebben met onze teef een nestje gefokt, was ontzettend leuk om mee te maken :)

Afbeelding

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:58

Ook wij hebben een dalmatiër in huis, ons mooie bruine teefje Lady. Zij was ook een herplaatser in een asiel op 5-jarige leeftijd. Wat een schat van een hond is het! Ze is altijd rustig en braaf, veel energie tijdens het uitlaten (trok in het begin ook aan de lijn, maar denk dat dat door een gebrek aan opvoeding kwam), loopt heerlijk los aan onze boerderij tussen de weides. We moeten alleen oppassen met andere honden, daar kan ze weleens naar uitvallen. Maar als ik haar voldoende onder appél houdt, dan doet ze helemaal niets.
Ook bijt ze niets stuk, steelt geen eten van tafel... En is vooral de liefste hond die je je kan indenken naar mensen, kinderen en katten toe. Als we er niet bij zijn, is ze wel waaks naar vreemden, dan blaft ze (en begint dan te kwispelen...).
Gezondheidsproblemen hebben wij tot nu toe nog helemaal niet gehad (ze is nu 7), maar dat verharen... :+

Afbeelding

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:01

Wow, ik wou ook altijd al een Dalmaatje, maar vonden mijn ouders te groot, (nu een markiesje, ook een schátje)

Ik ben er helemaal verliefd op <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:12

Zorro kon redelijk goed met andere honden. Had zo zijn voorkeuren maar haalde niet snel uit. Met dank aan zusje want toen ze hem net had was hij wel anders
Mijn zusje schrok trouwens toen Zorro voor het eerst naar haar glimlachte, dacht dat hij boos was. :D

Leuk zo'n bruine. Hier liep jaren terug ook en bruine dame met zwarte broer. Ook niet echt lieverdjes voor soortgenoten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:43

Onze honden zijn ook enorm makkelijk met andere honden. Masai is soms wat onzekerder reageren en dan voornamelijk rond de loopsheid maar verder nooit problemen. Ze spelen bijna dagelijks op de wandeling met andere honden. Onze reu is bijna 10, nog steeds intact en heeft regelmatig gedekt en is nog steeds 100% sociaal naar andere honden (ook reuen).

Het is gewoon een super gaaf ras, je moet er alleen wel tijd in investeren. Maar je krijgt er super veel voor terug, het zijn enorme knuffelberen die zich echt een lid van het gezin voelen <3 . Super intelligent en altijd overal voor in.

Afbeelding

Goed met paarden /3 :

Afbeelding

En dalmaten kunnen lachen. Niets is leuker dan je hond die je lachend tegemoed komt <3 :

Afbeelding

En ze liggen graag op schoot (past best }> ):

Afbeelding

En mooi :) :

Afbeelding

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:01

ik heb er 2
een bruine en een zwarte stippel
het zijn zenuwe beesten :P
ze hebben veel ruimte nodig moeten hun energie kwijt
en ja ze verharen erg
ik poest ze met een rosborstel :D
verder zijn ze super met kinderen en vreselijk lief
zit geen kwaad in dit ras
en ze kunnen lachen..
echt een aanwinst

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:09

Hier nog een met een dalmaat, je woont vlakbij. mocht je willen kunnen we een keer afspreken om te wandelen, kun je zien hoe ze is.

Ik ga met leonieke mee wat betreft een dalmatier kopen bij een fokker die aan is gesloten bij het ncdh.

Mijn dalmatier meisje is lief, ondeugend, eigenwijs, speels, actief, lief voor andere honden. zie foto's in mijn profiel. Heel veel plezier met kijken!!! Ben ook wel benieuwd waar je gaat kijken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:57

Jeetje wat leuk zo ontzettend veel reacties!!
Ik ga kijken bij een fokker in Den-helder, zij heeft haar teef laten dekken door een reu uit duitsland met een heel zacht karakter ook is deze fokker aangesloten bij het ncdh.
Er zijn meerdere fokkers langs geweest bij het nest en alle viel het ze op hoe vreselijk rustig het nest was.
Ze zijn getest op doofheid dit zat gelukkig bij alle pups goed.

Op dit moment heeft ze 2 overblijvers een reu en een teef, ze zijn nu 11 weken oud.
Wij kiezen voor de reu aangezien ik zelf erg veel te maken heb met andere reuen van bijv ouders en waar mijn paard staat. Dan vind ik een teef niet handig, daar wordt alleen maar op gereden dan.

Ik wil veel trainingen met deze hond gaan volgen en goed conseqeunt zijn, ik wil graag een sportieve hond die makkelijk met mij mee kan als ik een strandrit maak met mijn paard.
Ik verwacht daarom dat een dalmatier goed geschikt zal zijn.

Het verharen is dus een drama blijkt is dat niet gewoon het zelfde als vele kortharige honden maar omdat de haren wit zijn dat dit meer opvalt?

Naar dit droppie ga ik zaterdag kijken, hier nog maar 7 weken oud :+:

Afbeelding

Afbeelding
tijdens de gehoortest

en hier 8 weken oud
Afbeelding

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:15

Leuk!!! veel plezier. Denk dat je dan naar petra gaat.

Het verharen is wel meer in mijn ogen als een andere kortharige hond. Bij mij zit altijd alles onder de haren.. kleding van wol hangt eigenlijk alleen maar in de kast haha
Maar dat weegt niet op tegen alle leuke dingen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:22

Ik ga idd naar Petra toe ja :j aardige vrouw.
mijn vriend is voor sommige honden wat allergies, ik vermoed meer de wollige honden die veel stof met zich mee dragen, het is dus ook even afwachten hoe hij zaterdag reageerd op de pup :D

Petra zelf is ook allergies en heeft ook astma maar heeft zelf van de dalmaten geen last.
Mijn ouders hebben zelf koningspoedels, die lange haren vind ik ook overal.. ik vraag mij af of elke hond niet gewoon verhaard...

Ik heb een duitse herder gekend die vond ik wel enorm erg :j
De hond mag ook alleen beneden de trap is afgesloten met een deur, ik hoop dat ik zo de haren wat kan beperken.

Wat voor voer geven jullie en wat zijn jullie gemiddeld kwijt in de maand aan 1 dalmaat?

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:49

Ik geef smuldier aan denia, soms duck, maar vers eten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:45

Wij hebben ook een Dalmaat, een reu van bijna een jaar oud :)
Super lieve hond, ook voor kinderen en vreemden.
Heel veel energie, in huis overigens over het algemeen heel rustig.
Qua gezondheid nog geen enkel probleem gehad.

Hij is intelligent en heel gevoelig :(:)
Wij voedden hem met zachte consequente hand op.
Schreeuwen of een ruwe behandeling zou hij absoluut niet tegen kunnen.
Met knuffelen en op schoot doe je hem een groot plezier <3
Wij hebben hem altijd loslopen en dat gaat prima, ook met andere honden heeft hij geen problemen.
Hij komt tot nu toe altijd terug als je hem roept.

Alleen thuisblijven gaat goed, hij jankt volgens mij wel even als ik weg ga.
Echt alleen is hij overigens nooit, hij heeft altijd nog gezelschap van de andere hond.
Bovendien hoeven ze heel weinig alleen te zijn omdat ik aan huis werk.
Ik denk overigens dat Dalmaten geen honden zijn om veel alleen te laten.

Echt gehoorzaam is hij op sommige momenten niet, hij heeft een sterke eigen wil :D
Bijv. hij mag graag mee gaan op de menwagen, soms kan dat niet omdat we met beleren bezig zijn en dan is het een hele klus om hem van de wagen af te krijgen en hem in huis op te sluiten want hij doet er alles aan om weer op die wagen te komen.
Zo mag hij ook graag meerijden in mijn auto waar hij inspringt zodra er een deur openstaat (en dan die kop van hem als hij er achter komt dat we niet weggaan :D )
En dat terwijl het iedere keer weer een hele toer is om hem in de auto van mijn vriend te krijgen, zodra hij door heeft dat hij geacht wordt mee te gaan in die auto naait hij er tussen uit :evaw:
Komt waarschijnlijk omdat dat geen personenauto is en hij achterin moet, waar hij geen contact met ons kan hebben.

Wat ook bijzonder aan hem is dat hij echt vriendjes is met 1 van onze paarden en met 1 van de katers.
Voor de rest kan ik nog zeggen dat hij het snel koud heeft, ik maak soms speciaal voor hem de houtkachel aan :o
Zeker als hij nat geregent is, dan ligt hij helemaal te bibberen.

Voor ons is de Dalmaat een ideale hond <3

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:47

Spannend!! Goed dat je naar een bij de rasvereniging aangesloten fokker gaat :j .

Heel veel plezier en succes met het maken van de juiste keuze!!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:51

Ik heb een tijdje versvoer geprobeerd (carnibest), maar ze bleef hiermee érg veel honger hebben na haar porties gehad te hebben. Ook was ze enkele kilo's bijgekomen na haar sterilisatie en gingen die maar niet weg. Nu geven we haar Orijen, een erg hoogwaardige brok met een groot % vlees en geen tarwe. Omwille van de extra kilo's die ze kwijt moet, ben ik enkele weken geleden overgestapt op de Orijen Senior brok (minder caloriën), en ik heb het idee dat dat al een beetje geholpen heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:44

doom schreef:
Ik ga idd naar Petra toe ja :j aardige vrouw.
mijn vriend is voor sommige honden wat allergies, ik vermoed meer de wollige honden die veel stof met zich mee dragen, het is dus ook even afwachten hoe hij zaterdag reageerd op de pup :D

Petra zelf is ook allergies en heeft ook astma maar heeft zelf van de dalmaten geen last.
Mijn ouders hebben zelf koningspoedels, die lange haren vind ik ook overal.. ik vraag mij af of elke hond niet gewoon verhaard...

Ik heb een duitse herder gekend die vond ik wel enorm erg :j
De hond mag ook alleen beneden de trap is afgesloten met een deur, ik hoop dat ik zo de haren wat kan beperken.

Wat voor voer geven jullie en wat zijn jullie gemiddeld kwijt in de maand aan 1 dalmaat?

Een poedel verhaart vele malen minder. Is echt niet te vergelijken met een dalmaat. :)

Het is een schattig mannetje. :j

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 13:49

Ik weet idd wel dat een poedel een heel stuk minder verhaart, maar ook van zo'n hond vind je overal haren..
zelfs in de koelkast haha :=

Ik ben mij op dit moment aan het inlezen op de verschillende soorten voer.
Wil graag gewoon brok voeren en lekker wat botten met de tijd.
Lees alleen op internet dat je een dalmaat beter niet teveel eiwitten kan voeren wat betreft het energie gehalte. echter denk ik dat dat ook weer verschillend is met wat je met de hond doet.
Orijen zag ik idd ook voorbij komen, die heeft een hoog vleesgehalte he? ik krijg ook steeds Cavom te zien, dit is ook een voeding op zo'n natuurlijke mogelijke wijze, die is net weer ff goedkoper!
Lastig allemaal hoor :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:19

doom schreef:
Ik weet idd wel dat een poedel een heel stuk minder verhaart, maar ook van zo'n hond vind je overal haren..
zelfs in de koelkast haha :=

Huh!? Duiken ze er stiekem wel eens in voor wat lekkers, ze zijn er slim genoeg voor. -:)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:21

Haha idd slim genoeg maar dat niet nee, maar echt die haartjes vind je ook echt overal :Y)