Hondenvoer; zie door de bomen het bos niet meer..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hondenvoer; zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:13

Wellicht dat hier hondenvoerexperts zitten :)

We zijn altijd vrij simpel omgegaan met hondenvoer; 's ochtends brok, 's avonds ook brok en dan vlees erbij. Merk? Niet zeuren. Niet per definitie het goedkoopste, maar gewoon, simpel. Mn vorige hondje had veel last van galspugen dus we zijn best aan het zoeken geweest naar voer waarbij dat goed ging, maar verder nooit erg veel aandacht aan besteed..

Nu ben ik voor mn paard flink aan het speuren geweest, behoeften zitten berekenen, etc etc. Dan kijk je toch ineens ook anders tegen hondenvoer aan...
Daar komt nog bij dat Havanna enorm verhaart. Een deel daarvan is ongetwijfeld nog spanning, maar de stress wordt steeds minder bij haar, het verharen blijft. Logische conclusie; mankeert vast iets aan het voer.

Dus ik ben aan het zoeken geslagen in de vaste overtuiging dat wat kan voor paarden, óók kan voor honden. Blijkt iets lastiger dan ik dacht -O- Kom ik eindelijk in de buurt van informatie over eiwitbehoefte, blijkt het nogal een verschil te maken of dat wordt gewonnen uit kip, of kippenvéren. I'm lost. Hoe weet ik nou wat goed voer is?

Ik weet dat veel mensen goede ervaringen hebben met vers voer, maar wij willen het gewoon houden bij brokken en vlees. Vlees is puur een extraatje in de avond, ze krijgt 's ochtends en 's avonds evenveel brokken namelijk. Daar doen we vaak ook iets lekkers bij als een restje gekookte kip/vis, een beetje rijst of pasta, dat soort spul. Maar aangezien dat niet op regelmatige basis is wil ik daar niet vanuit gaan bij haar voedingsbehoeften, dat zijn echt extra's...

Dus wie weet hoe dat nou zit met hondenvoer? Of kan me een goed merk aanraden? Of een site waar ik al die informatie kan vinden?

Goof

Re: Hondenvoer; zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:14

Hier zijn echt talloze topics over. Wellicht kun je daar gewoon in vinden wat je zoekt ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:15

Seriously? Ohh sorry! Ik had wel gezocht maar kon niks vinden, misschien niet goed gezocht dan.. Bedankt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:23

ik voer sinds kort dog lovers gold, fijne brok volgens mij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:35

wil je brok voeren die goed is voor je hond kom e bij orijen/taste of the wild/acana
wil je het toch makkelijk houden,maar toch beter doen als brokken.kom je bij kvv voer uit.hier zijn verschillende merken van goedkoop smuldier en rodi,duurdere merken carnibest natudog.je moet dan de compleet versies voeren dan krijgt je hond ales binnen wat hij nodig heeft

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:15

tja, heb me enorm verdiept in voeding en kwam eigenlijk uit op het feit dat geen enkele brok is wat ik denk en verwacht wat mijn honden nodig hebben. Als nood is het een makkelijke uitkomst maar voor dagelijks is het gewoon onvoldoende. Hier dus andersom. Altijd vlees en als het eens heel onmogelijk is dan brok en het merk is zeer verschillend als de zak leeg is dan bestel ik weer 2 of 3 kg of koop het o.i.d. altijd van merken die mij aan staan maar waarvan ik toch vind dat ze niet goed genoeg zijn om altijd te voeren. Meestal is het dan farmfood, cavom, prins, happy dog, orijen, acana, en dat soort merken. Gelukkig is dat maar zeer zelden nodig.
Liefst pak ik in elk geval geperste brok puur om het feit dat die niet uitzetten in de maag.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:34

KVV willen we eigenlijk ook niet.

Hoe bedoel je dat geen enkele brok is wat je verwacht en wat je honden nodig hebben? :) En hoe zit het met blikvoer? Is daar misschien nog wat te halen? Heb niet een al te hoge pet op van blikvoer hoor, maar goed, wie weet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:41

Ik heb mijn hond nu op Kjen's staan, af en toe krijgt hij ook een keer kvv of terra canis menu graanvrij. Doet hij het goed op. Ik probeer hem gewoon zo gezond mogelijk te voeren en op gewicht te houden. Kjens is ook een koud geperste brok, waardoor het uit elkaar valt in de maag en makkelijk opgenomen kan worden. Hij krijgt ook regelmatig vleesbotten.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:54

Voordat we onze hond KVV lotgering voerde kreeg hij brok van doglovers gold.

http://www.dogloversgold.eu

Ondanks de goede kwaliteit brok, doet hij het vele malen beter op KVV, dwz: nauwelijks verharen, geen uitslag of bultjes meer, geen tandsteen of slechte adem en een mooie vacht en spieren.

en.. hij vind vlees vele malen lekkerder dan brok!

http://www.lotgering.nl

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:58

Onze honden kregen altijd Royal Canine of cavom. Andere brokken deden ze het gewoon echt niet goed op.
Blikvoer of ander nat voer voeren wij niet. Ook onze (ras)katten voeren we ook met Royal Canine brokken trouwens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:16

Royal canine en eukanuba zou ik nooit geven,hier zit dus een kankerverwekkende stof in

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:36

Nou, bij ons is er nog nooit een dier met kanker geweest en we voeren het al jaren aan 3 honden en 10 katten? Volgens onze dierenarts is RC het beste droogvoer wat er is. Maar hoe kom je daar zo bij, daar ben ik wel benieuwd naar. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:39

simpel genomen is een hond een carnivoor,en carnivoren eten normaal gesproken vlees...kvv zou ik dus zeggen,hebben ze 100% wat aan,bij de meeste brokken bestaat een brok uit 80% bietenpulp en granen en heel veel toegevoegde ingredienten om je hond er goed uit te laten zien,tja wat een carnivoor daarmee moet???

als je brok voert zou ik zeggen neem een brok met geen granen erin en zo hoog mogelijk vleespercentage,aan blikvoer kan je bv animonda gran carno denken,dat is blikvoer met een heel hoog vleespercentage.

of...renske of nature diet,soort blikvoerachtig voer,maar met heel hoog vleespercentage.

lante in RC zit BHA en dat is kankerverwekkend bij dieren..plus dat 20% vleesaandeel in een brok als RC zit, voor vleeseters nu niet echt veel te noemen is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:48

Even google dan vind je genoeg er over,ook heb ik het al eens met een dierenwinkel er overgehad en zij bevestigden dit inderdaad

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:35

Bedankt iedereen voor de informatie :)
Op aanraden van de fouragehandel (en met de hier gegeven info in mn achterhoofd) heb ik dog lovers gold voor Havanna gehaald. Durf nog niet echt te spreken van een grote verandering want ze krijgt het pas een paar dagen...
Wat me wel opviel was dat het een stuk lekkerder rook dan de andere brokken (kan het niet helemaal uitleggen, maar ik vond het gewoon lekkerder ruiken, zoals het hoort :+ ).

Meest in het oog springende verandering so far is wel dat Havanna een stuk beter is gaan eten! Ze at sowieso wel, maar het duurde altijd even en ging nooit in 1x bakje leeg. Nu hoor ik net van mn vader dat ze vanmorgen zelf om haar eten heeft ''gevraagd''! Ze liep erg te dreutelen en likte haar bakje steeds uit, brokjes erin en ging zó naar binnen :D Terwijl het nog best vroeg was, nogmaal krijgt ze pas iets later eten..

Dus we gaan dit eens even een tijdje volhouden. Mocht ik niet tevreden zijn ga ik me toch eens verder verdiepen in KVV en kijken of dat dan wat is, nu eerst maar eens zien wat er gebeurt met deze brokjes :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:42

haha leuk dat ze het zo lekker vind :) ik geef zelf orijen maar wil nu overstappen na acana dit omdat er iets minder eiwit inzit maar met name dat mijn hond liever acana eet dan orijen..

schumax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:58

Hier krijgen ze Lotgering Amy en daar doen ze het goed op. Het is goedkoper dan brok en het is volledig voer. Ik kan je maandag wel even een adresje geven hier in Castricum, daar kan je het zo halen. Wij kopen 1 x in de week in.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:46

Oh graag! Dan hoor ik het maandag :)