Nieuw kitten brengt extra huisdieren mee... Vlooien!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Nieuw kitten brengt extra huisdieren mee... Vlooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 08:30

Hoi,

op mijn werk liep al een paar dagen een kleine kitten rond,
niet ver van ons magazijn hebben we een doos gevonden met wat lakens in en kattenhaar,
dus inderdaad: gedropt!

Arm ding was al bij al goed gevoed en miauwde de boel bij elkaar.
Ik had 4 asiels en opvangcentra in de ruime omgeving gebeld: geen plaats...
Er waren zoveel ongewilde nestjes binnengekomen dat het arme ding gewoon een spuitje zou krijgen.

Dus gisteren ben ik in de ruime omgeving van mijn werk even gaan rondhoren
of iemand iets wist van een gedumpt katje of wist dat iemand een nestje had dat 'plots' verdwenen was.
Uiteraard geen antwoord...

Omdat de boer van het land achter ons magazijn vaak vergif strooit tegen de katten
kon ik het niet over mijn hart krijgen en ben ik het kleine ding gaan ophalen.

Pittig kattinnetje, mooi om te zien en al bij al toch een lieverd!

Gechecked op vlooitjes (oren, oksels en lies, dé plaats voor vlooien),
niets gezien, dus vlooienbandje (biologisch geschikt voor kittens) aangedaan,
in de transportbak en hop mee naar huis.

Dit was gisterenavond, ik kon geen dierenarts meer bereiken, maar maandag ga ik dus met haar langs
voor ontworming en entingen en dergelijke.

Gisteren toen ik ging slapen lag de juffrouw lekker te pitten op mijn bed.
Toen ik haar opnam zag ik op haar buik iets bruin wegkruipen...

BINGO! Vlooien :\

We hadden er al 3 uit haar vacht gehaald, wat natgemaakt zodat de meeste vlooien zouden verdrinken
en toen zagen we er nog een stuk of 3 op haar hoofd kruipen.

Omdat we nog een kat en 3 honden hebben, hebben we van ons hart even een steen gemaakt
en de kleine meid in een bench gezet bij onze gebuur, deze heeft een groot magazijn,
in steen overleven vlooien niet. Uiteraard tot we bij de dierenarts zijn geweest.
Ze heeft eten, drinken, dekentje, kattenbak en staat uit de wind, dus hopelijk gebeurd in de tussentijd niks met haar.
(ja voel me hier heel slecht over maar ik voorkom liever een vlooienplaag dan er eentje op te lossen)

Wat ik mij nu afvraag, ik ga straks al eens naar de winkel om te kijken voor een vlooienshampoo.
Moet deze speciaal voor kittens zijn of mag shampoo op elke leeftijd gebruikt worden?

Ze heeft enkel op de bovenverdieping gezeten, is niet zo heel groot, maar er ligt wel kliklaminaat,
dus ga straks aan de intensieve stofzuigactie!

Beddegoed is reeds gewassen op 60°, al de rest heb ik gewoon buitengegooid zodat ik straks verder kan wassen.

Is er nog iets dat ik kan doen? Ze heeft slechts een paar uur in huis gezeten dus ik hoop dat de kans op vlooienplaag vrij in de hand te houden is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nieuw kitten brengt extra huisdieren mee... Vlooien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:31

In steen overleven vlooien niet? Hoe bedoel je dit?

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:35

Wat ik altijd doe met kittens: vlooienpoeder, wel kijken of dit geschikt is voor kittens. Zeker met die paar vlooien gaat dat prima. Als je haar vandaad nog kan poederen, kan ze vanmiddag gewoon weer naar binnen! Zo zielig, een klein katje alleen in een bench ...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:54

Je hebt frontline spray die geschikt is voor kittens.
Dat natuurlijke bandje zal minder sterk werken lijkt me.
Zorg wel dat ze goed warm zit, geen idee hoe oud ze is, maar tocht en te koude omgeving kan erg ziekmakend zijn voor de kitten.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:01

Stronghold voor kittens, is ze meteen ontwormd, geven wij altijd als we kittens binnenkrijgen.
Een beetje triest dat het beestje daar nu zo eenzaam en verlaten zit.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:14

Ik heb mijn kitten destijds helemaal met de hand uitgeplozen op vlooien, vlooien in een bakje met was afwasmiddel gedaan en hem zo in een uurtje zo goed als vrij gekregen. Vervolgens direct gedruppeld met antivlooi voor kittens, maar ik kon dezelfde middag nog even naar de DA fietsen hiervoor. Geen vlooienplaag gekregen, mijn andere kat is ook vrij gebleven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:42

Je zou even contact op kunnen nemen met zwerfkat in nood ze kunnen je zeker weten goed adviseren en begeleiden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:45

5 jaar geleden hadden wij een heuse vlooienplaag in huis toen ik de hond van een vriendin in huis had omdat zij met vakantie was. Toen is heel het huis door een professional onder handen genomen en die zei mij dat een vlooi niet kan overleven op een stenen ondergrond, te koud.

Beestje zit uit de trok en het is zo'n 18 graden daar, ze heeft een stapel dekentjes dus koud zal ze wel niet hebben :-) Ze komt van op mijn werk en daar is het eigelijk dezelfde situatie.

Het katje zat op mijn werk ook alleen dus ik denk niet dat ze er last van heeft dat ze nu ook alleen zit :-)

Ik rij straks even naar Nederland (ben van België) voor een effectief middel waarmee ze hopelijk vanmiddag al naar binnen kan.

Vind het ook rot voor het arme ding, heb nu heel de bovenverdieping al goed gestofzuigd en her en der stukjes vlooienband in spleetjes langs de muur gestoken, vrij chemisch bandje dus hopelijk kunnen we een plaag voor zijn!

En ja ik heb ook enorm met het arme ding te doen, maar heb nog een kat en 3 honden in huis en kan me dus echt geen vlooienplaag permiteren...

Ben met de vorige plaag zelf zodanig aangevallen door vlooien dat ik er een fobie aan overgehouden heb,
heb er nog steeds littekens van, dus ik laat dan liever poezelbeest 48 uurtjes alleen in 'quarantaine' dan dat straks heel mijn huis onder de vlooien zit.

Iemand die al eens last gehad heeft van vlooien zal dit vast wel begrijpen :-)

Beestje werd anders toch dood gedaan dus ik denk dat ze deze optie liever heeft!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:52

Hmm, ik hoop voor je dat eht goed komt met de kitten en je geen vlooienplaag krijgt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:57

Buurman heeft een verwarmingstel bij poezel gezet :D Beestje ligt lekker te slapen nu en heeft goed gegeten.
Hoop dat de dierenarts haar morgen helemaal beter kan maken :j Want heb mijn twijfels of ze wel 100% gezond is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:44

Net terug van de dierenarts met poezebeest, het is een gezond kattinnetje van zo'n 10 weken oud.
Heeft wormpjes en is dus nu ontwormd. Er zijn geen vlooitjes meer gevonden en heb pipetjes meegekregen om een volgende vlo voor te zijn :-)

Nu nog een naam voor poezebeest en dan kan ze er weer tegen :-)
Binnen 2 weken krijgt ze haar eerste prikjes.