Paard&hond wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard&hond wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:53

1 dag per week ga ik op een Duitse herder reu passen(11 maandjes jong).
Nu is het de bedoeling dat hij ook mee gaat naar mijn pony, die overigens wel bekend is met honden.

De hond zelf is erg speels, maar moet natuurlijk leren om te gaan met paarden.
Nu had ik hem meegenomen naar stal(2 pony's, de mijne en een ander...mijne is ruin,andere is merrie).
De hond had best ontzag voor ze maar mijn pony rent erop af met zijn oren in de nek...aanvalshouding... -O-

Hoe kan ik het beste te werk gaan?
De hond moet pony's leren respecteren maar mijn pony moet hem natuurlijk niet achterna gaan.
Overigens,op het erf loopt de hond los en luistert goed, gaat ook niet de weide in.

Deri

Re: Paard&hond wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

Misschien lees ik raar, maar hoe kan de pony erachteraan vliegen als de hond niet de weide in komt?
Voor de rest hond goed uitlaten/moe maken voor je naar stal gaat, dan is hij daar al wat minder speels en makkelijker belonen voor rustig te zijn tussen de paarden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:36

Onze Aussiepup van 5 maanden en loopt ook los bij de paarden. Hij gaat ook de wei in.

Ik heb zelf niet echt iets speciaal gedaan wat betreft wennen. De eerste keren natuurlijk aan de riem mee in de wei, maar daarna gewoon los. Mijn merrie, is helaas ook zo'n bitch, die gaat Broome ook achterna met haar oren in haar nek. Maar ik denk dat je niet niks aan kunt doen. Broome heeft respect voor paarden en gaat dan gewoon aan de kant. Kelsey doet het nu ook niet meer ;) Verder laat ik Broome altijd gewoon zijn gang gaan, laat het hem zelf ontdekken! :D Hij moet zelf ontdekken dat er stroom op de draad staat en hij uit de buurt van de paarden moet blijven, dat heeft ie allemaal gewoon ontdekt door ervaring ;)
Dus laat het zijn gang gaan zou ik zeggen, maar let wel: veiligheid boven alles. als het echt gevaarlijk wordt, haal de hond dat uit de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:51

@Kiwi, sorry,was niet duidelijk.
Had hem wel even aan de lijn meegenomen de weide in.
Zelf los laten ontdekken vind ik wel eng,ben zo bang dat hij in de benen/staart gaat bijten,aangezien hij zo speels is.
Moe maken kan,maar het is een jonge hond en niet snel moe..

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:31

Als hij uit zichzelf niet de wei in gaat zou ik hem ook niet aan de riem de wei in nemen. Anders kan hij het aanleren, en afleren is moeilijker dan aanleren.
Denkspelletjes zijn vermoeiender voor een hond dan uitlaten. Dus laat hem speuren (koekjes zoeken) of leer hem nieuwe dingen. Balletje gooien, en er pas achterna laten gaan wanneer die al ligt doet ook wonderen. (moeten ze wat vaker zoeken dan dat ze hem meteen hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:34

Bedankt.
Oke,dan beter niet de weide innemen(is ook "paardengebied",dus wil hem daar inderdaad liever niet hebben...).
Maargoed,als ik mijn pony bijvoorbeeld wil poetsen,uit de weide halen,en dergelijke...dan zal de hond toch in de buurt zijn..

Ik wil er alle tijd voor nemen die nodig is overigens...beter dat het een goede ervaring wordt,dan een slechte..

Speuren is een goed idee. Vind hij volgens mij leuk,ook.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:38

Je kan hem bijvoorbeeld leren als je je pony gaat halen dat hij gewoon bij het hek buiten de weide wacht, of op zijn plaats ligt. Eigen plekje geven (naast de stal, of op de poetsplaats waar hij niet in de weg ligt) met een kluif oid. Zodat jij gewoon veilig aan de slag kan zonder dat hij voor je voeten loopt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:09

Hond leren dat hij buiten de wei op je moet wachten als jij je pony haalt.
Tijdens het poetsen en rijden leren dat hij op een vaste plaats moet liggen of iig uit de buurt van de pony moet blijven.

Mijn honden wachten (meestal) netjes buiten de wei, daar waar ik zeg dat ze moeten blijven.
Als ik aan het poetsen ben liggen ze in de buurt en met rijden liggen ze in de bak op de strobalen.
Ze mogen wat rondlopen als ik niet met het paard bezig ben en ze in de gaten kan houden.
Het kan bij ons op stal nog wel eens druk zijn, ik wil niet dat andere mensen last van ze hebben, daarom die strikte regels. Ze weten ook gewoon waar ze aan toe zijn en houden zich aan die regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:48

eigen plekje is een goed idee, kan ik natuurlijk creëren.
(ik heb hem pas 1 dag hier gehad,dus voor mij ook nog best wennen natuurlijk).

bedankt voor de tips sowieso.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:48

hafjelinger schreef:
Verder laat ik Broome altijd gewoon zijn gang gaan, laat het hem zelf ontdekken! :D Hij moet zelf ontdekken dat er stroom op de draad staat en hij uit de buurt van de paarden moet blijven, dat heeft ie allemaal gewoon ontdekt door ervaring ;)
Dus laat het zijn gang gaan zou ik zeggen, maar let wel: veiligheid boven alles. als het echt gevaarlijk wordt, haal de hond dat uit de wei.

Ik ken wat mensen die deze "methode" hebben toegepast;resultaat, twee honden die een oog hebben verloren aan een paardenhoef, en één die staartloos door het leven gaat.
"Als het echt gevaarlijk wordt" ben je al te laat, en is je hond al gewond of dood.
Je laat je hond niet "gewoon zijn gang gaan", zeker niet een vijf maanden oude aussie. Je voedt hem goed op, en laat hem als hij goed onder appel staat op gecontroleerde wijze aan de paarden wennen.
Jouw voorgestelde werkwijze is het tegenovergestelde van "veiligheid boven alles".