Kat plast op bed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Kat plast op bed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:35

Ik kon het niet geloven toen mijn vriend en ik gisteravond lekker in bed tv lagen te kijken. Felix (kater van 4 jaar) klimt vaker over ons heen en neemt dan rare houdingen aan. We moesten zelfs lachen toen mijn vriend zei "Lijkt net alsof hij gaat poepen!" Maar nog geen 30 seconden later begint hij gewoon te plassen!
Ik heb hem meteen eraf geduwd en hem erop gewezen. Beneden heb ik de kattenbak gecontroleerd of misschien de deksel of deur niet goed zat... Vroeger gebeurde me dat wel eens en dan plaste hij uit hoge nood in de krantenbak. Daar kan hij dan natuurlijk niets aan doen. Maar alles was prima in orde... Vanmorgen alweer hetzelfde verhaal.. Mijn vriend is naar zijn werk en Felix komt me fijn begroeten op bed.. 1 minuut later zit hij op het uiteinde weer te plassen.. Daar gaat mijn vrije dag, en zitten de dekens in de wasmachine..

De enige verklaring die ik eventueel zelf zou kunnen geven is... is dat ik sinds 1,5 week nieuw kattenzand voor in de kattenbak heb. Ik gebruik altijd BioKat van de Craenenbroek, waar ik nooit problemen mee heb gehad. Het zand wat ik momenteel gebruik heet Senegal van de Craenenbroek. Deze was goedkoper en leek me het uitproberen waard. Nu was ik er al zelf vrij snel achter dat dit geen fijn zand is. Ik heb namelijk nog een poes hier lopen die haar uitwerpselen zelden ondergraaft. Ze was 6 maanden geleden nog een zwervertje. Wanneer ze plassen, neemt de Senegal de urine op en valt vervolgens uit elkaar... BioKat nam het op en maakte er een bolletje van, zodat je het eenvoudig in zijn geheel eruit kon scheppen. Veel schoner natuurlijk en minder geur. De Senegal ruikt behoorlijk binnen in de bak, doordat de urine eigenlijk erin blijft liggen. Ik houd hem dagelijks bij, en strooi er ook zwitsal poeder in om de geur te maskeren.

Zelf denk ik bijna dat het probleem bij het kattenzand ligt. Felix is 2 dagen terug ook al op de krantenbak gaan zitten plassen, die toen toevallig direct naast de kattenbak stond. Om 9.30 uur vandaag gaat de winkel op en ga ik direct de vertrouwde BioKat weer halen en hopelijk is het probleem dan opgelost..

Maar toch nog even de vraag, Herkennen jullie dit?
Moet ik misschien toch verder gaan zoeken?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:40

Het kan aan je grind liggen. Niet alle katten doen het op alle ondergronden :)

Houd het na het wisselen van het grind nog steeds aan zou ik even naar de da gaan om de blaas te controleren.
Wij hebben 3x (elke keer een verschillende kat) gehad die op het bed plaste en die hadden allemaal blaasontsteking of blaasgruis.
Toevallig een vriendin van mij ook. Die had meerdere bakken staan en de kat bleef op bed plassen, dan was ook blaasgruis.
Allemaal hele zindelijke katten en allemaal hielden ze er meteen mee op toen ze medicatie kregen :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:44

Succubi schreef:
Het kan aan je grind liggen. Niet alle katten doen het op alle ondergronden :)

Houd het na het wisselen van het grind nog steeds aan zou ik even naar de da gaan om de blaas te controleren.
Wij hebben 3x (elke keer een verschillende kat) gehad die op het bed plaste en die hadden allemaal blaasontsteking of blaasgruis.
Toevallig een vriendin van mij ook. Die had meerdere bakken staan en de kat bleef op bed plassen, dan was ook blaasgruis.
Allemaal hele zindelijke katten en allemaal hielden ze er meteen mee op toen ze medicatie kregen :)

Aan dat laatste dacht ik dus ook al aan... Ik weet dat katers gevoeliger zijn voor blaas problemen, vooral gecastreerde.
Ik houd altijd al in de gaten of hij goed drinkt, want daar heeft meneer een handje aan... Die wil graag zijn water direct uit de stromende kraan. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk :P

Maar ik blijf die dingen voor de zekerheid nog extra controleren...
Oh zie trouwens dat hij nu net wel de kattenbak in gaat, maar om te poepen... Heb de slaapkamer deur dicht gedaan, dus
daar kan hij niet meer op.

zonnebloem18

Re: Kat plast op bed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:28

Het kan inderdaad aan het grint liggen, maar blaasontsteking of blaasgruis is ook goed mogelijk.
Als je vent houdt van uit de kraan drinken kijk dan eens naar een waterfontein zoals ze Drinkwell die zou hij misschien wel fijn vinden.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 16:11

Direct nadat de BioKat weer vertrouwd in de kattenbak zat, zat meneer uitgebreid en schaamteloos zonder deksel voor mijn neus te plassen :P

Ik hoop echt dat dit het probleem was... Een stuk goedkoper namelijk ;)
We zullen er vanzelf achter komen...

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:41

misschien is hij met zijn territorium bezig ?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:44

Ik heb het zelf ook meegemaakt, dus ben wel benieuwd of er ook andere verklaringen voor zouden zijn. Mijn kat ging wel gewoon altijd op de kattenbak zonder problemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:43

blaasgruis of ontsteking geeft vele kleine plasjes over het algemeen en niet 1 grote op een bed o.i.d.

Ik zou het ook echt steken op het nieuwe grit. Heb ik hier ook gehad. Heb de hele zak gelijk aan het dierenasiel geschonken en weer het dure grit wat ik altijd had gekocht. Naast dat het goedkope grit idd de plas niet goed op nam stonk het ook enorm uit de kattenbak als dat grit erin zat en lag en grit door het hele huis. Nu wel duurder grit in aanschaf maar doe met 2 zakken van 15 euro zeker 6 maanden. Heb dan maar 1 kat die het ook regelmatig in de achtertuin doet. Schep dagelijks de troep eruit en als er bijna geen grit meer in de bak zit dan kiep ik alles weg en maak het schoon.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:44

dierenfan schreef:
blaasgruis of ontsteking geeft vele kleine plasjes over het algemeen en niet 1 grote op een bed o.i.d.

Oh jawel, 1 heeeele lange := (verschilt ook per dier :) )

Gelukkig gaat het nu goed met het oude grit! :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 09:35

Het waren wel grote plasjes, alsof hij het al een hele tijd moest inhouden. Veel op korte tijd, aangezien zodra we het zagen al ingrepen.
Vanmorgen heeft hij gewoon over het bed gewandelt en niks meer gedaan, dus lijkt er steeds meer op dat het probleem verholpen is!