Aquariumplanten zorgen onderhand voor mijn faillissement!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Aquariumplanten zorgen onderhand voor mijn faillissement!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 00:47

Hoi bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over het volgende vervelende probleem.

Al sinds ik mijn aquarium heb, heb ik al ellende met waterplanten. In mijn klaslokaal heb ik een klein guppy bakje waarin precies dezelfde bodem zit en een slecht lichtsysteem (spaarlampje), daar doen de planten het perfect. Ik moet ze zelfs tweewekelijks bijknippen.

Maar in mijn 30x30x60 bak gaan ze na een paar weken dood. Wat ik al gedaan heb:
- verwarmingselement vervangen (vorige bleek niet meer te werken..... dit scheelt wel veel alg)
- voedingsbodem erin (klei korrels tussen een mengsel van zwarte kleine steentjes en een beetje aquariumzand)
- veel planten erin gedaan voor een goed biologisch evenwicht
- ik heb niet teveel vissen denk ik: 5 platy's, 4 neontetra's en een corydoras.
- ik voer een keer per dag een paar vlokken en een pilletje waar ze helemaal woest op zijn.
- een keer per week haal ik 1/3 deel eruit met de aquarium stofzuiger
- mijn TL buis (zit er nu ongeveer een jaar in) brandt 8 uur per dag met een tijdschakelklok
- het aquarium staat op een plek waar er geen direct daglicht invalt

De blaadjes van de planten gaan los en uiteindelijk laten de steeltjes los. Die drijven allemaal boven in of liggen verrot op de bodem waardoor mijn filter om de haverklap verstopt zit.
Ik ben in staat om dat ellendige aquarium weg te mikken en mijn vissen bij de dierenwinkel terug te brengen. Ik ben afgelopen maanden al 40 euro aan planten kwijt en ik heb nu nog maar 3 bosjes die het een beetje fatsoenlijk doen...

Bokkers; help....

Floortje88

Re: Aquariumplanten zorgen onderhand voor mijn faillissement!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:50

Heb je weleens wat testen gedaan?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:54

Let je er ook op wat voor planten je koopt ? Of kies je bij de dierenwinkel gewoon uit, zo van die vind ik leuk ?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 01:07

Ik koop sowieso al geen rode planten, die zijn moeilijker in het onderhoud. Ik vraag altijd om 'makkelijke' planten. Mijn water heb ik ook laten testen en uit de test kwam geen reden tot de 'herfst' in mijn aquarium... Ik heb ook praktisch nooit dode vissen, dat dan weer niet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 01:13

- voedingsbodem moet je mee opletten, die zijn vaak "too much" en zorgen dat heel je aqua om zeep gaat. Ik gaf altijd vloeibare meststof en bij de moeilijke groeiers een klei-bolletje tussen de wortels. Te zware voedingsbodem zorgt dat je wortels wegrotten en je dus dode planten krijgt.
- ik zou ook langer licht geven. Mijn lamp stond 11u te branden, gewone lamp, geen zo'n speciale plantenlamp, die zou nog beter zijn voor de groei.
- als je planten uitkiest, neem de gemakkelijke soorten: java-varen, anubia, mosbolletjes, waterpest,... en blijf weg van rode planten. Ze zien er mooi uit, maar zijn moeilijker te houden.
- niet meer planten zetten dan waar je voeding voor hebt. weinig visjes geven weinig mest en dus weinig voeding. weinig eten geeft weinig afval en dus minder voeding. Planten hebben CO2 nodig om te groeien. Je kan CO2 gaan toevoegen met bepaalde systemen, maar dat ging mij ook wat te ver...
- plantjes ook altijd uit de potjes halen waar je ze in koopt en los in je bodem planten, maar dat doe je waarschijnlijk al?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:08

En je hebt ook niet zo'n 'belletjesding' in je aquarium? Want dat drijft CO2 weg (als ik het goed begrepen heb) en dan groeien je planten dus ook niet.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:39

wat voor planten heb je in je bak?heb je wat namen?
zurrstofplanten doen t altijd goed in een bak,maar die snotteren meestal weg na een paar weken.
Wat sterkere planten als anubis bv tja,die doen t onder 10-12 uur licht gewoon goed.
Heb je teveel planten in je bak?
Geef je plantenvoeding?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:27

Ik heb.momenteel.maar 4 planten die nog leven waarvan 3 het goed doen. ik heb mijn belletjes.apparaat er een paar maanden geleden eruit gedaan.ivm co2.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:30

De enige plant die het nu goed doet nog is half hoog.met veel kleine lichtgroene ronde blaadjes eraan...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:18

- Je lampen mogen wel iets langer aan. 10-12 uur kan prima!
- Sommige planten halen hun voeding niet uit de bodem maar uit het water. Dit kan je doen door elke dag/elke week vloeibare voeding toe te voegen aan het water.
Daar raad ik Easylife Profito en EasyCarbo voor aan :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 12:25

Ok goede tip, dat ga ik halen.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:27

Evelli schreef:
- Je lampen mogen wel iets langer aan. 10-12 uur kan prima!
- Sommige planten halen hun voeding niet uit de bodem maar uit het water. Dit kan je doen door elke dag/elke week vloeibare voeding toe te voegen aan het water.
Daar raad ik Easylife Profito en EasyCarbo voor aan :)

idd dat gebruik ik ook gaat super met de planten!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 20:38

Nou dames voor 30 euro aan nieuwe planten en easy life potjes gehaald. op hoop van zegen.....

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

De plantenvoeding die je hebt gekocht is goed spul.
Maar ik zou me echt meer verdiepen in wat voor planten je precies hebt. Easy carbo kan een goede toevoeging zijn maar waterpest kan er slecht tegen en vallisneria reageert er soms ook niet goed op.
En waarschijnlijk heb je wel waterpest?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:08

En toen begaf ook nog mijn TL buis het. Haha!

De planten die ik nu nieuw heb: Cryptocoryne en Nomaphila. Wat er al in zit: bacopa lanigera en echinodorus.
Van de echinodorus waren de wortels zwart toen ik ze eruit viste om wat dode stengels af te knippen. Ook stonk het nogal. Ik heb 4 weken geleden een nieuwe bodem erin gedaan: zwart fijn grind en initial sticks van tetra door het grind gemengd. Daarover nog een nieuwe laag grind. Ook hevel ik elke week de bodem.
Dus waar dat nou vandaan komt... Super dat jullie tips geven!

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:18

Verlichting/Temperatuur:
10-12 uur op tijdklok met een lamp voor plantengroei (Grolux of Nature) geen daylight of color..
Houd de temperatuur constant 22-24 graden (bij normale tropische vissen/planten)

Bodem:
Zwart fijn grind is hartstikke mooi om te zien MAAR:
Te donker voor veel planten (weerkaatst geen licht dus je planten gaan de bladeren verliezen aan de onderkant)
Het zijn hele scherpe niet afgeronde steentjes 2mm (Hiermee beschadig je de wortels met inplanten)
Het is een erg dichte bodem waardoor sommige wortels eerder verrotten (wat waarschijnlijk ook met jou echinodorus gebeurt is)
Het is een erg scherpe korrel voor bodem visjes (let goed op de mondjes van de corydoras)

Mooier zou een hele dunne laag voedingsbodem zijn (zand 0.5cm op de bodem) hier overheen een iets dikkere laag substraat 2 cm in het midden en achterin (niet tegen het voor raam aanleggen anders zie je dit later) hier hechten de wortels goed aan en blijven goeie bacteriën inzitten, ook zijn deze korrels groter en brosser dan grind dus krijgen de wortels genoeg ruimte.. Hier overheen kan je een laag grind doen bv 3 cm fijn grind 3mm en dan geen zwart maar een meer natuurlijke gemengde kleur..

Mocht je dan nog problemen krijgen met sommige planten dan heeft de plant misschien extra of speciale voeding nodig.. Cryptocoryne is bv speciale voeding voor om bij de wortels te drukken (al is dit meestal niet nodig) Rode planten hebben extra ijzer nodig anders blijven ze niet rood en vallen ze af (vloeibaar omdat ze dit via de bladeren opnemen) Lotus is een knol plant en blijft erg mooi door konijnen keuteltjes bij het knolletje te drukken (rode lotus heeft ook extra vloeibaar ijzer nodig) enz.. Ook als je de plantjes koopt laat je goed informeren over welk soorten makkelijk zijn om mee te beginnen.. En niet met potje en al in het grind drukken zoals veel mensen doen maar neem hier de tijd voor.. Meestal zitten er 5/6 stekjes in een potje en deze moet je voorzichtig in de bodem planten en voldoende ruimte tussen de stekjes houden.. Kijk ook goed naar hoe hoog/breed de plant word zodat je met hier met inplanten rekening mee kunt houden..

Met een nieuw aquarium eerst zorgen dat de bodem goed is anders houd je altijd problemen! Als de bodem goed is hebben de planten de tijd nodig om zich vast te zetten voordat je je hele bak vol knalt met vissen.. Als de planten het goed doen vormen ze fotosynthese en houd jij je bak mooi schoon - je water helder - vissen voldoende zuurstof en heb je geen dure middelen nodig om je water goed te houden..

Een normaal tropisch aquarium moet zeker 2/3 vol staan met planten.. Het mooiste is ook als je de bak een tijd zonder vissen laat draaien zodat de planten goed hechten en je water samenstelling constant word..

Ik heb mijn aquarium een half jaar laten draaien met 5 corydoras en 1 slak op 500 liter water, en ik doe er bijna nooit wat aan, alleen af en toe planten snoeien als het te gek word en de vissen voeren..

Hoop dat je wat aan deze info hebt..!

Ohja, nog een TIP: Zoek een andere speciaalzaak voor advies over je aquarium..!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 00:00

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!
In de dierenspeciaalzaak waar ik was raadden ze mij zwarte steentjes aan omdat vissen daar volgens hen meer van houden.
Ik moet zeggen dat ik niets merk van problemen met de vissenmondjes. Als ze tussen de steentjes 'pikken' nemen ze nooit steentjes mee half hun mondje in. Mijn corydoras leeft inmiddels al anderhalf jaar in dit aquarium en hij is meestal heel actief.
Mijn aquarium zal dus compleet leeg moeten als ik het goed begrijp. Wat wel een probleem is; waar laat ik mijn vissen?
De potjes haal ik inderdaad altijd voorzichtig van mijn plantjes af, plus dat staalwol achtige spul waardoor de wortels gegroeid zitten. Bij het inplanten maak ik eerst een kuiltje en daar doe ik het plantje in. Met wat grind en kleibolletjes toedekken en klaar is kees.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:00

Even een vraagje over de lampen, binnenkort ga ik weer beginnen met een aquarium 60 liter in mijn geval maar hier kan maar 1 lamp in.. Is het dat beter om een speciale plantenlamp als hierboven te gebruiken?

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:44

Ja als je nog lang plezier van je aquarium wilt hebben zou ik de bodem toch vervangen.. De vissen kunnen wel een paar dagen in een emmer met verwarming en zuurstofpomp (corydoras beter apart)..

Als je een voedingsbodem(zand) hebt substraat ertussen en dan een laag gewoon bruin fijn grind dan heb je vaak helemaal geen klei bolletjes nodig, je kunt de planten ook nog veel te veel voeding geven! En de stekjes die je uit het potje haalt zeker 1,5 cm uit elkaar zetten, niet aan een bosje in de grond..

Het gaat er niet om dat de corydoras de steentjes opeten, maar dat ze het bekje kunnen beschadigen aan een scherpe bodem.. Dit hoeft natuurlijk niet altijd maar heb het al vaak gezien op deze bodems..

De lamp kan inderdaad het beste een plantenlamp zijn als je maar 1 lamp in het aquarium hebt..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:06

Niet alle fijne bodems zijn scherp ;)
Kan je makkelijk even testen door een handje grind over je binnenkant onderarm te wrijven. Als het zeer doet is het aan de scherpe kant.
Heb zelf een fijne dennelre bodem en die is echt niet scherp :n

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:39

Mijn bodem is een simpele zwarte met steentjes van ongeveer 3 mm. Ze zijn inderdaad wel een beetje aan de scherpe kant ja...
Het stomme is, dat ik in mijn lokaal precies zo'n aquarium heb. Daar zit alleen zand en grind in. De planten krijgen nooit iets maar groeien als kool. Er zit een grote spaarlamp in (het is een kleiner aquarium)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:49

Muppett schreef:
Mijn bodem is een simpele zwarte met steentjes van ongeveer 3 mm. Ze zijn inderdaad wel een beetje aan de scherpe kant ja...
Het stomme is, dat ik in mijn lokaal precies zo'n aquarium heb. Daar zit alleen zand en grind in. De planten krijgen nooit iets maar groeien als kool. Er zit een grote spaarlamp in (het is een kleiner aquarium)

Heb je toevallig een foto van die plant die daar in staat? Of een naam?
Meestal word in dit soort aquariums een gemengd bosje planten ingezet.. deze groeien zelfs door als ze drijven ;)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:06

Evelli schreef:
Niet alle fijne bodems zijn scherp ;)
Kan je makkelijk even testen door een handje grind over je binnenkant onderarm te wrijven. Als het zeer doet is het aan de scherpe kant.
Heb zelf een fijne dennelre bodem en die is echt niet scherp :n

Klopt heb zelf ook fijn grind, maar de fijne zwarte grind bodem is vaak wel scherp, dit zijn hele kleine scherpe steentjes zoals je kunt zien op de foto hieronder..
Afbeelding

Ik gebruik zelf altijd Grind fijn 1-2 mm donker van HS.. Dit is geen hele lichte bodem waar je alles op ziet maar wel licht genoeg!
Afbeelding

In het aquarium lijkt het al een stuk lichter als op de zak en blijft mooi natuurlijk!
Afbeelding

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:28

Ik heb dezelfde planten erin als in mijn andere aquarium. Zelfs nog een rode erbij ;) Die doet het prima.
Mooi aquarium @Angeleyes! Heldere uitleg over die stenen!

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:51

Muppett schreef:

Zit daar ook het zwarte grind in? En wat voor zand bedoel je, gewoon aquarium zand of voedingsbodem?