Dier op studentenkamer: Hamster of rat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Dier op studentenkamer: Hamster of rat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 18:41

Hoi bokkers,

Ik woon nu al een maand op mijn nieuwe studentenkamer en het lijkt me wel leuk om een dier op mijn kamer te hebben. Is toch wel gezellig, bovendien ben ik als diergeneeskunde student gek op dieren natuurlijk. :P

Nou heb ik al een beetje rond gekeken en twijfel ik tussen 2 dieren: een hamster of 2 ratten. Ruimte heb ik voor een kooi, ook groot genoeg voor ratten. Dat is dus niet het probleem. Ik heb zelf geen ervaring met beide dieren en vraag dus mensen met ervaring om advies. Ik zal even neer zetten welke eigenschappen ik graag heb in een huisdier.

1. Tam worden en knuffelig zijn, maar zichzelf ook kunnen vermaken in hun hok.
2. In het weekend op mijn kamer kunnen blijven. Als ik ze meeneem moeten ze wel tegen reizen kunnen, als ik bijvoorbeeld een lang weekend thuis ben zouden ze sowieso mee moeten, anders vind ik het te lang worden.
3. Geen herrie maken waar mijn directe buurman ('s nachts) last van kan hebben. Ik slaap wel diep, dus geluid is voor mij geen probleem. De pomp van mijn aquarium thuis maakt 's nachts ook altijd geluid. :P
4.Natuurlijk niet extreem duur in onderhoud zijn, maar volgens mij valt dit voor beide dieren wel mee kwa geld voor eten en bodembedekking etc.

Verder had ik nog een vraagje aan de hamster eigenaren onder ons: Bijten ze snel? Heb toen ik klein was niet echt positieve ervaringen met hamsters gehad, alle hamsters die ik vast had beten mij tot bloedens toe. Maar 1 vriendin had ook weer een heel lief hamstertje. O, en welke hamsters zijn leuker? de wat grotere syrische hamster of zijn dwerghamstertjes net zo tam?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een keuze. Ik maak geen overhaaste beslissingen natuurlijk, ik heb absoluut geen haast. De voorpret van een diertje kiezen is al leuk. ;)

Bedankt!

Azmay

Re: Dier op studentenkamer: Hamster of rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:43

Ik heb 2 ratten en deze maken stiekem toch een boel herrie zo nu en dan. Ze zijn niet bijzonder duur, ik koop eens in de 3 maanden een zak voer van 10 euro en eens in het jaar een zak bodembedekking van 15(20 kilo).
Ik zou alleen bij geen enkel dier aanraden hem een weekend alleen te laten om heel eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:44

Ik vind ratten ontzettend leuke dieren, ze zijn slim makkelijk tam en houden ook vaak wel van knuffelen. Maar kunnen soms ook heel leuk samen spelen. Echte herrie heb ik zelf nooit last van gehad.

Maar in het weekend alleen op je kamer achter laten. Dat vind ik eigenlijk niet echt fair voor zo'n beestje. Heen en weer reizen is ze vast ook wel aan te leren. Mijn moeder zat vroeger elk weekend met dr muisjes in de trein mee naar huis, kunnen ze vaak wel goed aan wennen. Helemaal als je gewoon een comfertabel vervoershokje hebt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:49

Qua dieren aanschaffen zou ik als tip geven op marktplaats te kijken. Genoeg knaagdieren die daar gratis (en soms incl. kooi) worden aangeboden.

Hamsters bijten niet snel maar je moet uiteraard wel weten hoe je met ze om moet gaan. Daarbij is mijn ervaring dat Syren vaak tammer worden dan de dwerghamsters en ook minder vaak van zich af bijten. Hoe tam ze worden en hoe lief ze zijn hangt ook af van hoeveel tijd je er in stopt.

Bedenk bij hamsters wel dat het echt schemer/nachtdieren zijn. Ik vind een hamster daardoor minder geschikt om mee te nemen op reis.

Ratten inderdaad met minimaal twee aanschaffen. Je kunt ze ook aardig tam krijgen als je er voldoende aandacht in stopt. Ook een rat kan bijten maar dat is dus ook afhankelijk van het karakter en de tijd die je hebt om ze tam te maken. Ratten hebben in vergelijking tot een hamster wel wat meer zorg en verschoning nodig. Al is het alleen maar doordat je ze met minimaal 2 moet huisvesten en de kooi etc. sneller vies wordt.

Aan het bovenstaande rijdtje zou ik je nog de tip willen geven om ook eens naar degoes te kijken. Het voordeel daarvan boven ratten en hamsters is dat deze dieren ouder worden en je er minder snel afscheid van hoeft te nemen (normaal gesproken). Daarbij kun je ze ook erg tam krijgen als je er genoeg aandacht in steekt, vinden ze reizen niet erg en zijn ze niet duur in onderhoud.

Een weekendje alleen laten vind ik trouwens prima kunnen. Gewoon vrijdag in de middag voer en water geven en zondag ben je alweer terug op je kamer. Dan zitten ze echt niet lang alleen en het zijn toch wel dieren die zich ook echt wel prima redden zonder mensenaandacht. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je ze niet té lang alleen laat maar een weekendje gaat prima beter dat dan steeds er mee slepen dat levert veel meer stress op ook al zie je dat niet direct aan het dier.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 21-06-12 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:50

Syrische hamsters bijten niet, tenzij je ze verkeerd behandelt. Ik heb al zeker 18 jaar Syrische hamsters en heb nog nooit 1x een valse meegemaakt. Ook vaak genoeg syren die als vals bestempeld werden, en bij mij poeslief waren. Is gewoon een kwestie van er op de juiste manier mee om gaan.

Dwergjes willen vaak wel sneller bijten. Persoonlijk vind ik dwergjes ook minder leuk (en minder mooi). Dat is ook de reden dat ik zelf nooit dwergjes heb.

Verder zijn hamsters wel stressgevoelige dieren. Je kunt er beter niet mee door het hele huis gaan lopen, zoals met ratten bijv. wel. Ze houden van hun eigen plekje (al vinden ze loslopen wel te gek).
Voor syren raad ik een loopwiel aan van 30 cm. Aangeraden wordt een wiel van 18 cm maar uit ervaring vind ik die (en alles onder de 30cm) te klein.

Ik zou je aan willen raden een dier van een goede hobbyfokker te halen via een forum voor liefhebbers. Dit om een gezond dier te krijgen die a) al tam is b) gezond is c) uit een goede lijn komt (lijnen waar afwijkingen en ziektes in voor komen worden per direct gestopt).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:56

Als je gaat voor ratten altijd 2 nemen en kies voor een goeie fokker als je een grotere kans wilt op een langer gezonder levend diertje.
Ratten kun je prima elk weekend meenemen, meerdere mensen die ik ken hebben dat jaren gedaan.
Ratten zijn ook wel veel knuffeliger als hamsters maar kunnen wel voor hogere dierenartsrekeningen zorgen.
Vooral vrouwtje krijg vaak rond hun tweede last van tumoren en ratten in het algemeen hebben erg gevoelige luchtwegen al kan je daar zelf heel veel in doen door voor de juiste bodembedekking te zorgen.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:11

Yipee schreef:
Hoi bokkers,
1. Tam worden en knuffelig zijn, maar zichzelf ook kunnen vermaken in hun hok.
2. In het weekend op mijn kamer kunnen blijven. Als ik ze meeneem moeten ze wel tegen reizen kunnen, als ik bijvoorbeeld een lang weekend thuis ben zouden ze sowieso mee moeten, anders vind ik het te lang worden.
3. Geen herrie maken waar mijn directe buurman ('s nachts) last van kan hebben. Ik slaap wel diep, dus geluid is voor mij geen probleem. De pomp van mijn aquarium thuis maakt 's nachts ook altijd geluid. :P
4.Natuurlijk niet extreem duur in onderhoud zijn, maar volgens mij valt dit voor beide dieren wel mee kwa geld voor eten en bodembedekking etc.

Verder had ik nog een vraagje aan de hamster eigenaren onder ons: Bijten ze snel? Heb toen ik klein was niet echt positieve ervaringen met hamsters gehad, alle hamsters die ik vast had beten mij tot bloedens toe. Maar 1 vriendin had ook weer een heel lief hamstertje. O, en welke hamsters zijn leuker? de wat grotere syrische hamster of zijn dwerghamstertjes net zo tam?

Hamsters zijn ontzettend leuk maar voor 1 vind ik ze al niet voldoen. Het zijn geen knuffeldieren, je kan ze zachtjes aaien maar daar is ook alles wel mee gezegd. Daarbij worden ze niet graag gestoord in hun slaap dus zal je moeten wachten tot ze wakker zijn. Ze vermaken zichzelf wel prima!
Punt 2 voldoen ze prima aan. Ik gooi als ik 2/3dagen bij mijn moeder ben gewoon 2 handen voer in het hok en een grote bak water en dat is voldoende voor die daagjes.
Punt 3 voldoet als je een stil radje hebt waarin ze kunnen lopen. Ik heb mijn hamster op mijn kamer gehad maar dat was echt een hel! Hij maakte behoorlijk wat lawaai nu staat die in de bijkeuken. Ook als je een tralieskooi hebt dan kunnen ze aan de tralies gaan knagen wat ook behoorlijk wat geluid geeft.
Punt 4 kan je zelf zo gek maken als je zelf wilt.

De Syrische hamster vind ik persoonlijk leuker! Naar mijn idee zijn ze makkelijker in omgang. De Syr heeft wel een groot hok nodig persoonlijk vind ik de grote hokken in de dieren winkel nog te klein. Ik heb ze het liefst in een hok van minimaal 70 bij 40. Hoewel hoe groter hoe beter natuurlijk hier heb ik hem in 1,05 bij 50cm zitten. :) En inderdaad wat over het radje al aangegeven staat.

Succes met je keuze, als ik jou was zou ik toch voor ratjes gaan. Deze zijn meer geschikt om mee kroelen en doen lijkt me. (Ik heb geen ervaring met ratten en geen idee naar hun behoeftes qua aanhalen enzo.)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:15

mijn broertje had ratten , die maakte toch altijd een herrie , die hoorde ik s'nachts in mijn kamer ook ik slaap de kamer schuin tegen over mn broertje .
Met hamsters heb ik de ervaring dat ze niet allemaal even knuffelbaar zijn .
Ik zou eerder voor cavia's gaan :) , die zijn overdag alleen lawaaig als je aan komt lopen of als ze voedsel geluidjes horen :)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:26

Ik heb 4 ratten mannen op mijn kamer en ik ben nog nooit wakker geworden door hun terwijl ik helemaal niet vast slaap. Het zijn ontzettend leuke, aanhankelijke diertjes echt veel meer als hamsters. :j Als ze slapen kun je ze gewoon wakker maken zonder dat ze in je vinger hangen, een rat die bijt heb ik nog nooit van gehoord. Voor meer informatie kun je altijd op het forum kijken: www.ratten.nl/forum :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:27

Ratten hoeven echt niet lawaaiig te zijn, ik heb jaren minimaal 50 ratten in huis gehad en die hoorde ik nooit en ik ben geen diepe slapen.
De eerste jaren toen ik nog 2 a 5 ratten had stonden ze altijd op de slaapkamer.
Ratten kunnen heel goed wennen aan jou ritme, die van mij sliepen 's nachts ook gewoon altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:39

Trouwens, nog een voordeel/nadeel die me te binnen schiet. Hamsters ruik je niet. Ratten wel. Persoonlijk vind ik ratten echt stinken, zowel mannen als vrouwen (gezien ik niet ruikende hamsters gewend ben).
Hamsters zijn zindelijke dieren en ik hoef de hokken bijna nooit schoon te maken. Alleen een keer in de paar dagen het wc'tje. Nu heb ik zelf nooit ratten gehad (vanwege de geur), maar bij vrinden van mij viel het me op dat de ratten de hele kooi bevuilden. In tegenstelling tot syrische hamsters dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:40

Alsjij goed voor je ratten zorgt ruik je ze echt niet ook de mannen niet.
Ook ratten kunnen heel goed leren naar het toiletje te gaan en met de juiste bodembedekking ruikt je ze niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:43

Een rat kan je ook leren om van jongs af aan, overal mee naar toe te nemen in je nek, sjaal of een lekkere cappuchon.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:44

Ratten hoeven niet te stinken, is ook een kwestie van bodembedekker. Mijn zus heeft 2 ratjes en iedereen vecht er altijd om op te mogen passen als ze met vakantie gaat. Zulke leuke beestjes zijn dat!! Als ik bij haar slaap, slaap ik in de woonkamer, ik heb echt geen last van ze.
Ik was vroeger altijd van de cavia's, maar sinds ik ratjes ken, vind ik dat de allerleukste kleine knagers. Ze zijn slim, sociaal, niet bijterig aangelegd (soms even knabbelen om te 'verkennen', maar nooit door en door) en leuk om naar te kijken. :)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:50

Heb zowel hamsters al ratten gehad (en konijnen en cavia's en.....) :+

Maar mijn voorkeur zou echt uitgaan naar ratten, hamster is toch wat meer om naar te kijken en te aaien vind ik, met mijn ratten
ondernam ik vrij veel en kun je ook het eea leren. Ik nam mijn ratten altijd los mee (op schouder, borstzak, hoewel voor hun onder m'n oksel ook altijd een lekker warm plekje was :') ) en dat vonden ze prachtig.
Geluid of stank (ligt echt aan jezelf goede bodembedekking en regelmatig verschonen) overlast bij ratten nooit geen last van gehad (hamster wel idd geluid, daar die meer 's nachts actief zijn)

Hou met de keuze van je kooi wel rekening, dat beide soorten zich behoorlijk plat kunnen maken en door de tralies kunnen ontsnappen als die te wijd zijn ;)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:54

Als ik het zo hoor, past een rat misschien het beste bij mij. :) Zeker omdat ze wellicht ook mee moeten reizen is het voor een rat al minder stressvol dan een hamster die overdag liever in zijn hokje slaapt. Ik neem zeker 2 ratten, ik had al onderzoek gedaan op het internet ik ben niet iemand die in een opwelling een diertje koopt. Lekkere ruime kooi is ook belangrijk, en ik hou ook wel van schoon dus dat komt goed. En een beetje geur vind ik niet erg, als diergeneeskunde student ruik je ook wel wat ergere dingen dan een paar ratjes. :P

Welke bodembedekking gebruiken jullie voor de ratjes? Zaagsel is uit den boze natuurlijk. Ik zoek daar zelf iets voor wat goed urine opneemt en niet snel stinkt en ook niet belachelijk duur is. Hoe het er verder uitziet maakt mij niet uit.

Welk geslacht heeft jullie voorkeur en waarom? Dat zou ik ook graag nog willen weten, ik neig naar mannetjes aangezien alle dieren die ik tot nu toe heb gehad altijd mannelijk waren. :')

Nou dan nog even 2 (betaalbare) kooien zien te vinden. Mocht iemand iets weten? :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:02

Mijn zus heeft haar ratten en kooi via 'In de Rats', dat is een rattery in Haarlemmermeer, geloof ik. Volgens mij hebben zij ook wel meer info op hun site staan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:16

ratjes :j

alleen al omdat dit dagdieren zijn,en dus wakker zijn als jij het ook bent,een hamster is een nachtdiertje,en als je wil knuffelen dan moet je overdags dat beestje dus uit zijn slaap halen,ratten daarentegen zijn klaar wakker zodra jij wakker bent...

ik heb zelf zeer leuke en goede ervaringen met ratjes,en je kan ze echt super tam maken,1 nadeel,ze worden niet zo oud,en omdat ze zo lief zijn,heb je zo verdriet als ze dood gaan,was voor mij een reden om geen ratjes meer te houden...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:22

Tamme muizen zijn ook heel leuk! Alle voordelen van de hamster (klein, hok iets minder groot dan rattenhok etc) maar heel lief en ook knuffelig! Het enige grote nadeel vind ik dat ze niet lang leven.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 17:09

Muizen heb ik ook bekeken, maar die vind ik dan weer net wat te klein. Je moet het wel een beetje kunnen vastpakken. haha Bedankt voor de tip ieder geval. ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:16

Ik heb al jaren lang syrische hamsters. Als ze goed tam zijn zijn het heerlijke knuffeldiertjes hoor. Loslopen vinden ze tof maar ook op schoot. Je kunt ze gewoon aanwennen om op een bepaalde tijd wakker te worden bijv rond 7 uur 's avonds zodat je dan wat met ze kan gaan doen. Let wel op een ruim hok en een geluidloos rad. Ik vind ze mooier dan ratten eigenlijk, vindt ratten vaak zo grof. Hamsters ruik je niet en ze plassen netjes in een zandbakje

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:24

Ratjes lijken mij leuker dan. Maar waarom zoek je dan 2 kooien? Of bedoel je een kooi thuis en 1 bij je ouders.. Dat zul je wel bedoelen (domme ik).
Wellicht kunnen ze voor een weekeindje op je kamer blijven en als je langer gaat meenemen?
Of misschien heb je lieve huisgenoten die eens wat voer en water willen geven en misschien zelfs met ze willen spelen?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 17:37

De 2 kooien zijn inderdaad 1 voor bij mijn ouders en 1 op mijn studentenkamer. Als ik niet zo lang weg ben kunnen ze denk ik wel alleen zijn, maar als je een lang weekend vrij hebt dan denk ik dat het beter is ze gewoon mee te nemen naar huis.

Ik denk niet dat mijn huisgenoten daar op zitten te wachten. Ratjes zijn volgens mij sowieso al niet zo populair, maar we merken het wel als ze de ratjes een keer zien. :P

@Miriam91, daar heb je dan ook wel weer een punt gescoord voor de hamster. haha Eigenlijk vind ik ze allebei wel leuk. :P

Zijn ratten inderdaad een beetje zindelijk te krijgen eigenlijk? Zie veel mensen met toiletjes in de kooi, gebruiken ze die ook? :)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:22

Ratten zijn heel goed zindelijk te krijgen of in iedergeval de poepjes. Als bodembedekking is ecobed heel erg geschikt, voor 17,45 inclusief verzendkosten heb je een baal waar je een half jaar mee kunt doen. :j Is een Jenny (KD) of een Furat niet iets? :D