Ik woon nu al een maand op mijn nieuwe studentenkamer en het lijkt me wel leuk om een dier op mijn kamer te hebben. Is toch wel gezellig, bovendien ben ik als diergeneeskunde student gek op dieren natuurlijk.

Nou heb ik al een beetje rond gekeken en twijfel ik tussen 2 dieren: een hamster of 2 ratten. Ruimte heb ik voor een kooi, ook groot genoeg voor ratten. Dat is dus niet het probleem. Ik heb zelf geen ervaring met beide dieren en vraag dus mensen met ervaring om advies. Ik zal even neer zetten welke eigenschappen ik graag heb in een huisdier.
1. Tam worden en knuffelig zijn, maar zichzelf ook kunnen vermaken in hun hok.
2. In het weekend op mijn kamer kunnen blijven. Als ik ze meeneem moeten ze wel tegen reizen kunnen, als ik bijvoorbeeld een lang weekend thuis ben zouden ze sowieso mee moeten, anders vind ik het te lang worden.
3. Geen herrie maken waar mijn directe buurman ('s nachts) last van kan hebben. Ik slaap wel diep, dus geluid is voor mij geen probleem. De pomp van mijn aquarium thuis maakt 's nachts ook altijd geluid.

4.Natuurlijk niet extreem duur in onderhoud zijn, maar volgens mij valt dit voor beide dieren wel mee kwa geld voor eten en bodembedekking etc.
Verder had ik nog een vraagje aan de hamster eigenaren onder ons: Bijten ze snel? Heb toen ik klein was niet echt positieve ervaringen met hamsters gehad, alle hamsters die ik vast had beten mij tot bloedens toe. Maar 1 vriendin had ook weer een heel lief hamstertje. O, en welke hamsters zijn leuker? de wat grotere syrische hamster of zijn dwerghamstertjes net zo tam?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een keuze. Ik maak geen overhaaste beslissingen natuurlijk, ik heb absoluut geen haast. De voorpret van een diertje kiezen is al leuk.

Bedankt!
En inderdaad wat over het radje al aangegeven staat.
Als ze slapen kun je ze gewoon wakker maken zonder dat ze in je vinger hangen, een rat die bijt heb ik nog nooit van gehoord. Voor meer informatie kun je altijd op het forum kijken:
) en dat vonden ze prachtig.