spinnen: hoe groot nederlandse spin/overleeft vogelspin NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

spinnen: hoe groot nederlandse spin/overleeft vogelspin NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:18

Nou ben ik normaal niet bang van spinnen, maar ik schrok me net toch echt het leplazerus!
Dr zat een spin in mn schuur waarvan, zonder overdrijven, het lijfje dikke 2 cm was, en met poten was het hele beest een cm of 5... Ik dacht ff dat het een speelgoedspin was, dus blies er van een flinke afstand tegen aan, en het beest liep weg!
Nou vraag ik me dus af... Kunnen de inheemse spinnensoorten zo groot worden? En zo nee, kunnen buitenlandse spinnen zoals de vogelspin overleven in het nederlandse klimaat?
Bah, ik heb echt de rillingen, zo groot was dat beest, opeens overal kriebel...

fjordjes

Re: spinnen: hoe groot nederlandse spin/overleeft vogelspin NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:20

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:21

Tja, wij hebben hier ook vaak grote spinnen. Ook zo groot als jij beschrijft. Maar die kan je gewoon vast houden (ik leef nml nog steeds :')).
Vogelspinnen kunnen NOG niet overleven hier, voor zover ik weet. Maar over ... jaar misschien wel. Als dit zo doorgaat met het opwarmen van de aarde. Geldt trouwens ook voor andere beesten zoals malariamug enz. Tenminste, dit heb ik ook allemaal maar gehoord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:22

Ik noem dat huisspinnen, die renners zitten hier ook vaak binnen en kunnen heel hard rennen.

Waren de poten harig en netjes verdeelt over het lijf of een aantal meer naar voren en achteren?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:23

huisspinnen ( vooral de mannetjes) kunnen vrij groot worden,hier zat er ook ooit eens 1 die niet zou misstaan in een terrarium...

en er zijn wel soorten vogelspinnen die best een heel eind komen met overleven in nederland :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:23

Vochtspinnen kunnen ook behoorlijk groot worden, die zien er echt heel vies uit met hun grote zwarte lijf en dik behaarde poten. Doodeng vind ik die

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:24

karuna schreef:
Ik noem dat huisspinnen, die renners zitten hier ook vaak binnen en kunnen heel hard rennen.

Waren de poten harig en netjes verdeelt over het lijf of een aantal meer naar voren en achteren?

Volgens mij is huisspin voor die ik in het plaatje had de juiste benaming.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:25

Ik had er laatst een in de badkamer zitten, echt een gigant van een beest. Ik ben normaal niet bang van spinnen, maar deze durfde ik niet zelf weg te halen :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:25

Check eens op huisspin of veldtrechterspin, ik denk dat het er zo eentje was.
Kunnen inderdaad heel groot worden. Zijn best mooi ook. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:26

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:26

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:31

Hier in huis kom ik voornamelijk van die kleine springspinnetjes tegen, vooral omdat de ramen hier vrijwel altijd open staan maar daar ben ik niet bang voor.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:35

_horselovee_ schreef:
Tja, wij hebben hier ook vaak grote spinnen. Ook zo groot als jij beschrijft. Maar die kan je gewoon vast houden (ik leef nml nog steeds :')).
Vogelspinnen kunnen NOG niet overleven hier, voor zover ik weet. Maar over ... jaar misschien wel. Als dit zo doorgaat met het opwarmen van de aarde. Geldt trouwens ook voor andere beesten zoals malariamug enz. Tenminste, dit heb ik ook allemaal maar gehoord.

Nou dat opwarmen van de aarde heeft hier volgens mij nog niet echt effect hoor
*denkt aan de -20 die wij hier gehad hebben en aan de magere 16 graden, dat het nu hier, op dit moment, op de dag van de zomer is -O-

maar weer even ontopic
Wij hebben in onze achtertuin helaas ook familie ''grote zwarte griezelige spin'' wonen, vind ze ook doodeng,
maar zolang ze buiten blijven vind ik het oke, maar als ik er ook maar 1 op mijn slaapkamer tref,
dan vertrek ik naar mijn vriend :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:45

Ik weet het ook niet, is mij ook maar vertelt :') (bio ofzo, idk).

Ik snap nou echt niet wat er nou zo eng is aan spinnen... Wel bang voor een mini beestje, die eigenlijk nauwelijks pijn doet als hij bijt (nederlandse spinnen dan), en niet voor bijv. een paard die levensgevaarlijk kan zijn als die bijt of trapt. Zou dan toch eerder andersom moeten zijn? :P
Ik zou juist graag een vogelspin willen als huisdier later :D

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:49

Ze gaan gewoon altijd over mijn persoonlijke grens heen daarom vind ik ze eng. :') Huppakee hangt er weer 1 boven je neus als je op de snelweg rijdt.

Gelukkig niet zulke grote als die hierboven. Bij mijn ouders zijn ze wel eens. Ook altijd twee stuks. Gelukkig weet de kat er wel raad mee. }:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:50

Maarja, dat is met muizen net zo, daar ben ik absoluut niet bang voor, vind ze zelfs schattig en lief maar mijn vriend is er bang voor haha! (ik vang dus muizen en hij de spinnen en andere insecten.)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:50

Afbeelding

http://i247.photobucket.com/albums/gg133/FroukjeRM/P1070688.jpg

foto's :+
Verkijk je niet op de slak die er op de 2e foto achter zit, die is namelijk ook giga :P Mijn tuin is populair bij ongedierte: slakken te over, nu huge spinnen, en mn doosje met slakkenkorrels is al aangevreten door muizen...
Hmz, op de 2e foto is ook te zien dat er zo te zien baby spinnen aan komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:54

Gewoon zo'n huisspin/rioolspin, geen bijzondere of giftige tropische soort dus gelukkig :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:55

dat scheelt dan weer :+
Bah, ik vind'm nogsteeds giga en eng en smerig... Bah... GElukkig zit hij achter in mn schuurtje en hoef ik dr niet onder door te lopen ofzo :P

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:58

Waarom ze eng zijn, omdat ze over je heen gaan lopen kriebelen, zonder pardon je bed in kruipen of in enge hoekjes gaan kruipen en dan onder de engste film, besluiten naar de andere kant van de kamer te gaan verhuizen, doodeng :')

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:01

Silly1972 schreef:
Vochtspinnen kunnen ook behoorlijk groot worden, die zien er echt heel vies uit met hun grote zwarte lijf en dik behaarde poten. Doodeng vind ik die

En zo één is ooit over mijn voet gekropen :r (en dat exemplaar was nog iets groter dan 5 cm)

Wij hebben regelmatig last van zo'n grote zwarte spinnen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:07

Brr spinnen, ook al weet ik dat ze niks doen en banger voor mij zijn dan ik voor hen (is dat nog mogelijk??)
Krijg ik altijd een ontzettend paniek gevoel als ik ze zie. Nu ik dit topic lees ben ik in staat om het hele huis te controleren, en aan de andere kant ook weer niet want pap en mam zijn op vakantie :oo

Gelukkig doet deze spin niks anders dan je bang maken TS :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:09

en muggen vangen, en dat stel ik dan wel weer op prijs :P

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:10

Zo een (zo'n vieze enge zwarte) ben ik een tegen gekomen in de disco en jaja...natuurlijk tijdens een haloween party :+
Wij dachten met z'n allen dat het een nep spin was. Was zo'n 10 à 15 cm doorsnee, moest wel nep zijn...totdat iemand het uitging testen en er een aansteker onderhield (cm of 5 eronder) en hij heel hard wegliep := Ben ook nooit meer in dat hoekje daar gaan staan zonder eerst de muur grondig na te kijken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:13

Ik heb een keer zo'n rioolspin op me rug gehad.... Die liep in mijn bed, ik voel opeens wat kriebelen en die was dus op mijn rug geklommen, gillen! Jemig wat is zo'n ding groot zeg, ook zwart met van die vieze poten.. Hij is beneden in de wc doorgespoeld, en ik heb nooit meer op die wc gezeten, ben als de dood dat hij er opeens weer uit komt :o.