Konijn te zwaar!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaemyn

Konijn te zwaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:16

Hallo,

Mijn konijn (kruising uit het asiel) is veel te dik en ik heb geen idee hoe ik dat vet er weer af krijg.
Toen ik haar uit het asiel haalde vond ik haar al aan de vorse kant want ze was veel zwaarder en groter dan haar zusje.
Ter illustratie:

Toen ze er net was:
Afbeelding

Haar zusje (Aan de achterhand verlamt, kort daarna overleden):
http://puu.sh/Cyay

Nu:
Afbeelding

Ze krijgt nu nog maar een bodemlaagje voer 1 a 2 keer per dag. Daarnaast krijgt ze per dag wat andijvie, een wortel of ander groen dat er voor haar is. Eventueel appelschillen en dergelijke als iemand een appeltje eet. Ze loopt overdag los door het huis en heeft door het kattenluik onbeperkt toegang tot de tuin. Hooi eet ze enkel als ik haar opsluit en er geen voer in haar bakje ligt. Ze houd ontzettend van eten maar niet zo van hooi terwijl ze dat juist nodig heeft.

Iemand advies over hoe ik haar verder kan laten afvallen? Haar wam zit haar nu zo in de weg dat ze haar kont niet meer schoon en mooi kan houden. Bij de rui is dat geen pan.

Naast het overgewicht heeft ze last van "diarree". Niet echte diarree hoor. Haar blindedarm keutels worden geen keutels meer en het word één grote plakkerige troep die vaak aan haar kont blijft plakken. Ze moet elke dag gewassen worden daar beneden. Komt dit door verkeerd voeren of moet ik me zorgen maken? Ze likt/eet het nog wel op als het op de grond ligt.

Overigens moet ik erbij vermelden dat er bij ons flink wat klimop groeit in de tuin en ik weet dat zij hier wel eens een blaadje van opeet. Hier heeft zij sinds 2009 nog niks aan overgehouden daarom weigert mijn vader er wat aan te doen of met haar naar de dierenarts te gaan. Kan dit de rede zijn dat haar BD-keutels niet meer stevig worden? Als dat het geval is dan zal mijn vader het vast wel met me eens zijn eens bij de DA langs te gaan. Dit topic zal het hem wel duidelijk maken dan, hoop ik.

Alvast bedankt!

Feria

Re: Konijn te zwaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:24

Volgens mij is het helemaal niet zo gezond om dagelijks wortels en fruit te geven, aangezien daar redelijk wat suiker in zit en dat niet goed is voor een konijn.
Misschien moet je meer witloof en dergelijke gaan geven?
Over klimop heb ik geen idee, daar kan ik je niet mee helpen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:28

Wat echt werkt is gewoon niks geven behalve hooi, en klein beetje van een goede brok (selective heeft een dieetvariant, krijgen ze hier).

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:45

@Feria Ze krijgt af en toe een wortel hoor, elke dag andijvie en soms daar voor in de plaats een wortel. Heel weinig. De appelschillen krijgt ze ook echt bijna nooit.

@Mltex Ze krijgt ook veel hooi maar ze eet er maar weinig van op. Ze trapt het verder plat en besteed er geen aandacht aan.. Ik weet niet hoe ik haar meer hooi kan laten eten zonder helemaal geen brok te geven en haar op te sluiten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:49

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:00

Klimop mogen konijnen echt niet hebben het is echt giftig.
Wij hebben het hier in de tuin ook staan maar ons konijn eet er gelukkig niet van.
Verder vind ik het konijn er nog niet heel erg dik uitzien.
Zo'n wam is kenbaar bij een vrouwtjeskonijn en kunnen vrij groot worden.
Op deze site staan ook nog een aantal tips.
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... allen.html

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:08

Ik zou zeggen:

's ochtends 1 handje voer (liefst sience selective (ook goed voor tanden) en onbeperkt hooi.

Als jij haar telkens 'lekkers' aan blijft bieden zal ze haar hooi niet opeten. Hooi heeft ze nodig (ook voor de tanden) en daarom is haar ontlasting waarschijnlijk ook zo dun.
Probeer haar eens 2/3 keer in de week iets van groente te geven. Een konijn hoeft niet elke dag groente, hier zit vooral veel water in.

Ze zal dan vanzelf leren dat ze het hooi op moet eten, dit is uiteindelijk ook beter.
Volgens mij is klimop inderdaad ook niet goed/giftig voor een konijn. Kan je dit niet afschermen met gaas oid?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:37

Bedankt voor de tips!

De klimop groeit in principe aan een muurtje en aan de zijkant van het huis, maar het is over de grond gaan groeien als een soort kleed op een klein plekje. Als ik met m'n pa overleg kan het misschien we gewoon van de grond getrokken worden. Afschermen weet ik niet, omdat het zo veel is. De hele zijkant van het huis is bedenkt tot aan het dak. Zal het met m'n vader overleggen.

Kan iemand mij vertellen wat klimop bij een konijn doet? En hoe? Want we zijn nu al zo'n 4 jaar verder en ze heeft nog nergens last van. Is dat gif zich aan het ophopen of zo? Of brengt het geleidelijk schade toe? Dat er van binnen nu al van alles mis is?

Selective heb ik een tijdje in huis gehad en dat vond ik geweldig voer. Mijn vader is weer overgestapt op goedkopere voeding. Op dit moment Best for your friend, of zo iets. Een andere keer hebben we weer Russel Rabbit.. Ligt maar net aan wat hij ziet liggen. Zal ik ook aan de orde brengen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:49

Breek even in dit topic. Heb namelijk ook een vraagje. en om nu extra topic te openen voor 1 vraagje.

Heb een konijn van ongeveer 4 maand. En hij krijgt nu Beaphear care+ junior.
En dan straks als hij ouder word de gewone Beaphear Care+.

Is dit goede voeding of kan ik beter overstappen naar Supreme Science Selective Rabbit??

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:55

Beaphar krijgt mijn konijn ook wel eens. Naast dat ze te dik is geen problemen mee, maar vind Selective zelf wel beter. Ook omdat ze daar niet dingen kan laten liggen omdat ze die "niet zo lekker vind". :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:36

Ik zweer ook bij selective, beaphear is wel een degelijk merk maar tipt niet aan selective.
Selective ben ik op aanraden da jaren geleden mee begonnen, we hadden eerst Russel R abbit.
En heb toen bij meerdere da nagevraagt voor beste voer en tot nu toe zijn ze unaniem over selective :j
Ik koop 10kg zak kost dan bijna 50 euro maar is aanzienlijk goedkoper dan die zakjes van een kilo. (heb ook 6 konijnen maar ook als ik maar 1 had zou ik nu gewoon een 10kg zak halen scheelt enorm)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:49

Ik vind de info iets onduidelijk elke dag wat andijvie en een wortel, maar later niet elke dag een wortel, maar wel een wortel maar weer heel weinig.
Wortel en appel zijn dikmakers voor konijnen dus dat met hele erge mate in geval bij dit konijn zou ik zeggen 1 dun plakje 1 keer per week.
Dan heb je het over 1 of 2 keer per dag een bodempje, hoe veel is een bodempje hoeveel gram.
Als ik haar zo in eerste instantie zie denk ik dat ze per dag aan 50 gram genoeg heeft en het mooiste is om dit 's avonds te geven. Waarom 's avonds, omdat konijnen schemeractieve dieren zijn dat beteken dat ze vooral 's ochtends vroeg en 's avonds laat in het wild fanatiek voedsel eten en overdag hun blindedarmkeutels op eten. Als dan voer word aangeboden zal ze haar blindedarmkeutels links laten liggen..
Hooi is hoofdvoedsel, groen daarna en dan pas brokjes dus zo lang je blindedarmkeutels ziet zeker minderen met brokjes. Verder lees ik merken waarvan ik denk dat het gemengd voer is, daar zitten ook weer veel suikers in beter is gewone brok, Science Selective is heel goed, maar Hopefarms Super Trio ook en dat is wat voordeliger wellicht dat je dat er wel door krijgt.
Verder nog een idee is een maatje dat zal haar ongetwijfeld ook wat meer beweging geven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:27

Mijn konijnen aten ook geen hooi. Ze lieten het altijd maar liggen. Sinds ik ze science selective geef, eten ze het wel. Misschien heb je er wat aan?

Hier krijgen ze ook maar een bodempje per dag. Werkt prima! En ze eten het veel beter dan het voer wat ik eerder voerde.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:51

Faniek schreef:
Ik vind de info iets onduidelijk elke dag wat andijvie en een wortel, maar later niet elke dag een wortel, maar wel een wortel maar weer heel weinig.
Wortel en appel zijn dikmakers voor konijnen dus dat met hele erge mate in geval bij dit konijn zou ik zeggen 1 dun plakje 1 keer per week.
Dan heb je het over 1 of 2 keer per dag een bodempje, hoe veel is een bodempje hoeveel gram.
Als ik haar zo in eerste instantie zie denk ik dat ze per dag aan 50 gram genoeg heeft en het mooiste is om dit 's avonds te geven. Waarom 's avonds, omdat konijnen schemeractieve dieren zijn dat beteken dat ze vooral 's ochtends vroeg en 's avonds laat in het wild fanatiek voedsel eten en overdag hun blindedarmkeutels op eten. Als dan voer word aangeboden zal ze haar blindedarmkeutels links laten liggen..
Hooi is hoofdvoedsel, groen daarna en dan pas brokjes dus zo lang je blindedarmkeutels ziet zeker minderen met brokjes. Verder lees ik merken waarvan ik denk dat het gemengd voer is, daar zitten ook weer veel suikers in beter is gewone brok, Science Selective is heel goed, maar Hopefarms Super Trio ook en dat is wat voordeliger wellicht dat je dat er wel door krijgt.
Verder nog een idee is een maatje dat zal haar ongetwijfeld ook wat meer beweging geven.

Sorry dat de info onduidelijk is.

Ze krijgt elke dag andijvie, mits het een keer vergeten word in de avond voor mijn vader naar bed gaat.
Af en toe word er een wortel gehaald en dan krijgt ze een wortel in plaats van andijvie. Die wortel word bijna enkel in de wintermaanden gehaald en ze krijgt maar 1 worteltje per keer.
Die appelschilletjes en andere restjes groen krijgt ze af en toe en niet met regelmaat. Verder heeft zij het gras in de tuin om zich aan tegoed te doen.
Met een bodempje bedoel ik een klein handje. Dat je enkel de bodem van het bakje niet meer ziet. Bijna niks dus. Kunnen het vanaf nu gaan afwegen. Een konijn erbij heb ik al eerder overwogen, maar ben bang voor gevechten. Ze heeft mijn hond als maatje gevonden, die laat haar in de tuin rennen als ze weer eens bezig zijn. Ben alleen bang dat het een keer mis gaat.

Net met vaderlief gesproken en die geeft aan dat het indammen van al die klimop gewoon niet mogelijk is omdat het zo ontzettend veel is. We gaan nog wel verder kijken of we er wat aan kunnen doen. Het geven van groen gaan we verminderen naar 3 keer per week. Krijgt ook nog enkel 1 handje/bodempje voer per dag. Hij is is niet overtuigt dat selective beter is omdat het zo voedzaam is (geloof ik) en het konijn daar volgens hem alleen maar dikker van zou worden. Afijn, hij haalt het toch maar. :+

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:57

Met een konijn dat steeds plakpoep heeft is het anders wel heel slecht om steeds van voer te wisselen. Zeker in jou geval zou ik je konijn toch op 1 dezelfde soort biks zetten en dan zoals Faniek beschrijft steeds een kleine hoeveelheid. Zou je vader er toch nog eens op aanspreken :)

en waarom maar 3x per week groenvoer? Beter is gewoon dagelijks een portie zodat de darmen er op ingesteld raken. Lekker veel groene groentes geven en tuinkruiden daar worden ze niet dik van. De wortel en appel zal ik juist wel achterwege laten...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:57

Linea schreef:
Met een konijn dat steeds plakpoep heeft is het anders wel heel slecht om steeds van voer te wisselen. Zeker in jou geval zou ik je konijn toch op 1 dezelfde soort biks zetten en dan zoals Faniek beschrijft steeds een kleine hoeveelheid. Zou je vader er toch nog eens op aanspreken :)

en waarom maar 3x per week groenvoer? Beter is gewoon dagelijks een portie zodat de darmen er op ingesteld raken. Lekker veel groene groentes geven en tuinkruiden daar worden ze niet dik van. De wortel en appel zal ik juist wel achterwege laten...

In een van de reacties hierboven werd het aangeraden. Nou raak ik in de war hoor, wat is nou gezond en wat niet? :o?
Appel en wortel krijgt ze zelden. Laat dit duidelijk zijn. Wortel bijna alleen in de winter, overigens.
Toevallig kreeg ze van de week wat appelschillen van mij, voor het eerst in maanden. Dus dat ze daardoor vet geworden is nee. :n
En als ik zeg appel is het ook enkel de schillen, niet de appel zelf.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:15

Nomanji schreef:
Linea schreef:

In een van de reacties hierboven werd het aangeraden. Nou raak ik in de war hoor, wat is nou gezond en wat niet? :o?
Appel en wortel krijgt ze zelden. Laat dit duidelijk zijn. Wortel bijna alleen in de winter, overigens.
Toevallig kreeg ze van de week wat appelschillen van mij, voor het eerst in maanden. Dus dat ze daardoor vet geworden is nee. :n
En als ik zeg appel is het ook enkel de schillen, niet de appel zelf.

Sorry misschien was ik niet helemaal duidelijk :) Volgens mij wordt minderen met groenten door niemand aangeraden maar komt mijn reactie juist overeen met Faniek en andere voorgangers. Vandaar ook mijn reactie omdat ik niet helemaal snap waar je het advies vandaan haalt om maar 3x in de week groenten te gaan geven. Misschien lees ik er ook wel overheen..

Appel en wortel zal vast niet de oorzaak zijn voor het te zwaar zijn nee, maar de suikers die er in zitten hebben ook vaak invloed op plakpoep etc. Dus vandaar dat ik denk dat je daar in eerste instantie beter mee kan stoppen of gewoon voor de lekker 1x per week een heel dun plakje. Eigenlijk voor iedere groente geld: liever iedere dag van verschillende groenten een klein beetje als 1 dag wortel, 1 dag appel, 1 dag andijvie enzovoort :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:17

Iemand anders poste geef eens 2/3 keer per week groente, omdat dat niet elke dag hoeft.
Ik ben het daar ook niet mee eens, hoofdvoer hooi, dan groen, dan pas brokjes. In de natuur groeien geen brokjes maar wel groen dus groen staat er boven. Dan wel in mindering van brokjes, 50 gram is zonder groen, hoe meer groen hoe minder brokjes.
Wortel zou ik volledig achterwege laten, want een klein worteltje is echt te veel in 1 keer.

Verder geen gemengd voer, inderdaad niet wisselen met verschillende merken daar de darmflora van een konijn gevoelig is afwegen en 's avonds geven. Als je elke dag groenvoer geeft brokjes minderen.
Ik zelf zou voor brok voor Science Selective of HopeFarms Supertrio kiezen, deze bevatten niet meer dan 14% eiwit en dat is nu heel belangrijk. Ik zelf geef een meer dan een halve kilo te dik konijn zelfs Science Selective mature.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:16

50 gram ss brok is natuurlijk veeel te veel ;)
Ik zou haar 15 gram ss geven, max, wel afbouwen, zodat ze went aan het hooi.
BD keutels moet ze opeten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:19

Waar hou je je konijn? Heet het genoeg ruimte om te rennen, graven, etc?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:37

Probeer je wel eens een ander merk hooi? of kruidenhooi? Kruidenhooi eten ze vaak wel goed. Mijn konijnen lusten ook maar een paar soorten hooi. Hooi van de supermarkt eten ze niks van bijvoorbeeld.
En inderdaad een heel kleine hoeveelheid selective geven.
Zo te lezen krijgt ze wel genoeg beweging. Heb je er een konijn bij? Zo niet dan is dat ook een aanrader, met zn 2en zijn ze vaak actiever (dus afvallen!). En als die ander hooi eet heb je meer kans dat zij ook gaat eten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:08

Ik heb inderdaad over het bewegingsgedeelte heengelezen (en heb het meerdere keren gelezen :+ ) Dus beweging kan het em niet zijn inderdaad, dus inderdaad meer, maar ander ruwvoer en geen krachtvoer