Het gaat over de volgende situaties.
Ik heb een 3,5 jarige reu wat wij opgevangen hebben sinds 6 maanden. En helaas vanaf toen is pas zijn opvoeding begonnen.
Hij is toen die jonger was, meerdere malen aangevallen door andere reuen.
Je raad het al.. Hij kan niet met andere reuen opschieten. Negeren ze hem (lees niet blaffen, gewoon doorlopen) is er niks aan de hand.
Maar zodra de andere hond niet onderdanig is, word het (als ik niet ingrijp) knokken.
Graag leg ik even een paar situaties voor.
Situatie 1:
Hij is gek op zwemmen. Dus als ik hier naar het honden strandje ga (waar dus meerdere reuen/honden aanwezig zijn) is er niks aan de hand.
Aangezien hij helemaal gefocust is op zwemmen. Reutjes proberen met hem te spelen, maar zodra ze aan hem gaan ruiken, snauwt hij ze af. Met teefjes is hij een stuk softer. Maar ook deze kunnen niet aan zijn edele delen ruiken.
Situatie 2:
Ik loop in het park en er komen blaffende honden op hem af. Dan word die echt boos en als meneer of mevrouw hun hond niet bij zich houden/corrigeren dan waarschuwt hij eerst en daarna zal die ze echt een grauw geven. Zodra ik er langs loop en de honden negeren hem, is er niks aan de hand en kan ik gewoon doorlopen.
Waarom ik denk dat het dominantie is? Omdat hij altijd groter/boven de andere hond wil uitkomen en gaat er ook boven staan. Is de andere hond onderdanig, is er niks aan de hand. Pikt de andere hond het niet, word het knokken.
Laten we even uitsluiten dat ik van mening ben, dat als ik een andere, onbekende hond tegen kom, hem altijd aan de riem doe.
Vind ook dat andere mensen hun hond aan de riem moeten houden, als de ander dat ook heeft. Want je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt.
Graag wil ik tips hoe ik hiermee aan de slag kan.
En wat is bokt, zonder mensen met veel kritiek dat ik hem aan de riem moet houden.
Maar dat is geen oplossing, maar symptoom bestrijding