Dominante reu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Dominante reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 22:43

Ik zit met een issue, waar ik graag tips over krijg.
Het gaat over de volgende situaties.

Ik heb een 3,5 jarige reu wat wij opgevangen hebben sinds 6 maanden. En helaas vanaf toen is pas zijn opvoeding begonnen.
Hij is toen die jonger was, meerdere malen aangevallen door andere reuen.
Je raad het al.. Hij kan niet met andere reuen opschieten. Negeren ze hem (lees niet blaffen, gewoon doorlopen) is er niks aan de hand.
Maar zodra de andere hond niet onderdanig is, word het (als ik niet ingrijp) knokken.

Graag leg ik even een paar situaties voor.
Situatie 1:
Hij is gek op zwemmen. Dus als ik hier naar het honden strandje ga (waar dus meerdere reuen/honden aanwezig zijn) is er niks aan de hand.
Aangezien hij helemaal gefocust is op zwemmen. Reutjes proberen met hem te spelen, maar zodra ze aan hem gaan ruiken, snauwt hij ze af. Met teefjes is hij een stuk softer. Maar ook deze kunnen niet aan zijn edele delen ruiken.

Situatie 2:
Ik loop in het park en er komen blaffende honden op hem af. Dan word die echt boos en als meneer of mevrouw hun hond niet bij zich houden/corrigeren dan waarschuwt hij eerst en daarna zal die ze echt een grauw geven. Zodra ik er langs loop en de honden negeren hem, is er niks aan de hand en kan ik gewoon doorlopen.

Waarom ik denk dat het dominantie is? Omdat hij altijd groter/boven de andere hond wil uitkomen en gaat er ook boven staan. Is de andere hond onderdanig, is er niks aan de hand. Pikt de andere hond het niet, word het knokken.
Laten we even uitsluiten dat ik van mening ben, dat als ik een andere, onbekende hond tegen kom, hem altijd aan de riem doe.
Vind ook dat andere mensen hun hond aan de riem moeten houden, als de ander dat ook heeft. Want je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt.

Graag wil ik tips hoe ik hiermee aan de slag kan.
En wat is bokt, zonder mensen met veel kritiek dat ik hem aan de riem moet houden.
Maar dat is geen oplossing, maar symptoom bestrijding :+

Deri

Re: Dominante reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:55

Ik vind het geen raar gedrag, en denk ook niet dat het komt omdat het is omdat ie zou willen domineren want dan zou hij situaties ook opzoeken. Je verteld echter dat als de andere hond hem negeert dat er niks aan de hand is.

Net zoals dat mensen niet iedereen mogen is dat bij honden ook zo, zo heeft ook de ene hond minder behoefte aan spelen dan de ander. Ook prima.
Dat hij andere honden snauwt wanneer ze willen snuffelen nadat hij een waarschuwing heeft gegeven is ook gewoon normaal honden gedrag. Als ik nou iemand spontaan op staat ga lopen knuffelen terwijl ik die niet ken kan ik ook een douw verwachten en een blik van wat doe jij nou. Andere honden hebben na een waarschuwing gewoon te begrijpen dat de andere hond er geen zin in heeft. Al hebben de meeste een plaat voor hun kop en daar kom jij als baas voor in de plek.

Je moet je hond niet het gevoel geven dat hij zelf dingen moet oplossen. Dat doe JIJ voor hem, oftewel als je weet dat het niet goed gaat met andere honden, roep je hem bij je en stuur je de andere hond weg als die alsnog komt buurten.

Dat als andere honden blaffend op hem af lopen en hij begint te blaffen is presies hetzelfde, corrigeer hem, hij hoeft het niet op te lossen dat doe jij wel voor hem. En als die honden komen buurten ook wegsturen, een flink HEY is vaak wel genoeg. Eigen hond naast/achter je en de andere blocken.
Zodra hij de kans krijgt een andere hond op hun plek te zetten na een waarschuwing ben jij te laat geweest.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 23:01

Heel logisch wat je zegt inderdaad. Zo heb ik het ook vaak bekeken, dat niet elke hond elke hond mag.
Alleen als hij een keer een grauw geeft, en dit gaat gepaard met hoop kabaal, schrikken die mensen zich rot en heeft mijn hond het vaak gedaan. Terweil ze niet de voortekenen van hun hond erkennen/herkennen

Vaak als die hondjes gaan keffen en vraag of de eigenaar zijn hond bij zich wil houden, is hij alweer zodanig boos dat het kwaad alweer geschied is. En dit wil ik dus voorkomen. Vaak ga ik kleine hondjes ook uit de weg aangezien die 1. vaak keffen (je hebt uitzonderingen) en 2. hij is nogal groot en op z'n hondje jumpt, het dag hondje is. -O-

Edit: Misschien zie ik wel liever dat hij met elke hond speelt ipv aanvliegt. En is dit wel heel onrealistisch

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:47

Dat soort situaties dus te proberen voorkomen, let op of je een hond ziet aankomen, roep hem dan bij je en laat hem zitten en op jouw letten (ook belonen tussendoor als hij het braaf doet).
Is in het begin lastig, maar andere hondjes zullen minder snel de neiging hebben om te blaffen als ze niet bij hem in de buurt zijn. Je hebt er altijd rotte appels tussen zitten natuurlijk maar het zal vanzelf een gewoonte worden om bij jouw te gaan zitten als hij een andere hond ziet.

Bij fixeren al corrigeren, hij heeft op dat moment gewoon op jouw te letten (want je vraagt aandacht) als hij al begint te blaffen ben je eigenlijk al te laat. Niet zomaar corrigeren als je nog geen aandacht gevraagd, dat kan hij namelijk gaan koppelen aan andere honden en dat wil je niet, word het gedrag alleen maar erger van. Dan is het een kwestie van bij halsband een flink doorlopen zodat hij wel op je moet letten, desnoods til je hem op als hij doorgaat tijdens het weglopen(hij is niet van suiker).

En van andere eigenaren moet je je niets aantrekken, jij heb je hond op te voeden maar ZIJ OOK. Dat je hond snauwt ziet er vaak eng uit, maar zolang hij geen gaatjes achterlaat is er niks aan de hand. Het ziet er vaak erger uit dan het is. (of bijt hij wel meteen door? want dan word de aanpak ook anders natuurlijk)
Bij kleine hondjes kan ik ook heel goed begrijpen dat je bang bent dat hij hun rugje kan bezeren, vandaar mn eerste advies van bij je roepen zodat dat een gewoonte gaat worden.

En idd zou het leuk zijn dat hij met andere honden speelt, maar dan moet hij eerst leren dat jij de dingen voor hem oplost en niet hij. Dan kan je later als het uiteindelijk vanzelf gaat op zoek gaan naar een leuke teef waar hij mee kan spelen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:03

nog meer mensen met tips ? :+