konijn aan haakjes geholpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

konijn aan haakjes geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:55

Mijn konijn is eergister aan haakjes geholpen bij de da. Hij ondervind er nogal veel stress van, omdat ze eerst willen kijken in zijn mond en dat vind die niet leuk. Daarom word die nogal stevig beetgehouden door de assistente zodat ze kunnen kijken in zijn mond. En daar zagen ze dat er een kiesje scheef stond in zijn mond. En hij had voor de rest wel korte tanden. Maar hij ondervind er wel veel stress van. Is daar nog iets aan te doen, om het minder erg voor je konijn te maken.

Linea

Re: konijn aan haakjes geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:45

Ik snap je verhaal en je vraag niet helemaal.. Hij is eergisteren aan zijn haakjes geholpen bij de dierenarts, is dit onder narcose gebeurd of terwijl hij nog wakker was? Haakjes laten weghalen is natuurlijk nooit fijn voor een konijn maar eenmaal weer thuis is die stress vaak zo weer verdwenen :) Hoe gaat het nu met hem?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:48

Het is onder narcose gebeurt. Maar tijdens het kijken en daarna heeft die tijd nodig om bij te komen. Hij eet imiddels al wel weer maar hij is nog niet helemaal zich zelf. Ik zet het meer hier neer, omdat ik het zielig voor hem vind, dat die zo bang is.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:00

Ach ja het is niet leuk om je dier zo te zien.. Heb je pijnstillers meegekregen? Het kan altijd zijn dat er een klein wondje in zijn bekkie zit waardoor het eten hem nog wat pijn doet. Wel al heel fijn dat hij eet, misschien heeft hij wat langer de tijd nodig om bij te komen van het avontuur en de narcose maar ik vind het al heel goed klinken.

Misschien is Back Rescue Remedy een goed idee om hem wat meer op zijn gemak te krijgen. Kan je halen bij de drogist en een paar druppeltjes door zijn drinkwater doen. Of als hij het fijn vind om geknuffeld te worden een paar druppels rechtstreeks op zijn oortjes doen en met je vingertoppen zachtjes zijn oren ermee masseren.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:29

Ja, daar zat ik ook al aan te denken, om dat voor hem te kopen. Maar dat kan toch geen kwaad voor zijn darmpjes als ik dat door zijn water doe. En voor zijn oren vind die niet echt prettig om daar iets op te hebben omdat die daar vaak jeuk heeft. Maar ik zal het proberen te kopen. Ik snap alleen niet waarom ze die haakjes gelijk goed weghalen. Want dat kiesje zit er nog. Zij heeft het wel bijgevijld, maar de kans heb je wel, dat het weer terugkomt. En dan moet die er weer aan geloven.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:45

Bach rescue remedy kan je gewoon halen bij de drogist :) Zelf ben ik helemaal niet zo van de homeopathie maar heb er goede ervaringen mee en nog nooit darm problemen ervan gehad.

Ja een kies weghalen is niet zomaar iets bij een konijn. Als het echt gaat om 1 kies die steeds enorme haken heeft zou je kunnen overleggen of die niet te verwijderen is maar voor zover ik weet wordt dit eigenlijk niets gedaan. Vaak zijn het ook meerdere kiezen die geslepen moeten worden. Hoe oud is je konijn nu en dit was dus de eerste keer? Met goede voeding kan je nieuwe haken al gedeeltelijk uitstellen of zelfs voorkomen maar dit heeft ook te maken met bijvoorbeeld de kaakstand. Wat voor voer krijgt hij momenteel? Misschien is in zijn voedingspatroon nog wat winst te behalen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:23

Nee, het is niet de eerste keer, dat die aan zijn haakjes is geholpen. Maar het komt steeds zo vaak terug. Hij eet gelukkig al wel meer hooi, vandaar dat sommige kiezen ook kort waren denk ik. Hij wordt al 5 volgend jaar. Maar hij wordt steeds zenuwachtiger als die naar de da toe moet. Vandaar dat ik hem wil kalmeren. Heb net druppeltjes gekocht, maar dat ruikt natuurlijk ook sterk omdat er alcohol inzit. Heb een paar druppeltjes op zijn oor gesmeerd. Want als ik dat door zijn drinkwater doe, dan drinkt het volgens mij niet meer. Maar goed hij eet gelukkig zijn hooi, en dat is het belangrijkste voor zijn kiezen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:32

Wat voor brokjes geef je hem? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb meerdere mensen gehoord die bij kiesproblemen hope farms super trio of trovet rabbit geven omdat hier harder op gekauwd moet worden. De tijd die dan tussen de verschillende keren slijpen zit is een stuk langer als in de periode dat ze bijvoorbeeld science selective of normale biks kregen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:31

Hij krijgt brokjes van beaphar. Omdat dat vrij kleine brokjes zijn, eet die die makkelijk op. Alles wat te groot is, eet die niet. En hij krijgt kruidenhooi wat die wel lekker vind. En anders moeten mijn meubels eraan geloven :j