Kattenprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

Kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:17

Sinds half/eind januari hebben wij 2 katten in huis van de opvang:

Havannah, een kat van ongeveer 1,5 jaar oud nu (geschat, precieze geboortedatum is onbekend)
Tequilla, een kat van ongeveer een jaar en 2 maand oud nu (ook geschat)

De katten zaten niet op dezelfde plek, Havannah is opgegroeid in een gastgezin en heeft daar bijna haar hele leven gezeten. In dit gastgezin zaten toch een 7-tal katten, zij hield zich meestal afzijdig van de rest. Als je haar oppakte, liet ze zich even doen, maar na een paar minuutjes wou ze terug neergezet worden. Tequilla is opgegroeid in een kleiner gastgezin. Toen wij zijn gaan kijken zat ze samen met 1 andere kat, de eigenaarskat van het gastgezin. Ze was toen vrij schichtig. Het gastgezin zei toen dat het te maken kon hebben met de vorige mensen die naar de kat kwamen kijken, een koppel met 2 drukke kinderen. Wel was ze erg speels en actief.
Wij hebben toen beslist om deze 2 in huis te nemen.

Een week later één voor één gaan ophalen, en beide tegelijk in huis losgelaten. De eerste dagen was er wat geblaas en gegrom naar mekaar, maar ze gingen ook samen liggen slapen soms.
Ook kon je Havannah gemakkelijk pakken en liet ze zich aaien.

Sindsdien zijn ze beiden erg opengebloeid vind ik. Tequilla voelt zich helemaal thuis, heeft nog steeds kitten-kuren, komt knuffelen, vraagt aandacht, laat zich pakken, en gaat ook niet meer opzij als er een hond is. Met de hond van de buren wil ze soms zelfs spelen. En af en toe daagt ze Havannah uit om te spelen/jagen.
Havannah is altijd een rustigere kat geweest. Ze heeft wel leren spelen nu ze bij ons is, gaat ook niet meer aan de kant voor de hond van de buren, maar laat merken dat het haar huis is. Ermee spelen zal ze niet doen. Je kan ze wel pakken, maar dan wacht ze tot ze terug weg mag. Aaien als ze ergens zit of ligt kan ik bijna niet, na 1 of 2 aaitjes is ze weg. Vriend kan iets langer aaien, een buur van ons krijgt ze zo zot dat ze aan alles in haar buurt kopjes begint te geven.

Sinds enkele weken gaat het iets slechter. Ze zitten af en toe achter elkaar, ik weet niet of dit om te spelen is of dat de machtsstrijd nog aan de gang is (soms heb ik het gevoel dat Tequilla de leider is, andere keren lijkt Havannah het te zijn).

Gisteren zat Tequilla op de kleine krabpaal te eten (is een hokje onderaan, met een plankje erop waar het eten staat). Havannah vloog zonder reden uit naar Tequilla waarop Tequilla inclusief krabpaal omver lag. Hierop heb ik Havannah even aangepakt.

Een uurtje of 2 later heb ik ze een zakje voer gegeven uit 1 bordje, hier komen ze beiden goed overeen. Ook gebruiken ze samen dezelfde kattenbak en slapen ze soms naast elkaar.

Dit gebeurt meer, maar niet in deze mate dat er vanalles omvalt.

Ook zit Havannah soms aan de kattenbak te wachten tot Tequilla eruit komt zodat ze kan uithalen.

Is dit om te spelen of wordt er nog bepaald wie er de leider is? En moet je ertussen komen of ze gewoon laten doen? Of is dit ergens jaloezie dat Tequilla meer aandacht krijgt dan Havannah? Want dit is zo momenteel wel, Tequilla is een echte knuffelkont, Havannah (denk ik) liever op zichzelf.

Roadracer

Re: Kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:30

Het eerste dat bij me opkomt: Eigen plekjes / voorzieningen!!!
Dus: 2 etensbakken (niet te dicht bij elkaar!), 2 kattenbakken (niet te dicht bij elkaar!), enzovoorts. Je moet ze de kans geven elkaar te ontlopen als ze dat willen. Het feit dat de één de ander buiten de kattenbak opwacht zegt al heel veel...als je niet uit kijkt heb je straks een kat die niet meer op de bak durft (of er niet vanaf durft te komen) - wordt straks onzindelijk gedrag.
Je moet niet denken in termen van jaloezie o.i.d. Katten kunnen sociale groepen vormen, maar dit klinkt niet als een sociale groep. Wil niet zeggen dat ze elkaar niet kunnen tolereren, maar ze moeten wel de mogelijjkheid hebben elkaar te ontlopen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:39

Ze hebben 2 kattenbakken en ook 2 etensbakjes ver uit elkaar. Ook de 2 drinkbakjes staan verspreid.

In het begin dat er 2 kattenbakken stonden werd 1 gebruikt, de andere werd genegeerd. We hebben deze toen even weggehaald. Deze hebben we wel teruggeplaatst omdat ze nu ook naar boven mogen als iemand daar is.

Eigen plekjes hebben ze ook genoeg, dus dat kan het ook niet zijn.

Edit: ze krijgen 2 x per dag eten. Als de bakjes leeg zijn en ze hebben honger als er wordt bijgevuld, wacht Tequilla bij het bakje in de keuken, Havannah volgt netjes mee naar het bakje in de woonkamer, dus het is ook niet dat Havannah de andere wil wegjagen.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:47

Zijn ze ook geholpen?

Hier vliegen ze elkaar ook regelmatig in de haren, dan komen de plukken haar je tegemoet en krijsen ze hard, maar daarna hebben ze de rangorde weer even bepaalt en is het weer rustig. Ik heb 2 evenoude (ex)katers, dus die moeten het afentoe even uit vechten. Ik laat ze wel altijd doen, anders wordt het nooit bepaalt.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:49

Ja, ze zijn beide gesteriliseerd. Is verplicht vanuit de organisatie van waar ze vandaan komen.

Soms denk ik dat het om te spelen is, maar dat ze beide de grens nog niet echt kennen tot waar ze kunnen gaan. Zou het dat kunnen zijn?

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:38

Ja dat zou kunnen denk ik, is er één al duidelijk de baas? Ik zou ze een keer uit laten vechten, misschien wordt het daarna rustiger?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:04

pas wel op met dat meppen als de andere uit de kattenbak komt. Zou degene die opwacht toch wel met de plantenspuit nat maken dat ze leert dat dit niet mag. Immers als de andere kat door krijgt als ze uit de kattenbak komt en dan gemept wordt dan heb je grote kans dat ze onzindelijk wordt om zo te voorkomen dat ze gemept wordt.

Weet je hoe lang ze opgegroeid zijn met hun moeder en broers/zussen bij hun? Zijn het moederloze kittens geweest dan kan dit daar heel goed een gevolg van zijn namelijk.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:31

Degene die (momenteel) mept als de ander uit de kattenbak komt, heeft het geleerd van de andere kat.. En zij lijkt er niets mee in te zitten, zij speelt gewoon mee.

Momenteel zijn ze ineens erg rustig. Gisterenavond lagen ze naast elkaar te slapen.

Ik weet niet hoe lang ze zijn opgegroeid met ouders en/of broers en zussen. Ik weet ook niet of ze zijn gevonden of als kitten al zijn binnengebracht.