De Egel op de rode lijst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

De Egel op de rode lijst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:38

Ik weet niet of het hier goed staat, maar voor mijn moeder plaats ik hier even een bericht.

Momenteel staat de egel op uitsterven. Er zijn meerdere ziektes in omloop en het leefgebied van de egel wordt steeds kleiner.

Veel mensen zullen regelmatig een egel in de tuin zien lopen; en daarom hier het volgende "oproepje".

Vind u een egel in de tuin? Geef hem absoluut geen melk en brood. Dit zorgt er voor dat de egel uitdroogt, waardoor hij te overlijden komt. Wat wel gegeven mag worden zijn kattenbrokjes (zachte, liefst met kip of kalkoen) en pindakaas (of een mix hiervan, vinden zij erg lekker).

Bijvoeren was in het verleden nooit nodig, maar tegenwoordig is het erg moeilijk voor de egel om zijn hapje bij elkaar te scharrelen. Als zij rond april uit hun winterslaap komen zijn ze erg dun, en hebben acuut voedsel nodig. Door vele betegelde tuinen is er minder voedsel te krijgen, en doordat de meeste tuinen hermetisch zijn afgesloten kunnen de egels ook niet meer van tuin naar tuin scharrelen. De egel heeft maar een opening van 15x15 cm nodig om onder de schutting door te kunnen.

Ongebrande pinda's strooien is ook een goede manier van bijvoeren voor egels. Dit doen we immers ook voor de vogels om de winter door te komen?

Daarnaast is het belangrijk om op het volgende te letten:
- Missen er stekels?
- Ziet de huid er "grijzig" en schilverig uit?
- Komt de egel sloom over? (hiermee bedoel ik; rent hij niet weg als u er aan komt? Ze kunnen enorm snel zijn, dus blijft hij rustig zitten of schuivelt hij rustig weg zit het fout!)
- Is de egel erg klein? (volwassen egel is zo'n 25 cm lang, dus zeg de helft hiervan is klein)
- Ziet u overdag een egel lopen? (egels zijn nachtdieren)

Als u op 1 van deze vragen "ja" kunt antwoorden, bel dan aub een egelopvangcentrum bij u in de buurt!

Voor meer informatie over hoe u kunt helpen de Nederlandse Egel te redden, neem een kijkje op de website:
http://www.dikkeprik.com/#startpagina

Anoniem

Re: De Egel op de rode lijst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:43

Aw wat zonde dat ze op de rode lijst staan! Heb er vorige week weer twee gezien dus ik dacht juist dat het wel goed met ze ging. :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:47

Heb er 3 gezellig in mijn tuin wonen, maar die ene is echt moddervet die is super gezond (maar voer ze niet bij) EN de anderen zijn normaal maar super actief

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:52

de enige egels die ik altijd zie zijn die platte op de weg.. |(
jammer dat het slecht met ze gaat, ik vind ze zo leuk <3

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:05

Fijn dat je even een oproepje plaatst :) egels zijn ontzettend leuke en bovendien nuttige dieren en het is jammer dat er zoveel in de problemen komen. Hier meer over onder meer de status van de egel in Nederland: http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/co ... nservation en hier lees je van alles over de ecologie van de egel: http://www.egelopvang.nl/egelleven.htm

Even een opmerking naar aanleiding van je lijstje. Niet alle egels rennen weg als je ze benadert. Sommigen zijn niet zo schuw en blijven zitten, rollen zich (gedeeltelijk) op of wandelen rustig weg. Wegrennen is voor veel dieren een overlevingsmechanisme, maar voor de egel geldt dat niet altijd, omdat hij immers zijn stekels heeft.

Daarentegen is sloomheid natuurlijk inderdaad niet goed. Maar dan denk ik eerder aan een egel die (op zijn zij of buik) ligt en niet of moeilijk in de benen komt, egels die schuddend of wankelend lopen, die hoog op de poten lopen enzovoort.

In de loop van juli ongeveer kun je de eerste jonge egels signaleren. Die zijn natuurlijk een stuk kleiner. Maar dat ze klein zijn wil niet altijd direct zeggen dat ze in de problemen zijn. Pas als er zich een ander van de genoemde problemen voordoet moet je alarm slaan.

Egels die overdag rondlopen zijn in de meeste gevallen inderdaad niet in orde. Maar je moet in deze tijd (mei t/m september) ook verdacht zijn op hoogdrachtige of zogende vrouwtjes die ook weleens overdag rondlopen op zoek naar voedsel. Haal je zo'n egel uit haar element, dan is er kans op het mislukken van haar(al dan niet reeds geboren) nestje. Daarom kun je het beste inderdaad eerst een egelopvangcentrum bellen voor overleg.

Hier een lijst met alle egelopvangcentra in Nederland per provincie: http://www.egelbescherming.nl/Lijsten%20EG.htm

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:07

bij ons in het park zitten, naast veel konijntjes, ook een aantal egels. Vooral s' avonds vind de hond ze dan en blijft er bij staan te kijken. Ze vind het veel te spannend om dichterbij dan een meter of 2 te komen maar blijft er wel bij staan.
De egels (meestal 2) rollen dan inderdaad gedeeltelijk op en blijven stil liggen. Dat is dus niet perse verkeerd? anders neem ik inderdaad een keer wat voor ze mee...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:21

Nee hoor, als die egels pas in de schemer tevoorschijn komen en ze scharrelen weer verder zodra jij en je hond weglopen, dan is dat heel normaal. Je zou wat kattenbrokjes kunnen strooien, maar dat is in het park niet zo heel verstandig, omdat je dan ook katten, honden en andere roofdieren het territorium van de egel binnenlokt. Egels bijvoeren in je eigen achtertuin is beter te reguleren.

Harde kattenbrokjes zijn trouwens minstens even goed bij wijze van bijvoeding als zachte, en bovendien moet de egel wat hards te knabbelen hebben omdat hij bij teveel zacht voedsel tandsteen ontwikkelt :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:23

@ Zwartwitje; dankje voor de toevoegingen, heb gewoon geschreven wat ik me kon herinneren :) maar fijn dat je mij even verbeterd!

Vraagje... Hoe kijk jij dan eigenlijk aan tegen het thuis houden van die afrikaanse egeltjes? (zag toevallig vandaag iemand op bokt die zo'n diertje thuis heeft)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:26

Ben een hele tijd bezig geweest om hier een opvang egel te krijgen. Niet gelukt :( Het zou hier niet goed genoeg zijn voor een egel. We hebben hier jaren een egel op het erf gehad maar die is overleden . Egelopvang in de buurt zit er niet en verder weg willen ze geen egel uit zetten hier. Ook door wetten kan het een en ander niet.
Ik baal want een egel heeft hier een mooi beschermde leef plek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:31

Ik heb eens een egel hier gehad, de opvang gebeld, maar die wilden niks doen.. moest em maar tussen de struiken zetten.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:34

@ kohtje; misschien eens naar Dikke Prik mailen, die zijn daar misschien wel toe bereid... Zijn hele vriendelijke mensen, die doen het ook met z'n tweeen aan huis..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:45

Nu moet ik zeggen dat ik me niet zo bezighoud met egeltjes als huisdier, ik ben in mijn werk bezig met de opvang en (medische) verzorging van wilde egels en als 'egelbeschermer' heb ik er wel een mening over.

Ik vind dat wanneer je een huisdier neemt, je ervoor moet zorgen dat het alles krijgt waaraan het behoefte heeft - of je het nu hebt over een hond, een paard of een egel. Net als dat je een paard idealiter weidegang, kuddegenootjes en veel te knabbelen geeft, geef je een egel een holletje om in weg te kruipen, veel nestmateriaal, en heel veel natuurlijke omgeving waarin het allerlei indrukken kan opdoen en kan zoeken naar insekten en ander lekkers. Dat is thuis lastig te realiseren. Nu ken ik de Afrikaanse Witbuikegels niet zo goed, maar ze lijken me best vergelijkbaar met onze Europese variant. En ondanks dat die wel vriendelijk lijken omdat ze zo nieuwsgierig van aard zijn en niet snel van nature wegrennen of panikeren, zijn ze vrijwel niet echt tam te krijgen. Ik heb wel een aantal keer meegemaakt dat men die denkfout maakt.

Het is dat jij er zelf naar vraagt, maar ik ga hiermee redelijk offtopic :D

Kohtje, misschien is het een kwestie van geduld. Als jouw erf echt geschikt is voor een egel, zal het niet lang duren voor er zich vanzelf een nieuwe aandient. En misschien is of zijn die er al; je merkt niet altijd wat van hun aanwezigheid :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:51

Hier in de buurt zijn weinig egels. Denk dat het hier wel geschikt is aangezien ik er altijd wel een had die sávonds even bij de achterdeur wat voer kwam halen. Ik wacht af maar vind het wel raar dat opvang adressen moeilijk doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:55

Egels zijn fantastische dieren <3
Grappig trouwens dat ik nu dit topic zie, gisteravond zat ik er nog aan te denken om misschien bij een egelopvang te gaan werken als vrijwilliger oid (is dat dus wat jij doet Zwartwitje, heb je daar misschien meer info of een linkje over?). Of iig proberen ze op een of andere manier te helpen :) ik heb zelf een witbuikegel (geen wilde dus ;) ) maar vind ook de wilde egels fantastisch en vind het zonde dat het er steeds minder worden. Ook wij hadden ze wel in de tuin zitten, maar de laatste tijd zie ik ze eigenlijk nooit meer. :n
Verder geeft Zwartwitje al veel goede informatie!

Om in te haken op het witbuikegelverhaal; deze dieren zijn gedomesticeerd en niet echt te vergelijken met wilde egels. Ook hebben ze andere behoeften (qua temperatuur bijvoorbeeld - tussen de 22 en de 26 graden en komen ze uit een andere leefomgeving, nl. open en droge gebieden in Afrika dus steppes en halfwoestijnen). Ze zijn ook prima tam te krijgen. Zo lag die van mij gisteren nog heerlijk op mijn schoot te slapen nadat hij een 'massage' (vindt hij heerlijk) had gekregen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:31

Die van jou staat wel geniaal op de foto zeg! :)) Mijn keus zou het niet snel zijn om een egel (of andere veeleisende exoot for that matter) als huisdiertje te houden. Maar ik heb dan ook het voorrecht om ze iedere dag op het werk te kunnen hanteren, verzorgen, en als alles goed gaat uiteindelijk uitzetten, want dat laatste is wel het allerleukste van alles.

Nu word ik toevallig, na zeven jaar vrijwilligen, inmiddels betaald. Daar heb ik reuze geluk mee gehad, ik voer gewoonweg iedere dag mijn hobby uit. :) Maar vergis je niet, want net als alle dierverzorgers, vrijwillig of betaald, heb ik een grote verantwoordelijkheid. In onze vogel- en egelopvang verzorgen we gewonde en zieke wilde dieren, zodanig dat terugplaatsen op een verantwoorde manier mogelijk is en het dier een significante kans van overleven heeft. Als dit je aanspreekt en je wilt een of meerdere keren per week meehelpen, zou je gewoon eens kunnen bellen of mailen met de dichtstbijzijnde egelopvang. De meeste centra zitten te springen om hardwerkende vrijwilligers met een verantwoordelijkheidsgevoel en een dierverzorgersmentaliteit. Ik werk hier.

Wil je op een andere manier wat voor de egels betekenen, dan ben je met een open of halfopen tuin of erf al een mooi eind in de richting. Heb je een vijver of sloot, dan moet je ervoor zorgen dat egels die erin vallen er ook uit kunnen klimmen, bijvoorbeeld via een eendentrapje. Afval, etensresten en vuilniszakken kun je beter niet laten slingeren en fruitnetten, rattengif et cetera kunnen ook zorgen voor problemen. Geen bladerhopen verbranden of takkenhopen gaan opruimen als je niet zeker weet of er een egel in woont. Verder houdt de egel wel van een rommeltje in de vorm van takken, bladeren, struiken, lage begroeiing, enzovoort. De tuin moet vooral niet te geordend en betegeld zijn. Je kunt zelf een egelhuis bouwen waarin hij kan nestelen of je gebruikt het als voederhuisje, waar de kat niet bij kan. Een bakje droge kattenbrokjes en een bakje water voldoen. Als je een krant op de bodem van het voederhuisje legt die je regelmatig ververst, kun je zien of er een egel is langsgeweest; gezonde egelpoepjes zien eruit als kleine, donkerbruine kattendrolletjes.

Zo genoeg info, of wil je nog meer weten? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:44

Wel oppassen met de kattenbrokjes. Dat hebben mijn buurkids ook geprobeerd en die kregen al snel een dikke vette rattenfamilie in de tuin waar ze moeilijk weer vanaf kwamen, hihi.
Fiffill, die van jou is prachtig!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:48

Ik heb ze in mijn tuin zitten geef ze regelmatig nat kattenvoer. Wij hebben veel gras en weinig betegeld dus hier kunnen ze helemaal los gaan.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:03

Oei, ik wou in onze tuin vanachter (vlak aan de bosrand) enkele egelhuisjes voorzien zodat de egeltjes die op zoek zijn naar een plaatsje om te overwinteren er een veilig plekje vinden. Wij hebben omheining staan met vakjes van ongeveer 5 cm x 10 cm, dus dan is de kans dat er ook effectief egeltjes in onze tuin geraken heel erg klein? Heeft het dan nog nut om egelhuisjes te plaatsen?
De vakjes hier en daar openknippen zodat de doorgang groter wordt, durf ik niet goed uit schrik dat er dan nog andere dieren doorkomen die het voorzien zouden kunnen hebben op onze konijnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:06

Hij is ook echt mijn geweldige mannetje :+: je kunt natuurlijk nooit dieren echt zo houden zoals ze het in het wild hebben (paarden ook niet) maar ik doe iig erg mijn best. Ben elke dag met hem/zijn omgeving bezig en ik zoek steeds nieuwe dingen voor hem (moet zeggen dat een heel groot deel van mijn geld wel op gaat daaraan :o hij is behoorlijk verwend :Y) ) maar ik vind het leuk en hij is het meer dan waard. :D

Bedankt voor de info Zwartwitje :) ik heb vanaf mijn 10e altijd als vrijwilliger met dieren gewerkt (kinderboerderij) en ook wel dieren opgevangen voor ze naar de opvang zelf gingen of in overleg met de dierenambulance, en het lijkt me erg leuk om iets voor ze te betekenen. Ik geloof dat de egelopvang hier gestopt is helaas, maar de egels gaan nu oa naar de vogelopvang verderop las ik op internet. Dus ik denk dat ik daarmee even contact ga opnemen.

Er was een tijdje een egel die kattenvoer at in onze tuin maar ik heb hem dus al heel lang niet meer gezien, we hoorden hem altijd lopen als we 's avonds in de tuin zaten (hij kwam zelfs tussen je voeten scharrelen als je stil zat). Ik woon aan de rand van mijn stad (polder is bijna om de hoek) maar wel in een woonwijk dus de tuin is niet gigantisch maar nogal eh... wild :D ik heb even wat foto's gemaakt net. De egel(s) zat(en) hier vaak achterin te rommelen, denk je dat dit een goede plek is om zo'n huisje te plaatsen? Ergens ertussen :')
Afbeelding

En dan hebben we dus een heg aan de ene kant, bij het huis zijn wat tegels als terras dan komt het gras. En rechts (zie je niet) is een tegelpad met ernaast nog een strook grond met planten en bomen en deels schutting (dicht) en deels schapengaas met plastic eromheen net als aan de andere kant
Afbeelding

Soort schapengaas met plastic eromheen als afscheiding naar de buren dus daar kan een egel doorheen, buren hebben ook veel begroeiing op de grond (nog 10x zoveel klimop :P )
Afbeelding

Enige wat ik me afvraag is... als "onze" egel(s) nou echt weg is/zijn, hoe gaan we ze weer naar onze tuin lokken? Zou kattenvoer en een hokje zoals in je link voldoende zijn?
We hebben veel dieren in onze tuin, muizen, kikkers/padden, nestje aardhommels, vogels allerlei soorten... katten komen er naar mijn weten nooit meer, we hebben ooit krielkippen gehad en die gingen achter de katten aan en sindsdien nooit meer een kat in de tuin gezien :Y)

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:04

Wat een goed om hier een topic over te maken! :)
En de Dikke Prik is inderdaad echt onwijs goed!
Ze hebben nu zo'n 6/8 egels bij ons uitgezet.
We hebben dit jaar geloof ik 4 nestjes gehad dus hier vermaken ze zich gelukkig wel :P

Hier wat foto's van dat onze eerste twee egels uitgezet werden, echt geweldig om te zien!
Weet nog dat ze Babbel en Rambo genoemd werden, Babbel heeft aan 1 kant geen oog meer vanwege een infectie.
http://i912.photobucket.com/albums/ac321/alwin_4everHT/100_7524.jpg
http://i912.photobucket.com/albums/ac321/alwin_4everHT/100_7543.jpg
http://i912.photobucket.com/albums/ac321/alwin_4everHT/000_0079.jpg
http://i912.photobucket.com/albums/ac321/alwin_4everHT/100_7538.jpg
http://i912.photobucket.com/albums/ac321/alwin_4everHT/100_7541.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:43

bij mijn ouders zit elk jaar een paartje , herrie makers tijdens de daad zeg :')

nee ze hebben een heerlijke verwilderde tuin vol met lekkere pissebedden etc , pinda's kunnen wel gestrooid worden!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:08

Dus moet je dan zo'n zakje zacht kattenvoer voeren als je er eentje ziet? Van dat vlees voer of gewone brokjes die nat zijn gemaakt zodat ze zacht zijn? Ik wil graag de egeltjes kunnen helpen als ik ze zie ^^

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:13

Nou dan mogen ze het park achter mijn huis wel een beschermd egel reservaat maken want het stikt er van. Ik struikelde gisteravond letterlijk over een egel.. :') Ik zie er elke avond minstens 4 rondscharrelen. In groningen city nog wel. :P

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:28

Lepeltje, toen ik nog in Groningen City woonde hadden wij ook een egel achter :j

Lisa_H, gewone droge kattenbrokjes zijn ook prima, hoor! Het is zelfs vaak beter, want het bevat dezefde voedingsstoffen als zachtvoer maar de egels moeten erop knagen, en dat is goed. Egels eten normaliter insecten met een chitinepantser en hun gebit is er dus op gebouwd om harde delen te kraken, wat ook helpt tegen tandsteenvorming.

Fiffil, jouw tuin ziet er prachtig uit voor een egel. Je zou hoe dan ook een huisje en voer kunnen neerzetten en kijken wat erop af komt. Een vuistregel is dat wanneer er een tijdje een of meerdere egels in je tuin hebben gewoond, je tuin geschikt is. Egels zijn opportunisten en zullen dus wegtrekken zodra er elders iets beters te vinden is. Het paarseizoen is nu bezig, vrouwtjes zoeken misschien naar nieuwe nestgelegenheden. Maar misschien kun je ook bellen met de egelopvang om te vragen of ze egels bij je willen uitzetten.

alwin_4ever, leuke foto's! :j

Pingu, misschien kun je vlak achter je tuin een egelhuis plaatsen..? Of kan dat niet? Een volwassen egel is tussen de 800 en 1200 gram en heeft ongeveer het figuur van een cavia (bol dus). Hoewel ik laatst een egel van twee kilo heb uitgezet en die zou nooit niet door een gaatje van 5 bij 10 centimeter passen.

Ik ben vandaag anderhalf uur bezig geweest met het plukken van vliegeneieren van het gezicht van een egel. Arm dier, ze zaten in zijn oogkassen en al. Gelukkig kon hij onder narcose gebracht worden door de dierenarts. Ondanks dat hij zich nog prima kon oprollen zal hij zieker zijn dan op het eerste gezicht leek, want een gezond egeltje kan de vliegen van zich afhouden. Duimen jullie mee voor hem? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:41

Ach wat sneu zeg, ik hoop dat hij er weer bovenop komt. :(:)
En zo'n egelhuis is natuurlijk altijd het proberen waard. Ik had gelezen over dat uitzetten, maar willen ze dan niet liever een tuin in een minder stedelijke omgeving? Dat las ik tenminste, niet teveel bij (drukke) wegen. Ik ga binnenkort even contact opnemen met de opvang die hier het dichtste bij zit om te kijken of ik ergens mee kan helpen.