Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 00:51

Hoihoi,

Een tijdje geleden had ik al gevraagd aan een mod of ik hier een topic mocht bijhouden over onze opvang, maar dat is er eigenlijk niet van gekomen... Omdat ik nu toch op moet blijven om jonge dieren melk te geven, heb ik nu de tijd om een stukje te typen :)

Wij hebben een opvang voor cavia's die om allerlei redenen weg moeten. Sommige van cavia's komen gewoon naar de opvang omdat cavia's in onze opvang over het algemeen snel een nieuw huis vinden, maar veel cavia's komen hier om te herstellen of om tam gemaakt te worden. Dit zijn bijvoorbeeld cavia's met schurft, longproblemen, oogproblemen, botbreuken en angst.
De cavia's die dat nodig hebben worden behandeld door de dierenarts en sommige cavia's behandelen wij zelf.

Ook moederloze dieren vangen wij op. Moederlozen die wij in de opvang krijgen zijn niet alleen cavia's, maar ook muizen, ratten en andere knaagdieren.
Zij worden met de hand grootgebracht en worden daarna overgewend naar vast voer. Sommige dieren verhuizen daarna naar een nieuw huis, sommige gaan terug naar de eigenaar en weer anderen blijven gezellig bij ons wonen ;)

Daarnaast doen we aan; Vakantieopvang
Helpen bij; Vachtverzorging/Nagels knippen en Medicijnen/Injectie's geven
Ook geven we advies aan iedereen die advies wil... Via de mail, telefoon en gewoon in de opvang.

We hebben het nog niet eerder zó druk gehad.
5 Moederloze dieren die om de 2 tot 3 uur melk moeten, waarvan 3 muizen waarvoor de kleinste spuit nog te groot is en die nu gevoerd worden dmv een stukje voedingssonde. Ze drinken een druppel per minuut ongeveer...
Cavia's met ernstig overgewicht, die het risico lopen dat de organen het af laten weten. Veel cavia's in de opvang die tam gemaakt moeten worden, of onder de aandacht gebracht moeten worden voor een nieuw huis.
En ontzettend veel mensen die hun cavia naar de opvang willen brengen, voor de vakantie of voor herplaatsing.
Ondertussen hebben veel mensen vragen en moet er informatie ingewonnen worden over contracten opstellen...

En alle cavia's in de opvang willen ook nog gewoon elke dag een kriebel, brokken, hooi, schoon water, schone hokken en groente ~~}>

Afbeelding
Één van de lieve opvangcavia's die vandaag is binnengekomen :) Haar kooi is een tikkeltje vies, die hebben we bij haar gekregen en moet even een sopje hebben :')

Lijkt iemand het leuk dit te volgen? Als niemand het leest, ga ik natuurlijk niet steeds hele berichten typen en foto's maken :Y)

xxrossiexx

Re: Wat er gebeurd in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 01:06

Lijkt me leuk! En ik vind echt dat jullie super werk doen!
Ik ga het zeker weten volgen, veel succes met opblijven!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 01:39

Dankje!
Dit is nu de 3e nacht dat ik wakker blijf om ze te verzorgen. Ben echt ontzettend moe, maar gelukkig word het om half 7 overgenomen en kan ik dan weer even wat uurtjes pitten _/-\o_
Afgelopen nacht was ik 5 uur klaar, lag half 6 op bed en om half 11 stonden er alweer mensen aan de deur met nieuwe opvangers :O

Over een half uurtje begin ik maar met melk maken, dan kan ik half 3 beginnen met voeren. Met een beetje geluk ben ik 4 uur dan nét klaar met voeren en masseren. Dan de warmtematjes etc opwarmen en de jongen lekker neerleggen, nog even controlerondje bij de jongen en de nieuwe cavia's en dan zit mijn werk er weer even op :):)

Één van de jonge muizen die we met de hand grootbrengen.
Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:10

ik vind dat jullie ook hartstikke goed werk doen.
en ja, ik ga je zeker volgen.

die cavia op de 1e foto, is die zo dik?

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:16

Succes met je opvang het is veel werk maar wel dankbaar werk ik ga je volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:59

Ik blijf zeker volgen!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:06

Dit lijkt me ook leuk om te volgen! Ik volg ook.

Wat een schattig muisje trouwens! <3

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:09

Wat een leukerd dat muisje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:31

Ik ga ook volgen.

Wil hier ook graag een groepje cavia's hebben. Heb in het verleden 2 caafjes gehad. Overgenomen van iemand die ze niet meer wou. Maar zo opeens hadden ze kleine beestjes overal. Mee naar de DA geweest, allerlei spul gekregen. Maar het was al te laat.

Maar ik mag er niet meer dieren bij hebben. Ik heb al iets te veel.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:36

Leuk! Caafjes zijn zo leuk!

Goed werk, super +:)+ En het muisje is ook onwijs schattig <3

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:52

Stipje. Dit vind ik leuk om te volgen.
Ik heb zelf 2 beren en 6 tamme ratjes :)

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:05

Ik ga zeker volgen! Wat een goed werk, dat je moederloze diertjes opvangt!
Doen mensen hun cavia echt weg alleen maar omdat ze schurft hebben? Wat zielig, de mijne heeft het ook gehad, en met 2 prikjes va de dierenarts was het weer over.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:10

Ik heb ook zoiets gehad, maar met de opvang zijn wij gestopt. De cavia's (en de twee konijnen) die er nu zitten, mogen blijven. Binnenkort krijgen ze allemaal een nieuw, groter, verblijf :) Kan niet wachten!

Zo ook een flessencaviaatje die ter dood was veroordeeld. Ze kon niet lopen, was veel te vroeg bij de moeder weg, moest aan de fles .. We hebben haar opgelapt en het gaat super goed met haar.

Cavia's die de kooi al doorvliegen als je enkel het kooideurtje los doet, dat heb ik ook vaak gehad. Die cavia's zijn er geestelijk zó slecht aan toe, dat ze een enorm lange herstelperiode nodig hebben.

En natuurlijk de zeugjes die te jong gedekt zijn, dat gebeurt veel te vaak.

Ik heb vaak gemerkt dat het eigenlijk een kwestie is van: "Laat de natuur zijn gang gaan' bij geestelijke problemen.' Ik heb één grote groep (zeugen en één castraat) en je merkt dat de cavia's herstellen door het sociale contact. Dan heb ik het enkel over geestelijke problemen, lichamelijke problemen is een ander verhaal.

Cavia's wegdoen om schurft? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Het is niet eens zo'n hele ingewikkelde behandeling. Je moet er veel aandacht aan besteden en daar passen mensen toch vaak voor, want 'het zijn maar cavia's '. Hier ook twee schurftgevallen gehad, na 6 weken, 2 injecties en elke dag uierzalf/calendulan was het weg (ze zaten er verschrikkelijk onder).
Wat hebben jullie op het moment allemaal zitten?

Ik zou zoiets wel leuk vinden om te volgen :)
Wat een leuke cavia zeg!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:25

Lijkt me ook leuk om te volgen (en ik ben niet de enige zie ik) :)
En awh dat muisje <3

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:31

Ik volg ook!
En dat muisje <3
Ga zo door :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 01:27

Wat leuk dat er zoveel willen volgen! :D

Vrouwke; Ja, de cavia op de foto is extreem dik. Ze heeft gewoon vetkussens aan beide kanten van haar buik, en flinke rollen om haar pootjes. Ze kreeg dan ook een flinke bak gemengd voer per dag, samen met haar vriendinnetje. Hier krijgt ze een eierdopje biks en verder alleen maar groente en hooi. Ze was flink aan het graven in haar voer, opzoek naar lekkere stukjes :') Jammer voor haar dat wij gewoon biks voeren en er dus geen vieze en lekkere stukjes zijn.

Nienke15; Ja, we hebben al veel cavia's in de opvang gekregen met schurft. Die ook om die reden weg gingen. Wij behandelen met twee druppeltjes achter de oren, laag vaseline op de plekjes en een week later zijn ze eraf... Erg sneu dat mensen ze daarvoor weg doen. Vooral omdat stress de genezing niet bepaald bevorderd... Maar vaak worden ze afgestaan omdat er geen geld is voor de behandeling, opzich proberen we in zulke gevallen zoveel mogelijk te helpen door hun dier te behandelen, maarja in sommige gevallen is het ook wel beter dat ze het dier afstaan omdat er wel meer dingen niet helemaal lekker gaan.

Laura_x_; Hoeveel cavia's we op dit moment precies hebben weet ik eigenlijk niet eens.. Als ik zo een beetje in gedachten alle hokken doorga, een stuk of 18. 6 Zeugen en verder beren, zeugen 3 tot 4 jaar en de beren verschillen van 5 maand tot 2 jaar. Borstel, gladhaar, engels gekruind, sheltie en Coronet.
En dan de 2 ratten en 3 muizen.

Vrijdag krijgen we het nog een tikkeltje drukker... Dan komen er in totaal 15 cavia's binnen :wow: Jonge dieren en nog erg bang. Als ik de foto's zo zie, dan denk ik dat ze zo weer uit de opvang zijn als ze wat tammer zijn :j Aparte kleurtjes, nog jong en gladharen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:41

15 erbij :oo
das echt veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:30

Wow idd :oo

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:31

Wow, 15! Dan ga je het druk krijgen! :oo

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:38

Ik volg ook! Heb zelf 2 caviamannen en het zijn mijn beste vriendjes.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:41

Ik lees ook mee, vind het zalige beestjes om te houden.
6 jaar geleden ben ik ermee gestopt...ik mis de aanwezigheid soms nog en de geluidjes die ze maken als je binnenkomt hahahaha zalig is dat <3
Knap wat je doet!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:48

Wat doe jij ontzettend goed werk! Ik volg je graag! Heb zelf ook twee caafjes en vind het erg leuke beestjes! Echt super dat jij de beestjes een tweede kans geeft en je er zo voor inzet!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:58

Wat leuk, ik volg ook!
Zodra wij in het nieuwe huis zitten ga ik ook weer kijken voor knagers, zo lief!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:28

Ik ga het ook volgen, super goed werk :j
Ik heb gisteren 2 gedumpte cavia's binnen gekregen, normaliter vang ik enkel konijnen op, maar ja tussen 6 konijnen liepen ook 2 cavia's. Helaas beertje en zeugje.. ik vrees er voor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:47

Pff, 15 cavia's erbij ... Veel succes ermee, hopelijk krijgen jullie ze allemaal tam :)