Katten vechten als er een vreemde kat in de tuin zit.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Katten vechten als er een vreemde kat in de tuin zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:42

Ik heb hier 4 lieftallige sphynxen rondlopen. 2 Gecastreerde poezen, 1 gecastreerde kater en 1 open kater (die ik niet durf te laten castreren ivm hartprobleem). Gaat hier binnen altijd goed, alles ligt bij elkaar te slapen. Spelen met elkaar. Alleen de gecastreerde kater wil de open kater wel eens dekken als de open kater naar poezen roept :') Maar dat heeft verder tot nu toe nooit geen problemen opgeleverd.

Buiten in de tuin hebben we een mooie kattenren staan. Ik wil mijn katten niet vrij rond laten lopen ivm diefstal, ziektes, kattenhaters, vechten, verkeer etc. Ruim een maand geleden kwam ik thuis en zag ik dat mijn katers flink met elkaar hadden gevochten. Ze zaten echt helemaal onder de krassen (is bij haarloze katten natuurlijk makkelijk te zien :D ). Ik aan mijn ouders egvraagd of ze iets hadden gehoord of gezien, maar dat was dus niet zo. Ik dacht een opstootje kan natuurlijk altijd eens gebeuren. We hebben het stelletje even in de gaten gehouden maar er was verder niks aan de hand.

Paar weken terug zat mijn broer buiten en begonnen ze weer te vechten. Hij heeft water in de ren gegooid om ze te sussen. Ik gevraagd of hij gezien heeft wie er begon en of er een aanleiding was. Dat wist hij natuurlijk niet. Toen ik thuis kwam was er wederom verder niks aan de hand en waren ze met zn allen weer dikke vrienden.

Nu heb ik het vorige week zelf zien gebeuren en kwam ik erachter dat er een andere kat in de tuin zat. Nu vandaag weer, mijn open kater begint. En ligt in no time in gevecht met de gecastreerde kater en de oudste poes. Het is echt gemeen vechten met luidde miauwen zoals je in het voorjaar buiten wel eens hoort als er 2 katers elkaar in de haren vliegen. Mijn voet ligt gewoon open van het ze uit elkaar halen. Auw!

Ik houd de open kater voorlopig maar even apart van de ren. Eigenlijk vind ik het wel sneu. Zeker omdat de buren hun kat laten zwerven, moet ik mijn katten apart houden. Daarbij zat die buurkat ook nog eens bij onze vijver _-:(

Iemand enig idee wat voor gedrag dit is? Dominatie? Iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt? Tips?

Ik ben eigenlijk bang dat wanneer er een keer een kat in de voortuin zit en mijn katten zitten binnen voor het raam dat ze elkaar dan ook in de "haren" :+ vliegen.
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 19-06-12 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Re: Katten vechten als er een vreemde kat in de tuin zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:44

Dit is omgerichte agressie, je moet dus zorgen dat er geen vreemde katten meer in de tuin kunnen komen.
Verder je katten gewoon hun gang laten gaan eventueel nog een beetje bach rescue of feliway om het wat makkelijker te maken.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:50

We kunnen de ren wel wat meer naar voren halen. We hebben al de helft van de tuin afgezet. Het voorste stuk waar de ren staat komen geen vreemde katten. Tenminste ik heb ze daar nog nooit gezien.

Voortuin valt helaas niet af te zetten en daar ben ik dus juist het meest bang voor. Zou dus betekenen dat mijn katten niet meer gezamenlijk in de huiskamer mogen lopen. Dat is ook geen doen. Tot nu toe nog nooit binnen iets gebeurd gelukkig.

Dankjewel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:56

Kan je misschien een stuk plakfolie op het raam plakken zodat ze daar niet naar buiten kunnen kijken?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:57

Katten zijn idd heel goed in het doorrichten van agressie, en dat reageren ze dan af op een ander.
Idd zorgen dat er geen katten van buitenaf in de tuin kunnen komen!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 23:01

Daar zat ik ook aan te denken. Ik blijf even hopen dat er hierbinnen nooit iets gebeurd. Op zich zitten ze ook meer hierboven voor het raam dan beneden. En als ze beneden voor het raam zitten dan is dat ook maar zelden met 2 of meer. Mocht het wel gebeuren dan zal ik het met mijn ouders gaan overleggen.

Via google zijn er mooie stukjes over agressie bij katten te vinden. Best interessant :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:05

Wat vervelend dat zich dat zo uit! Bij ons worden onze twee katten juist één front naar de buitenwereld toe, terwijl ze normaal eigenlijk nooit zo'n team zijn. Bij ons knokken ze dus door de kattenren met de katten van buiten. Ook erg irritant en tot voor kort werden we elke nacht wel een paar keer wakker van geschreeuw en gekrijs. Dat hield wel op na een glas water uit het raam, maar toch niet helemaal de bedoeling natuurlijk..

Als laatste optie hebben we deze nu op het balkon staan: http://www.shop4home.nl/index.php?main_ ... vghikqu2v5
Ik had er weinig vertrouwen in, de katten reageerden eerst vrijwel niet en vonden het eerder interessant dan vervelend. Maar na een paar dagen bleven ze toch weg van ons balkon! Ik was eigenlijk bang dat onze katten niet meer de ren in zouden durven door het geluid, maar nu zien ze het juist als waarschuwingsgeluid dat er een ongewenst voorwerp op het balkon zit :Y) Voor ons dus echt een uitkomst.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 23:08

Britt schreef:
Wat vervelend dat zich dat zo uit! Bij ons worden onze twee katten juist één front naar de buitenwereld toe, terwijl ze normaal eigenlijk nooit zo'n team zijn. Bij ons knokken ze dus door de kattenren met de katten van buiten. Ook erg irritant en tot voor kort werden we elke nacht wel een paar keer wakker van geschreeuw en gekrijs. Dat hield wel op na een glas water uit het raam, maar toch niet helemaal de bedoeling natuurlijk..

Als laatste optie hebben we deze nu op het balkon staan: http://www.shop4home.nl/index.php?main_ ... vghikqu2v5
Ik had er weinig vertrouwen in, de katten reageerden eerst vrijwel niet en vonden het eerder interessant dan vervelend. Maar na een paar dagen bleven ze toch weg van ons balkon! Ik was eigenlijk bang dat onze katten niet meer de ren in zouden durven door het geluid, maar nu zien ze het juist als waarschuwingsgeluid dat er een ongewenst voorwerp op het balkon zit :Y) Voor ons dus echt een uitkomst.

Dankjewel voor de tip. Als dat ding dus echt werkt is dat wel een idee om bij de vijver te zetten! Visjes gelukkig en mijn katjes gelukkig. Hebben mijn eigen katten en hond daar dan geen last van?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:11

Hij pakt een hoek van 100 graden, dus zolang jou eigen beesten niet in die range komen gaat hij niet af. Uiteraard zit er ook een uit-knop op het ding, maar dat is wel handmatig.
Bij ons past die hoek precies, hij pakt de muur van het huis en de wand van de kattenren, dus in de ren kunnen de katten doen wat ze willen.

Zoals ik al zei, ik had er een hard hoofd in. Maar het is wel een bloedirritant geluid en je krijgt er echt hoofdpijn van als ie vaak afgaat (10 sec per keer ongeveer) dus dat zal voor die katten zeker ook zo gelden :+ Hier hadden ze het snel in de gaten iig, ze gaan nog wel op de rand van het balkon zitten kijken, maar komen echt niet meer naar beneden. Geeft zoveel rust in huis!

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:04

Ik weet niet of het een risico is met de hartproblemen, maar wellicht helpt het wel om zijn hormonen in bedwang te houden. Misschien kun je eens met je DA overleggen over suprelorin, een alternatief voor castratie.