Konijnen kunnen zwemmen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Konijnen kunnen zwemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:20

Beste bokkers!

Wat ik vandaag weer beleefd heb...
Bij mijn paarden lopen wel eens konijnen (waarschijnlijk ontsnapt bij de buren weg)
Maar gisteren liepen er ineens 3 hele kleine babykonijntjes!
Heeeeeel schattig, ik denk dat een konijn onder mijn pony's stal een nestje heeft gehad en dat ze nu het nest verlaten hebben.
Vandaag zat ik op een stoeltje bij stal naar 1 konijntje te kijken die steeds wat vrolijk rondhuppelde, en ineens zag ik hem niet meer.
En jaaaaaa hoor, was dat arme diertje in de vijver gesprongen :(:)

Dus ik en de eigenaar van de paarden naar de vijver lopen met een schepnet (die binnen handbereik stond) en maar kijken maar wij konden het konijntje niet meer vinden.
En ineens kwam hij eraan zwemmen, ja ZWEMMEN haha, wat een grappig gezicht zeg! Ik wist echt niet dat konijnen konden zwemmen!
Gelukkig kon ik hem zo uit de vijver pakken en heb hem lekker warm tegen me aangehouden en direct even een hokje geregeld voor vandaag.
Heb net via MP een konijnenhok gekocht die we morgen ophalen.
Ik wou hem in de eerste instantie weer vrijlaten maar dat lijkt me niet verstandig want als hij weer in de vijver valt en wij zien dat niet dan verzuipt hij natuurlijk, want het is nogal een stijle wand, dat konijntje komt er niet zelf weer uit.

Nu krijgt hij een mooi gecombineerd binnen/buitenhok en kan hij daar lekker wonen :D

Ik heb het konijntje maar pieter genoemd (afgeleid van pieter van den hogeband _O- aangezien hij zo goed kon zwemmen!)

Ik heb nu maar 1 foto maar wanneer ik kan zal ik wat meer foto's uploaden! Hier had ik hem net uit de vijver gered
Iemand een idee hoe oud hij kan zijn? En wat voor ras het kan zijn?

Afbeelding
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:23

Die is denk ik nog vrij jong. Konijnen rassen heb ik niet zo veel verstand van, die van mij zijn ras dierenwinkel en ras straatkonijn.. dusja xD.
Ik vroeg toevallig vandaag nog aan mijn moeder of konijnen nou wel of niet kunnen zwemmen xD nu is het antwoord definitief ja .

Creatas

Re: Konijnen kunnen zwemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:25

Volgens mij kan ieder dier met 4 pootjes wel zwemmen.. of ze het leuk vinden is een tweede :')

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:25

Volgens mij kunnen alle zoogdieren zwemmen, iig is dat ons bij biologie vertelt.
Sommige doen het liever niet, maar ze kunnen het allemaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:26

Ik had het vermoeden wel dat ze kunnen zwemmen, maar ik heb het nog nooit gezien. Zal er best grappig hebben uitgezien. Maarre is het niet sneu dat je een wild konijn gaat opsluiten? Zit ie dan alleen in een hokje en laat je hem dan later vrij als hij groter is?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:26

FemkeRoosje schreef:
Volgens mij kunnen alle zoogdieren zwemmen, iig is dat ons bij biologie vertelt.

Apen kunnen niet zwemmen had ik gehoord. Je kunt 't ze wel leren maar van naturen kunnen ze 't niet

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:28

er zijn helaas op youtube diverse filmpjes te zien van zwemmende konijnen. Ze kunnen het zeker wel maar geloof niet dat er veel konijnen zijn die dit vrijwillig zullen doen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:30

FemkeRoosje schreef:

Dit is niet waar. Lang niet alle zoogdieren kunnen zwemmen! Mensapen zullen bijv. Echt verzuipen als ze in t water raken. :) Konijnen en hazen wel.
dit is nog een jong beestje. Maar kon je hem niet in het wild laten bij zijn moeder? Of was ie niet wild?
Laatst bijgewerkt door Horsesandme op 19-06-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:31

Myrthee_ schreef:
FemkeRoosje schreef:

Apen kunnen niet zwemmen had ik gehoord. Je kunt 't ze wel leren maar van naturen kunnen ze 't niet

In een nood situatie kunnen ze als nog zwemmen als ik het goed heb. In ieder geval volgens een bepaald onderzoek, was van een canadees geloof ik. Maar klopt wel dat sommige indien het niet nodig is liever niet in de buurt van water komen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:36

Even over het konijn. Ik zou zeker geen hok voor hem/haar kopen. Het is waarschijnlijk een wild konijn. Zou dus de dierenambulance bellen, want wilde konijnen kan je niet in hokken houden en mag je ook niet in je bezit hebben.
Wilde konijnen worden gek in een hok omdat ze de vrijheid gewend zijn, ze zullen er alles aan doen om uit te breken.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:42

Hoi Iedereen,

Ik had al gezegd dat het geen wild konijn is. (misschien wel een kruising tussen wild en tam)
Er lopen namelijk allemaal ontsnapte konijnen van de buren rond.
En het konijntje was ook zeer rustig, mij een beetje te rustig voor een wild konijn dus ik ga er van uit dat het een tam konijn is.
De moeder is nergens te bekennen dus ik denk dat ze haar uit zichzelf hebben verlaten.

Hij zit gewoon lekker chill in zijn hok nu en zit zich te wassen en lekker te eten, hij lijkt wel op zijn gemak hoor.

Nu vrijlaten is geen optie ivm de vijver en er zitten ook heel veel sloten om het weiland.
Het beestje was zelfs zo rustig dat hij de hele tijd lekker bij mij heeft gezeten en als ik hem weer weg wou zetten dan liep hij bij mijn arm omhoog want hij vond het wel prima bij mij op schoot :')

Haha en het is inderdaad nu definitief, KONIJNEN KUNNEN ZWEMMEN!
Maar of ze het graag doen? Ik denk het niet. :')

Toen zijn vachtje weer droog was kon je trouwens wel duidelijk zien dat hij gaat verkleuren, hij wordt een beetje bont:D Ben benieuwd!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:43

Bont, dus meerdere kleuren, is vrijwel altijd tam ja. Wilde konijnen zijn volgens mij alleen bruinig, met wat zwart mss.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:48

Myrthee_ schreef:
Bont, dus meerdere kleuren, is vrijwel altijd tam ja. Wilde konijnen zijn volgens mij alleen bruinig, met wat zwart mss.

Ja inderdaad! Ik heb nog nooit een bont wild konijn gezien in ieder geval :P
Ik kijk de komende tijd gewoon naar het konijn zijn gedrag, en naar zijn kleur.
Als ik er 100 % van overtuigd ben dat hij wild is dan laat ik hem heus wel weer lopen als hij wat groter is en niet meer in vijvers springt.

Maar voor nu is hij heel rustig, en ik denk dat het ook een tam konijn is hoor. We zullen zien :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:50

Succes met dat beestje dan. Mocht je nog vragen ofzo hebben staat m'n pb open.
Ik hoop voor je dat 't een man is, of een lieve vrouw, mijn vrouw is echt vreselijk

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:52

Haha myrthe is goed hoor, ik zal zeker wat vragen mocht het nodig zijn :D

Ik heb trouwens net even gegoogled op wilde baby konijnen maar die zien er echt totaal anders uit hoor, veeeel bruiner met een beetje wit 9 van de 10 keer. maar niet blauw/grijzig zoals deze...
Dus ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk om, ik zie wel hoe het gaat :)

Het maakt mij niet uit wat voor geslacht het is, als hij maar gelukkig is haha

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:54

Haha dat snap ik. Mijn vrouw is ook wel gelukkig (gekke sprongen en lekker liggen knuffelen met meneer etc). Maar jemig wat bijt die hard zeg! Naja, oude gewoontes zijn moeilijk af te leren zeggen ze...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:55

Mijn vrouwtjesnijn is een bitch, de andere is wel liever.

Als je wilt dat ie echt gelukkig wordt zou ik kijken voor een konijnenmaatje, het blijven toch groepsdieren :)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:59

Nou, 1 broertje of zusje van hem loopt ook nog steeds rond! EN loopt dus ook bij de vijver!! Dus waarschijnlijk krijgt hij daar nog wel gezelschap van als ik hem te pakken krijg. (als hij niet in de vijver verzuipt) En anders zal ik met de tijd als ik weet wat het geslacht is even naar de dierenwinkel gaan een konijntje erbij halen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:01

wild is altijd wildkleur en half wild ook dacht ik.

aub niet konijn uit een dierenwinkel halen, de opvangen zitten al zo vol met allerlei konijnen en ze kunnen vaak nog helpen met koppelen ook. ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:02

Meliszy schreef:
Myrthee_ schreef:

Maar voor nu is hij heel rustig, en ik denk dat het ook een tam konijn is hoor. We zullen zien :D

Denk dat het diertje gewoon in shock is.
Het kan ook een half wild konijntje zijn als de moeder bijvoorbeeld gedekt is door een wild konijn. Ook die kunnen niet in een hok gehouden worden...

Zou sowieso eventjes contact opnemen met een dierenambulance om de overige konijnen weg te vangen. Want voor je het weet heb je er meer dan 100 rondrennen. Tamme konijnen horen niet in de natuur.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:07

dierenfan schreef:
wild is altijd wildkleur en half wild ook dacht ik.

aub niet konijn uit een dierenwinkel halen, de opvangen zitten al zo vol met allerlei konijnen en ze kunnen vaak nog helpen met koppelen ook. ;)

Dat is een goede tip! Dankje:D

Laptopmuis: Ik denk niet dat hij in shock is, weet eigenlijk wel zeker van niet. Hij zat zich zelfs direct bij mij op schoot al lekker te wassen en in het hok ook. En hij eet en drinkt. Een dier wat in shock is doet dat niet

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:19

Goed dat je het beesie heb gered en heel veel succes met hem/haar. Graag zie ik wel updates van je nijnenvriedje als hij/zij weer wat bijgekomen is ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:22

Goed van je!
Inderdaad graag updates want ik vind hem/haar echt schattig :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:34

Maar ga je nou de dierenambulance inschakelen om de overige konijnen te vangen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:37

Of jullie zijn gewoon bitches en de konijntjes weerspiegelen :D

Nee konijnen kunnen heel goed zwemmen. In de natuur doen ze het ook wel in bepaalde situaties, in noodgevallen of als ze echt aan de overkant moeten zijn voor bijv voedsel. :)