Najoveh schreef:Ik ken ook dierenwinkels met erg fijn personeel, maar verstand van dieren hebben ze zelden. Ze kunnen ook geen 'normen' opleggen hoe een dier gehouden moet worden, en als ze gaan verkondigen dat een dier een grote kooi/goed voer/medische verzorging nodig heeft wordt het voor veel mensen als te duur en zien ze van de koop af. Dierenwinkels willen en moeten winst maken, en ik vind niet dat dat over de rug van dieren kan. Zo snel je dieren als een product gaat bekijken gaat het mis vind ik.
Dus zelf als je een goede winkel hebt die geen diertjes van broodfok of van oostbloklanden haalt heb je nog geen controle over dat ze ook werkelijk goed behandeld worden. Hoeveel hamsters, muizen, konijnen en cavia's zijn er wel niet die wegkwijnen in te mini kooien, helemaal alleen of die men juist per se samen wil houden terwijl het solaire dieren zijn?
Maar dit geldt toch ook als je je diertje bij een fokker haalt, of uit de opvang? Dan is er ook geen controle op waar ze terechtkomen, en of de nieuwe baasjes wel doen wat ze in een contractje beloven. En fokkers moeten ook winst maken, of op z'n minst hun kosten eruit halen, maar daar worden de diertjes niet minder van. Bovendien verschillen de prijzen van bv. een cavia uit een DW en bij een fokker niet zo gek veel, correct me if I'm wrong.
gabyfedde schreef:Bij een dierenwinkel kan je geluk of pech hebben. Bij een fokker kan je geluk of pech hebben.
Er zijn heel goede dierenwinkels en heel slechte fokkers. En ook heel slechte dierenwinkels en heel goede fokkers.
Die generaliserende toon is m.i. hartstikke onterecht.
Helemaal mee eens