Hamsters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:46

Hallo bokkers :)
ik mag heel misschien van mijn ouders een lieve hamster kopen :o
maar ik heb nog nooit een hamster gehad, en wil mij dus eerst even iets meer erin verdiepen.
ik heb vroeger wel een konijn gehad die 24/7 buiten zat.
maar de hamster blijft dan mooi binnen!
maar bij het konijn was het zo dat ik hem 's winters op stro had staan, en 's zomers op zaagsel.
is dit ook slim voor een hamster, ook al houd ik die dan binnen?
en is het slimmer om een bakje met water neer te zetten, of zo'n soort fles waar konijnen ook uit drinken alleen dan een stukje kleiner?
kun je hamsters ook op de dag actief hebben zodat ze niet de hele dag slapen, zo ja hoe?

zijn een paar vraagjes , maar vind het wel belangrijk om te weten.
want anders ben ik bang dat ik straks al ik hem heb, dat er iets fout gaat waardoor het beestje er onder lijd en dat wil ik niet.

groetjes JenW.

sorry mods als dit verkeerd staat, dit leek me wel een goede plek ;)

Blacky

Re: Hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:52

Ik zou zaagsel op de bodem doen. Stro is niet geschikt voor hamsters. Als stro in de wangzakken wordt opgeslagen ontstaan nogal eens abcessen en ontstekingen van de wangzak.
En geen bakje water want als hij daar invalt kan hij of er niet meer uitkomen en verdrinken (al ligt eraan hoe groot bakje jij precies bedoelt) of longontsteking door het water. Gewoon een drinkfles is voldoende. En hamsters zijn nachtdieren dus overdag slapen ze veel al komen ze wel af en toe even kijken maar ze zijn voornamelijk 's nachts actief. :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:56

Als ik jou was, zou ik op het hamsterforum (forum.dehamster.nl) en op http://www.dehamster.nl gaan lezen over hoe en wat voor hamsters.
Weet je al wat voor hamster je wilt? Je kunt je hamster het beste bij een fokker halen. Op die manier steun je de broodfok niet en weet je zeker dat je een lieve, tamme, gezonde hamster hebt :)
Voor een kooi zou ik op marktplaats kijken. Daar vind je regelmatig ruime kooien voor een veel lagere prijs dan in de winkel.
Hamsters zijn nachtdieren en zullen overdag dus slapen. Soms worden ze even wakker om wat te drinken of te plassen bijvoorbeeld maar dan kun je ze beter met rust laten. Mijn hamsters zitten er dan iig niet op te wachten om opgepakt te worden.
Over zaagsel zijn de meningen verdeeld vanwege het stoffige. Stro is sowieso geen goede optie. Dat is te hard voor hamsters.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:21

oke , bedankt voor de vele tips!

ik kan helaas verwege vervoers problemen niet bij een hamster fokker terecht.
dus dan word het waarschijnlijk een die gewoon vanuit de dierenwinkel komt.

nu schiet me nog een vraag naar binnen.
hoelaat zijn ze ongeveer actief.
omdat ik ze natuurlijk graag een keer vast wil pakken, enz.
en niet wil dat ik ze uit hun slaap wakker maak.

weet iemand hoelaat ongeveer een hamster wakker word?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:24

Geeft niks hoor, ik was vroeger een hobbyfokker van goudhamsters en mijn nafok kwam via mij vaak in de plaatselijke dierenwinkel terecht. Dus dat elke dierenwinkel mee doet aan broodfok (kom op, uberhaubt broodfok bij hamsters... is geen zak aan te verdienen :n) is IMO nogal onzin.

Hoe laat ze wakker worden is voor elke hamster verschillend

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:26

Je kan hamstertjes best eens wakker maken als ze liggen te slapen hoor. Die slapen daarna gewoon weer verder. :j
Maar je moet heb niet verplichten 4 uur rondjes te lopen, dat zou een beetje sneu zijn. Maar 1 of 2 keer op een middag een half uurtje/uurtje en hem verder gewoon met rust laten kan prima hoor. :)

En als jij op school/werk bent heeft hij ook uren rust. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:28

Via het hamsterforum is er vaak wel wat te regelen dat de hamster van een fokker bij je thuis wordt gebracht. Dus wat dat betreft hoeft dat je niet tegen te houden. Ik zou je in ieder geval echt aanraden om een hamster bij een fokker te halen.

Hoe laat ze wakker worden verschilt inderdaad per hamster. Hier wordt de een rond half 6/half 7 wakker en de ander rond half 10 pas.

Je kan ze uiteraard wakker maken als ze liggen te slapen maar dat komt hun welzijn niet ten goede.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:43

als ik op school zit hebben ze inderdaad ook uren rust.
maar is het dan gelijk slecht als ik ze 1 keer per dag ongeveer uit hun slaap haal?
ik vind hamsters gewoon super leuk om te zien en om te aaien enz.
maar ik vind niet dat hij daarom ongezond moet zijn.
zou dat kwaad kunnen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:46

Je moet een hamster echt niet iedere dag overdag wakker maken. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is hem een paar avonden om 8 uur rustig aan wakker maken en wat te eten geven. Na een tijdje went hij hier dan aan en wordt 'ie vanzelf om 8 uur al wakker.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:51

oke , dankje wel voor de tip!
op die site stond ook dat je bij het tam maken, een hamster op je hand kan eten geven.
is dat slim?
dan went hij aan mijn geur, en word dan misschien langzamer hand tam?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:57

Dat is zeker slim om te doen. Eerst proberen of hij wat te eten tussen 2 vingers vandaan wilt pakken en vervolgens kun je een stapje verder gaan door te proberen of hij wat te eten van je hand af durft te pakken.
Maar als je een hamster bij een fokker vandaan haalt, zijn ze altijd al handtam. Ze moeten dan alleen nog aan jou wennen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:02

maar ik denk dat het toch een hamster word van de dierenwinkel.
ik heb der daar een hele leuke gezien namelijk :P
echt een super leuk ding :)
en het zelf tam maken, lijkt me ook wel leuk namelijk.
als het beestje der is , laat ik der eerst een weekje met rust en probeer dan denk ik met tam maken.
maar is het slim om dan in die week al wel eten proberen te geven tussen 2 vingers?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:05

Als je echt een hamster van de dierenwinkel wilt halen, let er dan wel op dat hij/zij goed gezond is en actief.
Tam maken wordt wel steeds lastiger naarmate ze ouder worden.
Vertrouw overigens ook niet op adviezen die je van de dierenwinkel krijgt. De kooien die ze verkopen zijn meestal te klein en dingen als knaagstenen en hamsterwol niet gezond en gevaarlijk voor je hamster.

Zelf praat ik de eerste paar dagen alleen maar tegen m'n hamster als 'ie wakker is. Ga ik bij de kooi zitten en praat ik gewoon een beetje. Dan op dag 3-4 zoiets probeer ik of 'ie wat te eten aan durft te pakken tussen 2 vingers inderdaad.
Een hele week met rust laten hoeft dus, naar mijn mening, niet per se. Doe gewoon rustig aan en kijk hoe je hamster reageert.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:08

oke dankjewel !
ik heb op die site gelezen, dat de vacht mooi moet glimmen, helderen ogen moet hebben?
maar hoe kun je precies zien dat ze goed actief zijn?
want grote kans dat ze dan slapen?
wakker maken of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:33

Als je een hamster bij een goede fokker haalt (laat brengen) hoef je niet te twijfelen over de gezondheid van het diertje.

Ik weet niet waar je woont, maar goede fokkers zitten verspreid over heel Nederland. En er is altijd wel wat te regelen met vervoer. En wat is er nou leuker dan een hamster uit een goede lijn, en dat je op een forum ook nog zijn familieleden kan volgen. :Y)

http://forum.dehamster.nl

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 20:07

ik heb in mijn vorige reacties gezet.
dat ik niet naar een fokker kan of ga.
ik ga hem dus gewoon bij de dieren winkel halen.
maar toch bedankt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:56

Hamsters van de dierenwinkel zijn vaak niet zo tam als dat ze lijken. Dat komt omdat de hamster in de dierenwinkel totaal geen rust heeft overdag.
Tikkende vingers op de ruitjes, mensen die de hele dag rondlopen en praten... en dan moet jij maar slapen.

Nee, tot nu toe waren alle hamsters uit dierenwinkel ontzettend bijterig.

Misschien eens op marktplaats kijken? Daar staan nu best veel hamsters gratis af te halen op (jongen).

En een hamster moet je echt niet overdag wakker maken, daar wordt die bijterig en vals van.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 21:38

maar ik heb geen keus.
ik zal kijken op marktplaats, maar ben daar geen voorstander van.
ik wil geen oud beestje.
en wil wat van het diertje weten ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:37

Maar mag ik dan vragen waarom je geen voorstander bent van marktplaats maar wel van een dierenwinkel? Naar mijn mening is dat even 'erg' namelijk. En in welke omgeving woon je? Misschien zit er wel een fokker heel dichtbij.
Zeker als je wat van het diertje wilt weten en geen oud beestje wilt, is een fokker echt de beste optie.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:12

nou ik heb genoeg problemen met marktplaats gehad.
dingen die niet aankwamen waarvoor ik wel heb betaald.
en dat je ergens heen gaat om iets op te halen, waarbij mensen dan zeggen dat ze het niet meer hebben.
dat is mijn reden waarvan ik geen voor stander ben van marktplaats.
ik woon in de omgeving nijmegen ;) in Beuningen GLD.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:17

Als zij er eentje van de dierenwinkel wil, laat haar dan die keuze... mijn eerste hamster was ook een dierenwinkeldiertje maar kwam wel bij Martin Braak vandaan :)

forum.dehamster.nl is inderdaad een goede site om wat rond te neuzen. Hamsters in flinke aquaria houden in plaats van in een kooi is ook leuk, je kunt die dingen prachtig inrichten (zoek maar eens op het show-je-aquarium-topic op het hamsterforum).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:20

Het gaat mij er eerlijk gezegd vooral omdat TS aangeeft dat het geen hamster van een fokker kan zijn omdat ze geen vervoer heeft. Terwijl er via het hamsterforum altijd wel dingen te regelen zijn kwa vervoer en wie weet zit er ook wel een fokker heel dichtbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:06

_Tara_ schreef:
Het gaat mij er eerlijk gezegd vooral omdat TS aangeeft dat het geen hamster van een fokker kan zijn omdat ze geen vervoer heeft. Terwijl er via het hamsterforum altijd wel dingen te regelen zijn kwa vervoer en wie weet zit er ook wel een fokker heel dichtbij.

Klopt. En dan aangeven dat je iets van het diertje wilt weten? Dat weet je JUIST in een winkel niet. Apart! Maargoed, ieder z'n keus (ik snap 'm in ieder geval niet). ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:41

een vriendin van mij heeft al der hamsters bij de dierenwinkel gekocht , en nooit problemen gehad.
waren altijd super leuke en lieve tamme beestjes ;)
en ik vraag toch alleen maar om informatie van een hamster?
het is mijn keus , waar ik hem wil halen ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:17

Dat is je eigen keus inderdaad. Men kan wel een andere mening hebben, maar het blijft JenW haar eigen keus :)

Ik denk dat de belangrijkste tips gegeven zijn in dit topic. Op www.dehamster.nl valt ontzettend veel te vinden.

Hier nog een paar tips:
- Geen radje met open spijlen, maar koop een dicht radje. Let ook op de grootte, een syrische hamster heeft een andere maat nodig dan een dwerghamster.
- Geen hamsterwol! Dat is erg gevaarlijk spul! Je kunt hiervoor ook keukenrol gebruiken.
- Minimaal VLOERoppervlak, dus verdiepingen niet meegerekend, hield ik voor russen altijd 60x40 aan en voor syrische hamsters 80x40. (Op internet staat 50x30 en 60x40, maar naar mijn mening is dat toch echt te klein).

Ik ga nog even voor je nadenken. Het is lang geleden dat ik hamsters heb gehad :P