Katten vechten na 5 jaar ineens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Katten vechten na 5 jaar ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 11:25

Even een vraagje voor de kattenexperts:

sinds gisteravond vechten mijn katten ineens. Er is niets voorgevallen wat voor mij deze grote gedragsverandering kan verklaren. Ik hoorde ineens een hels kabaal. Toen ik ging kijken, zag ik dat Lotje zich had verstopt achter een bloempot. Ze zat hard te grommen naar haar broer Floris, die met een gekruld lijf voor de bloempot met zijn staart zat te zwiepen. Toen ik zag dat Lotje een wond op haar neus had en al haar urine had laten lopen, heb ik Floris meteen de kamer uit gebonjourd.

Mijn katten zijn broer en zus en hebben heus wel eens hun meningsverschillen, maar nooit op deze manier. Ze zijn inmiddels 5 jaar oud en onafgebroken samen. Drie maanden geleden ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen met de katten. Mijn ouders hebben verder geen huisdieren. Lotje en Floris kennen het huis van mijn ouders al, aangezien ze hier ook verbleven als ik met vakantie ging en als kitten zijn ze vaker meegeweest. Ze hebben allebei meer dan genoeg ruimte en hebben een uitloopje in de tuin (soort voliere, maar dan zonder vogels). Dit hadden ze in het vorige huis ook. Mijn katten zijn al vaker met mij meeverhuisd: van studentenkamer naar appartement, van appartement naar huis en van huis weer naar ander huis. Het is dus niet de eerste keer dat ze verhuisd zijn en dit is altijd zonder problemen gegaan.

Met het idee "ik kan wel zorgen voor rust, maar vriendjes worden moeten ze zelf doen", heb ik de katten gisteravond allebei nog wat te eten gegeven uit een eigen bakje, allebei nog aandacht gegeven en vervolgens ben ik in bed gaan liggen. Het viel me op dat Lotje en Floris wel steeds een ruimte opzoeken waar de ander ook aanwezig is, en dat Floris een stuk rustiger overkomt in de hele situatie dan Lotje. Lotje is normaal een spring in het veld, maar die sluipt nu heel voorzichtig rond. Floris is normaal heel verlegen en voorzichtig, en die loopt rond alsof het huis van hem is (is het misschien ook wel, misschien is dat wel juist het probleem).

Vannacht heb ik af en toe nog wel wat gegrom gehoord. Als ik dan ging kijken, zat Lotje in een willekeurige kamer in een hoek gedreven met haar oren plat en haar lijf tegen de grond gedrukt te grommen, en Floris stond er dan op ongeveer een meter vandaan met een gekruld lijf. Ik loste de situatie dan op door of Floris weg te sturen en mee te nemen naar de slaapkamer, of Lotje op te pakken en mee te nemen naar de slaapkamer, aangezien het voor mij ook niet duidelijk is wie van de twee het nou veroorzaakt of uitlokt.

Vanmorgen was het weer flink raak. Toen ik beneden kwam op de katten hun ontbijt te geven, lag de gang vol met urine en ontlasting. Ik weet niet van welke kat dat is. Ze hadden nog brokjes in hun bakje, dus dat heb ik maar zo gelaten. Een half uur later was het weer krijsen en zag ik dat Lotje weer al haar urine had laten lopen nadat ze door haar broer belaagd was. Op dit punt heb ik de katten gescheiden.

gedragsbeschrijving
Ze zijn ongeveer een uur uit elkaar geweest. Ik heb ze toen weer bij elkaar gelaten in de woonkamer. In eerste instantie ging dat goed, ze liepen gewoon langs elkaar af en het leek "good old times". Dat duurde tien minuten. Lotje zat buiten in het uitloopje. Floris kwam er bij, begon Lotje te besnuffelen. Lotje keek om, deed haar oren in haar nek en keek Floris aan. Die keek gewoon terug. Op dat moment blies Lotje naar Floris en gingen beide katten snel ieder een andere hoek van de uitloop in. Wat me opviel was dat Lotje geen oogcontact maakte en haar oren veelal plat of zijdelings plat hield. Verder zat ze rechtop met haar staart om haar heen gevouwen, zoals ze ook vaak zit als er niets aan de hand is. Enkel de oren waren anders dan normaal.

Floris zat rechtop en leek zich hierbij zo groot en trots mogelijk te maken. Zijn oren en snorharen naar voren en hij bleef Lotje strak aankijken. Op het moment dat Lotje de ruimte via het kattenluikje wilde verlaten, dook Floris er meteen weer bovenop. Hij lijkt degene te zijn die de confrontatie - in ieder geval vandaag - steeds aan gaat. Hij loopt nu ook al de hele tijd zoekend rond en lijkt in niets op de verlegen kat die hij anders altijd is. Op het moment dat ik hem een reprimande geef heeft hij daar schijt aan, terwijl hij normaal gesproken heel gevoelig is voor hoe ik tegen hem doe. Overigens is mijn gedrag naar hem niet veranderd voor zover ik weet: ik verdeel mijn aandacht altijd netjes over de katten, ze krijgen tegelijk eten, etc.

Heel verhaal. Ik ga in ieder geval met feliway aan de gang, maar ik was benieuwd of er hier mogelijk mensen zijn die wat meer weten over lichaamstaal bij katten dan het enkele "als zijn staart zo en zo en als hij spint is hij blij". Ik wil graag dat mijn katten weer normaal met elkaar om kunnen gaan.

Extra info
- Floris is gecastreerd, Lotje is gesteriliseerd. Dat is bij allebei binnen het eerste halfjaar gebeurd.
- Katten krijgen sinds we bij mijn ouders wonen uit een eigen bakje eten (heeft mijn moeder bedacht), kregen hiervoor altijd uit één bakje eten. Dat eigen bakje is sinds drie maanden.
- Er zijn twee kattenbakken in huis die netjes worden bijgehouden
- Katten hebben allebei genoeg eigen plekjes om te vertoeven
- Twee krabpalen en een vloerkleed om op uit te leven

zonnebloem18

Re: Katten vechten na 5 jaar ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:35

Het kunnen een paar dingen zijn geweest, ik denk het meest aan omgerichte agressie.
Dat houdt in dat 1 van de 2 (waarschijnlijk Floris) boos was of op een kat buiten of omdat hij zichzelf pijn had gedaan en dat Lotje de enige in de buurt was en hij zich daarom op haar heeft gericht.

Ik heb dat een keer gehad met Droppie ze had haar staart tussen de deur gekregen en Django stond toen naast haar dus in haar beleving kwam de pijn door hem en heeft ze hem aangevallen.
Dat is uiteindelijk vanzelf wel goed gekomen niet te veel aandacht aan schenken ze lossen het zelf wel op.
Feliway kan daarbij wel goed helpen of iets van Bach rescue bijvoorbeeld.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:03

Poeh lastig hoor. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een gedragsdeskunge via tinley. Er is waarschijnlijk een keer iets gebeurt, zoals diegene boven mij al aangeeft hoeft het niet eens iets te zijn tussen de 2 katten. Het 'probleem' is nu dat ze steeds terugvallen in dit gekke gedrag (onbewust) waardoor de boel continue escaleert. Kat 1 associeert de andere kat met angst, klappen, oftewel negativiteit, waardoor je een beetje in een vicieuze cirkel blijft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:39

het uit elkaar halen geeft nog meer stress en grotere problemen. Immers er is een strijd bezig. Deze strijd wordt gestaakt omdat jij ertussen komt en beslist. Echter voor hun is de strijd niet over dus het blijft maar rommelen en rommelen en zal heftiger en heftiger worden. Ik zou proberen bijv. feliway, valeriaan, bach bloesem o.i.d. in te zetten (kalmeringsmiddel)

Verder nu maken dat ze de kans niet krijgen de kattenbak of eet/drink bak te verdedigen tegen de ander. Dus geef ze meerdere mogelijkheden in diverse ruimten.

Verder zou ik proberen het op te nemen en contact opnemen met een goede gedragstherapeut. Soms kan je hiervoor terecht bij het plaatselijke dierenasiel die zo iemand in de buurt weet omdat ze er bijv. ook weleens gebruik van maken of meer mensen door verwijzen.

Succes!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:49

Ik heb hier 2 katers lopen van 2 en half jaar.
2 volle broers.

En die kunnen er soms ook wat van hoor.
Regelmatig dat ze weer bonje hebben, dan willen ze ook niet samen eten (eten altijd tegelijk, vlak bij elkaar).
Dat gaat een paar dagen zo, negeren elkaar, vliegen elkaar in de haren, en dan zo ineens is het weer over.

Vorige week nog, hels kabaal in de keuken 's avonds laat en ja hoor, weer dikke mik.
De plukken haar vlogen in het rond, hoop gekrijs en gegil gebrom en gedoe.
De hond ging zelfs even kijken met de staart tussen de benen.

Wij laten het ze gewoon uitvechten en zorgen dat ze mogelijkheid hebben van elkaar af te kunnen.
Verder bemoeien we ons er weinig mee, met aantal dagen is het weer over.

Tot de volgende ruzie.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:37

Bedankt voor alle tips die zijn gegeven!

Na veel afleiden en af en toe uit elkaar halen is het toch gelukt om broerlief en zuslief weer met elkaar te lijmen. Ze spelen weer samen en op een paar schermutselingen de eerste dagen na is er niets meer voorgevallen. Het heeft me wel een paar bakjes Temptations gekost, maar gelukkig was dat voldoende.

Gelukkig maar.. :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:45

Zie nu je topic pas....fijn dat het weer goed is. Mij is verteld dat als je tussen twee katten komt en je haalt ze uit elkaar, dat dan degene die "zielig" is alsnog verloren heeft. Daarom is het indien mogelijk wel beste om ze even te laten gaan. Maarja, da's soms ook niet fijn...maar gelukkig is het nu gewoon weer goed en ach die "paar" Temptations nemen we dan maar voor lief heh.... :)