Pups en voortplanting.. hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

love_wiepke

Pups en voortplanting.. hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:24

Tja..
Misschien een beetje een rare vraag.. kon niet zoveel op internet vinden.

Ik heb een Beagle pup van 9 week oud.. Gezond, mooi in de vacht en levendig!
Mijn vraag is alleen wanneer reutjes 'drang' krijgen om te paren..

Betrap hem sinds deze week er op dat hij tegen veel wat verticaal is tegen opspringt, vasthoud en 'hupst'?
Heb nog een trauma van een konijn van vroeger.. -O-

Is dit spelen? of..

Afbeelding

kleinvosjeJarig

Re: Pups en voortplanting.. hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:27

Ik zou het gelijk afleren, is ongewenst gedrag voor jou. Het kan dominantie zijn, geurafzetting, maar voor jou nog steeds ongewenst.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:28

Maar het is wel een schatje zeg <3

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:31

Bedankt voor je reactie! Wil het hem ook graag afleren.. alleen begrijpt hij het soms niet helemaal.
Eerste keer een hond, nog zoekend naar de juiste aanpak van straffen.. nog tips om dit af te leren?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:32

ShauniBef schreef:
Maar het is wel een schatje zeg <3

Lief he :D

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:34

Oei, dan heb je het jezelf flink moeilijk genaakt haha, beagles zijn over het algemeen niet de makkelijkste pups om op te voeden!
Hou je commando's kort en duidelijk. FOEI en van je afduwen en jezelf omdraaien. Hij wil aandacht, die geef je em verder niet. Consequent zijn en blijven. En altijd hetzelfde straffen, dus niet de ene keer zus en de andere keer zo.

Ga bij een goede hondenschool op puppycursus, die kunnen je veel leren!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:36

Hahaha klopt.. ze zijn echt eigenwijs.. kwestie van straffen. negeren. en consequent blijven dus!
Bedankt voor je tips! Hier kan ik zeker wel wat mee :)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:37

Succes!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:45

Mijn 5 maanden oude Aussie deed dat ook met 9/10 weken. Maar dan op een andere hond :')
We pakten hem dan bij z'n nekvel en FOEI! Hij heeft het niet meer gedaan.
Volgens internet is een hond vanaf ong 8/9 maand geslachtsrijp, dus rond die periode zou ik extra opletten. Maar dat duurt voor (en voor mij) nog een tijdje :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:49

een goede hondenschool opzoeken

geen ervaring met opvoeden en dan een beagle is niet de allerbeste combinatie

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:19

Idd consequent zijn, duidelijk aangeven dat je hier niet van gediend bent. Daarnaast niet te lang wachten met een castratie. Voor je hond en jullie zelf wel zo prettig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:26

Er Zat een beagle bij mij in de groep op de honden school, die vrouw had zich goed verdiept in dit ras maar het viel haar alsnog flink tegen.

Schattig pupje. Zou lekker met hem op puppy cursus gaan, leren jullie samen veel van. Succes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:30

aslo schreef:
Idd consequent zijn, duidelijk aangeven dat je hier niet van gediend bent. Daarnaast niet te lang wachten met een castratie. Voor je hond en jullie zelf wel zo prettig.

Wat een onzin. Alsof een castratie zaligmakend is. Opvoeden is het toverwoord, castratie kan altijd nog.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:40

Het hoeft niet per se geslachtsdrift of dominantie te zijn hoor. Onze pup heeft het ook gedaan (op kussens) en op puppycursus deden ook teefjes het. Volgens de puppytrainster was het meer een soort uitproberen in het spel dan dat ze er iets mee bedoelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:59

Is heel normaal gedrag van reutjes. Gewoon foei of commando nee geven en hem wegdrukken.

Snap even niet waarom de hond gecastreerd zou moeten worden? heeft hier niks mee van doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:59

Hormonaal is het iig niet, dat is alleen wanneer er een loops teefje is :D

Castreren snap ik ook niet helemaal, ook een gecastreerde reu doet dominante handelingen :+ Dit is gewoon een kwestie van opvoeden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:55

love_wiepke schreef:
Hahaha klopt.. ze zijn echt eigenwijs.. kwestie van straffen. negeren. en consequent blijven dus!
Bedankt voor je tips! Hier kan ik zeker wel wat mee :)

geweldige sfeer krijg je dan in huis met straffen en negeren. Ik zou kwaad en verkeerde dingen negeren of bijv als ze aan de tafelpoot begint een bot aanbieden maar voor de rest fout gedrag voorkomen door op tijd in te spelen en te roepen bijv. en goed gedrag belonen.
bereik je veel meer, veel sneller en veel leuker wat mee. De band wordt ook snel beter. Geen tijd om op te letten op de pup? Geen probleem, gewoon in een pup veilige omgeving zitten. Dus of ruime bench met mogelijkheid in mandje of op kussen te liggen en op de kale bodem (vele honden vinden dat gewoon lekker) wat speeltjes erin en knaagdingetjes en water en maak er een paleisje van. Gaat de pup tekeer? Lekker negeren (oko niet kijken) is hij rustig? dan mag hij de bench uit. Doe je het deurtje open en hij wil er gelijk uit wringen? Dan deurtje dicht duwen totdat hij weer rustig is en dan open doen en uitnodigen eruit te komen. Even gelijk doorzetten dan is het gelijk duidelijk voor hopelijk vele jaren dat de hond leeft.

Hormonaal is het rijden nog zeker niet met 9 weken. Het is gewoon frustratie af reageren bijv. ik zou het niet af straffen. Immers alles wat aandacht op leverd is leuk. Dus voorkomen dat hij het doet en afleiden. HIer deed mijn pup het op een enorme knuffel. Gewoon de knuffel niet meer gegeven om mee te spelen. Ik zou een goede puppencursus op zoeken om meer inzicht in elkaar te krijgen en lekker bezig te zijn met hem!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:54

Gewoon negeren.
Wij hadden hetzelfde 'probleem' met onze pup. Hij humpte zijn zachte mandje echt helemaal suf als jong pupje zijnde... :=
Ik heb aan een gedragstherapeute gevraagd wat we hier mee aan moesten en ze zei dat het bij jonge pupjes vaak een periode is die 9 van de 10 keer vanzelf wel weer over gaat. Het is gewoon het uitproberen van natuurlijke gedragingen, ze hebben er nog geen seksuele drang of dominantie bedoelingen mee. ;)
Als je het heel vervelend vindt kun je hem afleiden door hem voor een spelletje uit te nodigen zodra hij het wil gaan doen.