Nadat de hond van mijn ouders in 2010 is overleden begint het nu bij hen weer te kriebelen. Mijn moeder zei al dat zodra haar opleiding afgerond is, ze heel graag weer een hond wil. Een met zo'n zoektocht kan je niet vroeg genoeg beginnen natuurlijk

Echter willen ze niet meer een hond van het ras dat wij 20 jaar gehad hebben. Onze vorige twee honden, Bo (14 jaar) en Arak (5 jaar) waren beide Portugese Berghonden, de Estrela: http://www.estrelaclub.nl/
Dit is een vrij onbekend ras, waar wij hele fijne trouwe honden aan gehad hebben. Echter kampt het met onenigheid binnen het bestuur, waardoor er nu twee te kleine clubs in Nederland zijn. Destijds hadden mijn ouders een pup gereserveerd uit een nestje na de ouders uitgebreid bekeken en bezocht te hebben. Helaas pakte deze combi niet en wou de teef na een jaar proberen nog niet drachtig worden. Besloten is toen door de fokker om een nestje uit Portugal te halen. De teef hierboven kwam ook uit Portugal, dus ze hadden de juiste contacten.
Helaas blijkt dit nest met een hoop grote hondenaandoeningen te kampen. HD in elke hond, zo ook onze hond en zo nog meer problemen. Helaas bleek Arak ook een genetische hartaandoening te hebben (die hoogstwaarschijnlijk de rest ook zal hebben) en ondanks de medicatie is hij ingeslapen op 5 jarige leeftijd.
Goed, om dit hele lange verhaal kort te maken, we willen buiten dit ras kijken ook omdat hij mee zal moeten op de boot. Dat is met formaat shetlandpony die bang is voor water een beetje onmogelijk gebleken.
Enkele eisen waaraan een opvolger zou moeten gaan voldoen zijn:
- Niet een té energieke hond, bordecollies zullen af vallen. De Estrela weet bijv zijn energie heel goed te verdelen over de dag.
- Een vriendelijke, maar geen opdringerige hond. Hij mag mee naar het werk van mams, maar demente ouderen en geestelijk gehandicapten kunnen niet altijd omgaan met een te aanwezige hond.
- Een niet te grote hond die niet bang is voor water. Als het kan zal hij mee gaan op de zeilboot, die niet zo enorm is om een Estrela of Duitse Herder genoeg ruimte te geven. Denk aan een middelgrote hond, zeker geen kleine hond (CKC, Jackrussel).
- Een ras waar heel duidelijk de genetische aandoeningen onderzocht worden en zo min mogelijk op gefokt worden. Neem HD, het geeft niet als het binnen het ras bekend is, zolang de erkende fokkers zulke aandoeningen zo veel mogelijk probeert te vermijden in zijn fokproducten. Een gezonde hond met een gezonde levenskans.
- Geen hond die aan slaat bij niets. De Estrela is een waker, een zware woef en als het echt eens moet een paar blaffen, maar een keffertje zal er niet bij mijn ouders in huis komen.
- Ik geef de voorkeur aan langharig
Dat waren de eisen eerst wel een beetje. Wat ze eigenlijk zoeken, is een kleinere Estrela die gezond is. En niet bang voor water.
De rassen waarbij wij terecht kwamen zijn tot nu toe nog heel beperkt: Labrador, Labradoodle (maar die vindt zusjelief vreselijk) en de Flatcoat Retriever.
Verder speurwerk moet nog verricht worden en ook zal ik een oogje houden op de dierenasiels en erkende fokkers.
Toch vroeg ik mij af welke de suggesties jullie hebben. Ookal voldoet dat ras niet direct aan één van de punten, noem het vooral! Het allerbelangrijkste is echter wel dat het een gezonde ras is.
Bedankt!

Ik vind ze wel wat hebben, maar denk dat mn vader zich er niet mee zal zien lopen...