Ik snap dit gewoon niet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Ik snap dit gewoon niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:30

Gisteren reden we na een gezellig avondje op stal naar huis.
Op een drukke weg lag een aangereden poes half op de weg.
Direct zijn we omgekeerd om te kijken of we nog wat voor het diertje konden doen.
Helaas was het voor dit poesje al te laat, ze was al overleden. Ik heb haar in de berm gelegd en besloot aan te bellen bij het huis er tegenover. Op dat moment kwam er een meisje de hoek om die haar poes aan het zoeken was. Ze was opgelucht dat we vroegen of ze een half langharige grijze poes zocht. Gelukkig, Sassy was terecht, dacht ze.

Aan mij de taak om haar de boodschap te brengen dat haar poes overreden was. Meisje helemaal overstuur naar de plek langs de weg. Stuntelig probeerde ik haar uit te leggen dat we haar poes zo gevonden hadden. Natuurlijk komt het niet volledig bij haar binnen. Gebroken pakt ze voorzichtig het dode poezenlijfje op en raapt een meter verder het halsbandje op en neemt ze mee naar binnen na ons te bedanken voor het melden. Mijn hart breekt.

Ik snap dit gewoon niet hoor. Ongelukken kunnen gebeuren. Maar als je een dier dood rijdt kun je er op zijn minst even bij stil staan dat je iemands huisdier/gezinslid hebt doodgereden. Iemand kan toch de moeite nemen om te stoppen, om te kijken of er nog iets te doen valt. Het is toch een kleine moeite om het doodgereden beestje even in de berm te leggen, zodat het niet verder beschadigd.

Brr, ik heb er een heel rot gevoel aan over gehouden. Hoe kan dit zo weinig voor een automobilist betekenen.

_PatriciaH

Re: Ik snap dit gewoon niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:32

Krijg er ook altijd kippenvel van brrr, ik zou ook altijd stoppen ookal zou ik het moeilijk vinden om het op te rapen maar dan bel ik wel iemand die me daarbij help. Mij niet gezien dat ik door zou rijden!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:33

Wat zielig... :(:)

Goed van jullie dat jullie hadden besloten aan te bellen! Ik vind het ook naar om te zien dat aangereden honden of katten aan hun lot worden overgelaten, hoe vaak ik niet op de fiets een dood dier aan de kant heb gelegd en de dierenambulance heb gebeld... :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:33

Je hebt het goed gedaan. :)

Sommige mensen... echt hoor...
Ik heb ook al regelmatig dieren in de berm gelegd.... Helaas nooit eigenaren erbij gevonden.. Was vaak midden in de nacht, en om dan willekeurig te gaan aanbellen is ook niet helemaal wat ik graag doe :=

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:34

Ik herken je verhaal :(:)
Ik vond zo ook een keer een poesje. Deze leefde nog, maar is helaas wel voor mijn ogen overleden.

Dat mensen gewoon zomaar door kunnen rijden snap ik echt niet. :n

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:34

Kan me ook niet voorstellen dat ik door zou rijden. Goed wat je gedaan hebt!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:44

God wat sneu zeg :(:) Arm kind. Goed dat jullie even aangebeld hebben :)

Om nou niet meteen conclusies te trekken: het kan natuurlijk ook zijn dat de bestuurder het gewoon niet door gehad heeft...een kleine poes aantikken heeft al gauw grote gevolgen...muziek aan in de auto, donkere weg, kan maar zo.

Desalniettemin gebeurt het natuurlijk vaak zat dat mensen wél bewust doorrijden en ook ik vind dat een slechte zaak :n

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:46

voor onze poes is er ook een keertje een vrouw gestopt, ik was toen heel jong en had de poes van mijn tante gehad. (hij heetje mous), oeeeh, wat was ik boos. maargoed, dan weet je toch wie en dat ze er niets aan kon doen en dan is het minder erg. dus toch erg goed dat je bent gestopt.

hier in de buurt lopen er vrij veel boerderij katten, tja, als er daar eentje van wordt doodgereden worden ze(misschien wel gemist:'oh die zwarte met witte bef is kwijt'). maar verder wordt er dan niet zo veel mee gedaan. ik vind het zowieso erg om kadavers op de weg te laten liggen. egeltjes enzo probeer ik toch altijd in de berm te liggen, dan kunnen de vogels ze opeten.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:51

Bedankt voor jullie reacties.
MariekeS, daar heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht.
Ik hoop eigenlijk echt dat dit het geval is geweest.

Ik hoop maar dat ze niet denkt dat ik heb gedaan heb. Ze kent me niet en ik ken haar niet, maar gewoon het idee. Even had ik het idee dat ik vandaag nog even terug moest gaan om te zeggen dat ik haar echt zo heb gevonden, maar dat doe ik toch maar niet. Ze heeft er niets meer aan, haar poes is ze toch kwijt.
Zielig.

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:54

Er soms wel eens bij nagedacht dat het soms niet veilig is om te stoppen ?
Bijv als je op n drukke weg zit , n ongeluk is dan zo gebeurd.

De meeste mensen zullen het niet kunnen waarderen als je daardoor n ongeluk hebt veroorzaakt en je zegt ja ik stopte want ik reed n kat aan..

Kans bestaat ook dat het niet opgemerkt word dat er n dier is aangereden, en natuurlijk heb je ook de mensen die helemaal niks om dieren geven.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:10

In dat geval is het niet verstandig om te stoppen. Dan moet je ook aan andere weggebruikers denken.
In deze situatie was het niet zo. De weg was zo goed als verlaten, het was half 11 savonds. De voetbal wedstrijd was geloof ik net afgelopen, dus misschien heeft iemand gewoon te hard gereden.
Hoe het ook gebeurd mag zijn, ik vind het gewoon jammer.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:17

Herkenbaar to the max. Zoiets zie je -helaas- heel veel. Mensen vinden remmen voor dieren te gevaarlijk, laat staan even stoppen om te kijken (!) :\ In situaties zoals auto- en snelwegen, waar de maximale snelheid veel hoger ligt, snap ik dat wel. Maar niet in een dorp of ergens buitenaf.. Jammer is het goede woord.

Arm meisje :(:)

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:29

Dat is ook wel zo , begrijp me niet verkeerd

Ben n groot duerenliefhebber en spot ze ook vaak eerder dan ander ze gezien heeft

Gil ook altijd tegen m'n vriend pas op voor die .... (wat er op dat moment dan rondloopt )

Maar stoppen voor n dier ook bij lage snelheid kan levensgevaarlijk zijn

Laatst nog zelf meegemaakt.
We rijden met de hondenkar waar 3 honden in zaten naar n afgelegen stuk zodat de honden even lekker kunnen rennen
We komen met 50 aanrijden en ineens vliegt er n konijn de straat over.
Had mijn vriend uitgeweken of geremt hadden we toch mooi met hondenkar en al in de sloot gelegen.

Konijn hebben we net aangetikt, ik overstuur want dat was zielig.
Stoppen was niet mogelijk want er zat er 1 achter ons.

Hoop maar dat hij nog leeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:32

Je hebt van die mafkezen. Laatst zag mijn broertje dat zo'n stoer gastje met zijn opgevoerde auto over een kat reed. Het dier was al dood en mijn broertje reed achter hem aan en vroeg of ie niet gemerkt had dat hij over een kat was gereden en waarom hij niet was gestopt om te zien of hij nog iets kon doen. Hij had niets gemerkt zei hij. Dit was overigens op een rustige dijk, dus hij had makkelijk kunnen stoppen. Op een drukke weg snap ik het overigens wel, dan gaat de verkeersveiligheid toch voor.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:35

Vind het ook erg om dode dieren langs de weg te zien. Laatst nog een onthoofde eend en ook een kat idd. Die eend was waarschijnlijk gepakt door een vos. De kat was gewoon aangereden.

Ik vind eigenlijk dat de eigenaren van katten hun dieren binnen moeten houden of in een afgesloten tuin. Iedereen weet dat het in drukbevolkte gebieden erg vaak voorkomt dat katten worden doodgereden. Als baasjes hun katten dan willens en wetens buiten laten lopen vind ik het hun eigen schuld als de kat wordt aangereden. Triest voor het dier, maar in mijn ogen geheel te wijten aan de eigenaar van de kat. Daarnaast vind ik het ook niet netjes om weggebruikers en andere dieren (vogels, vissen, konijnen etc) in gevaar te brengen en buurtbewoners op te zadelen met uitwerpselen omdat iemand zo nodig zijn kat buiten moet laten lopen. Wat mij betreft wordt het verboden katten zonder toezicht buiten te laten lopen, doen we met andere huisdieren ook niet.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:44

Ik begrijp je punt goed hoor, Kyar.
Je kunt het niet maken om andere weggebruikers in gevaar te brengen, dan ben je allergeval, niet goed bezig. De situatie wordt daarmee alleen maar erger gemaakt :)
Ik kan het me ook moeilijk voorstellen, dat mensen zoiets niet zien, waarschijnlijk omdat ik ook ieder musje op 30 meter al zie aankomen. Toch kunnen ongelukken altijd gebeuren.

'eigen schuld' vind ik in DIT geval niet helemaal opgaan. (ik vind het ook niet zo fijn dat mensen hun katten maar overal laten rondlopen) het was duidelijk een binnenpoes met een mooi halsbandje. Meisje was duidelijk in paniek dat poeslief eruit gepiept was. Mede hierdoor zou ik zelf geen poezen willen. Ik heb gisteren nadat ik thuis was zeker een uur obsessief mijn honden zitten aaien. Stel je toch eens voor dat ze in 1 moment van onoplettendheid eruit piepen en je ze zo terug vindt. brrr!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:47

Wat vreselijk sneu zeg ;(

Mits veilig om te stoppen doe ik dit en vaak hiervoor een bench in de auto. Indien overleden een vuilniszak achterin. Breng het diertje zelf wel even naar de kliniek.
Ambu komt er 9 vd 10x niet voor (grensgebied, te druk blablabla). En mijn ervaring met de kadaver/gemeentedienst is niet om naar huis te schrijven: 5x doorverbonden worden, mijn naam/adres willen noteren en me dan niet eens kunnen beloven dat er een chipcheck gedaan wordt.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 11:16

Creatas schreef:
Wat vreselijk sneu zeg ;(

Mits veilig om te stoppen doe ik dit en vaak hiervoor een bench in de auto. Indien overleden een vuilniszak achterin. Breng het diertje zelf wel even naar de kliniek.
Ambu komt er 9 vd 10x niet voor (grensgebied, te druk blablabla). En mijn ervaring met de kadaver/gemeentedienst is niet om naar huis te schrijven: 5x doorverbonden worden, mijn naam/adres willen noteren en me dan niet eens kunnen beloven dat er een chipcheck gedaan wordt.

Slim van je, om hier rekening mee te houden! Goed om te weten voor als ik nog zoiets tegenkom en het baasje niet zo snel kan traceren.
Want eerlijk gezegd had ik anders ook niet geweten wat ik ermee had gemoeten. Kun je ze gewoon naar een dierenkliniek brengen dan?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:24

Doe ik hier wel in iedergeval :j
Wat ze hier doen: genoteerd als een John/Jane Doe (onbekend), noteren waar de vindplaats is etc. en nagelopen met chipreader.
Maken ze vaak foto's en contacten de instanties als Asiel/Amivedi etc.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:32

Hier is 2 mnd terug het hondje van de buren dood gereden...
Die mensen die het hebben gedaan zijn ook door gereden ik vindt het niet normaal...
De auto moet wel schade hebben gehad want het was een beste klap..
Terwijl hier 30 kilometer zone is reed deze beste man/vrouw dik 60..

Hoe mensen zo vreed kunnen zijn bah...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:38

he bah.. Een ongeluk kan gebeuren, maar heb dan idd het fatsoen om te stoppen!
Arme poezel!
Je hebt t goed gedaan hoor TS! Zou willen dat meer meer mensen zo zouden reageren.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:39

Een ongeluk zit in een klein hoekje, en (over het algemeen) gaat het niet met opzet.. maar heb dan wel inderdaad het fatsoen om te stoppen en even te kijken. voor hetzelfde geld was het beessie nog te redden..

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:54

Jeetje ik zit hier met tranen in m'n ogen, dat arme kind.. ;(

Ik vind het altijd een beetje moeilijk te geloven dat mensen niet 'voelen' dat ze iets aanrijden. Ik ben een keer over alleen de achterpootjes van een egeltje heengereden, week net niet genoeg uit, was in een bocht en gebeurde zo snel.. maar ook dat voelde ik wel degelijk! Gestopt, teruggelopen langs de weg en heb het diertje uit zijn lijden moeten verlossen want van de achterpootjes was echt niks meer over. Als een klein kind zitten janken natuurlijk. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat je gewoon doorrijdt.

Heb zo ook een keer een kat op het fietspad gevonden, die ademde nog. Bij huizen naast het fietspad aangebeld of ze de kat herkende, deed er een vrouw open en die oude tang had het beestje dus al gewoon zien liggen, maarja, ze wist niet van wie die was. Ik kon haar wel aan dr haren naar buiten trekken!
Hoe kan iemand zo'n beestje zien liggen creperen en NIKS doen?! -:(-
Uiteindelijk van een vriendelijke meneer met de auto een lift gehad naar de dierenarts. Later nog kaartje gekregen van de eigenaar, beestje is hersteld, heeft alleen een dronkemansloopje eraan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:57

shadow19871 schreef:
Gebroken pakt ze voorzichtig het dode poezenlijfje op en raapt een meter verder het halsbandje op en neemt ze mee naar binnen na ons te bedanken voor het melden. Mijn hart breekt.

En met het jouwe het mijne... Wat verschrikkelijk zeg. :n

Wel goed dat jullie heb aangebeld natuurlijk. :j Het is nooit leuk om je huisdier zo terug te vinden... En ook nog het halsbandje op moeten rapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:03

Kyar schreef:
Er soms wel eens bij nagedacht dat het soms niet veilig is om te stoppen ?
Bijv als je op n drukke weg zit , n ongeluk is dan zo gebeurd.

De meeste mensen zullen het niet kunnen waarderen als je daardoor n ongeluk hebt veroorzaakt en je zegt ja ik stopte want ik reed n kat aan..

Maar het is wel wettelijk verplicht om te stoppen als je een dier met eigenaar aangereden hebt.

Bij een kraai of meeuw dus niet.
Maar als je een kat, hond, etc. aanrijdt ben je verplicht om te stoppen en dit te melden.

Natuurlijk moet je dat wel op de meest veilige manier doen.