Artrose bij mijn hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verastar1

Artrose bij mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:05

hallo,

Mijn ouders denken dat onze hond max(5) artrose heeft. hij heetf vooral last van zijn linker achterpoot. als hij opstaan dan loopt hij een beeje stijf. net stond hij op en ong. 5 passen en het was weerover. weet iemand hoe je het kan behandelen en wat je er aan kan doen

Groetjes Vera

Zwitsal

Re: Artrose bij mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:10

Hoelang heeft hij t al?
En hoe is het sochtends? En aan t eind van de dag? (Erger/minder erg/gelijk?)
En als hij flink bewogen heeft? Bijv na een flinke wandeling met veel rennen en spelen met andere honden, hoe is het daarna? En een paar uur daarna?
Hoe zien de gewrichten er uit van zn linkerpoot? Iets aan te voelen of te zien? (Dikker, warmer enz)?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:12

smorgens als hij van zijn mand komt is het erger dan de dag zelf. dan heeft hij de hele nacht bijna gelegen en moet hij daarna in de benen komen. heb nog niet echt gezien als hij terug kwam van wandelen en het is volgensmij is het niet dikker en warmer

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:33

je zou een bezoek aan DA eraan kunnen wagen maar meestal zijn er wel rontgenfoto's nodig en zou ik kijken of ik gelijk bij een orthopeed terecht kan (scheelt eerst kosten maken bij DA)

Er is zeker wat tegen te doen. Beweging niet minderen maar aanpassen. Dus geen balletje meer gooien en niet meer dingen laten apporteren zodat hij vaart maakt, remt, draait, want dat zijn bewegingen die pijnlijk zijn als hij artrose mocht hebben. Echter wel veel goed bewegen want spieren zijn enorm belangrijk. Dus lekker stukken lopen/draven en wat harder kan ook wel in rechte en vlakke stukken maar is niet goed om dat veel toe te laten.

Het ligt eraan wat het is of het te opereren is of dat je alleen aan pijnbestrijding kan doen dus eventueel pijnstilling als hij een zware dag achter de rug gehad heeft en bijv. glucosamine o.i.d. als smering voor de gewrichten dagelijks geven. Een goede slaapplaats is dan heel belangrijk.

Toen mijn hond artrose had gaf mijn DA aan dat hij alleen nog maar aangelijnd mocht bewegen (is al weer wat jaren geleden) dat was wat mij betreft het slechtste advies ooit. Spieren gingen verdwijnen en minder spieren betekende nog meer en sneller pijn dus was echt niet leuk. Met wat beperkingen ging hij veel beter. Toen hij 3.5 jaar was werd de diagnose gesteld en met 9.5 jaar overleden aan ander probleem maar kon toen nog makkelijk 1 uur wandelen zonder te manken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:41

Mijn 10 jarige rottweiler heeft ook artrose.Zij had ook s'morgens last van opstart pijn en na teveel beweging. Ze heeft remadyl en glucosamine gekegen en na een paar weken liep ze helemaal niet meer mank.
Nu hebben we de remadyl afgebouwd en ze krijgt alleen nog glucosamine. We waren wel bang voor een terug val nu we er een pup bij hebben maar het gaat nog steeds goed *\o/*

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:44

dankjewel voor de tips

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:47

Een hond van een vriendin had ook flinke artrose, zij heeft hem gewoon de glucosaminepillen voor mensen van het kruidvat gegeven en hij knapte daar goed van op, was al een oude hond maar hij heeft nog een goed half jaar gehad.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:50

Onze golden van 11 jaar heeft artrose in haar rug en waarschijnlijk elleboog. Ze heeft Rimadyl en aangepast voer (hill's JD)
De Rimadyl krijgt ze alleen op slechte dagen of preventief als we veel gaan lopen/doen met haar!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:54

Bij onze hond trouwens geen enkel verschil na t bijvoeren van glucosamine pillen. Zowel menselijke als dierlijke variant deden niets voor der.
Nu pijnmedicatie (ze is pas bijna 7), geen idee hoe t heet maar ze moet 1 pil per maand door der voer krijgen. Niet echt ideaal, haar hele darmen slaan na die pil op hol waardoor ze daarna 3 dagen aan de diarree zit.. Maar ze heeft (zichtbaar) minder pijn nu

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:56

[quote="jollyjoker"]De Rimadyl krijgt ze alleen op slechte dagen of preventief als we veel gaan lopen/doen met haar!!

Zo doen wij het ook en dat gaat al een half jaar goed :j

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 21:47

vrijdag is mijn vader met max naar de DA geweest en hij heeft nu een drankje dat door zij eten moest als ontstekingsremmer en pijnstillers het zat dus in zijn knie en als het maandag niet over is dan worden er foto's gemaakt mar nu gaat het beter

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:00

Als ik jou was zou ik idd fotos laten maken, en glucosamine met Doils skin gaan geven.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:24

het is iets met zijn knie en het gaat nu beter dus we wachten af tot dit drankje op is en dan kijken we verder als hij last houd