een dierenarts is als een huisarts. Voor goed onderzoek en deskundig oordeel zou ik naar een goede orthopeed gaan.
Mijn hond had ED (LPC in beide ellebogen) en is stukken groter (40 kg) Hem had ik de keuze niet opereren en dan bleef hij pijn hebben (zie het als een kiezelsteentje in je schoen waar je op loopt). Zou dus pijnstilling moeten gaan geven, veel rustig bewegen, veel beperken maar niet zoveel dat hij spieren ging verliezen en dan zou hij het hooguit nog 2 jaar vol houden was de verwachting van de orthopeed.
Andere optie was opereren. 1 elleboog zeer lichte artrose te zien en andere was er nog vrij van. Heb besloten te opereren. Heeft me 1000 euro gekost en hij was 2.5 jaar.
Nu 1 jaar verder. Die 1000 euro voel ik al niet meer. De hond die nu naast me ligt en pijnvrij zonder medicatie geweldig lekker loopt, vele kilometers maakt, overal mee naartoe kan, alles kan doen zonder beperkingen en veel lol heeft in het leven is me nog veel meer waard dat het geld.
Ja het was enorm duur en nee ik heb echt niet veel geld te besteden maar wat nodig is dat is nodig. Was hij 10 jaar geweest had ik het niet gedaan maar zo jong dan twijfel ik niet en ben daar enorm blij mee.
De eerste periode was rottig. Veel beperkingen, weinig mogen bewegen, veel pijn enz. maar toen ik begon met grondwerk oefeningen na de revalidatie periode (dat is stapvoets rustig over bijv. bezemstelen die 10 á 15 cm hoog van de grond liggen) was het manken zo voorbij. Inmiddels lopen we weer makkelijk met een groep honden 10 km door het bos zonder stijf of manken.
Succes met afwegingen maken. Ik zou me laten adviseren door een orthopeed die de hond nog eens goed onderzoekt. Weet dat diverse honden met patella zonder veel problemen er oud mee kunnen worden maar een aantal hebben in elk geval eenzijdig een operatie nodig. Informeren en langs gaan kan je sowieso en besluiten kan je daarna, elk geval is anders en dus kan er specifiek voor jou hondje gekeken worden wat nodig is en wat de kosten zijn.
Veel kosten kan je ook drukken als je maar weet waar je mee bezig bent. Zo kan je een vermogen uitgeven aan pijnstilling voor een klein hondje maar daar kan je ook enorm op bezuinigen. Bijv. als deze 25 mg rimadyl tabletjes moet hebben dan vragen ze daar behoorlijk geld voor. Echter als je dan 100 mg tabletten neemt (dus voor grote honden) en je geeft 1/4 tablet per keer dan geef je wel precies wat je hond nodig heeft alleen zijn de tabletten vele malen goedkoper in aanschaf. Niet elke orthopeed let hier op namelijk.