Dringende vraag: gewonde duif vangen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liejn

Dringende vraag: gewonde duif vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 13:58

damn.. ik kom er net achter dat er in belgie geen dierenambulance is.. er zit nl een duif in mn achtertuin met een gebroken vleugel.. na ongeveer een half uur nonstop artsen/ vogelopvangen bellen (bijna alles in het frans wat ik dus niet spreek) en van het kastje naar de muur gestuurd worden ben ik huilend(!) naar onze nieuwe buren gelopen die me toch wel heel verbaasd aankeken.. die hebben ook een aantal telefoontjes gepleegd en uiteindelijk de voicemail ingesproken van een dierenarts die mij vast wel zou kunnen helpen.. nu heb ik haar net aan de telefoon gehad en ik mag vanmiddag bij haar langskomen..
enige nadeel: tis pas om half 5.. mja, tis beter als niets.. ik kan dat beessie echt niet aan zn lot overlaten, al is t 'maar' een wilde duif..

iemand tips voor het vangen en onderhouden tot die tijd?

NiKip

Re: Dringende vraag: gewonde duif vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:59

Je hebt hem al wel te pakken?
Volgensmij kan je een gewonde vogel het beste ik een kleine doos houden. Dan blijven ze rustig. :j
Misschien een handdoekje erin zodat hij wat comfortabeler zit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:01

Gewoon in een niet te grote doos en geen water of eten bij zetten.

janouk

Pak een deken / laken en gooi dat van een afstand over de duif. Dan kan hij/zij niet omhoog fladderen. Vervolgens voel je waar het nekje zit en drukt dat zachtjes op de grond. Dan met je hand onder de deken de duif pakken.
Vervolgens in een doos met wat hooi. Doos sluiten/ zorg voor goede luchtgaten voor het ademen.
En dan afwachten tot je naar de dierenarts kan. Je kan verder weinig doen. Een vogel in stress eet en drinkt niets, dus daar hoef je niets voor te regelen.

dancertje

hou de duif inderdaad rustig in een kleine doos met een handdoek

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:04

het is vooral het oppakken.. zal zo eens aan de buren vragen of ze me kunnen assisteren..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:08

Ojee, klinkt als een soortgelijke situatie als dat ik ooit heb meegemaakt.
Ik ben doodsbenauwd voor vliegende beesten, en pa durfde hem ook niet te pakken dus ik ben van alle ellende het terras aan de overkant opgelopen en heb gevraagd wie zo dapper was om hem te pakken. 8-)
Dat was dan een vrouwtje van een jaar of 55, die hem toen heel makkelijk te pakken had met een handdoek.

Toen de mevrouw van de dierenambulance kwam heeft ze me voorgedaan hoe het moest, je kunt hem blijkbaar zo oppakken. Als ik al zo dapper was geweest om hem vast te pakken, was ik doodsbenauwd geweest om hem pijn te doen aan de vleugel.

Succes zometeen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:16

Deken over de duif en ze doen niets meer. Ze kunnen niet veel in het donker.
Gewoon even stoer zijn. Er gebeurt je niets. De duif eet je echt niet op :Y)

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:17

oke, hij is gevangen en zit in een doos met een dekentje. tis een verhuisdoos dus zitten al gaten aan de zijkant (handgrepen.. heb m in de schuur gezet waar er geen dieren (vossen, katten oid) bij kunnen en nu maar wachten tot 1600.. dan gaan we die kant op.. vleugel zag er echt heel lelijk uit.. hing eigenlijk nog maar aan een paar stukjes.. dus geef m eigenlijk geen goede kans.. dierenarts heeft wel gezegd dat als t euth word het op haar kosten is, als een soort vrijwilligerswerk.. heel vriendelijk dus:)

hoop dat ie niet te gestressd raakt in die doos en daaraan dood gaat.. grasmaaien wacht ik wel even mee, dat maakt zo'n herrie..

zag trouwens net wel waarom ie zo toegetakeld is.. ligt een hele berg veren op het pad dus vermoed dat een van de buurtkatten een pleziertje heeft gehad..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:18

janouk schreef:
Deken over de duif en ze doen niets meer. Ze kunnen niet veel in het donker.
Gewoon even stoer zijn. Er gebeurt je niets. De duif eet je echt niet op :Y)

haha, daar was ik ook zeker niet bang voor hoor, was meer bang dat ie zichzelf alleen maar meer zou verwonden..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:35

Mooi.
Nu maar hopen dat er iets aan te doen is. en anders een genadige dood.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:39

ik ga uit van het 2e.. aangezien de vogelopvang er niets mee wilde.. hij zal toch ergens verzorgd moeten worden en dat zal ook betaald moeten worden.. plus, het is een wilde duif en die zal dus een hoop stress beleven als die in een hokje moet blijven zitten.. mijn mening is dat het t beste voor t beestje is als die een spuitje krijgt.. maar we zullen zien:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:52

Ik weet niet waar in België je woont, maar er zit in België de wilde dierenopvang Opglabbeek. Daar kun je vrijwel alle wilde dieren naar toe brengen, en ik geloof zelfs dat ze de dieren kunnen halen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:53

Met een gebroken vleugel worden ze trouwens sowieso wel ingeslapen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:06

zonnebloem18 schreef:
Met een gebroken vleugel worden ze trouwens sowieso wel ingeslapen.

Helaas wel. Of ze moet hem zelf op willen vangen, maarja is dat een duif waardig leven?

De meeste Dieren opvang centra draaien bij duiven meestal gelijk de nek om omdat er toch genoeg zijn. :r

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:33

Opglabbeek niet, weet ik toevallig uit ervaring :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:47

Met zoiets kun je in het vervolg beter even kijken of er een duivenmelker in de buurt is.
Deze wil je vast wel helpen met het vangen en afmaken van de duif,een gebroken vleugel is in de meeste gevallen niets meer aan te doen en zo'n diertje moet dan zo snel mogelijk uit zijn lijden worden verlost.

Fijn dat je hem niet aan z'n lot hebt overgelaten en hopelijk geeft de DA beter nieuws.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:49

opglabbeek is echt ernstig uit de richting.. woon vlak boven waver..

Tinky12: heb op internet gekeken ja maar kon niets vinden..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:19

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:25

ben ook nieuwsgierig. maar ik had ook een keertje een gewonde duif gevonden en mee genomen. buurman heeft er een einde aan gemaakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:27

Volgens mij wasn het de nek omdraaien van het beest vlotter en diervriendelijker (minder stress) geweest...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:28

tja, dat moet je maar net kunnen... ik zou het ook niet kunnen (letterlijk: ik zou niet weten wat te doen, iets met trekken en draaien tegelijk?)

Heb ook wel eens een duif gevangen, in de rugzak op de fiets naar de DA, die heeft hem in laten slapen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:32

Ik volg dit even :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:46

Tsja...niet iedereen kan een dier afmaken, als je dit niet kunt en geen andere opties hebt dan zul je even langs de DA moeten.TS is dus goed bezig ;) Ze heeft immers het diertje niet aan zijn lot over gelaten en veel moeite gedaan om iets/iemand te vinden die haar kan helpen.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:14

Duifje leeft niet meer.. dierenarts deed de doos open en schrok van hoe erg het was, hij was echt niet meer te redden.. heb net een rondje om het huis gelopen en hij heeft er waarschijnlijk al wel sinds gisteravond mee gezeten.. je kan precies de route zien die die heeft gelopen/gefladderd.. was best akelig: overal veertjes en bloedspettertjes tot 1,20 hoog op de muren.. wel echt op onopvallende plaatsen dus niet zichtbaar als je er niet op let..
gelukkig is die nu uit zn lijden verlost..

ik kon t inderdaad niet over mijn hart verkrijgen om m zelf zn nek om te draaien en de buren ook niet.. mn vriend had t nog wel gedurft maar dan zit je nog met een dode duif die je ergens kwijt moet.. plus hij was pas om kwart voor 4 thuis en 4 uur zouden we vertrekken naar de dierenarts..

heb er gelukkig wel een goed gevoel bij.. als ik m zn nek had laten omdraaien had ik me wrs wel schuldig gevoeld maar nu kan ik iig eerlijk tegen mezelf zeggen dat ik mn best heb gedaan:)