Nest op twee plaatsen? (kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Nest op twee plaatsen? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:47

Bij mijn schoonouders loopt er een verwilderde kat rond. Deze had een tijd geleden een nest, waarvan 1 jong overgebleven is. Dit hebben we gevangen, en zit nu vast en is ondertussen tam. Als hij oud genoeg is gaan we er mee naar de veearts om te zorgen dat hij geen nakomelingen meer kan maken.
Nu heeft de mamakat blijkbaar opnieuw een nest gelegd tussen het hooi op de wagen. De kittens hadden gisteren de oogjes nog allemaal toe.
Nu zijn er gisterenavond 3 kittens verdwenen. (zijn er niet aan geweest, en maar zo weinig mogelijk gaan kijken). Deze morgen leefden de 3 achtergelaten kittens nog.
Kan het zijn dat een kat haar nest op 2 plaatsen legt en op 2 plaatsen ook gaat eten geven, of zijn de 3 die nog op dezelfde plaats liggen gewoon achter gelaten?

De gemeente is gebeld, maar die kunnen niets doen zolang de kittens geen 6 weken zijn.
Dan komen ze hier vangkooien zetten en vangen ze alle wilde katten (er lopen er hier wel een deel rond) en de jongen. De jongen houden ze, en de wilde katten gaan ze bij zorgen dat ze zich niet meer kunnen voortplanten en komen ze hier terug zetten. Dus voorlopig kunnen en willen ze hier nog niets doen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:51

Het kan zijn dat de 3 missende kittens gepakt zijn door iets.
Het kan ook zo zijn dat ze er 3 verplaatst heeft en deze 3 inderdaad achter gelaten heeft... Ze je moeders nog bij de 3 overgebleven kittens?
Hoe oud zijn de kittens nu?

Suzzy_3

Re: Nest op twee plaatsen? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:54

Goh, het vorige katje (dat wij nu dus hebben) heeft ze naar de overkant van de straat ook gesleept vermoedelijk, en daar in de tuin van mijn schoonouders gehouden. En daar is ze nu ook deze morgen gespot.
Het nest lag dus aan de andere kant van de straat, een 60m van de straat en de tuin af. Die 3 die weg zijn hebben we neit gezien.
Gepakt door iets, zou kunnen, maar ze lagen goed verstopt in een nestje tussen hooibaaltjes, op een wagen, onder een schuil. Dusja.. Kat is niet meer gezien bij de achterblijvers.
Hoe oud ze nu zijn, geen idee. Heb gelezen dat de oogjes open gaan op 9 dagen, en ze zijn nog dicht, dus een week denk ik.

Moet over 4,5 week zelf bevallen, anders haalde ik ze in huis, en probeerde ik ze er zo door te trekken. Maar mag niet van mijn man, het is nu al zwaar genoeg zegt hij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:28

super dat ze het wel in de gaten houden nu en wel willen vangen als de kittens 6 weken zijn. Hier doen ze het gelukkig gelijk en mogen de kittens 12 weken bij de moeder blijven in het asiel en daarna wordt de moeder geholpen en terug uitgezet maar ik zou enorm blij zijn met een gemeente die ze in elk geval al weg wil vangen en laten helpen en terug uitzetten en kittens tam maken. Alleen hoop ik wel dat ze niet met 6 weken scheiden kittnes en moeder maar gezien Belgie landelijk (dacht ik) bezig is met een campagne verwacht ik dat moeder neit gelijk gescheiden gaat worden. Of de kittens worden bij een tamme pleegmoeder gezet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:29

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:32

Eerst was gezegd dat ze de jongen direct kwamen halen, en de rest ook allemaal vangen. Maar blijkbaar gaat dat niet?
Als je moeder vangt en je bent er niet direct bij (wat ook moeilijk is) krijgen de kittens geen eten een tijdje. En als je de kittens in een val zou leggen en de mama gaat er bij zou deze ze gaan doodbijten zeggen ze..
Over 6 weken komen ze ze vangen normaal. Dus dan zijn ze vermoedelijk net iets ouder dan 7 weken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:39

Een - verwilderde - kat verplaatst vaak het nest als het verstoord is.
Ze zoekt dan een plekje op waar ze denkt dat haar jongen veiliger zijn.

Mocht je de nieuwe nestplek vinden, raak dan de eerste dagen niet aan de jongen en ga niet met je handen in de buurt van het nest. Dan is er grotere kans dat ze ze daar laat liggen.
Als de kittens wat ouder zijn,gaat het vaak wel goed.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:42

Dat verplaatsen wist ik ook. Maar op de plaats waar de nest eerst lag, liggen er nu nog steeds maar 3 kittens. Deze leven nog, dus krijgen ook melk. Al 24 uur zijn de andere 3 weg. Waar deze liggen weten we niet. Hoop maar dat ze dus op de twee plaatsen de kittens gaat voeden.
We komen niet aan de kittens, en gaan hoogstens 2 keer per dag kijken van op een afstand. Komen bij het oorspronkelijk nest ook vaak omdat daar de tractors staan, zadelkamer, ... Dusja

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 06:38

wij maken altijd dat we weten welke moeder welk nestje heeft liggen. Dus op het moment dat er gevangen gaat worden in groepen weet degene die daar toezicht op houd welke kat bij welk nestje hoort of niet en dan is het een kwestie van vangkooi zetten, vol dan naar asiel met de kittens erbij. ;)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 07:47

Ja, maar als je de moeder zou vangen om 10 uur, en ze komen pas laat in de namiddag kijken, hebben die kittens zo lang geen melk gehad... En kittens samen met moeder opsluiten zou niet goed komen zeggen ze...