Nijnen maken in 1x ruzie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

Nijnen maken in 1x ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:04

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn nijnen zitten nu 3 maanden samen en dat ging heel goed. Tot vannacht toen werd ik wakker van ze het ging er zo hard op de plukken vlogen door de kamer. Ik moet vandaag werken dus heb ze even apart gezet. Maar vanavond wil ik ze eigenlijk weer samen zetten. Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt
Groetjes Tineke

Odysseus

Re: Nijnen maken in 1x ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:06

Wat zijn de geslachten van de konijnen?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:06

Een gecastreerde man en een voedster

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:07

De voedster wil rijden maar hij laat dat niet toe. Ze draagt haar staart ook hoog en stampt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:10

Ik denk dat je wat meer info moet geven:

- zijn het mannetjes (gecastreerd?) of vrouwtjes
- hoe oud zijn ze
- komen ze uit hetzelfde nest
- hoeveel ruimte hebben ze

Het kan nl diverse oorzaken hebben, twee (ongecastreerde) mannetjes gaat bijna nooit goed, maar zelfs vrouwtjes die uit hetzelfde nest komen kunnen in één keer vechten op leven en dood. Ik heb zelf twee vrouwtjes, van geboorte af bij elkaar, altijd goed gegaan en van de ene op de andere dag is het verschrikkelijk mis gegaan. Deze konijnen hebben een grote buitenren, dus ruimte genoeg en kan dus niet liggen aan te klein territorium, maar toch zullen deze twee nooit meer samen kunnen.

Edit: zag dat je net al info toegevoegd hebt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:16

Tineke90 schreef:
De voedster wil rijden maar hij laat dat niet toe. Ze draagt haar staart ook hoog en stampt

Wellicht passen de karakters niet bij elkaar? Voedster wil duidelijk dominant zijn maar ram laat dat niet toe, en zet haar terug op de plaats.
Ik heb niet genoeg kennis om je te kunnen adviseren wat te doen, wellicht kun je Faniek of Winsel pben, die hebben beide veel kennis en ervaring.

Ik zou ze of bij elkaar zetten en uit laten vechten(zolang er geen bloed vloeit laten gaan) of uit elkaar houden en na een paar dagen opnieuw koppelen op helemaal neutraal terrein. Maar ik weet niet zeker of dit de beste manieren zijn.

Opzich zou de combinatie voedster en gecastreerde ram goed moeten gaan, maar als de karakters elkaar niet liggen wordt t lastig...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:27

Is het wel zeker een voedster?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:44

Is het niet dat de voedster de lente in de bol heeft ?
Of is het echt knokken

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:49

Nou de voedster gaat op de man rijden alleen de man laat dat niet toe en gaat achter haar aan en trekt er gewoon haren uit. De man is van september en de voedster van januari

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:23

Denk dat je beter een andere combi kan nemen.. misschien een ander thuis zoeken voor de voedster en een leuke rustige voedster halen bij een opvang?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:31

Ander huis zoeken is natuurlijk niet direct nodig, het lijkt mij als eerste verstandig om extra na te kijken of de voedster echt een voedster is, je zal niet de eerste zijn die toch een ram heeft.
Is dat het geval heb je dikke kans dat ze rams is, dan heeft zij ook veel last van de hormonen, dat hoeft nog niet direct wat met dominantie te maken hebben, maar gewoon de hormonen die opspelen in de pubertijd. Er is dan een overweging om haar ook te laten helpen, als het zo'n last voor haar vriendje en haar is in dit geval.
Een ander belangrijk punt is hoeveel ruimte hebben ze? Hoe groot is het hok/ren etc.?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 16:06

Zal vanavond nog eens even kijken. Ze hebben een hok van 1.20 met een ren eraan vaat van 1 bij 1. Met speeltjes enzo. (tunnel, bal, wilgenhout, mandje enzo)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:08

Je moet minimaal 1m2 hebben PER konijn.
Dus minimaal 2m2 in jouw geval dus... Stel je hok is 70x120 dan kom je uit op 0,84m2. Je hok zou dan dus 3 keer zo groot moeten zijn.
Tenzij je hok 1.20 x 1.20 is, maar is wel een gekke maat, dus ik ging even uit van wat meer standaard.

Ik weet niet hoe groot de ren is, als die minimaal 1,2m2 is is het geen probleem (alhoewel hoe groter hoe beter natuurlijk :) )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:43

De ren is 1m2 en het hok is als ik het zo lees een binnenkooi? Correct me if I'm wrong die zijn over het algemeen 1.20x0.60 meestal nog wat minder diep maar dat zou uitkomen op zo'n 0.72m2 en dan kan je denken wat doet dat kleine stukje ruimte nou. De 2 vierkante meter is echt het minimale voor het huisvesten van een stabiel koppel, er zijn konijnen die meer ruimte nodig hebben dat kan een reden zijn.. In combinatie met de pubertijd en de hormonen is het in principe niet heel raar. Wellicht dat je nog wat kan uitbreiden in ruimte? En puberen en hormonen is heel vervelend en eigenlijk de enige oplossing als het aanhoud de dame ook te laten helpen, dat in meeste gevallen dan ook daadwerkelijk helpt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:35

hier onlangs een voedster moeten herplaatsen. Die deed het ook bij mijn rammen. Ze was schijndrachtig en dan zijn ze niet te genieten. Heb ze het laten uitzoeken (grote ren en veel schuilmogelijkheden.
Echter 2 weken later was ze al weer schijndrachtig en nog een stuk feller. Toen met de opvang contact opgenomen. Wilde ze gerust laten helpen dan is dat gedrag over (dus een optie als je het nog eens wil proberen) Echter mijn ene ram bleek (mede) hierdoor erge pootproblemen te hebben gekregen en maanden revalidatie nodig en beide rammen waren doodsbang voor haar geworden. Dus uiteindelijk terug naar de opvang gedaan.

Als mijn ram straks helemaal oke is wil ik oudere voedsters uit de opvang halen om erbij te koppelen of 2 zeer jonge waar ze mee op kunnen groeien. Echter vlaamse reuzen zitten niet lang en niet vaak in een opvang dus het is wel zoeken of ik moet particulier wat kunnen vinden.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:08

Overdag is de kooi ook nog los zodat ze de kamer er ook nog bij hebben. Schijnzwanger dat zou natuurlijk ook kunnen ja ik hoop het niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:12

Maar het is snachts gebeurd, dus dan denk ik toch aan ruimte gebruik...
Sommige konijnen hebben gewoon veel ruimte nodig, alle konijnen natuurlijk, maar de 1 meer dan de ander.
Kun je de ren niet permanent uitbreiden ?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:13

ze hebben het nu zo. En zitten weer samen. Ze rennen het ene moment achter elkaar aan en het andere moment liggen ze tegen elkaar aan
Afbeelding

normaal is het zo
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:18

als het schijnzwanger is en wel ruzie maar onderling nog geen angst dan zou ik als het nog eens gebeurd gelijk laten helpen. Hier hadden de rammen beiden zoveel angst van mijn voedster dat het niet meer zou helpen zeer waarschijnlijk.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:19

mijn voedster deed het ook als ze schijnzwanger was, vond het sneu voor het mannetje ook al hadden ze veel ruimte dus heb haar laten steriliseren en het is nu heel veel gezelliger geworden samen, al moet ikz eggen dat er hier nooit echt plukken in het rond hebben gevlogen

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:19

de ram was net aan het rijden op de voedster dus angst heeft die nog niet maar hou het inderdaad in de gaten. Alleen een voedster laten helpen kost hier 165 euro en brengt wel nog meer risico met zich mee omdat het een buik operatie is.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:21

ik denk echt dat dit pure dominantie is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:25

Mijn man plukt m'n voedster ook wel eens kaal als hij erg geirriteerd is of juist veel zin heeft. Naja, ziet er minder mooi uit. Heb niet 't idee dat de voedster er last van heeft. Haal ze vaak even uit elkaar maar na een uurtje kunnen ze vaak wel weer samen en dan gaan ze weer lekker tegen elkaar aan liggen. DA zegt ook dat ik ze uit elkaar moet halen. Maar bij mij komt 't eens in het jaar voor dat ze zoiets doen. Dus als ze dat doen haal ik ze gewoon even uit elkaar.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:25

hij plukt haar niet kaal het is meer door haar even op de plek te zetten ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:41

Tineke90 schreef:
de ram was net aan het rijden op de voedster dus angst heeft die nog niet maar hou het inderdaad in de gaten. Alleen een voedster laten helpen kost hier 165 euro en brengt wel nog meer risico met zich mee omdat het een buik operatie is.

Mijn DA vraagt 75 euro voor sterilisatie voedster maar ik zou het er sowieso voor over gehad hebben. Gezien ze ook makkelijk 10 jaar kunnen worden is het wel waard vind ik dan. Zeker als de problemen daardoor weg blijven