Hoe een hamsterparadijs maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Hoe een hamsterparadijs maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:06

Hoi hoi! :)

Sinds een 4 maanden heb ik een hamstertje, mijn zus had er 2 gekocht, zouden zusjes zijn maar dat werd toch vechten. Toendertijd heb ik snel een ander hok gekocht, zodat ze appart zaten. Afgelopen tijd zag ik steeds vaker in topics voorkomen dat het hamsterhok te klein was, dus ook ik wilde een ander hok. Maar pfoe, nog best lastig om een betaalbaar groot hamsterhok te vinden :+ . Omdat ik het leuk vind om er ook zelf wat aan te doen, heb ik een konijnenhok besteld.

Afbeelding

Deze wil ik gaan ombouwen tot een hamsterhok. Ik heb al gaas gekocht om de openingen kleiner te maken. Ik las dat ze houden van graven, dus nu wil ik onderin eigenlijk ook een stuk grond zodat hij lekker kan graven. Maakt het nog uit welk zand ik dan gebruik? Heb voor de bovenlaag houtsnippers. Verder heb ik nog buizen en een spacecenter van mijn oude hok die ik zo wil maken dat ze daar ook nog in kan. Deze dingen heb ik verder nog besteld:
Afbeelding
Afbeelding

Iemand nog tips hoe ik het voor mijn hamster nog leuker kan maken? En waar ik eventueel grote tussenstukken kan hebben, zodat ze ook nog de hoogte in kan?

Bedankt voor het lezen! :wave:

WinSel

Re: Hoe een hamsterparadijs maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:49

Wat mijn hamster erg leuk vind is wc papier en wc rollen haha

Erg gaaf zn groot hok ! Mijn dwergje heeft ook een groot terrarium van 76cm bij 52cm

Heresy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:55

Mijn hamster vind z'n kokosnoot erg leuk :Y)
Als zand gebruik ik chinchilla zand, dat is erg fijn zand.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:59

Heb je eens op marktplaats gekeken voor een hamsterkooi? Zie er genoeg van rond de 20 euro opstaan die in de winkel meer dan 60 kosten.
Nadeel van die konijnenkooi is dat je hamster aan de binnenzijde eraan kan knabbelen er zitten namelijk hoekjes in deze kooi

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:59

Ik denk dat je beter gewoon alleen zaagsel in je kooi kunt doen. Grond/zand gaat toch mengen met het zaagsel, vooral grond kan allerlei beestjes bij zich hebben, het is te koud voor je hamster en zand is vrij prijzig wil je daar een hele kooi mee vullen. Je kan uiteraard wel een zandbakje voor je hamster neerzetten. Dat kan gewoon een diepe schaal/bakje zijn waar je een laag zand in doet en in de kooi van je hamster zet.
Voor verdere tips zou ik even op het hamsterforum kijken. Daar is een heel doe het zelf topic: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=35497.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:03

Op Marktplaats staan zat goede kooien voor 10 of 20 euro.

Wat is de maat van deze kooi?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:21

Ik heb nu een kooi van 80x42 cm.

@laptopmuis: Hoe bedoel je, een hamster kan toch altijd aan de binnenkant knabbelen? Mijn hamsterkooi heeft namelijk ook gewoon spijlen. heb goed gaas gekocht, dus kan ook vaak genoeg vervangen.

@WinSel: Bedankt voor de tip, ook nog eens milieubewust zo'n wc rol gebruiken, haha.
@NewMinou: Waar kan je een kokosnoot halen? Gebruik je dan alleen het omhulsel neem ik aan. Chinchilla zand is een goede tip! Zal eens kijken waar ik die het best kan halen.

@_Tara_: Wat is het probleem als zand en zaagsel gaat mengen? En waarom zou grond te koud zijn voor mijn hamster, wat ik las was dat ze in de natuur ook graven, daar is het dan toch ook koud? Verder staat hij natuurlijk op mijn kamer die gewoon een verwarming heeft voor in de winter, en in de zomer van zichzelf redelijk op temperatuur is. Ik ga verder zeker op het hamsterforum kijken, bedankt voor de tip!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:31

Toen ik nog een (dwerg)hamster had, hadden we daar ook een reusachtige kooi voor! :D
De hele bak (onderkant dus, waar nog geen tralies zit) hadden we zaagsel ingedaan (inclusief huisje) en daar planken op gelegd met een gat erin om naar beneden te kunnen. Moet wel zeggen dat die 'bak' minder diep was dan deze zo te zien, maar dat is alleen maar meer graafruimte. Zo had hij er eigenlijk een hele verdieping bij waar hij lekker kon graven. Als we de kooi gingen verschonen vonden we daar dan voorraadjes van het eten wat hij kreeg en hij was vaak ook lekker bezig met graven.
Verder weet ik niet hoe hoog de kooi is, maar misschien dat je er dan nog een extra verdieping (of een halve) bij kunt maken? gewoon in 2en delen!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 08:25

b_o_k_t schreef:
Toen ik nog een (dwerg)hamster had, hadden we daar ook een reusachtige kooi voor! :D
De hele bak (onderkant dus, waar nog geen tralies zit) hadden we zaagsel ingedaan (inclusief huisje) en daar planken op gelegd met een gat erin om naar beneden te kunnen. Moet wel zeggen dat die 'bak' minder diep was dan deze zo te zien, maar dat is alleen maar meer graafruimte. Zo had hij er eigenlijk een hele verdieping bij waar hij lekker kon graven. Als we de kooi gingen verschonen vonden we daar dan voorraadjes van het eten wat hij kreeg en hij was vaak ook lekker bezig met graven.
Verder weet ik niet hoe hoog de kooi is, maar misschien dat je er dan nog een extra verdieping (of een halve) bij kunt maken? gewoon in 2en delen!

Dat is wel een slim idee om inderdaad weer een plank bovenop het zaagsel te leggen. Hebben jullie gewoon zelf een houten plank in de juiste maat gezaagd? Ik wilde inderdaad een extra verdieping maken, heb twee van die plastic plaatjes van mijn oude hok die ik erin wil doen, zit nog te zoeken of ik toevallig ergens 1 grote kan vinden, maar dat is nog vrij lastig.

Leuk hè zo'n klein hamstertje in een groot hok.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:33

Xjosee schreef:
Dat is wel een slim idee om inderdaad weer een plank bovenop het zaagsel te leggen. Hebben jullie gewoon zelf een houten plank in de juiste maat gezaagd? Ik wilde inderdaad een extra verdieping maken, heb twee van die plastic plaatjes van mijn oude hok die ik erin wil doen, zit nog te zoeken of ik toevallig ergens 1 grote kan vinden, maar dat is nog vrij lastig.

Ja, gewoon zelf dunne plankjes in juiste formaat gezaagd. En ik vond het ook zo leuk, dat beestje had bij ons een heel hamsterkasteel! :')

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:17

b_o_k_t schreef:
Xjosee schreef:

Ja, gewoon zelf dunne plankjes in juiste formaat gezaagd. En ik vond het ook zo leuk, dat beestje had bij ons een heel hamsterkasteel! :')

Oké bedankt, ga ik binnenkort eens voor plankjes shoppen.