Hond jaagt achter verkeer aan, hoe op te lossen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

Hond jaagt achter verkeer aan, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:46

Hoi,

Wij zijn in het bezit van een 4.5 jarige Rottweiler. Nu hebben we een probleem met haar. Wij wonen op een industrieterrein waar een trein langs komt en ook veel (vracht)verkeer is. Vooral op de trein reageert onze hond erg fel. Wanneer deze eraan komt wil ze er achter aan jagen en wordt ze erg vervelend en op gefokt. Ik vermoed dat het angst is. Als pup zijnde was ze met ophalen al heel bang. Wanneer we onder een viaduct door reden dook ze helemaal in elkaar. Ook scooters, auto's, fietsers en vrachtwagens zijn een probleem. Wanneer deze ''te snel'' rijden, naar de hond haar mening, wil ze ook hier achteraan jagen en wordt ze fel. Het is erg vervelend en bovendien ook gevaarlijk. We laten onze hond dan ook nooit loslopen, omdat we bang zijn dat er dan iets gebeurt.

Mijn vraag is, weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen zodat ze niet meer reageert op al het verkeer? Ik weet dat hier cursussen voor zijn maar helaas heb ik de mogelijkheid niet deze te volgen en wil ik eerst kijken hoe ver ik kom wat handige tips.

Alvast bedankt,
Amy

Anoniem

Re: Hond jaagt achter verkeer aan, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:32

Verkeersmak maken...
Als dat als pup (zo te lezen) nooit goed is aangepakt/verholpen, dan is het nu echt hoogste tijd om dat wel te doen.

Ze horen als pup eigenlijk al met verkeer kennis te maken tijdens wandelingetjes.

Ik zou dus ook echt met d'r gaan trainen met wandelen langs bijv. een parkeerplaats waar alles stil staat... Zodat ze daar niet mee bang van is.
En daarna opbouwen tot zonder problemen kunnen lopen (aan de riem) langs een drukkere weg.

En het ongewenste gedrag corrigeren op eigen terrein.
Niet troosten (want daarmee beloon je 't gedrag juist).

Maar ik weet niet in hoeverre dat nog makkelijk zal gaan met een hond die al 4,5 jaar met die probleem kampt.