Bovenbeet pup bijna 4 weken oud.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Bovenbeet pup bijna 4 weken oud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:18

Op het moment dat mijn teefje beviel kwam er een heel klein reutje ter wereld en ik hoopte dat hij het zou halen. Inmiddels zijn wij vier weken verder en is hij ruim 4 x zijn geboorte gewicht maar nog steeds een stuk kleiner als de rest.

[BB] pup van 1 dag oud valt af.

Vanavond kwam ik tot de ontdekking dat hij een bovenbeet heeft en dit verklaard direct waarom hij zo klein is. Nu heb ik op google gelezen en begrepen dat dit niet voor problemen hoeft te zorgen.
Toch wil ik er graag meer over weten.
Hij heeft namelijk al een nieuw baasje gevonden en kan deze morgen opbellen om het te vertellen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Nathas

Re: Bovenbeet pup bijna 4 weken oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:35

Mijn hondje is nu 1 jaar en heeft ook een bovenbeet, ik wist toen ik haar kocht dat ze dit had en het hoeft idd niet voor problemen te zorgen (ligt aan hoe erg het is) Bij mijn hondje heft het wel voor problemen gezorgt het wisselen van de tandjes ging niet goed. Alle melktandjes zijn dus operatief verwijderd. en toen bleek dat haar nieuwe gebit ook niet echt goed zat 1 hoektand prikte in haar gehemelte. Die is nu operatief afgeslepen. Nu heeft ze nergens meer ast van eet goed speelt pakt makkelijk dingen van de grond dus na een ruwe start nu helemaal top.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:38

Heb je een foto van hoe erg de afwijking is? Wij hadden ook een hond met een bovenbeet bij de geboorte, was een behoorlijk verschil. Uiteindelijk uit zichzelf helemaal goed gekomen. Nu staat het recht op elkaar dus ze had en wat ander snuitje dan haar rasgenootjes, maar geen medische problemen met zich mee gebracht.
Een schedel groeit nu heel veel, en het kan gewoon helemaal bijkomen, wel een optie om even de baasjes in te schakelen en aan te geven dat het in de toekomst zo zou kunnen blijven, maar dat het meestal een jaar duurt voordat alles in proportie is, dus dat je nu niet met 100% zekerheid kan garanderen dat het helemaal goed komt. Lijkt mij de eerlijkste weg.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:51

het is heel lastig om op de foto te zetten bij die kleine hondjes maar op deze foto kun je duidelijk zien dat hij een boven beet heeft.
ik neem jullie ervaringen mee tijdens het overbrengen naar de eigenaar en als ze door de dierenarts gecontroleerd worden vraag ik ook duidelijk naar zijn mening.

Afbeelding

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:10

Foto is voor mij duidelijk genoeg, inderdaad precies dezelfde ruimte als onze hond had, ik kon mijn pink ertussen doen
Nu is iedere pup anders en garandeer ik niks maar dit kan heel mooi bijtrekken. Je hebt ook "geluk" dat het een bovenbeet is, onderkaak en bovenkaak groeien los van elkaar en een onderkaak groeit vaak iets langer door zei mijn dierenarts toendertijd, en word ook bevestigd door diverse fokkers.
Laat het de dierenarts even beoordelen met de eerste enting, dan zitten de meeste tandjes er al en kan hij je een goede indicatie geven van hoe het gaat worden.
Eten is inderdaad iets lastiger voor deze pup, maar gezien de oogjes open zit hij al in een leeftijd dat hij zich al redelijk kan gaan redden met vloeibare vorm van eten ( pap, puppyvlees enz) het zal je verbazen hoe vlug ze dat doorhebben.

Zou alsnog het baasje op de hoogte stellen en laat die dan maar beslissen of hij de aanschaf door wil laten gaan. Succes met het kleine hummeltje

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:12

Mijn ervaring met overbeet is dat het bijna nooit goed komt maar ze er eigenlijk nooit last van hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:30

We hebben de eigenaar ingelicht en deze ziet van hem af (wat ik volledig begrijp) en heeft inmiddels een ander pupje uit het nest gekozen.
Ook heb ik net de dierenarts gebeld en deze zei dat we even moesten kijken hoe het met de brokjes gaat straks. Ook konden we er voor kiezen om hem bij te voeden met kunst puppymelk maar persoonlijk vind ik het daar een beetje te laat voor. Vrijdag gaan ze voor het eerst brokjes voorgeschoteld krijgen en vind het te veel wisselen in zeer korte tijd dan.
Het gaat al 4 weken 'goed' dus 4 dagen moet te halen zijn.

Hopelijk trekt zijn bovenbeet nog een beetje bij en anders hou ik hem zelf.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:34

Heel begrijpelijk, zeker als er nog een hondje in het nest beschikbaar is die wel helemaal in orde is.
Ben benieuwd met eten van brokjes, melk heeft nu weinig zin als ze vast voer gaan krijgen, daar zit veel meer in, en de substantie is heel anders waardoor het sowieso makkelijker is voor dit hondje.

Leuk om te lezen dat hij anders mag blijven, zo kun je hem ook volgen in zijn ontwikkeling en misschien is hij over een maand of 6 wel helemaal bijgetrokken en kun je alsnog een leuk baasje zoeken.

Heel veel succes.